I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Maxwells Demon

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-03-20 23:57

Maxwells Demon

Hej alla kära medhippies. =)

Ju, jag och god vän hade ett av våra djupsinniga samtal, då vår, eh, sinnestillstång medgav dessa speciella synvinklar på den annars monotona värld vi lever i. (Tolka hur fan ni vill..) Vi diskuterade ett av livets många mysterium idag och vårt samtal kom in på energi och vidare på termodynamikens huvudsatser.
Nu kanske inte alla vet vad det handlar om men i detta sammanhanget är det inte viktigt. Det behandlar något som rör bla. omvandling av energi och entropi. I alla fall, så kom vi in på en snubbe som hetter James Clerk Maxwell, och den här snubben var en matematiker & fysiker som levde på 1800-talet. Han var liksom den tidens Einstein. (Som Eienstein förenade han två skilda teorier till att omfatta en, som kallas elektromagnetism.)

Han blev iaf. ombedd av en annan snubbe att typ beskriva termodynamikens huvudsatser. (Förkortat story...) Han gjorde detta men med samma brev, lite för att jävlas och reta gallfeber med den andra snubben, (samt förmodligen vartenda fysiker som kom att leva efter honom...) skickade han även en liten present. Den här presenten kom att kallas för ”Maxwells Demon”. (Se Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Maxwells_demon)
Det hela går ut på (förenklat) att flytta över snabba luftmolekyler i en behållare till en annan genom en lite skjutdörr som öppnas och stängs av en liten varelse. Efter ett tag så skulle ena behållaren då innehålla endast snabba molekyler och då därmed högre temperatur. När det råder två olika temperaturer i två skillda behållare, kan man använda mellanskillnaden för att utföra arbete. (T.ex. driva en turbin.. En ånglmasking fungerar just pga. skillnaden mellan temperaturen i ångpannan och luften utanför.)
Detta strider ungefär mot allt vad termodynamiken står för. (Och ungefär 99% av allt annat som är fysik och matematik.)

Sen dess har alla som någonsin pluggat matte eller fysik, fått denna demon på halsen, någon gång under studietiden, somliga mer än en gång. I alla tider så har man dessutom trott att man äntligen kommit på en lösning, precis som idag. (På Wiki står det t.o.m en ”lösning”...)
Den gällande lösningen på problemet, idag, är att demonen i fråga måste kunna se molekylerna för att kunna avgöra om den ska öppna luckan eller inte. Då måste den belysa dom med ljus och detta tillför energi till systemet. Energin avges då som (jävligt förenklat) som entropi och därmed vinner termodynamiken hela spelet. (Energi omvandlas, entropi ökar, som i alla andra fysiska system och därmed så gör demonen själv av med energi som blir till arbete.)

Men nu kom vi på en sak som alla verkar ha missat. (Eller vi kanske är bara extremt stekta i skallen...) Demonen är ju pytteliten. Så liten att den skulle kunna se molekyler. Då är dess inre organ och celler så små, att dom är mindre än något som kallas för ”Bohr-radien”. Det är ungefär en storleksgräns där klassisk fysik övergår till kvantfysik. På kvantnivå existerar varken tid eller rum på det sätt som vi är vana vid. Det finns inga avstånd och allt existerar överallt samtidigt. På den nivån kan alltså demonens hjärnceller inhämta information om exakt vilken partikel som helst i universum. På den nivån behöver inte demonen se några molekyler, den vet precis var dom är och vart dom är på väg och hur snabb.
Den vet då när den ska öppna luckan!

Tada!!

Eller, jag vet inte... Tugga på den, ni...

Amor Vincit Omnia

2009-03-21 18:49
TACK!

