I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur tjock är ytan??

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2009-11-19 12:54

Hur tjock är ytan??

Funderade på en sak... Säg att du har dykt i en sjö och skall upp mot ytan. Du sträcker upp din hand. Du har fingertoppen 1 mm ifrån syret, håller man fingertoppen på ytan eller är är man under den?

V-Trax of LME

2009-11-19 15:05
Ytan är väl några/någon millimeter tjock. Kolla om du fyller ett glas till toppen så kan du ju få så att vattnet ligger lite över kanten, tror det kallas ytspänning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-19 15:06
Dagens besserwisser:
Du har fingertoppen 1 mm ifrån syret,

Vatten = H2O
O = Syre
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2009-11-19 16:30
ja men jag frågade ju inte hur tjock ytspänningen var. För den kan ju variera beroende på vilken vätska det är...!

Dumförklara inte en idiot!

V-Trax of LME

Hangaround

2009-11-19 17:35
Funkenteller: han menar val syret som i luften ovanfor vattnet?..sa jag tolkade det iaf.

2009-11-19 19:12
en vattenmolekyl tjock är den, egentligen är den ingenting eftersom ytan är bara där vattnet och luften möts.

Anledningen till ytspänningen är att vattenmolekyler hellre klumpar ihop sig med andra vattenmolekyer än med luften
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2009-11-19 19:40
Jag säger som kallemio sa, fast med fler och krångligare ord :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-11-19 22:14
känns som det är färdigdiskuterat här nu, finns inte mkt mer för mig att tillägga. jag kom försent helt enkelt.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2009-11-20 00:35
Jag säger som kallemio sa, fast med fler och krångligare ord :)

10-4, over...

haha

och själv hade jag tänkt skriva samma fast med färre ord och mer ljudbeskrivande bokstäver (aaää, ehm.. och ööö typ.., för att nämna några)

//Yde - case closed?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Groupie

2009-12-13 18:29
Endast densiteten som avgör, inte mängden syre..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-12-26 20:09
det är förövrigt bara ytan som är blöt, inte vattnet.

höhö

2009-12-31 19:41
Låter som nonsensanvändning av språk.

Tänk dig att du definierar ett ord med andra ord, och dom andra orden med ännu fler ord etc, tillslut har du ett stort moln med ord som alla definieras av varandra. Att hitta meningen i ett ord med andra ord blir då cirkulärt och meningslöst, du kan säga vad ett ord är, men du har fortfarande inte brottats med hur faaaan orden hänger ihop med verkligheten. Universum bryr sig inte om godtyckliga mänskliga begrepp och definitioner som "yta".

Meningen hos ett ord är vad det används till, och som kompetenta språkbrukare så förstår vi det. Om jag pratar om yta så vet alla runt mig exakt vad jag menar, om något är oklart så definierar jag det efter behov så att mitt budskap blir klart och tydligt.

Sen så brukar ju en yta vara någonting tvådimensionellt, alltså har den ingen tjocklek (djup). Det är iaf så jag använder ordet.

"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"