I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

... I all evighet?!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-09-16 14:26
det som främst gör att andliga upplevelser av det slag antikrist beskriver har någon form av logisk substans är ju det faktum att så många människor i så vitt spridda kulturer beskriver liknande upplevelser, genom alla tider och i alla kulturer från någrlunda utvecklade shamanistiska kulturer till gamla greker, uråldriga indiska lärare, buddha, Jesus, religösa, mystiker och vetenskapsmän och matematiker, gudstroende och agnostiker och till och med ateister.. vad man än må tro om hur väl det speglar någon form av objektiv verkligehet är upplevelsen av tomhet och enhet med allt inte helt ute i det blå.. bilden av allt som en substans går ju mycket väl ihop med kvantfysik och logik och att det på något plan kan upplevas är väl inte helt omöjligt? är det möjkligt att koppla upp sig direkt till allas vårt ursprung (tomheten, brahman, världssjälen, Tao och vad alla kulturer runt om i världen nu kallat det) så förstår jag inte hur en skeptiker som är intresserad av verkligeheten och att förstå sig själv kan skippa att utföra någon typ av meditation eller yoga för att försöka smaka på de där upplevelserna på egen hand för att sedan om de inte verkar verkliga förkasta dem, i värsta fall så får man ju en friskare kropp och hjärna och bättre imunförsvar av det (enligt de forskare som underskt det på allavar vilka ju dock är ganska få änsålänge)..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-16 14:28
man behöver inte gud som koncept för att beskriva den fysiska verkligeheten och inte heller för att beskriva den andra verkligeheten.. Så en ateist (ingen gud) behöver inte vara rädd för att använda sin logik i metoder som utforskar medvetande lika väl som i den yttre världen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2010-09-19 20:26
Joel
det som främst gör att andliga upplevelser av det slag antikrist beskriver har någon form av logisk substans är ju det faktum att så många människor i så vitt spridda kulturer beskriver liknande
...och det som främst tyder på att så många vitt skilda kulturer upplever samma sak är att narkotika finns över hela jordklotet.

Lite väl ironiskt skrivet kanske, men vad jag menar är att massor av saker kan spela in på människors upplevelser. Vi är ju trots allt människor oavsett kultur, och människor har mänskliga upplevelser. Jorden över har folk liknande hallucinationer och psykiska sjukdomar (syftar självklart inte på Antis upplevelse, eftersom jag vet såpass lite om den), och detta kan ganska enkelt förklaras genom att vi har mänskliga hjärnor.

Nu lät jag jävligt subjektiv i frågan, men jag har verkligen inga bevis för någonting.

2010-09-19 21:28
Cliche och hur uppnåt själen en högre medvetande? ...och varför siktar den dit, enligt digt? :)

2010-09-20 12:47
scrotum: hehe! ja kan ligga något i det, men även matematik och logik har ju haft stöd av narkotika så kanske är även det en följd av knarkpsykos.. har väl hänt både en och annan gång att en vetenskapsman löst svåra frågor under narkotikarus eller i sinnesrubbade tillstånd.. som du säger så har du verkligen inga bevis för någonting och inte jag heller men man kan ju spekulera.. jag anser att andliga upplevelser har värde när de fungerar om man säger så, blir en människa mer hel och lycklig och känner sig mer sammankopplad med verkligheten så är den sann, även om den inte leder till bevis av något slag, bevis och logik hänger ihop med språket så en person som upplever "högre sanning" behöver inte kunna förklara det då dessa upplevelser kan dyka upp för folk av alla slag och man får inte automatiskt ett större ordförråd av en religös upplevelse..

alla problem i fråga om upplevelsen av gud är i grund och botten språkliga.. den troende som förundras över gud och forskaren som förundras över matematikens skönhet förundras över samma sak de talar bara för olika språk för att inse det oftast, allt är samma substans och det kan man inse som obildad sopare i indien eller som upptäckare av relativitetsteorin precis lika väl, det är bara att nobelpristagaren kan beskriva det på en högre nivå för det mesta.. den religöse är på en mytologisk medvetande nivå och den sekulariserade är ofta på en något högre medvetande nivå, möjligen på en rationell nivå, även om mängder av ateister och sekulära (de som behandlar vetenskap som religion) också är på en mytologisk nivå som bara bygger på vetenskapen istället för på gamla myter.. tyvärr tror ofta den som nåt den rationella nivån att han är på den högsta nivån och vet allt, men så är det ju såklart inte.. eller så tror jag just nu, tror jag..
Producent

2010-10-04 23:23
Sexysoul:

Genom upplevelser och utav utvecklingen av dessa upplevelser!

Jag tror att det är något som ligger inom oss att ständigt söka utveckling, mer kunskap, utvidga vårat "synfält", att alltid växa inombords! :)
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2010-10-10 12:10
jag tror det är exakt som innan man började existera. Man finns inte helt enkelt.