I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Falla i en tunnel genom jorden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-10-27 18:53

Jag anar att ni gått djupare än detta, men jag vill bara veta om bilden på något sätt kan förenas med det ni (Mabande, Joda) sagt?

Wasteapa: Sorry att jag tog din bildidé, du ska ha all cred!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-10-27 23:43
Mabande
Jag betvivlar att man efter att ha grävt sig till medelpunkten får för sig att vända. Sätter en tunna kattfisk på att man antingen fortsätter med grävandet till Kina eller helt enkelt slår sig till ro med nån trevlig underjordisk demon eller nåt sånt :P

soulable Tror att jag förstår din bild, men jag tror att höjden faktiskt blir samma i varje fall, det vill säga att man precis kommer till ytan på motsatt sida i varje fall. Detta då det inte finns någon friktion i tunneln. Om det är luft i tunneln så borde din teori dock stämma bra =)
Främja fantasin

2009-10-28 10:38
kiwano

men en repstege skulle ju bara hjälpa till att klättra tillbaka samma väg som man kom, inte fortsätta framåt, uppåt, eller vad som nu är lämpligt att kalla det. att ha luft i sin tunnel blir ju ett krav om man ska kunna genomföra det hela, om man nu inte skulle ha med sig komprimerad luft men då tror jag nog att tryckförändringar skulle kunna ställa till det litegrann. iofs så gäller väl det för fritt fall också

mabande

nä det är sant, det är nog bäst att ha lite framförhållning och planera ett sånt här projekt ordentligt så det går att återvända till jordens yta:) men då tappar du ju poängen med "fritt fall". annars ser jag ett problem med vad man ska göra med jorden man gräver bort, den första metern är det nog inga problem med att slänga upp det ur hålet, men sen blir det klurigare.
http://www.kommandot.se/wp/