I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vara med någon med annan tro?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-04-03 09:44

Vara med någon med annan tro?

Skulle ni kunna vara tillsammans/spendera livet med en person med annan religion eller tro än er egen? Kan kanske förstå om den ena parten är kristen och den andra muslim t.ex. att det är många likheter som går bra hand i hand, men om den ena parten är ateist och den andra troende? Kanske går det bra att vara tillsammans, men om man väljer att spendera livet med varandra och skaffa barn? Den ena vill kanske uppfostra barnen religiöst medan den andra vill lära barnen evolutionsteorin?

Vad tycker ni, går det?

2010-04-03 10:13
beror väl på hur troende personen i fråga är, jag hade nog aldrig skaffat barn med en kvinna som vill uppfostra dom små att tro på adam & eva. däremot om hon vill ta med dom till kyrkan ibland är det inga problem så länge dom får välja själva när de blir äldre

2010-04-03 15:28
Kanske, vet fan inte.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2010-04-03 15:37
Min flickvän sen snart 4 år är troende medan jag är ateist. Så länge vi har respekt för varandra så är det inga konstigheter. Jag narrades mer med religion tidigare i förhållandet men jag känner inte direkt att jag vinner något på att provocera så numer ligger jag relativt lågt i de frågorna.

Vad gäller våra förhoppningsvis kommande barn så kommer de oundvikligen få höra flera sidor av myntet och bilda sig en egen uppfattning vid mogen ålder.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2010-04-03 19:05
Så länge hon inte är fanatisk och så länge hon accepterar att jag inte är religiös så ska de väl inte vara ett problem..
my name is xelly smelly
Rappare

2010-04-03 22:06
Jag är ateist och min flickvän är buddhist, varit tillsammans i två år nu.
Hon är väl inte riktigt djuptroende men hon gör vissa rutiner, dock stör det inte mig
Tears of Liquor EP
https://soundcloud.com/nicoelrico/sets/tears-of-liquor-ep

2010-04-04 17:59
Beror väl på hur långt hon går..Vill hon bara knulla för barnafödandets skull så håller det nog inte så länge..
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2010-04-04 19:19
Aa jag har också alltid trott och tänkt att det spelar väl ingen roll. Folk får tro vad de vill. Men när man väl står där själv känns det skitjobbigt att inte kunna vara så tolerant och förstående som man skulle vilja vara eller trodde att man skulle vara. Just att inte tro på evolutionen har jag så himla svårt för, och vill inte att mina barn ska bli hjärntvättade. Men sen kan man ju å andra sidan aldrig vara säker på vad som är sant eller inte, vad är det som säger att just min "tro" är rätt?

2010-04-04 22:11
Det beror helt på hur troende personen är, skulle ju inte palla med en Carola som står och talar i tungor direkt!

Allt handlar väl mer om att man ska kunna ha respekt för varandras tro!
Barnen får man väl försöka växa upp rätt neutralt om det ska funka, så de får chansen att välja själva vad dom vill tro på! :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Moderator

2010-04-04 22:34
Jag tänker mig att det skulle funka helt ok. Och vad gäller evolutionen vs adam och eva så fick jag åtminstone inte lära mig något av det hemma. Det tog skolan hand om. Och förklarade dessutom båda sidor.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-04-04 23:38
Jag hade aldrig accepterat att mina barn hjärntvättades med religion i unga år.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Poet

2010-04-06 00:40
Sjalv ar man ateist, frugan min ar semi-kristen. Hennes foraldrar daremot sager "grace" innan de ater mm, och hennes foraldrar drar till kyrkan varje sondag. Frugan tror inte fullt ut pa kristendomen, men jag kan tanka mig att hon kommer bli mer religios senare i livet.

Det funkar utan problem, aven om jag hade kunnat leva utan allt det har "God and Jesus"-tramset. Men jag ar glad att de anda tror pa evolutionsteorin och inte ogillar homosexuella!
At the gates of Eternity...

2010-04-06 00:55
Tycker det är värre när det gäller politik! Religion funkar..men politik kan bli knepigt :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-06 18:34
absolut! jag är inte troende men har varit tillsammans med muslim. ser inga problem med det så länge inte personen i fråga har nåt problem med det.

2010-04-06 21:52
Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt sexigt att vara tillsammans med en tjej som vore religiös.

Hade länge dagdrömmar om att skaffa mig en scientolog, men orkade inte med alla omkostnader det skulle innebära.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2010-04-07 10:00
Njäe scientologer är lite dyra att pimpa, testa en thai elelr en rysk wifey 4 hire...nä seriöst jag skulle nog inte vilja ha någon som seriöst utövade sin religion för jag vetatt det skulle skära sig när det kom till uppfostran av barnen osv...jag gillar helt enkelt inte religion, iaf inte folk som försöker indoktrinera sitt skit hos andra.

