Tänk om man inte vore övervakad?
Vettefan hur jag ska börja.. Men jag undrar, känner ni er också som att ni glider allt mer utanför samhället, allt mer maktlösa? Jag menar hur många har inte fantiserat om att t.ex gå berserk som i GTA eller bara agera helt utan gränser? Det är förståss inte korrekt att göra det, inte det jag menar, men när jag ringer i mobilen vet jag att någon kanske lyssnar på vad jag säger, att mina SMS kanske blir lästa av någon annan än de jag skickade dem till, när jag handlar vet jag i bakhuvudet att varje steg jag tar dokumenteras med videokameror, nuförtiden kan man ju tom bli filman utomhus eller vartsomhelst, man vet ju inte längre, varje dag på jobbet vet jag att chefen har full koll på mig och att snesteg kan leda till arbetslöshet, Internet ska vi inte ens ta upp i den här tråden :).. När man reser blir man genast behandlad som brottsling, är man ute på helgen/kvällen kan man lugnt räkna med att polisen är ute och snokar.. Osv osv osv.. Detta tänker man ju såklart inte på i vardagen så, men det finns ju endå någonstans i huvudet hela tiden att man inte är totalt fri.. Någonsin. Jag tror iaf detta kan bidra till att vissa människor går över gränsen och börjar slåss och ha sig, för i den stunden känner man makten, friheten av att ingen kan kontrollera dig, nej du kontrollerar din omgivning! Jag tror bla det är den känslan folk eftersträvar i krogslagsmål etc, inte så att man tänker så såklart, men endå att man hela tiden vet med sig att man är påpassad och såna handlingar får en att känna sig fri för en stund. Jag tror också det är därför många fantiserar vad man skulle göra om ingen skulle stoppa en! Vad skulle du göra? ja.. jag vet inte, kom bara o tänka i de här banorna idag och behövde skriva av mig :).. grymt dåligt skrivet, jag vet.. men säg gärna er åsikt :)
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Den enda anledningen till att vi inte har någon frihet är att vi godkänner legitimiteten hos dessa kontrollsystem genom att helt enkelt rätta oss efter dom. Vi sväljer lögnen och accepterar den som absolut sanning och alla hot mot denna ”sanning” ses som samhällsomstörtande element, vilka måste bekämpas med dessa kontrollsystem som diskuteras här. Jag kan ta ett exempel: På nyheterna har vi sett den terroranklagade svensken som står inför rätta i New York. Vi har sett hans bilder i tidningarna och hört storyn på radion i bilen, ungefär två till tre gånger i veckan på sistone. (Senast idag, med direktsändning i SVT’s Nyheterna.) Det är nog få som har missat den anklagades ansiktsbehåring, alltså skägget. En symbol som har blivit detsamma som att personen är muslim. Att vara muslim i västvärlden idag är svår. Att vara hård troende muslim (vilket den här personen är), tordes vara ännu svårare, och behöver nog inte förklaras närmare. (Synen på islam i Västeuropa har varit föremål för diskussion väldigt länge nu och är off-topic här, varför vi låter bli att gå in på den.) För att göra diskussionen kort, kan man säga att den symboliska bilden av en extremist som har inpräntats i våra hjärnor, redan har dömt den terroranklagade svenskan på förhand, eftersom han uppfyller alla kriterier som vi (”vi” = den allmänna opinionen i samhället) tilldömer en terrorist. Sen om han verkligen är det, spelar faktiskt mindre roll oss, eftersom vi inte vill ha extremister, speciellt muslimska sådana, i våra kvarter. Vi tillåter då att makthavare gör inskränkningar i vår frihet för att kunna säkerställa illusionen av trygghet. När folk slänger barstolar på varandra och river ner hela stället, är det inte ett uttryck för längtan efter frihet. Det är senare uttryck för frustation över samhällets uppbyggnad (Vi är trots allt grottmänniskor…) och det rutinbaserade livet a la marsvinshjul vilket vi har tvingats in i. Sorgligt nog brukar nämligen bristen på frihet många gånger senare leda till underkastelse och apati hos massorna (vilket George Orwell framhäver ganska bra i t.ex. ”1984”.), även om det hos ett antal skapar inspiration och motivation till att kämpa emot. (Dock brukar massorna sluta sig, om ”frihetskämpen” får ett övertag.. Referens? Kolla mänsklig historia, från sida 1 till sida 2 188 111..) För om du kollar noga, så ser du att 99% av alla som passerar larmbågarna på flygplatsen inte protesterar. Vi sväljer IPRED, FRA-lagen, etc. etc. etc. etc. utan att protestera. Domen mot Piratebay drog någon tusen personer att demonstrera landet runt. Var är resten av dom drygt miljoner människor som också laddar hem?!? Gick dom man ur huse? Nä, dom satt kvar hemma framför datorn och avinstallerade sina torrent program i rädsla för att Henrik Pontén skulle knacka på dörren. Så mycket var den friheten värd. Blir nog inte många slagge den startar runtom landets krogar… Så länge du accepterar att ett fåtal personer efter eget huvud bestämmer hur resten av oss ska leva, är ingen fri. Synd bara att miljoner människor har satt sitt liv till för att vi ska ha dom få rättigheter som vi har, och vi låter det rinna ut i sanden. Shit.. Jag som trodde svenskar var vikingar… My ass…
Amor Vincit Omnia
Håller med om allt. :) Men jag känner mig fan inte trygg med dessa lagar, snarare går jag runt med en konstant känsla av att vara övervakad, det har lixom gått och satt sig i ryggraden, man vet när man entrar en butik att övervakningskamerorna spejjar på en, att chefen har stenkoll på hur hårt man arbetar varje dag, hur ofta man är sjuk etc, att all elektronisk kommunikation kan vara avlyssnad osv, det spelar ingen roll om jag har något att dölja eller ej, det ger mig obehagskänslor jag inte tycker om. och det värsta är som du säger att ingen gör något, det är det som gör att man blir så uppgiven till slut :/.. Det om krogslagsmål håller jag också med om, man lever så inrutade liv, konstant övervakade, att det måste komma ut lixom.. andra blir bara inkörda i mönstret..
