I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jantelagen har sprängts

Övrigt - Vardagsfilosofi

Poet

2010-08-02 15:11

Jantelagen har sprängts

Jag läste denna intressanta artikeln.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1192973/Facebook-har-brsprangt-jantelagen.html

Och jag började tänka, tror ni nationalkaraktärer kommer "shufflas" omkring under årens gång, beroende på samhällets utveckling? Och vad tycker ni om den här utvecklingen som artikeln säger sig pågå?

Love

At the gates of Eternity...

2010-08-02 19:31
Jantelagen är fan fantastisk. Må den leva föralltid!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-02 22:01
hm. är det inte snarare internet som sprängt jantelagen? eller så är det bara ett generationsskifte. 80-talisterna är ju så vana att få allt serverat på guldtallrik och skryta om det (jag är grovt sarkastisk här) och det smittar väl av sig på alla internetanvändare som kommer efter oss.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-08-02 22:14
Jag tror inte så mycket på generationsskiftet som artikeln påstår, snarare att dessa personer som skryter och bloggar, inte gör det face to face med sina vänner. Är man skyddad bakom en skärm så är det lättare att distansiera sig.

2010-08-05 15:07
Om du menar, med shufflade nationalkaraktärer, att människor utvecklas till något eget snarare än något präglat av sin nationalitet så ja.

Möjligheterna till självförverkligande är så mycket större idag: Det är enklare att flytta till något annat land, att utbilda sig och arbeta med något man är intresserad av (snarare än för att få in en fast lön), och såklart det ökade kultur- och kommunikationsutbudet genom bl a internet. Vi känner kanske ibland mer gemenskap med en kines som delar våra intressen, än en svensk som inte gör det. Det är ju del av något större än just internet, även om det är en stor del av det.

2010-08-05 21:45
Jag tror att Jantelagen fortfarande finns, är inte dessa konstanta skryt meningarna som kommer upp på facebook's statusuppdatering ett jäkligt stort tecken på osäkerhet, att man i största grad ber om bekräftelse? Så ser jag på saken iaf, jag är glad åt personers välgång, men skryter man för mycket så stör jag mig på det. Jantelagen för väll både gott och ont, beror på hur man tolkar den. Jag anser att det är en "lag" som vill förmedla att man alltid ska ha fötterna på jorden; bara för att jag tjänar mer pengar än dig blir jag inte per automatik inte en bättre person än dig. Åtminstone är det så jag tolkar det hela.

Men visst, klart att jantelagen inte är lika uppenbar idag som 1980 just med tanke på att vi har internet. Det är inte många personer som skriver att dom just har bråkat med flickvännen och har lust att döda henne. Man skriver när pojkvännen helt spontant plockade en blomma åt en, osv.

Enkelt att SÄGA att jantelagen försvinner, men jag tror i själva verket att vi är "lika påverkade av den idag som igår". Vi begraver våran ilska och stoltserar när vi är glada. Kan ju knappast vara nyttigt det heller.

Men, man kan ju hoppas att slutresultatet blir det bästa av två världar.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Producent

2010-08-16 10:00
Jantelagen existerar fortfarande, tror inte på artikeln...
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Poet

2010-08-16 10:08
Artikeln snackar skit. Sånna statusuppdateringar har funnits på MSN i typ 12 år nu.

2010-08-16 12:04
Artikeln har missat att bakom skärmen är man skyddad rätt bra. Dessutom missar de att man kan skönmåla saker och ting bra jävla mycket på nätet.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-08-16 13:33
Social IT-bubbla, det kommer nog hända något snart.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2010-08-16 14:10
Jag tror att Jantelagen fortfarande finns, är inte dessa konstanta skryt meningarna som kommer upp på facebook's statusuppdatering ett jäkligt stort tecken på osäkerhet, att man i största grad ber om bekräftelse?

Precis. Det här är den stora massans version av fjortisar som lägger ut nakenbilder på sig själva för att "duga". Knappast avskaffad jantelag.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-08-16 23:07
Intressant artikel ändå :)