I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Karma - orättvist eller omöjligt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-12-03 05:05

Karma - orättvist eller omöjligt?

jaja ni vet säkert alla vad karma innebär, annars kan ni väll ta o kika upp de =))

Men som alla vet så finns de många som växt upp under taskiga förhållande etc etc etc....dessa hamnar juh oftast mer i trubbel än andra, med andra ord, dom har en tendens att hitta på mer skit så att säga.....så är karma orättvist eller bara omöjligt?

nu tror jag inte att karma finns, kanske en aning, men detta va bara en tanke.....

är f.ö sjukt jävla slut o trött så ber om ursäkt för ´konstiga formuleringar osv....

BAHA!
Manager

2008-12-03 09:47
Rent karmamässigt (hehe, soft ord) så hamnar nog inte de med taskig uppväxt i sämre läge. Jag tror att de med bra förutsättningar genererar negativ karma lika mycket som de med sämre förutsättningar, fast kanske på olika sätt.

Dessutom tror jag att de som får se och uppleva livets skuggsida i tidig ålder har större möjlighet att ändra sitt beteende karmamässigt när de blir äldre och kommer till insikt om saker och ting.

Jag går så långt att jag tror det helt enkelt är bättre att växa upp med taskiga förhållanden än bra på de flesta plan.
Redline!

2008-12-03 10:43
jag tror idén om karma som du framställer den är en grov förenkling av vad som verkligen menas med det..

bland annat så missar du att karma påverkar både ens tidigare och kommande liv vilket ju krånglar till det bra mycket mer än att det helt enkelt skulle vara så att ett fattigt barn varit elak i sitt tidigare liv och nu straffas.. fast nu såg jag att det inte var det som var frågan..

men fortfarande om karma påverkar bakåt och framåt opåverkad av tiden så kan ju barnets dåliga förhållanden vara straff för dess dåliga handlingar senare i livet.. och om karma är sant kan det ju omöjligt vara orättvist.. plus att det kanske slåtr hårdare mot de rikas vanliga synder som lättja, frosseri o.s.v än på ett fattigt barns utagerande i frustration över sin situation?

utöver det så snackar vi grovt förenklad karma här, tror ingen som tror på karma tror att den fungerar så enkelt som det framställs i frågan.. det handlar om orsak och verkan genom evigheten liksom, inte som nu var du dum du blir en kackerlacka i nästa liv..

dessutom finns det massor av olika idéer om karma, snackar vi någon av de många hinduiska eller buddhistiska eller sikhernas eller västerländskt new age flum?

karma inom organiserad religion som i indien ser jag som mycket orättvist och vidrigt (fast det är ju standard att organiserad religion använder fina filosofiska idéer till förtryck), tänker på de kastlösa och hela den biten, men karma som idé, att du är ansvarig för alla dina handligar och att varje handling lämnar fotspår är fin tycker jag och helt klart vettig, beroende på hur den framläggs såklart..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-03 20:50
Dr.Octagon:
Rent karmamässigt (hehe, soft ord) så hamnar nog inte de med taskig uppväxt i sämre läge. Jag tror att de med bra förutsättningar genererar negativ karma lika mycket som de med sämre förutsättningar, fast kanske på olika sätt.

Det har du faktikst rätt i....även lyckliga personer kan ha dåliga karma, precis som olyckliga personer! med andra ord det går att få dålig karma på en hel del, på både "fina" och "ofina" sätt...

och det sista du skrev tänker jag inte ens kommentera.....

Joel413 P24: Intressant läsning, men i denna tråden innebär karma att om man gör bra saker så händer de bra saker för dig själv osch tvärtom.....grov förenklad karma som du sa :)

BAHA!

2008-12-03 21:17
jag vet inte om jag kommer besvara din fråga men here goes.

jag tror på karma och det är också vad som många gånger hindrar mig från att begå illgärningar, eftersom jag inbillar mig att jag kommer få tillbaka förr eller senare, men omöjligt kan säga när. och jag tror också att när något jävulskap inträffar i mitt liv så är det
för att jag levt fel, och för att universum ska lära mig att leva rätt. jag försöker också trösta mig med karma när folk behandlar mig illa, även om jag vet att det är sjukt långsökt att inbilla sig att något ont i längden kommer hända dem bara för att de nu behandlade mig illa. sen går det ju aldrig att säga varför saker händer, de som inte tror på karma tror ju bara att det händer för att det händer, inte för att dom betett sig illa, och tycker allt som ofatst sjukt synd om sig själva för att dom råkar så illa ut. sen finns det människor som begår sjuka saker och som aldrig behöver stå till svars, finns ju tusentals exempel på det ur världshistorien, och det talar för att karma bara är blaj.

2008-12-08 01:19
Karma är en fin tanke. Men tyvärr alltså...

Människor har en benägenhet att gå omkring och prata om att allt är så himla rättvist/orättvist. Det är helt absurt.. rättvisa är något människor har hittat på själva. Varför skulle världen vara rättvis? Vad är det som säger att om halva ens liv har varit en fullständig katastrof så ska den andra halvan gottgöra det? Det är ju vansinnigt!

Det finns ingen universiell rättvisa, hur mycket man än önskar att det vore så.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2008-12-08 03:51
karma i sociala sammanhang tror jag på. behandla folk bra och du blir behandlad bra i gengäld. det finns dem som kopplar karma med religion och intalar sig att deras goda handlingar vittnas av någon "där uppe" som senare kommer betala tillbaka. jag själv försöker väl intala mig om att jag, efter att ha gjort något omtänksamt, kaaanske vinner på stryktipset den veckan:) men att jag verkligen TROR att det kommer hända på grund av det är en annan femma.

nu när jag spekulerar vidare i tankarna kan jag faktiskt inte säga om jag tror på karma eller inte, känner mig rätt kluven faktiskt. kanske återkommer.

2008-12-08 09:40
haha bra frankie :)
BAHA!

2008-12-08 12:56
Det är inte alltid det är ens eget fel när saker och ting går snett.

Vi har väl alla någon gång gjort något som vi har varit övertygande om är bra; men resultatet har visat sig vara katastrof.

Ska jag få dålig karma fast jag menade väl?

Vem avgör det?

Karma, nej tack.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2008-12-08 18:51
Ja tror också lite grann på karma i sociala situationer. Om man beter sig bra o ärligt mot andra så tror jag att man kommer bli behandlad så själv. O jag tror i allmänhet om man är bra o ärlig då kommer man att dras till andra personer som är bra o ärliga.
Jag känner själv att när man träffar människor som inte är så värst "bra" så vill jag helst inte va med dom.
O när jag träffar riktigt trevliga o ärliga människor så vill jag va me dom mer. Så det känns som att karma leder till att man beblandar sig med trevliga och smarta personer. O då blir man bemött bra,.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-08 19:47
den hinduistiska och buddhistiska varianten av karma är lite mer avancerad då den även innefattar begrepp som reinkarnation osv.
jag vill gärna tro på karma, men att tro på saker utan erfarenheter ger sällan gott betyg
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "