I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Misshandel och polisens sociala kompetens

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-04-18 11:49

Misshandel och polisens sociala kompetens

Vaknade av att grannen under mig renoverade trodde jag,
tills en mansröst skrek "jävla hora"
satte mig upp på helspänn och började darra. Lyssnade det lät som någon kastade möbler.

Reste mig upp och skulle dricka vatten hörde en kvinna skrika av smärta.

Gick ut i trappen en annan granne var på väg upp för trappan och sa att killen i lgh där hade slagit sönder sin hand och att han trodde att han slog henne.

Tog upp mobilen direkt och ringde polisen direkt, tvekade inte en sekund längre hellre ringa snutjäklar pga ett missförstånd än att ha en kvinnomisshandel eller ett mord på mitt samvete.

Polisen kom, två bittra avtrubbade fascistanabola män i 50 årsåldern med världens sämsta attityd givetvis, de klarar inte ens av att prata med vanliga människor och nu skulle de in och snacka vett och etikett med en eventuell kvinnomisshandlare.

När jag mötte dem och visade vägen sa de inte ett ord utan tittade bara på mig med avsmak.
De pratade så här:
"Nu öppnar du dörren jag ser att du är där inne, nu ska vi prata lite du och jag"

Vad tycker du om polisens kompetens och bemötande vid olika situationer?

Tycker poängen att man ska vara rädd för polisen oavsett om man är en brottsling eller inte med resultatet att de provocerar fram brott hos folk eller ska polisen utbildas till/ha ett krav på sig i socialkompetens? Kunna läsa människor, kunna prata människor ur situationer?

Kort
Är socialkompetens eller batong/pistol polisens viktigaste redskap?

Hade du ringt polisen om du misstänkte kvinnomisshandel hos grannen?
Varför/varför inte?
Hade du ringt anonymt eller inte?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-18 11:55
Social kompetens är många gånger viktigare än pistol och batong när det gäller polisens arbete. Däremot är batong och pistol nödvändigt.
Det mest förödande för poliser är när dom har batong och pistol men väldigt lite social kompetens, och sunt förnuft, då kan det gå väldigt väldigt fel.

För övrigt bra att du ringde polisen. Hellre säker o ring polisen än att inte bry sig. Sen är det upp till polisen att avgöra om det är en farlig situation eller ej.

För övrigt så tycker jag man ska ha fler poliser i samhället, o ställa hårdare krav på deras sociala kompetens och deras vettighet, och då också försöka ta bort deras vapen. Dvs fler poliser som agerar mer som medlare än som en insatsstyrka för att ta bort brottslingar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-18 14:13
jag var med om ett fall när jag gick på högstadiet, det var två killar som försökte sno en polares moped och jag och en annana kille började jaga ikapp dem i väntan på att polisen skulle komma. jag mötte polisen på vägen tillbaks från platsen där killarna gömde sig och upplyste om vart de skulle ta vägen för hitta förövarna och möttes av ngt i stil med "lill killen, gå tillbaks till din lektion o låt oss göra vårt jobb" för att sedan köra i motsatt riktning från där jag sa att killarna gömde sig.

poliserna var väl i typ 30 års åldern o ville väl inte ta order från en unge men jag tycker snarare att polisen borde svälja sin stolthet o samarbeta med människor som försökte hjälpa dem.

2009-04-18 14:16
Vissa poliser är väl vettiga, andra inte, ungefär som folk är. Själv har jag i stort sett enbart bemötts bra av poliser i olika situationer, vänligt och lyhört. Men jag går inte runt och tror att ALLA poliser är snälla och proffsiga och passar för sina yrken för det. Men de som råkat ut för någon/några dåliga poliser verkar gärna kunna slå fast tvärsäkert att alla poliser är svin. Det är ju samma mekanismer som fördomar i stort: Dåliga erfarenheter av individer i en grupp formar fördomar om hela gruppen.

Det står väl uttryckligen i polisens uppdrag att de ska bemöta allmänheten vänligt och inge förtroende och så. Så de som är otrevliga och snäser av en är väl inte bara socialt inkompetenta, de direkt missköter sitt uppdrag. Från polisen.se:

"Polisens värdegrund

Polisens uppdrag är att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi genomför vårt uppdrag professionellt och skapar förtroende genom att vara:

* Engagerade – med ansvar och respekt. Vi tar ansvar för vår uppgift och värnar om allas lika värde.
* Effektiva – för resultat och utveckling. Vi är fokuserade på resultat, samarbete och ständig utveckling.
* Tillgängliga – för allmänheten och för varandra. Vi är hjälpsamma, flexibla och stödjande."

2009-04-18 14:32
När jag var figurant på polisutb så gick jag in på fel ställe, hade inte fått någon information om var jag skulle gå, råkade komma in där studenterna satt, tydligen skulle jag inte det men istället för att säga hej och välkommen du får gå dit och vänta så lyfte läraren upp mig lyfte ut mig med aggressiv blick och sa inte ett ljud. Jag blev inte rädd för honom som person mest irriterad och förbannad men jag är rädd för vad som kommer hända om såna som han utbildar snutar.

Jag är fan rädd för de flesta poliser för mig ter dig sig som psykopater.

2009-04-18 15:21
polisen har lika mycket social kompetens som en isbjörn
Producent

2009-04-18 16:17
^Hahaha...den var bra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-04-18 20:02
När jag var 13-14 slog en alkoholist kärring sönder min läpp. jag var typ 1 minut från polisstationen och sprang dit direkt. klockan var kanske runt 00 på kvällen. Jag knackade på den där luckan tills nån öppnade den. jag grät, mest för att jag var chockad, hade aldrig blivit attackerad eller varit i slagsmål tidigare och min läpp blödde.. Jag sa nåt i stil med att en tant slagit mig och hann inte säga mer , "- Ni ungdomar borde lära er att uppföra er på stan". så stängde hon luckan.

Polisen har sedan dess inte lyckats imponera på mig whatsoever i någon situation och jag måste erkänna att jag har lite eller ingen respekt för dem. Av de poliser jag stött på har inte en av dom handlat efter polisernas värdegrund.

Jag tycker inte att det behövs mer poliser, det behövs mer medmänsklighet. Jag skulle därför inte i första hand ringa polisen. Jag har inget förtroende för dem.
Och social kompentens är viktigast! Inte bara i olika situationer för att allt ska gå så lugnt till som möjligt, men för att skapa en relation till medborgarna var man jobbar.
Lights,camera, ACTION!
Producent

2009-04-18 20:38
När jag blev misshandlad när jag var 14 år på valborg mitt ute i skogen av 2 stycken äldre killar, stod polisen bara och lyste med ficklampan och kollade på.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-04-20 21:29
Polisens uppdrag är att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi genomför vårt uppdrag professionellt och skapar förtroende genom att vara:

* Engagerade – med ansvar och respekt. Vi tar ansvar för vår uppgift och värnar om allas lika värde.
* Effektiva – för resultat och utveckling. Vi är fokuserade på resultat, samarbete och ständig utveckling.
* Tillgängliga – för allmänheten och för varandra. Vi är hjälpsamma, flexibla och stödjande."

Att dom inte skäms över att påstå något så absurt..
my name is xelly smelly

2009-04-20 22:04
Xelly P23
jo det är redan någon som skrivit det och vi i tråden har redan konstateras att det inte klarar av att leva upp till de där punkterna

2009-04-22 02:05
snapphona Jo jag vet var bara tvungen att vädra mina åsikter eftersom jag blev så upprörd när jag läste de där..
my name is xelly smelly

2009-04-22 12:40
xelyy
är du polis?

2009-04-22 18:17
Xelly P23
du kan bli hur upprörd du vill men de flesta litar inte på polisen speciellt inte ungdomar, arbetarklass, invandrare och tjejer som blivit utsatta för mäns våld.
det finns bara en stor orsak till det och det är just att det där positiva bemötandet förblir teori för polisen och inte praktik.

förövrigt tycker jag lärare och poliser ska gå i terapi, en psykolog måste gå i terapi i 4 år för för arbeta som psykolog men de har oftast bara hand om en eller ett fåtal personer under kort tid medan poliser och lärare ständigt möter människor som mår dåligt självklart påverkas man av detta och blir hårdare och kallare då kan man förvänta sig att det vidtas åtgärder för att motverka utveckandet av psykopatiska drag hos poliser för jag tror de flesta inte vill ha poliser som är psykopater eller har empatibrist och brister i socialkompetens.
och terapi bör inte vara frivilligt i dessa yrken eftersom man har en sån makt och är under en så hård press hela tiden.

2009-04-22 20:16
snapphona Haha wtf? Du måste ha misstolkat vad jag skrev helt och hållet.. Läs igen ;)
Jag håller med dig..
my name is xelly smelly
Manager

2009-04-22 21:06
Poliserna på gatan är ju knappast genierna i kåren. Man får komma ihåg att de trots allt är längst ner i näringskedjan. De som har lite bakom pannbenet är kriminalare och liknande.
Redline!

