Moderator
2010-07-20 19:05
När Star Trek blir verklighet
När jag var liten kollade jag på Barntrean varje morgon i hopp om att få se den nya Turtles -reklamen (den skithäftiga när dom rider på dinosaurier) och få chansen att spela in den. En morgon när jag, i vanlig ordning, lurpassade framför tvn fick jag för mig att lämna tv-soffan bara för ett ögonblick... Självklart kom jag tillbaka i mitten av reklamen! Vad jag önskade mig då, den sorgliga morgonen, var förmågan att spela tillbaka några sekunder och se reklamen igen. I min värld var det bara en önskan - för det skulle ju aldrig kunna fungera. Nu var jag ju ingen raketforskare när jag var liten, men jag var helt säker på att man ALDRIG skulle kunna pausa direktsänd tv. Ha! Radiovågarna hade ju redan strömmat igenom sladden, in i maskineriet och ut genom tv-rutan... Efter en tid slog internet igenom. Ytterligare tio år senare kom digitalboxarna, TiVos och allt vad det heter och nu är funktionen att resa i tiden i den digitala världen en självklarhet för den tv-vane. En framtid som jag aldrig kunde föreställa mig som liten. Vad har ni för exempel på prylar eller dylikt som ni aldrig kunde föreställa er som små men som nu är - eller är på väg att bli - vardagsmat? Vilka Star Trek-prylar har vi idag svårt att föreställa oss men som kan komma att bli verklighet om fem, tio, tjugo år? Robotar? Avspelning av minnen? Piller som gör att man inte behöver sova? Låt fantasin flöda!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Robotar? Avspelning av minnen? Piller som gör att man inte behöver sova? Låt fantasin flöda! Grejen är ju att det där och mkt mer redan finns. Bara inte för gemene man. Shit, de har laservapen, flygande bilar, ge syn till blinda, flygplan som flyger i 11 mach och mkt annat men som inte finns serieproducerat osv. Eller iofs, du kanske tänkte på ett piller där du ALDRIG behöver sova något mer eller? :)
det finns för många grejer som är för självklara nu som inte ens fanns på kartan när jag var knodd. jag menar, musik som ren data istället för på ett kasettband eller en LP-skiva liksom... science fiction. ^_^ samma med digitalkameror. nästan all digital data var ju extremt svårt att föreställa sig skulle kunna ta mindre plats än t.ex. en nintendokasett eller en dinosauriedator som en 4-86:a eller något liknande. jag trodde aldrig att jag skulle äga en dator t.ex. och i höst påbörjar jag min 5:e. mobiltelefon var samma sak. jag trodde aldrig att jag skulle ha ett behov av en. många mediciner var ju lika otänkbara. ta t.ex. bromsmedicin mot HIV. när jag var barn var HIV=döden direkt. det finns så fantastiska saker nu som inte fanns för 20 år sen och jag blir lika förundrad över varje ny genialisk grej som de hittar på. nu finns t.ex. en typ av träplast som görs av en biprodukt i papperstillverkning som beter sig som trä men som går att forma som plast. hur coolt är inte det? min dröm är att få åka ut i rymden, så det hoppas jag att de lyckas ordna på något sätt så att gemene man kan få tillgång till det under min livstid utan att behöva betala flera miljoner. drömma kan man ju alltid. ^^ sen vore det nice med en replicator också. såklart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fan, jag vill också ut i rymden.. Ingen annan jag känner verkar speciellt intresserad av det dock, snarare tvärtom, "näe, usch, det vill jag inte".
GAIA, hur kan man inte vilja åka ut till rymden :
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
I rymden dricker man sitt eget kiss o duschar inte på månader eller hur länge man nu är ute, jag sållar mig till nej tack skaran. Men visst, världen är sjuk, folk kommer ju på nya genialiska saker hela tiden, man kan fan inte vara annat än imponerad. Synd att vi förstör planeten samtidigt bara.
