I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

slutgränsen för psykisk eller fysisk hälsa

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-11-21 15:35

slutgränsen för psykisk eller fysisk hälsa

Jag var ute innan och började spekulera om fallet med fritzl familjen i schweiz där en
kille hade låst in sitt barn i en källare och sedan utsatt henne för alla möjliga hemska saker.

Och så började jag klura på vad är det som tär mest på en människas
psyke innan man blir galen, förstörd, det som helt enkelt tär mest på en persons
verklighet och rubbar en totalt från allt som har med instinkter, känslor etc.

Kombinationen av både psykisk och fysisk misshandel är en självklar vinnare
men om bara en utövas (ta gärna extrema situationer/exempel) hela tiden, vad
tror ni skulle fucka upp en människa mest?

2008-11-21 15:57
det är nog svårt att bestämma vilken som fuckar upp en mest med tanke på att de båda är hemska, men jag tror nog fysiska eftersom man på ett mer "praktiskt" sätt visar hur mycket man hatar personen i fråga, jag tror nog man tar åt sig det där lilla extra av fysisk handling. men vad vet jag...haha

2008-11-21 18:34
beror helt på vad man har för tidigare erfarenheter och hur mottaglig man är.
jag menar, är man tränad för att klara sig genom tortyr som vissa militärer osv så pallar man nog ganska mycket.
lite svårt att sätta en gräns eftersom det varierar från person till person.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-11-21 18:45
det krippa17 pratar om ang fysiskt tortyr är ju att den även skulle implicera psykisk tortyr vilket gör hela frågan sne = är den ena värre än båda?
samtidigt så verkar det ju ganska svårt att abstrahera de psykiska aspekterna av fysisk tortyr, särskilt när du frågar efter vad som sker med psyket. kan rent fysisk tortyr (utan psykiska inslag) öht göra en psykiskt labil?
vadå? jag dyster?

2008-11-21 19:35
Jag tror inte man kan särskilja fysisk misshandel/tortyr whatever med psykisk, kan man blir fysiskt riktigt illa skadad utan att det påverkat psyket? Däremot behver ju inte psykisk misshandel behöva innebära fysiska skador, tror ändå det psykiska är värst.. fysiska sår läker ju och försvinner (om man nu itne huggt av ett ben el liknande) men psyket kan man ju fucka upp for life på ett annat sätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.