Är färgen röd en vinnande färg?
För några månader hörde jag att de tre mäktigaste livsmedels/konsumtions företagen var Coca Cola, Marlboro och Budweiser. Det var min kompis som nämnde det under en vanlig diskussion. Så jag kan inte garantera till 100% att det här stämmer. Men i alla fall, det var en sån här grej som jag bara börja tänka mer och mer på och för någon månad sedan slog det mig att alla företagens logga består av färgerna rött och vitt. Därför undrar jag vad ni tror Beror det på att färgerna röd och vitt är säljande, eller är det bara en ren slump? Eller är det bara så att de flesta stora företag av någon anledning antagit färgen röd, t. ex McDonalds? och isåfall varför
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
Kollade i mitt skafferi, faktiskt så var det väldigt mycket som hade röd/vit logga eller förpackning. Ska fan snoka nästa gång jag ska handla mat :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hmm rött står ju ut mer än andra färger faktiskt.. blått vill ofta sjunka bakåt i bilder, grönt är ganska neutralt, gult är väldigt ljust och är otydlig på egen hand så rött känns som ett rätt självklart val för produkter som vill sälja sig genom att se häftiga och dramatiska ut, ett företag som vill spegla lugn och stillhet väljer kanske blå eller grön istället.. kan det vara så kanske.. rött är ju traditionellt gudarnas och senare kungarnas färg, det är också blodets och i förlängning av det den fysksika själens färg, livskraften, så i folksjälen eller vårt kollektiva nedärvda medvetande kanske det är så att rött utstrålar makt och storhet.. blått är ju traditionellt oskuldsfullhetens och det luftigas ogreppbaras färg, andens färg.. därför väljer väl kanske företag som sysslar med intim produkter som bindor det, och blöjföretag och så.. jag tror nog inte de här företagens framgång beror på färgen på deras loggor men det är nog en del i deras aggresiva försäljningsstrategi som ju är en del i deras framgång..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
såg på discovery channel varför man just använde iallafall rött å gult på mat loggor.. kommer inte riktigt ihåg vad det var, men något med ens psyke eller något liknade som får en att vilja köpa det eller något.
Moderator
2009-07-26 22:05
Haha, finns det inte massa sånna töntiga saker som för reklam. Typ att en lite mörkare röst passar till en produkt, och att en annan kanske kvinnlig ljus röst passar till en annan? Aja, intressant tanke iallafall!
time isn't wasted when you're getting wasted .
Jag lärde mig att gult oftast andvänds på billigare varor(iaf i de landet jag bor i) Affären har gul bakgrund på reklamen osv. För att det ska verka billigare eller nått. Off topic Sen är loggan oftast strategiskt gjord, som en ledande lågvarupris-matbutik här har loggan en liten effekt,de är en gris som har ett öga förstort, som är gjort för att de ska se ja ni fattar. Sen så när jysk började här så tog de bilder på sakerna o satte dem huller om buller på ett papper = deras reklam = att folk tyckte det var billigt = de tjäna pengar. När de väl fick pengar så gjorde dem "bättre" annonser = folk tyckte det var lite dyrt = mindre kunder = mindre pengar.Så de återgick till den "sjaskigare" reklamen och vips = mer kunder igen. Sorry för offtopic in i reklamtänkandets värld.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Som tidigare konstaterat, sa ar rott "eye catching". Darav stoppsignaler, skyltar och varningar (rott kort) osv. Men att saga att framgang har med fargen att gora, vet jag ej fan. IKEA's gamla logo sag ut som den gor nu, fast rod och vit istallet for gul och bla. Det har inte gatt sarskilt samre for IKEA sen dem bytte till fosterlandsfargerna. Kinas flagga ar ju som bekant rod, men det var aven Sovjets, and look what happend to them ;)
At the gates of Eternity...
Jag tror färger spelar en hel del roll i det vardagliga livet. Har t ex hört att (tror det var rött) påverkar att folk äter snabbare. Då passar den färgen utmärkt till snabbmatskedjor bland annat McD..
Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
Marlboro är ett märke, inte ett företag. Givetvis är ett företags logga och etikett aldrig en slump även om alla företag gillar att odla myter om dess uppkomst.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Även hört att McDonalds (hörde detta från en bekant som sa att dom gjorde så) drar igång radion och gärna snabb musik för att kunderna ska äta snabbare. Detta är effektivt när det är knökat inne på haket.
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Snabbtmatskedjors teknik for battre cost control ar att ha hog musik, obekvama saten och farger man blir hungrig av. Ja. Fargen rod blir man tex hungrig av...dessutom ar det en farg man alltid "kommer ihag", den kanns liksom trygg.
Credit crunch crunch baby
Att fotbollslagen Manchester United, Liverpool och Arsenal är så bra har inte bara med spelarna att göra, enligt engelska forskare. En historisk genomgång av engelska matcher visar att det går bättre för lag med röda tröjor. Det kan finnas en psykologisk förklaring eftersom rött kopplas ihop med aggressivitet och dominans. Den röda färgen kan också på ett omedvetet plan locka fler supportrar så att lagen blir mer resursstarka, tror forskarna enligt brittiska BBC.