GAH denna hysteri egentligen borde vi vara glada för att vi inte har en uppkopplad kamera hemma så när man sjukskriver sig så ser chefen eller försäkringskassan om man hittar på.
http://www.aktivdemokrati.se/
Jag håller med om allt det här! Jag har inte tänkt på det här så mycket men nu när ni tar upp det så, har vi gjort en egen lite "Matrix " värld? Sverige är som en mamma, väldigt överbeskyddande men ändå så händer det väldigt mycket mord och brott över allt!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Förlåt för att jag skriver två inlägg! All brottslighet händer, även fast vi är ”övervakade”, jag menar det finns ju kameror över allt, alla ser vad man gör nästan konstant även fast inte vi märker det och vi märker ju inte det så det händer brott ändå. Vill Sverige stoppa brotten eller bara fånga mer kriminella?
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Producent
2009-04-22 08:53
Sellish; Fånga mer kriminella, det är mer pengar indirekt till makthavare då, för att dom tar in folk på sina fängelsen m.m. + att om en butik eller villa blir rånad så är det inte dom som påverkas utan vi tar från varandra medans dom sitter och kollar på, drar in pengar och skärper lagen lite extra för oss.
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Fånga mer kriminella, det är mer pengar indirekt till makthavare då, för att dom tar in folk på sina fängelsen m.m. + att om en butik eller villa blir rånad så är det inte dom som påverkas utan vi tar från varandra medans dom sitter och kollar på, drar in pengar och skärper lagen lite extra för oss. För 'makthavarna' tjänar ju pengar för varje fånge som blir inlåst?
Det där var bland det dummaste jag sett, och då läser jag ändå emceeing-forumet rätt ofta.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
cliche Varför skulle det vara mer pengar indirekt till makthavarna?? Makthavarnas löner förändras inte efter hur många brottslingar som sätts dit. Det kostar ju pengar att ha folk på fängelsen, så jag förstår inte varför de skulle tjäna pengar på att fånga brottslingar? Men för övrigt så är det inte hälsosamt med denna paranoia.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2009-04-22 22:53
unclesam & lynguistic: kan tänka mig att vissa äger fängelsen alltså utan tvekan, och dom tjänar flis... men visst, officiellt och för oss skattebetalare så kostar fångar.. men vissa kanske inte ser en större bild än det ni lär i skolan & media..
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Det där var bland det dummaste jag sett, och då läser jag ändå emceeing-forumet rätt ofta. HAHAHAHAHAHAHAHA!!!! xD
Amor Vincit Omnia
kan tänka mig att vissa äger fängelsen alltså utan tvekan, och dom tjänar flis... Där gick du förbi emceeing forumet, och ligger nu jämnsides med Ronnie Sandahls senaste krönika.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
en perfekt tråd för dom som lyssnat liite för mkt på Promoe och smygrunkar till bilder på Magnus Betnér.. skämt åsido. men från vissa håll känns tråden lite väl präglad av tankesättet "ALLA MINISTRAR ÄR SMÅ DJÄVULAR SOM DANSAR OMKRING OCH VILL OSS ILLA!"
en perfekt tråd för dom som lyssnat liite för mkt på Promoe och smygrunkar till bilder på Magnus Betnér.. En perfekt tråd för bögar alltså? sen kan jag hålla med om att det är lite överdrivet kanske dem flesta politiker är nog ganska godhjärtade inners inne även om dem kanske inte tänker särskilt mycket på hur folk påverkas av alla lagar som införs etcetc
Jag gillar varken Promoe eller Betner.. och inte bögen Ch1ll heller.
..men endå att man hela tiden vet med sig att man är påpassad och såna handlingar får en att känna sig fri för en stund. Upp! =)
om vi inte var övervakade skulle jag göra inbrott i butiker en natt
Jag menar hur många har inte fantiserat om att t.ex gå berserk som i GTA det gör jag jämt när jag övnings kör.
hur skönt skulle det inte vara att bara köra över folk så dom flyger upp på huven sådär roligt som i GTAIV.
om jag får AIDS eller nån annan liknande dödlig sjukdom ska jag lätt göra det.
sen ska jag sätta mig och skita mitt på torget....
BIT POP is taking over klockan 8