Moderator
2010-07-21 21:27
I rymden dricker man sitt eget kiss Haha what?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rymden är äcklig. Allting som är i omloppsbana runt jorden är nu täckt av ett tunt lager fekalier, pga att astronauterna tömmer toaletten i rakt ut i rymden.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Rymden är teh $hit! :) Vet inte riktigt om jag skulle säga att man dricker kiss om vätskan gått igenom en reningsprocess som tar bort allt spår av urin, salter och andra slaggprodukter. Känns lite som att säga att man äter bajs bara för att grönsakerna blev gödslaade under odlingen. Eller för den delen att man dricker kiss bara för att man dricker kranvatten. Lite mer på trådens ämne så känns det som att i alla fall medical tricorders kan vara på gång (om inte riktigt på bärbar nivå (än)). Förfina magnetröntgen och kombinera med lite annan scanningsutrustning så är vi nog halvvägs där ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Tror tyvärr inte på rymdfärder för allmänheten inom en överskådlig framtid. Vad jag förstår finns det inte ens någon teoretiserad raketteknik som på ett verkligt drastiskt sätt skulle sänka kilopriset för allt som ska upp i rymden. I nuläget ligger det på 10 000 dollar per pound, alltså omkring 160 000 kronor kilot. Mer än vad jag har råd med. En annan möjlighet vore en rymdhiss. Alltså man placerar något jävligt stor i geostationär omloppsbana och hissar upp saker på en väldigt lång kabel. Beräkningar i nuläget säger att det skulle kosta någonstans runt 1600 kronor kilot vilket åtminstone är lite mer överkomligt. Lite läskigt dock att ha en vajer som hänger ned som är så lång att den kan lindas flera varv runt jorden. Skulle kunna orsaka en hel del skit om den gick av. Själv hoppas jag på bättre teknik för virtuell verklighet och 3D projicering. Coolt att see shaolin temple projicerad i 3D i halva rummet. Mer generellt hoppas jag på funktionell nanoteknik och bättre batterier. Nanotekniken skulle innebära så oerhört många förändringar till det bättre inom snart sagt allt.... det är knappt att man kan räkna upp allt. Bättre batterier vore bara bra, det är fan på tiden. Gärna bättre kapacitet, men framförallt ladd och urladdningstider. Det vore bra om man kunde skapa batterier som kan laddas snabbt och där man aktivt kan styra hur stor strömstyrka man vill ha vid ett givet tillfälle.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Själv hoppas jag på bättre teknik för virtuell verklighet och 3D projicering. Coolt att see shaolin temple projicerad i 3D i halva rummet. vi är halvvägs där. själva tekniken för virtuell verklighet finns redan och utvecklades med hjälp av james cameron för filmen avatar. holodeck here we come!
http://www.fokus.se/2010/01/avatar-gor-star-trek-mojligt/ kom på något jag verkligen skulle vilja se! bättre möjlighet att ta tillvara solenergi. isf är det bara att slänga upp solfångare (eller hur man nu fångar energin när den bättre tekniken finns) i sahara och vips är hela jordens energiproblem lösta! ^_^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
junkgirl - Hade skrivit ned den också faktiskt, men sen ville jag inte bara prata om batterier och solpaneler.
Det sura på den fronten är att vi redan har solpaneler med en effektivitetsnivå uppåt 30 %, vilket skulle räcka jävligt långt. Problemet är att de är så dyra att tillverka att ingen skulle vilja köpa elen. Problemet ligger således i att göra denna teknologi billigare snarare än bättre. Bättre skulle i och för sig inte skada heller.
Vad jag förstår har
carbon nanotubes applikation även inom detta område... Det är verkligen helt sjukt. Sen de upptäckte dessa har jag fan hört talas om hundratals möjliga användningsområden. Några finns
här , men detta är verkligen ett framsteg inom materialvetenskapen som kommer att kunna möjliggöra mycket av det som man kan tänkas hoppas på i framtiden.
OT: Tänk er det här; "kolla, där är jorduppgången".
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Lepra Rätta mig om jag tar miste men menar du att människan ska bo på månen...?
www.fucksolar.com FUCK SOLAR
f.ö. finns det ingen "jorduppgång" på månen eftersom månen alltid är vänd mot oss åt samma håll. men Lepra kanske menade något annat.