Man kan alltså säga att det är typ vetenskapligt bevisat att röd är den bästa färgen. Oavsett om man inte gillar den eller inte kan man inte neka den till den vinnande färgen! Stört egentligen
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
Eller är det bara så att de flesta stora företag av någon anledning antagit färgen röd, t. ex McDonalds? Eller är det så att det där naturligtvis inte stämmer? Du kan ju hitta en massa gigantiska företag vilken färg du än väljer.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
I naturen används väl färgerna rött/gult/orange av djur för att signaler "I´m fuckin lethal!" och människan är väl konditionerad att registrerar dom snabbare än andra färger..Inget konstigt alls..
K-dregg: Att förknippa ett varumärke (speciellt mat) med varningar och "I'm fucking lethal" låter minst sagt dåligt.
ja det är väl inte riktigt så det funkar vännen? Reklammakare och även människorna som designar väg och varnings skyltar använder sig av det faktum att vi upptäcker dessa färger snabbare än andra färger.. Sen vet jag personligen liksom att en marabouchokladkaka är fullkomligt ätbar och inte något giftigt jag bör undvika. En lärdom i min kunskapsbank baserad på tidigare erfarenheter av choklad kakan har lärt mig att just i detta fall är det inte en varningsfärg utan tvärtom, en signal till att här ligger 200 gram njutning och väntar på att bli slukad.. Vi har tack och lov blivit bättre på att sortera bland den information vi hämtar in,fast det gäller tydligen inte alla..
Herr dregg, Som du säger har vi kommit en bra bit sen naturen föreskrev oss att rött var farligt. Nuförtiden klarar vi av att göra nya associationer - vilket dock inte hindrar färgkodning enligt vanliga konventioner, tex på stoppljus eller varningsskyltar. De har dock sannolikt väldigt lite att göra med något slags biologisk "I'm fucking lethal"-programmering, utan snarare ett inlärt mönster av hur t ex färger brukar användas i samhället (samt att rött är en färg som är lätt för ögat att uppfatta rent våglängdsmässigt - men det har inget med beteendemässig "konditionering" att göra). Dessutom tror jag inte det stämmer att rött är en vanlig varningssignal i naturen. Hur många giftiga röda djur kan du komma på t ex? De brukar snarare vara mönstrade (randiga) eller färgrika i ett brett spektrum, som av någon anledning indikerar att de är farliga att äta. Puss!
jag fick alltid höra att man skulle bära rött vid föredrag eller liknande för det ingav självförtroende och ingav respekt. så
alla företagens logga består av färgerna rött och vitt. sen är ju inte McD röd och vit.
Det är ju inte den enda felaktiga premissen: Budweiser/Marlboro är inga företag, och knappast top3 varumärken i världen heller. Man har bara tagit just de tre för att det ska stämma med teorin. Blev nog inte lika bra om man började snacka Nokia, Procter&Gamble, Nestlé och en massa andra.
En snabb googling ger korallorm,draktusenfoting,drakfisk,Svarta änkan(namnet till trots har den röda prickar på ryggen och magen) och redback spidern i australien.. Saxat från natur och miljö.. "Många djur visar med så kallad aposematisk färgteckning att de är farliga. Getingarna visar med sin gul-svartrandiga färg att de är farliga och det gör också många tropiska grodor med röd eller gul färgteckning." Wiki.. "Att vara giftig eller osmaklig kan vara ett bra försvar för en växt eller ett djur, men bara om rovdjur faktiskt låter bli att äta en. Aposematiska signaler förvarnar rovdjur om att den här varelsen är det inte lönt att ge sig på, så att den får vara ifred. Till exempel pilgiftsgrodans skinn är giftigt, och dessa grodor har också bjärta färger, till skillnad från de flesta grodors brungröna kamouflagefärger. Andra aposematiska djur som nyckelpigor avsöndrar en gul vätska som är giftig och smakar beskt. Fiender lär sig att de röd- och svartprickiga täckvingarna betyder otäck smak och undviker nyckelpigorna." Det här är liksom inget JAG har uppfunnit eller hittat på, biologi är något som är lika gammalt som oss som ras och inget vi skakar av oss bara för att vi går runt i cheapmonday jeans och lyssnar på Discovery med en latte i handen..Vi svarar på synintryck och dofter på exakt samma sätt som våra förfäder.. Och absolut, Vi har kommit en bit på vägen sedan vi reste oss upp och slutade släpa knogarna i marken, men i grund och botten är vi hårlösa apor. Tvivlar du på det gå till närmaste utskänkningsställe för alkoholhaltiga drycker en lördagnatt så kan du studera, parningsriualer,brunstbeteende och rivaliserande annar som utkämpar revirstrider..Enjoy och Kramizzzzar..!