jag tror idén om karma som du framställer den är en grov förenkling av vad som verkligen menas med det.. bland annat så missar du att karma påverkar både ens tidigare och kommande liv vilket ju krånglar till det bra mycket mer än att det helt enkelt skulle vara så att ett fattigt barn varit elak i sitt tidigare liv och nu straffas.. fast nu såg jag att det inte var det som var frågan.. men fortfarande om karma påverkar bakåt och framåt opåverkad av tiden så kan ju barnets dåliga förhållanden vara straff för dess dåliga handlingar senare i livet.. och om karma är sant kan det ju omöjligt vara orättvist.. plus att det kanske slåtr hårdare mot de rikas vanliga synder som lättja, frosseri o.s.v än på ett fattigt barns utagerande i frustration över sin situation? utöver det så snackar vi grovt förenklad karma här, tror ingen som tror på karma tror att den fungerar så enkelt som det framställs i frågan.. det handlar om orsak och verkan genom evigheten liksom, inte som nu var du dum du blir en kackerlacka i nästa liv.. dessutom finns det massor av olika idéer om karma, snackar vi någon av de många hinduiska eller buddhistiska eller sikhernas eller västerländskt new age flum? karma inom organiserad religion som i indien ser jag som mycket orättvist och vidrigt (fast det är ju standard att organiserad religion använder fina filosofiska idéer till förtryck), tänker på de kastlösa och hela den biten, men karma som idé, att du är ansvarig för alla dina handligar och att varje handling lämnar fotspår är fin tycker jag och helt klart vettig, beroende på hur den framläggs såklart..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.