2009-04-22 21:07
xelly
ah såg inte den sista raden sorry
den stod inte där förra gången jag kollade haha

2009-04-22 21:24
Här verkar vi ha mer lika syn än gällande kvinnor/män :)

Efter mina erfarenheter i livet känns det som att jag kan få mer stryk och obehag av att gå nära en snut än jag får av att krama både knarklangare och grovt kriminella. Det är inte för att jag är på någon speciell sida, jag har alltid varit rädd för poliser.

2009-04-22 21:31
snapphona haha no worries. blev lite förvirrad haha!
my name is xelly smelly

2009-04-27 00:23
De gånger jag haft kontakt med polisen har varit då jag anmälde ett rån samt när de gjorde brottsplatsundersökning hemma hos morsan efter vi haft inbrott där. Sen går det 3-4 poliser i min klass på juridiken också. Min erfarenhet är att det är ganska vettiga och jordnära människor, men bistra. Man blir väl sådan av jobbet antar jag.

Sen har jag blivit stoppad ett par gånger och fråntagen öl, spritpennor och dylikt när man var i 14-16-årsåldern. Klart man vart arg då, men förhoppningsvis har man gått vidare sen dess och insett att man förtjänade det ovett man fick.

För att svara på topic: jag skulle givetvis ringa polisen om jag misstänkte att det försiggick hustrumisshandel hos grannen. Och jag skulle hålla tummarna att de skickade en elak, brutal 95-kilos Gunvald.

2009-04-27 07:40
Jag mistror inte polisen så mycket som hela rättssystemet. Jag tror att de flesta poliser är rätt okej människor som har ett jävligt otacksamt jobb, men de är en del av ett ruttet system. De poliser som verkligen är avskum uppför sig hur fan de vill utan reaktioner från sina kollegor (vem golar på sina polare för att de spöar någon 'utomstående'). Rättsystemet är tandlöst och bemannat av människor helt utan verklighetskoll. OM någon mot förmodan blir fälld så blir straffet en allvarlig tillsägelse eller något annat hemskt.

Om du inte fildelat då, isåfall blir det fängelse.

Jag skulle möjligtvis ringa polisen annonymt. Man vet ju aldrig ifall de blir sura över att man avbryter deras grupprunk på stationen.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-04-29 23:15
det intressanta är väl hur det gick för tjejen som blev misshandlad??

2009-04-30 00:26
Jag tycker vi kan konstatera att Sveriges polis är kassa. Sen finns det ett fåtal undantag som bekräftar regeln, givetvis. Men i överlag går dom över gränserna för ofta och brist på social kompetens samt engagemang är ett vanligt fenomen i poliskåren.
Hej

2009-06-04 00:28
Exe-Poused
om jag får reda på det kommer jag skriva det
men polisens förmåga att sköta sitt jobb eller vad vi tycker deras jobb i den här situationen bör vara är en förutsättning för hur det går för tjejer som blir misshandlade

2009-06-04 00:30
snapphona aa för alltid vi önskar är deras lag eller vadå? hahha

2009-06-04 00:52
Exe-Poused
nej
men nu finns de där, de sägs att de ska fixa grejer och då måste man kunna kritisera dem när de inte sköter sig, de gör ju mer skada än nytta större delen av tiden

jag önskar att jag levde i ett samhälle där män inte slog och våldtog men ett sånt samhälle är långt bort och ska polisen blanda sig i såna saker, så kommer jag kritisera dem när det inte sköter det bra.

jag ser poliser så här = idioter, facister, klåpare
men när jag kan ha nytta av dem så tänker jag utnyttja det

2009-07-17 15:10

2009-07-23 09:58
Min egen hemsnickrade teori:

Ordningsmakten har ett jävla problm att tampas med, att vara repressiva men samtidigt visa fram sin bästa sida. I Stephan Mendel Enks bok om manlighet beskriver han hur många män uppfostrats för att klara av jobbiga situationer genom att dela upp sina liv i två sfärer, en offentlig jobb sida och en privat.

Problemet är att den uppdelningen inte håller som polis där man måste vara hård och mjuk på en och samma gång, detta har dom klassiskt löst genom att alltid ha en repressiv polis (matcho, robocop) med och en socialkompetent polis (3 årig socionom utbildning i ryggen) , en goodcop och en badcop alltid närvarande. En repressiv och en omhändertagande sida.

Problemet blir att polisen ofta inte har resurserna att klara av det här, det samt konflikter inom arbetsgrupper o.s.v gör att det blir svårt för ordningsmakten att inge oss med det förtroende som behövs för att effektivt klara av sånna här situtioner.

