I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta mig med storm!

Övrigt - Vardagsfilosofi

Manager

2009-12-02 20:55
Mabande:

Är ni ett gäng polare som flyttar ut tillsammans kan ni lägga ihop pengarna och köpa en tillräckligt stor gård för att ni ska kunna ha egna lägenheter (och så har ni kompishänget fixat också) ;)

Du försöker bara lura ut mig och mitt pack i skogen :P

Nä, tanken har faktiskt slagit mig om att skapa ett form av kollektivt boende där man bor i egna stugor och så har man en stor stuga där man har studio, chillrum med TV och såna prylar samt ett aktivitetsrum, typ biljard eller nåt. Odla maten själv osv.

Men det kommer inte hända. Så hippie är jag nog inte att jag pallar. Risken för inavel är rätt skrämmande också :P Jag överlåter den idén till antroposoferna.
Redline!

2009-12-03 00:20
bperb
* "i en situation där just sexuell selektion råder är det oftast han- eller honval man talar om"
- Javisst, men det förutsätter att den väljande parten har de egenskaper som krävs för att göra sitt val :)

* "jag tror inte att det är huvudsyftet i de flesta fall, utan mer en fråga om sociala tillhörigheter. att hålla det i familjen sas."
- Ja, att behålla de goda egenskaper som finns i det sociala skiktet. Egenskaper som ses som medfödda.

* "det är en viss skillnad när det kommer till etik mellan mus- och människoförsök."
- Med tanke på att det redan finns folk som påstår sig ha klonat människor (bla. refererat i denna .pdf från läkartidningen) så visst: etik finns, men den skiljer sig markant mellan personer.

* "vips har du en överlevnad som ligger ganska lågt. det är ingenting man gör utan väldigt övertygande argument."
- Ah, nu hänger jag med på hur du menade :)
Men min poäng kvarstår: jämfört med att få fram samma resultat (specifik gen uttryckt utan att oönskade gener också uttrycks) via avel krävs generationer av mer eller mindre lyckade avelslinjer. Helt enkelt för att klara av de genetiska flaskhalsar som uppkommer.
Med genteknik kan en gen införas stabilt inom en generation eller två medan samma process med avel kan ta decennier samt medför att andra (oplanerade) gener kan ansamlas.
Ett försök med transgena grisar visade en success rate på 0,6% - hur många av befruktningarna som misslyckades (d.v.s. som inte var viabla) stod inte men de fick i alla fall fram 42 levande grisar med rätt genotyp som kan bli basen för en ny population.

* "att hänvisa till historiska händelser tycker jag inte är ett vidare starkt argument"
- Dock var inte det hela påståendet. Det var till och med bara referensen i undantaget från påståendet.
De flesta nationer har en ganska sunkig syn på hur man kan behandla sin egna befolkning (i alla fall så länge de tillhör någon opopulär minoritet eller maktlös majoritet), så att "undantag" från de transgenetiken kring människor lär inte vara så svårt att hitta.

* "det är möjligt att du har rätt. men jag antar att det beror lite på syftet med det hela."
- Varför skulle resultatet variera med syftet (som ju är samma oavsett vilken metod man använder)?

Doc Ock
* "Du försöker bara lura ut mig och mitt pack i skogen :P"
- Heck yes! Det skulle bli en legendarisk plats i insatsstyrkans interna historier ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-12-03 23:23
- Javisst, men det förutsätter att den väljande parten har de egenskaper som krävs för att göra sitt val :)

gör det?

- Ja, att behålla de goda egenskaper som finns i det sociala skiktet. Egenskaper som ses som medfödda.

men det är ju ett exempel på sexuell selektion, inte avel

- Med tanke på att det redan finns folk som påstår sig ha klonat människor (bla. refererat i denna .pdf från läkartidningen) så visst: etik finns, men den skiljer sig markant mellan personer.

ja, det går väl alltid att få sin vilja fram om man bara anstränger sig tillräckligt, men det är ju inget som tillämpas dagligen och ligger inom ramarna för hur vi kan förändra oss själva. det är liksom långt ifrån verkligheten förutom vissa undantagsfall:)

jämfört med att få fram samma resultat (specifik gen uttryckt utan att oönskade gener också uttrycks) via avel krävs generationer av mer eller mindre lyckade avelslinjer.

jo det har du en poäng i. men faktum kvarstår, bara för att nåt är möjligt innebär det inte att det är enkelt, smidigt eller kostnadseffektivt (eller etiskt).

De flesta nationer har en ganska sunkig syn på hur man kan behandla sin egna befolkning (i alla fall så länge de tillhör någon opopulär minoritet eller maktlös majoritet), så att "undantag" från de transgenetiken kring människor lär inte vara så svårt att hitta

vet inte om jag köper det rakt av...

- Varför skulle resultatet variera med syftet (som ju är samma oavsett vilken metod man använder)?

jag syftade snarast på inte syfte egentligen utan mer frågan om kostnad etc. dåligt formulerat.

för att förtydliga lite också, jag motsätter mig inte att det går att gå in och mickla med gener och skapa transgena människor, jag var mest skeptisk till att en del verkade anse att det var någonting enkelt som om vi ville kunde fixa på en lunchrast. sen är det ju lite problematiskt om det är sig själv man vill ändra på, det är liksom lite försent för det. ens ungar möjligen
http://www.kommandot.se/wp/