2010-04-07 14:27
Scientolog tjejer är fan skitsnygga. Såg ett gäng på nere på centralen för några år sedan. Damn! Damn I Say.
Poet

2010-04-07 16:18
Kommer ihag Jevoas Vittnen forsokte varje halvar med diverse trick. De skickade tva lonnfeta "Lennart" typer som jag bara slangde dorren i ansiktet pa. Sen vart det tva medelalders "Pernillor", de fick aven dorren i ansiktet. Sen sa skickade de tva sota arabiska tjejer, for de trodde att jag var arab (star Wali pa dorren). Sa nar de forsokte snacka arabiska med mig och jag sa att jag inte var arab, sa stack de darifran helt generade. Till sist, and no I'm not kidding you, sa kom de tva brudar, med tighta klanningar, tighta kroppar och dem var inte sota eller snygga, utan bara sa dar 'fuck-me-right-now-from-behind"-sexiga! Straight out of a Playboy magazine! Man hade flickvan da, annars hade jag fan mig lagt en eller annan move. Worth a try, right? :)

2010-04-08 09:46
nä, jag är alldeles för intolerant för sånt. visst kan jag respektera en människa som har valt att tro, men jag kommer i all framtid att tycka att den människan är tillräckligt blåst för att det aldrig skulle intressera mig av att ha en gemensam framtid med denne.
http://www.kommandot.se/wp/

2010-04-08 10:55
BC99

hahaha.. inte dåligt OT..

Till Frågan:

Så länge ingen är dogmatisk i sitt förhållningssätt så funkar det utan problem. Min tjej är "kristen" och jag "muslim", har aldrig varit några problem. Vi är dock inte ett dugg religiösa men firar jul, eid och dylikt som vanliga Svennebananer.
Master of Irony

2010-04-08 13:44
bperb: det är du som är blåst om du tycker att nån annan är blåst bara för att dom har en annan tro än du.

2010-04-08 22:41
skillz

varför det? jag har väl min tro och mina åsikter för att jag tycker de är de bästa, alltså tycker jag att alla andra är dåliga. just därför tycker jag att människor som istället väljer att tro på någonting dåligt är blåsta, och jag har inget intresse av människor som är blåsta. men det är ju bara min ödmjuka åsikt.

2010-04-09 00:48
tycker bara det är jävligt blåst att inte respektera att andra inte är som en själv.

2010-04-09 01:06
jag skrev ju för fan att jag respekterar folk oavsett tro, jag bara tycker att de är blåsta.

2010-04-09 03:13
för mig är det väldigt motsägelsefullt. men aight, det är ditt sätt att se på saken och jag ska inte lägga mig i.

2010-04-09 11:13
Man kan ju respektera en människa samtidigt som man tycker den personen är korkad? Precis som man kan respektera att bögar är bögar även om man tycker det är äckligt.
Moderator

2010-04-09 12:20
Grizzly Att respektera en människa är inte samma sak som att respektera faktumet att bögar är bögar.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Groupie

2010-04-09 15:35
Nej, det är inte okej för mig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-04-09 18:19
Shit va inskränkta alla är. *gnuggar ögonen*

Sen sitter ni på caféer och gnäller på SD, obama och utomjordingar.

2010-04-09 22:13
KaptenKrok - För att bögar inte är människor eller hur tänker du nu? Blir ytterst fundersam....

2010-04-10 02:53
skillz

för att? tandfén eller tomten, är inte vuxna människor som tror på det en aning pantade?

grizzly

du är dum i huvet på riktigt va?

tngsten

ja lätt! jag hatar på alla grupper jag kan komma på

2010-04-10 03:27
finns väl ingen vuxen människa som på allvar tror på tomten eller tandfén? och det kan du ju inte jämföra med att tro på en religion.
Poet

2010-04-10 05:19
Med risk for att lata provocerande, i mina ogon ar det ju inget skillnad pa Tomten och Gud. Bara for att nagot ar 2000 ar gammalt, sa blir det inte mer "legit".

2010-04-10 05:23
vad menar du? att tomten finns eller att gud inte finns? hur kan du vara så säker på att gud inte finns? jag tycker inte att det spelar nån roll, vill någon tro på tomten ska jag inte säga emot,vill nån tro på gud ska jag inte heller säga emot. vad som än gör den människa glad tycker jag ska få tro på det utan att ifrågasättas.

2010-04-10 11:28
skillz

hur kan du vara så säker på att tomten inte finns? det är ju exakt samma jävla sak, tro på en existens, eller tro på en annan existens, tomten eller gud. det finns lika mycket stöd för bägge två, och jag tycker precis som du att vuxna människor som tror på tomten är infantila, men som den konsekventa människa jag är så tycker jag detsamma om folk som tror på gud.

2010-04-10 18:05
bperb - Nej verkligen inte men KaptenKroks uttalande fick det att låta som det var vad han menade. Antar att du inte är så intelligensbefriad som du ger sken av utan att du bara missförstod :) Ingen skada skedd.

2010-04-10 18:11
grizzly

mitt tillstånd igår natt skulle nog i och för sig kunna klassas som intelligensbefriat, men nu i efterhand så var det ju ganska tydligt vad du menade. jag ber om ursäkt ivf. det var faktiskt ganska kul nu upptäckte jag:)

2010-04-10 18:42
Hahaha då var det som jag trodde med andra ord! Vi ses i vardagsfilosofidjungeln! ;)
Moderator

2010-04-11 00:04
Grizzly Om det var så du tolkade det jag skrev måste du nästan frivilligt ha feltolkat mig. Att respektera någons värde som människa är inte samma sak som att respektera ett faktum (oavsett vilket det är).