Kortsagt, polisens beteende är institutionaliserat.
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-07-23 10:01
Andra frågorna: Jag hade ringt och sedan ringt på dörren, för att se vad som hänt. Sen beroende på situationen hade jag ringt dit mina polare och eventuellt försökt mig på, om situationen krävt det, ett envarsgripande
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-08-10 01:33
jag tycker att många poliser inte orkar ta tag i de stora problemen utan istället söker dom problem hos ungdomar. jag va på rix fm med ca 10 kompisar, vi hade skit kul, sen när vi inte var i publiken utan stod typ vid max vid kungsan så knuffades vi lite o skojade, sen ser vi hur några poliser kommer, då brydde vi oss inte, sen rusar dom fram t oss o smäller upp oss mot väggen o ska sätta dit oss för både de ena o de andra o påstod att det hade varit fight mellan oss polare liksom wtf :S en snut slog min polare bakifrån o min polare visste först inte att de va en polis så han fick som reflex att slå tbx, självklart fick han våld mot tjänsteman, senare när vi hade stått o brottats en stund me dom o förklarat att vi inte hade gjort nått så släppte dom oss, sen följde dom efter o kollade på oss sen fick dom för sej att griåa oss igen, man blir så jävla griniga på tjuriga gubbar som leker gud, utan deras jävla brickor e dom INGENTING, slår vad om att många poliser va grovt mobbade som barn o vill hitta ett sätt att hämnas på... de e va jag tror

2009-08-30 02:51
ja hade gått ner och sparkat in dörren och slagit sönder han som slog på sin brud. SEN hade ja kanske ringt polisen, kan ju för fan handla om liv och död, sitta och vänta på polisen som en jävla idiot liksom.

2009-09-01 00:53
Det finns bra och dåliga poliser precis som det finns bra och dåliga advokater, fotbollspelare, brandmän, doktorer, brevbärare, kockar, psykologer, löpare, knarkare, arkeologer, astronauter, beteende vetare etc etc.

2009-09-01 14:36
Imalamp har rätt det finns bra snutar...döda

2009-09-01 17:48
Lustifer
word

imalamp

vi har ingen externgrupp som granskar polisen borde vi inte ha det om så inte för demokratin så för polisens egen skull?
Skulle inte det höja förtroendet för dem och underlätta deras arbete?

det finns yrken av större vikt, med mer makt
tex polis, poliser har enorm makt som sägs vara till för att skydda demokratin och medborgare
men i verkligheten skyddar polisen bara den ekonomiska makten och upprätthåller ett odemokratisk styrelseskick.

Ett tydligt exempel på detta är tex att du kan bli skuldsatt för livet pga av lite klotter,
få långa fängelsestraff för inbrott men för misshandel och våldtäkt endast ett par månader.
Samt icke att för glömma svensk vapenexport!!!!

Vad är vår fred och välfärd egentligen värd när den finansieras på krig, vapenexport, dödade lemlästade barn, klassklyftor, svält, slaveri osv?

Polisen och rättväsendet har lågt förtroende hos befolkningen på två punkter
hanterandet av brottsoffer och fångvården.
Två ganska viktiga punkter tycker jag.

För det första har vi ingen fångvård att tala om endast straff för det andra om brottsoffer blir illa behandlade i stor omfattningen kommer folk tillslut att vända sig till polisen för hjälp.

20% av sveriges befolkning har mycket lågt förtroende för polisen och en tredjedel av sveriges befolkning tycker inte att brottsoffer blir väl behandlade.

Länk till
http://www.bra.se/extra/news/?id=227&module_instance=3

2009-09-21 18:58
jag har blivit pistolhotad av poliser och misshandlad av väktare. båda gånger hade jag inte gjort nånting.
Zittla - The Fatal

2009-11-02 00:05
Jag minns en skolavslutning på gymnasiet (vilken årskurs är oklart) när de flesta av skolans elever + vänner o liknande festade vid ett bad. Allt var okej fram till lite senare på kvällen när ca. 10-20st huliganer anlände och det blev rejält stökigt.
Hela folkmassan rörde sig mot spårvagnen och folk slogs hejvilt omkring hela torget där spårvagnen-station finns. Polis anländer, ca 2 bilar + 3 pikébussar och det hela lugnar ner sig.

