I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När övergår filosofi till religion?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-11-17 21:13

När övergår filosofi till religion?

Ta Platon som exempel:

Han trodde ju på objektiva former som fanns utanför rum och tid, och vad jag har hört (alltså inte fått bekräftat själv) så påstod han att dessa former har blivit skapade av någon skapare. Rätta mig gärna om jag har fel om detta nu.

Frågan är då, hur skiljer sig detta från t.ex kreationism? Vad jag vet hade ju inte Platon några vetenskapliga belägg äns för hans teorier.

Kultursnobb

2008-11-17 21:54
platon trodde att det fanns en idealstol varefter alla stolar är menade att efterlikna. för vad är det som gör stolen till en stol? dess fyra ben och rygg? det har ju även en katt!! och det finns stolar utan dessa egenskaper. poängen är att "stolheten" hos stolen existerar som en idé i idévärlden som ligger bortom våran värld som enbart är skuggor av sanningen (ja han komplicerar det ännu mer men skit samma). filosofin i det här fallet syftar väl främst till hur vi kan säga att något är något istället för något annat.

jag kan inte på rak arm minnas exakt vad platon påstår om skapelsen men hans tanke var ju att dessa idéer existerar evigt, universellt, oföränderligt och fullkomligt och att dessa idéer är något som finns inneboende i människan och som vi strävar efter att återerinra oss om, då vi vid födseln, enligt platon, glömt dessa.

alltså: du frågar efter om platons idévärld är skapad av gud? du skulle lika gärna kunna fråga om big bang var skapad av gud och motbevisa kvantfysiken (eller vad fasiken det är som "bevisar" big bang). äpplen och päron, alltså. men visst, det är en bra fråga.
vadå? jag dyster?

2008-11-17 22:13
Nja, det var inte riktigt det jag frågade efter. Men det är en intressant fråga!

Jag menade varför Platons teorier inte räknas som religion (då jag hörde att enligt Platon så var dessa former/idéer skapade av en skapare, men det hade inte förvånat mig om jag har blivit bullshittad om just detta), och generellt sätt vad som exakt skiljer mellan en religion och en filosofisk teori.
Kultursnobb

2008-11-17 23:41
hmm.. ja jag är inte helt hundra på vilket svar som vore lämpligast men för att citera wikipedia:

Religion kan definieras som ett tankesystem som försöker ge kunskap om det vi inte kan uppleva med våra sinnen och vårt rationella tänkande.

skillnaden är nog till stor del att filosofi syftar till att förklara och ge kunskap just genom rationellt tänkande.
vadå? jag dyster?
Groupie

2008-11-20 01:59
Filosofi behöver ju inte röra just det ämnena ni nämner, så frågan är konstigt ställd.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!