I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

drömmer jobbigt mycket.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2009-12-11 07:18

drömmer jobbigt mycket.

hej whoa

Saken är att senaste tiden (senaste månaderna) har jag börjat drömma varje natt.
Har väll hört att man alltid drömmer men man brukar ju inte komma ihåg dom.
Men saken är att jag kommer ihåg alla drömmar och det brukar väll vara 2 till 5 drömmar per natt.
Inga direkt mardrömmar utan drömmar om helt vanliga saker.
Saken är att jag tycker det är jobbigt, tänker på det ofta och ibland måste jag fråga polare om tex jag har drömt lr om han fått ett nytt jobb (bara som exempel)
har inte haft detta problem tidigare utan har kommit nu senaste tiden.
Någon som har samma "problem" någon som har några knep för att inte "drömma" så mkt?

drömmarna gör mig deprimerad, det är ju som sagt vardagliga saker som händer i drömmarna men på nått sätt gör det mig nere under dagarna.

kan man få hjälp mot att drömma så mkt?

2009-12-11 08:48
ställ klockan med 2 timmars intervall under natten. kanske inte så skönt men du lär i alla fall bryta sömncyklerna och drömma mindre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2009-12-11 15:45
Vafan...Jag har haft problem att INTE drömma, älskar drömmar. Blir glad av att vakna när drömt nått sjukt :D
//TW

2009-12-11 16:46
det är nog dumt att avbryta sömnen varannan timme om man kan undvika det.

kommer ihåg att jag hörde nånstans att om en människa drömmer mycket "alldagliga" drömmar så är det ett tecken på psykopati. ta inte källan för seriöst för jag kommer inte ihåg varifrån jag fick det men vem vet, stämmer det in på dig annars?
http://www.kommandot.se/wp/

2009-12-12 04:50
bperb: läste igenom lite om psykopati, känner väll inte igen mig speciellt mkt.

Har dock lidit av ångest fram och tillbak i några år. har haft ganska kraftig ångest nyligt speciellt. kanske kan vara nått med det?

2009-12-12 09:06
jag vet inte, en psykopat är väl inte medveten om sin egen sjukdom så det behöver inte utesluta nåt:)

skämt åsido, vet inte om ångest kan spela in, jag brukar ha extremt jobbiga drömmar när jag mår så och knappast alldagliga men det kan säkert vara olika.
http://www.kommandot.se/wp/

2009-12-12 11:34
hur mycket sover du?
cry me a river!
--> thcrew

2009-12-13 01:43
kanske är det helt enkelt så att någon del i dig inte är nöjd med din vardag och försöker göra dig uppmkärksam på det.. prova att bryta lite mönster kanske? om du lever ett onyttigt liv så prova att dra ner på alkohol, droger, godis, börjka träna o.s.v, om det tvärtom är så att du har ett överdrivet rutinerat och trist liv prova göära tvärtom att ta någon dag där du släpper alölt och bara slappar eller festar eller gör något spännande..

även om inget av alternativen stämmer in så brukar ändrade levnadsvanor ge ändrade sömvanor så prova det..

om du inte regelbundet skadar människor, manipulerar, ljuger eller missbru,kar mycket så behöver du nog inte oroa dig för antiosocial personlighetsklyvning (psykopati) känns det som.. mildare sociopati ska väl snarare avta i din ålder än börja märkas men har du varit kriminell tidigare så kanske detta är sociopati som håller på och mildras av åldern eller som börjar urtarta?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-13 01:45
prova ockiså att ställa växckarklockan 10 mi8nuter senare eller tidigare dpå du kanske lyckats synka din klocka med någon sömn cykel och därför minns mycket drömmar ur den..

snoozar du mycket så kan det vara hypnagoga eller hypapompa drömmar..prova sluta snooza isåfall..

2009-12-25 00:16
Acceptera situationen? Om du nu kommer ihåg drömmarna så bra osv. så börja läs på om lucid dreaming, du är ju fan i guldsits för att kunna leva ett ordagrant drömliv om nätterna, varför ge upp det?! Det är en gåva inte en dålig sak!
Follow the dao, right about....NOW!

2009-12-25 00:36
jag drömmer mardrömmar jätte ofta istället. men det stör mig inte så jävla mycket. oftast om att jag ska dö eller liknande. men haha, jag är medveten om att jag drömmer i drömmen. kan tex tänka "men äh, om jag låter den här killen skjuta mig så kommer jag ju vakna" tex. lite kul faktiskt.

annars tycker jag att du fått några bra tips.. sluta snooza låter bra, man drömmer så jävla mycket när man somnat om tycker jag, är väl för att man kommer ihåg det.

de värsta drömmarna jag får är om exet. de gör mest ont i mig, man vill inte minnas sånt, och då är det klart man drömmer extra mycket om henne..

off topic men lite om mitt drömmande ;)

2009-12-25 10:35
försök se det som meditation eller shamanism eller nåt. låt dem inte komma åt dig. objektivitet och observation

annars så sa väl joel det bra as usual.

se in i dig själv och var helt öppen och ärlig, hitta mönster i din vardag eller tecken som kan vara till hjälp att hitta nånting.

jag har i många år haft drömmar där jag åter och åter blir jagad av stora olika grupper människor som jag måste fly och slåss mot=P ;)
och sen massa andra återkommande drömmar, tex en tornado på nån planet i rymden. men nu har dem blivit bättre efter ändring av levnadsstandard som sagt.

testa säga innan du sover

Bismika Allaahumma 'amootu wa 'ayhaa

in Your Name, O Allah, I die and I live

där die and live står för vaket/drömmande tillstånd. finns massa andra också

funkar också=)

2009-12-27 00:08
Jag drömmer också jättemycket och varje natt. Ibland vaknar jag och är helt matt för att jag har drömt så mycket. Känns som att jag behöver sova mer, fast jag har sovit 10 timmar redan.
My heart lives in my vagina.