I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-01-09 13:16

Frihet?

När allt har nått sin gräns och ditt liv inte verkar finna tröst i något vardagligt som kärlek, hälsa, säkerhet. Kan man glädja sig åt frihet?

Just nu sitter jag här, mer sänkt än någonsin. Hänger i princip kvar i den tunnaste tråden som omöjligt går att se.

Jag antar att det jag vill säga är att jag letar efter motivation till livet. Känns som det minsta lilla goda du blir tilldelad blir taget ifrån dig innan du ens hinner känna av det.

Så i brist på kärlek, pengar, sällskap, hälsa etc.. Kan man som född och uppfostrad svensk nöja sig med att man åtminstone har sin frihet?

Känns inte helt omöjligt för mig att hänga kvar endast på det tills tiderna blir ljusare. 8 år av depression har minst sagt varit en berg & dalbana. Men jag anser mig själv vara stabil och fortfarande psykiskt frisk så självmord är inte nära ett alternativ. Men på något sätt måste jag hitta motivation till livet, känner att mitt psyke svävar i fara annars.

Så... Frihet? om det finns ett sätt att uppskatta sin frihet som svensk och i Sverige, är det någon som har tankar om det? T. ex. hur man kan tolka vårat samhälle och bete sig för att glädjas åt det?

Även om jag är skuldsatt etc. så har jag aldrig känt mig intryckt i ett hörn om ni förstår vad jag menar. Frihet har alltid varit givet för mig

:O

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-09 13:39
Ut i skogen och spatsera, låt snön knastra under fötterna elelr gå så tyst du bara kan, kanske ser du ett vilt djur, kanske ser du ingenting, men trevligt är det och det är något vi alla bör göra mer, att sitta vid datorn och grubbla är bara bortkastad tid, grubbla utomhus istället.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-10 11:33
...du ska inte få höra en lista på saker du bör göra för att hitta motivation.
När det gäller det kan jag "talk the talk" men inte " walk the walk" om du förstår.
Iallafall är det lättast att sluta ta sitt eget öde på för stort allvar. När man slutar vara medveten om det dystra i livet så upptäcker man att man bara hade en fucked upp inställning och att ge mindre tid man skänker åt sina tankar desto ljusare blir det.

Frihet är nada min vän, svensson friheten du pratar om är ingen frihet enligt mig.
Frihet är när du slutar vara besatt av ditt eget välbefinnande. När du bara är, utan att tänka på det. När du inte förbannar existerandet, när du inte stirrar på gatan och önskade du låg på den. Frihet är när man slutar känna efter, det är just då du är fri :)

Hur som helst.
En person jag jag pratade med för många år sen sa nåt rätt så bra..
jag frågade honom vad man ska glädjas åt vad meningen med "allt det där" är... jag sa: är det musiken man diggar som man ska leva för, människorna man diggar...är det det, man lever för?
då sa han : Nej, det är musiken du kommer att digga som man lever för, människor du kommer att möta ..det är det man lever för.

Gled ifrån lite, men grejen är att jag inte har något positivt svar.
Det enda jag vet som kan underlätta det hela är när man slutar vara egocentrisk. Depression gör en egocentrisk..och det är där felet ligger :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-10 23:28
Min vän... Du har inget att förlora. Åk till tredje världen och bosätt dig där ett halvår. Lär känna världens spelregler och mogna som person. Lär känna helt fantastiska människor som inte har nånting, men som kommer ge dig allt de har. Upptäck dig själv och livets sorg och fina sidor, alla kontraster och motsägelser. Med nya insikter som dessa kan du glömma att du har motivationsbrist när du kommer hem... om du sen någonsin kommer vilja komma hem, till det ordnade, perfekta plastsamhället.

2010-01-11 10:45
skaffa en bebis som jag

2010-01-11 13:55
Skaffa en flickvän.
Må bättre ett tag.
Bli dumpad och deppad.
Skaffa en flickvän.
Må bättre ett tag.
Bli dumpad och deppad.
Skaffa en flickvän.
Bli inte dumpad.. Du mår bra. Gift er och/eller skaffa barn.
Avvakta.

...

Borde funka?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2010-01-11 23:28
tngsten P26

Skaffa en flickvän.
Må bättre ett tag.
Bli dumpad och deppad.
Skaffa en flickvän.
Må bättre ett tag.
Bli dumpad och deppad.
Skaffa en flickvän.
Bli inte dumpad.. Du mår bra. Gift er och/eller skaffa barn.
Avvakta.

det är helt poänglöst då ingenting varar.

SexySoul F24 sa det perfekt, jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Först när du är fri ifrån jakten på tillfredsställelse, när du kan ge upp dina begär. Först då är du fri på riktigt.

2010-01-12 08:36
Dummy P23

det är helt poänglöst då ingenting varar.

Ja??

Det borde vara en självklarhet att ingenting varar. Lite det som är grejen med livet. Vaddå trodde du att du skulle vara ung, stark, frisk och potent i all evighet?

Vänligen emaila mig receptet på den elixir som du dricker och smörjer in dig med till vardags som förlänger livet.

Du och jag och alla andra här kommer DÖ. Så är det.

2010-01-18 14:51
tngsten P26

Ja??

Det borde vara en självklarhet att ingenting varar. Lite det som är grejen med livet. Vaddå trodde du att du skulle vara ung, stark, frisk och potent i all evighet?

Vänligen emaila mig receptet på den elixir som du dricker och smörjer in dig med till vardags som förlänger livet.

Du och jag och alla andra här kommer DÖ. Så är det.

Menade inte att det skulle vara negativt och jag har absolut inte något magiskt elixir.
Men du fick det att framstå som att förhållandet skulle vara om man bara försökte tillräckligt mycket. Sanningen är precis som du sa att vi alla ändå kommer dö tillslut.
Det är absolut inget fel att älska någon, men att inte vara komplett utan någon annan blir problematiskt eftersom du inte kommer kunna släppa taget isåfall.

Jag kanske inte är rätt person att ge råd då jag knappt klarar av att kämpa mot mina egna begär, men flyt med är det enda jag har att säga. Där har du ditt elixir. :)

2010-01-18 18:19
Dummy P23

Jag godtar ditt klargörande. Såg bra ut.