Jag står vid ett tillfälle ensam med en kompis och dricker vår starköl vilket polisen ser och två poliser kommer fram och tar kontakt med oss. Vi växlar några ord och det hela leder till att dem vill att jag och min kompis ska visa var vår väska med öl är gömd. Min kompis försöker vilseleda polisen i fel riktning men full som jag är börjar ju jag peka mot motsatta håll och leder dem rakt till väskan som låg i en trädgård till ett radhus typ. Varför är oklart men så blev det.
Av någon anledning stannar en pikébuss upp och ut kommer ytterligare 2-3 poliser så nu står jag och min kompis i den där trädgården med 4-5 poliser, alla män. Vi omgivs av högt buskage och det är väldigt mörkt. Dem lyser med ficklampa i våra ögon och börjar hälla ut min kompis öl som låg i ryggsäcken (mina hade jag redan druckit upp). Min kompis var ju ganska rapp i käften och under alkoholpåverkan blir han ett snäpp rappare. Han börjar konfrontera poliserna verbalt och ifrågarsätter deras rätt att hälla ut vår öl osv. Han ville "se papper" på att dem fick göra såhär.
Jag trycks upp mot buskage'et som var som en mur runt denna trädgård och polisen som tryckte upp mig där börjar blända mig igen med ficklampan och han tar inte bort den från mina ögon. Notera att dem redan hade kollat våra ögon innan.
Jag ser inget, men hör. Och det jag hör är att min kompis skriker till, hör hur något händer med han och när polisen som höll i mig tog bort ficklampan ser jag min kompis liggandes på mage med en polis över sig, polisen satt med ena knät i ryggen på min vän som givetvis skrek av smärta. Polisen kläcker även ur sig en kommentar som var "Nu är du inte så jävla kaxig va, din fitta". Han hade sparkat/knät min kompis i knäväcket så han föll ihop och sedan tryckt ner han i gräset.
Min kompis gråter och poliserna börjar avlägsna sig från platsen in i deras pikébuss. Min kompis haltar efter skrikandes efter deras "polisnummer" som varje enskild polis har, men får ett svar som var "gå hem med er snorungar, klockan är mycket".
Vi möter upp våra vänner framme på torget och berättar vad som hänt. Alla var chockade. Vi gick fram till en kvinnlig polis o berätta vad som hänt. Hon var lugn o trevlig men förklarade att utan deras polisnummer så var det inget vi kunde göra.
När detta hände, där i den mörka trädgården, så var ju min vän rejält spydig och kaxig mot poliserna men vad ger dem rätten att inte agera proffesionellt och behålla lugnet. Det var 2st 16åringar, inte 2 st grovt kriminella.

Sedan dess har min syn på polisen inte varit positiv och med all mediahysteri angående rötägg till poliser så lär den inte ändras heller.

2009-11-02 00:22
stajl P21

Det är exakt samma sak jag känner... vad har dom för anledning? det känns som att dom gör ungefär som man gjort i typ 8an, gick o spöade 6or o 7or... Jag tror fan att många som blir poliser var dom små mobbade 6orna som åkte på stryk, blir poliser och ger igen på ungdomar.

varför i helvete kan dom inte catcha grova langare, garderobsmaffior etc e dom för rädda?

varför gå på berg när det finns småsten... Det lär vara ett uttryck många snutar går efter...

2009-11-03 00:03

vi har ingen externgrupp som granskar polisen borde vi inte ha det om så inte för demokratin så för polisens egen skull?
Skulle inte det höja förtroendet för dem och underlätta deras arbete?
Låter bra,riksrätt och författningsdomstol hade suttit fint också.
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-11-03 22:07
Kanske borde man fundera på en folkpolis baserad på ett slags värnpliktssystem där alla medborgare under en viss tid skall tjänstgöra. Dagens polismakt är i stor utsträckning alienerat från folket, dessutom fördärvas människor inom den. Om man inte redan är lite störd när man söker till polismakten (vilket många nog är) så blir man det efter att dag in och dag ut fått tampas med rånare, kvinnomisshandlare, fulla ungdomar, narkomaner, våldtäktsmän o.s.v. Det är som Nietzche skrev: "Battle not with monsters, lest ye become a monster, and if you gaze into the abyss, the abyss gazes also into you.", att vistas för länge inom sådana miljöer som poliser ofta vistas inom kommer nästan ofrånkomligen att fördärva en på ett eller annat sätt.

Brottsligheten är hela samhällets ansvar. Däremot behövs förstås en del professionella poliser också, som vet hur man bedriver seriösa brottsutredningar, samt specialstyrkor för att tampas med kriminella ligor med vapen osv. Men det är undantag, överlag så tror jag nog att en folkpolis vore effektivare än en yrkespolis.