En hiss till rymden?
Jag kollade nyss på ett south park avsnitt där dom byggde en stege till himlen, i samma avsnitt så visade dom att japanerna hade byggt en hiss till rymden. Jag kan ingenting om fysik osv, eller något annat inom NO ämnena som man kanske bör ha kunskap inom innan man uttalar sig. Men vad gör detta omöjligt? Är det omöjligt? Hur högt kan man bygga, och varför?
work some magic
Jag har aldrig läst fysik men någonting säger mig att när man kommer upp till en viss höjd så blåser det så pass att ett hisschakt borde välta. Och dessutom borde skiten välta även utan blåst när det blir tillräckligt högt. Jag menar, världens högsta byggnad är väl inte halvvägs upp till rymden (vart den gränsen nu går) och det beror säkert delvis på att man inte kan bygga så mycket högre just nu.
Redline!
du kan inte bygga en hiss upp i rymden, om du inte fäster anslutingarna som är längst uppe i hisschaktet i nån planet. och det är inte så troligt.. du kanske kan bygga en frigående hiss på max 20m inte mer.. sen att bygga någonting upp mot 500m känns otroligt speciellt om det är en hiss. den hade ju inte blivit långvarig om man säger så..
Fucks your life up crew Tjabo!
Såg nåt Discovery-program för ett tag sen som handlade om just precis det här. "Hissen" skulle bestå av en skyttel som var driven av nån gas och skytteln skulle vara kopplad till en lina av något superstarkt material. Och detta skulle kunna bli verklighet inom de närmsta 30 åren eller vad dom sa.
www.nativeswedes.se
Linan skulle då vara fäst i nån rymdstation och inte bara sväva fritt i rymden för det vore väldigt opraktiskt.
www.nativeswedes.se
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
...but for some animals, it's confusion that makes sense.
Man skickar upp några mil vajer till en rymdstation. Därifrån kan man sedan skicka en raket mot jorden som har ena ändan av vajern kopplad till sig. Sen är det bara att förankra den på jorden och sedan bygga en hiss runt vajjern.
Angående världens högsta byggnad som är under uppbyggnad ska vara 1 km hög. Vanliga flygplan som flyger mellan länder flyger på 10km höjd.
There is no definite boundary between the atmosphere and outer space. The atmosphere slowly becomes thinner and fades into space. Three quarters of the atmosphere's mass is within 11 km of the planetary surface. In the United States, people who travel above an altitude of 80.5 km (50 miles) are called astronauts. An altitude of 120 km (75 miles) marks the boundary where atmospheric effects become noticeable during re-entry. The Karman line (100 km or 62 miles), is frequently regarded as the boundary between Earth's atmosphere and outer space.Sjujäkla hiss det skulle vara..
men det är ju lite coolt ändå att steget efter rymdraketer och sonder till andra solsystem är en jävla vajer-dragen bilfärja
http://www.kommandot.se/wp/
Översatt till svenska http://www.cbc.ca/news/background/space/spaceelevator.html
LÄNK Översatt till svenska http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator
LÄNK
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Det går inte på jorden, ännu. Gravitationen är för stark för de material vi har tillgängliga, men det skulle kunna gå på Mars. Att bygga en rymdhiss vore jävligt bra, det är nödvändigt för att kunna exploatera solsystemet och kolonisera andra planeter. Att skicka rymdraketer fram och tillbaka för att leverera material o bränsle till rymden är på tok för dyrt. Kör på säger jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sjujäkla hiss det skulle vara.. Äsch, tio mils vajer. Det är väl ingenting? Vi har ju tiotusentals mil av internetkablar och annat på jorden...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sometimes breakthrough science can happen during a simple coffee break, at least it can at the U.S. Los Alamos National Laboratory in New Mexico where it's possible to eavesdrop on some big brains hatching a bold scheme that will transform the planet. dude, let's build an elevator. TO SPACE!
Get Random!
saken är väl den att eftersom jorden hela tiden rör på sig så vore en hiss till någon rymdstation inte så lyckat då den isf skulle dra med sig stationen hela tiden, sen om man bara skulle bygga uppåt såattsäga o låta skapelsen stå o vajja i rymden skulle den förmodligen krossas rätt snabbt efter ett antal metroiter o annat avfall som skulle krocka med den :P men man vet aldrig vad som händer :)
Fatta vilket skönt practical joke. På fyllan när någon polare däckat släpar man in honom i en sån jävla hiss så vaknar han upp i rymden. DAEMN!
Jag hade en ide att man skulle bygga en ring runt jorden, en väldigt stor rymdstation som skulle gå längs ekvatorn. då skulle man kunna ha hissar som höll fast den och som skulle funka som ett miljö vänligare transportmedel upp till rymden, där man skulle kunna bygga rymdfarkostere utanför jordens atmosfär, så att uppskjutningarna inte skulle vara så värst miljö påverkande. Frågan är om ringen skulle snurra snabbare/längsammare än jorden, i så fall så skulle den nog riva ner hissarna med dess väldiga massa =S Får se om något i den stilen någongång inträffar
Kan tänka mig det skulle kunna vara möjligt med vajrar eller dyl? tror inte på en traditionell hiss man kan finna i höghus dock =)
NASA har ett projekt/tävling där högskolor runt om i världen ska framställa teknik för att göra en "rymdhiss" funktionell.
Länk Det kanske bevisar hur långt vi är från det i praktiken iofs..
Jorden snurrar? Hur ska det fungera om man har fäst hissen i en annan planet?
jontelito det materialet som man tänkt ska leda "hissen" är en slags kabel som "är 100 ggr starkare än stål" så blir det inte så krångligt, kanske trassligt.. Men dimensionerna är abnorma, det är fortfarande i teorin detta fungerar. Dom har knappast all material i händerna..
har svårt att se att något material som finns på jorden kan stå emot den enorma kraften i universum. Vi och allt annat är i ständig rörelse o då äre de inte sportbilshastighet ja talar om utan mellan 20 000 - oändligt mång km/sek. Dessutom gravitation, kyla, värme osv. Tror de e stört omöjligt i nuläget, men nåt liknande kan som sagt kanske kanske skapas i en rätt avlägsen framtid. nu är ju jag dock ingen expert, om NASA säger att de kan gå, så kanske de går, men jag ser inte chansen som vidare stor..
Slug det är omöjligt i nuläget, men utveckling inom teknologi går extremt snabbt. Det skulle inte förvåna mig om vi har en hiss upp till MIR inom 50 år.
Det skulle förvåna mig om MIR användes om 50 år eftersom att den till största del brann upp 2001.
cry me a river! --> thcrew
(=D)
cry me a river! --> thcrew
en ny rymdstation är väl under uppbyggnad as we speak..
Det är fortfarande den enda stationen "vi" har däruppe. Jag hoppas du förstod symboliken iaf..