Har fan alltid irriterat mig på Maxwells Demon. Tänk att en vanlig Lördag kunde ge mig denna lättnads-känsla.
Så jävla bra.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2009-03-22 15:25
Hehe.. Tack själv! ;)
Amor Vincit Omnia

2009-03-27 21:15
en snabb undran från en totalt oinsatt. om vi utgår från att din lilla demon är en kvantvarelse på kvantnivå där varken tid eller rum existerar hur menar du då att denna ska ha kunskap om hastighet? är inte hastighet just en funktion av tid och rum? lät enklare att göra din lilla demon omnisient på en gång och slippa omvägen via kvantfysik - det är ju ändå på den nivån du förhåller dig i ditt resonemang. men min obildade hjärna kanske missar något.
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-27 23:59
tror du har helt rätt joda..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-28 01:27
egentligen ångrar jag att jag skrev något. när det universums mysterier och frågor av liknande karaktär är det intressanta egentligen, som jag ser det, huruvida ett svar är rätt utan huruvida ett svar är tillräckligt för att släppa frågan och gå vidare. Jag har själv en hel drös konstruktioner som avser att besvara sådana frågor som i säkert skulle rasa vid närmare granskning. men när jag tänker på dem som svar är det ju inte den absoluta sanningen i svaret som ger mig ro utan frågan blivit besvarad - att pusselbitarna fallit på plats. Det spelar ju ingen större roll om vi egentligen löst pusslet fel så länge svaren ger oss mening :)

vet inte om det går att förstå vad jag syftar på men huvudsaken är väl att jag vet :)
inga svar är dåliga förutom de obefintliga, de skänker oss alla lika mycket värde så länge vi tror att de är sanna. :)
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-28 10:49
mjae fast Maxwells Demon är ju en jävligt viktig fråga inom termodynamiken och så ch det handlar ju om vetenskap trots den lustiga lilla historien om en demon så att besvara den med något som inte fungerar fullt ut blir lite meningslöst och din poäng kändes som att den vidsade på en för stor brist i förklaringen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-28 14:53
1. Alltså "demonen" kan ju vara vad som helst egentligen. En groda, en barriär, en automatisk självtänkande dörr.

2. Eftersom det är ett slutet system så borde inte demonen veta någonting annat att hantera "dörren", ha kunskap om totalt antal atomer A o B och fördelningen A till B i rummen just nu.

Eller?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-03-28 16:10
Joel413
Vi väljer alla våra viktiga frågor. Universums uppkomst och oändlighetens beskaffenhet är också viktiga frågor för vissa. Jag tycker också jag visade på en stor brist i förklaringen, det jag ville ha sagt i det andra inlägget var att jag kanske inte borde förstört "svaret" eftersom det gav honom glädje :)

cry me a river!
--> thcrew

2009-03-28 16:27
* "Demonen är ju pytteliten. Så liten att den skulle kunna se molekyler."
- Eller så har den bara väldigt god syn. Maxwell skrev ju "a being whose faculties are so sharpened that he can follow every molecule in its course" och inte "a being so small...", så antagandet om demonens storlek är inte baserat på de givna premisserna ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Admin

2009-03-28 18:33
Är detta samma demon som enligt determinismen kan förutse hela framtiden och dåtiden genom att veta molekylbanorna och hur de enligt alla lagar skulle röra sig, eller är det ett annat monster?
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2009-03-28 18:38
Det är nog samma gynnare :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-29 00:53
Mabande> Det e sant, iofs. Men iaf. så skulle det kräva en att denna "demon" oavsett storlek hanterar saker på väldig liten skala. (Därav kvantmekaniska teorin.)

joda> Min teori var att om demonen "tänker" på kvantnivå, då borde den ju känna till samtliga partiklars framtida position, därmed även hastighet, om detta jämförs mot start & slut punkt i dess historia. (Om du vet var en partikel har varit och var den är nu, kan du ju räkna ut hastigheten genom att mäta mot tiden som förflyter mellan dessa två tillstånd.)
Amor Vincit Omnia

2009-03-29 06:37
ja, men det fanns väl ingen tid i vanlig mening?
På kvantnivå existerar varken tid eller rum på det sätt som vi är vana vid.

eller ger du dig på att veta hur tid uppfattas på kvantnivå? kan man överhuvudtaget på kvantnivå tala om partiklars rörelser utifrån ett tid/rum perspektiv? jag är ingen kvantfysiker, men det lilla jag hört talar emot det.

likväl är det en snurrig väg att gå, som jag skrev tidigare är det enklare att bara skaffa sig en allvetande liten gynnare som öppnar och stänger porten, ska vi hålla oss på en nivå där demoinen kan se atomer och veta dess rörelser in i minsta detalj kan vi väl lika gärna göra det enkelt för oss. det blir ju inte direkt orimligare.
cry me a river!
--> thcrew