Bagheera - Det finns ganska långtgående planer på en permanent månbas, så det vore väl inte allt för konstigt?
Henkso Personligen ser jag ingen anledningen för mänskligheten att slå rot på en ogästvänlig och karg måne. Men men det är helt ok för mig så länge jag slipper flytta dit.
www.fucksolar.com FUCK SOLAR
vilket slöseri på resurser med tanke på hur stora problem vi har på den här planeten.
Det handlar ju om forskning och även om materialutvinning. Månen är dessutom en mycket lämplig plats att skicka iväg expeditioner till andra planeter ifrån i och med att man inte behöver skicka upp allt ur jordens djupare gravitationsbrunn. Inte så att folk ska bo där för nöjes skull. Jag ser rymdutforskning som en helt berättigad utgift. Som sagt det kostar helvete att skicka upp folk i rymden från jorden. Varför skeppa upp allt härifrån när det redan ligger en massa material och skräpar på månen? Ska vi iväg till mars och det tycker jag att vi ska, då är det också helt rimligt att använda månen som en första utpost på vägen. Rymdforskning är egentligen ganska billigt i relativa termer och det är lätt att motivera varför det är positivt. Svårare att motivera militärbudgetar och espressomaskiner.
Svårare att motivera militärbudgetar och espressomaskiner. iofs. det var inget. ^_^
En liten "james bond" pryl är faktiskt något som kanske inte är det nyaste inom vapenindustrin men hursom, det är en "väska", eller den kan se ut att vara en laptop eller.. ja nånting sånt iaf, en verktygs "set låda". Men den går att veckla ut till att bli ett awsome vapen! =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Moderator
2010-07-23 15:01
"En liten "james bond" pryl är faktiskt något som kanske inte är det nyaste inom vapenindustrin men hursom, det är en "väska", eller den kan se ut att vara en laptop eller.. ja nånting sånt iaf, en verktygs "set låda". Men den går att veckla ut till att bli ett awsome vapen! =)" Bästa beskrivningen av en teknisk pryl någonsin! :D
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
eugenicsfolket jobbar för fullt med att digitalisera människan. superhuman ala hitler i fortsätter kampen om den perfekta människan!
en sammanställning på 10 minuter av den längre versionen som finnes i länken under denna, iaf del ett, sen får man klicka vidare själv=)
jag håller med "de onda vetenskapsmännen" i filmen. jag skulle verkligen vilja ladda ner mitt medvetande till en dator och leva för evigt/förbannat mycket längre än ett mänskligt liv. vore ju asnice. dock skulle jag nog vilja leva mitt liv fram till att jag var nära att dö innan jag gjorde det. iofs, inte om jag fick ha allt i mitt liv som det är nu men slippa smärta inne i datorn. då skulle jag kunna tänka mig att ladda ner medvetandet redan idag. (självfallet on the basis av att min partner och familj också gör det så att de inte saknar mig) tanken är intressant iaf.
junkgirl - Döden är bara ett konstruktionsfel. Det låter fel och verkar på något sätt omöjligt att överleva för alltid, men utifrån vad vi vet idag så finns helt klart möjligheten att så att säga "ladda upp" en persons medvetande i en dator. Det är möjligt att vi skulle kunna stöta på någon sorts grundläggande strukturell problematik och i så fall blir det väl inget av med det, men fuck yeah att jag vill bli uppladdad om man jämför det ödet med att dö. Sen arbetar man ju även på möjligheten att helt enkelt hindra våra kroppar ifrån att åldras. Det är väl inte direkt ett prioriterat forskningsfält, men det pågår konkret forskning. Döden är som sagt ett konstruktionsfel.
jag bryr mig inte om jag får leva för alltid, men i 400 år eller mer vore ju asnice jämfört med det knappa sekel jag har potential att finnas till under. och jag går hellre in i en dator än hindrar min kropp från att åldras. min kropp är bara ett redskap, ett fordon min hjärna använder för att överleva.
Kaptenkrok, man kan förväxla den med en massa saker ;)