I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

flygplan + fluga = Vikten

Övrigt - Vardagsfilosofi

2011-01-18 12:54

flygplan + fluga = Vikten

Hej!

Vi har en liten fundering här på kontoret och tänkte att det kanske finns någon på whoa som skulle kunna svara på detta.

Ett flygplan står på landningsbanan och i flygplanet finns en fluga som flyger omkring utan att landa någonstan i flyget.

sen väger man flygplanet innan start utan att flugan har landat.

Väll uppe i luften landar flugan på ett säte och där i lufen så väger man flygplanet igen . kommer då flygplanets vikt ha ökat med flugans vikt?

bortse från allt som har med ändrad gravitation och dragnings kraft att göra vid eventuella skillnader jorden /luften .

" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2011-01-18 15:36
bortse från allt som har med ändrad gravitation och dragnings kraft att göra vid eventuella skillnader jorden /luften .

Om man bortser från dragningskraften så väger flygplanet lika mycket vid båda tillfällena. Om man inte bortser från dragningskraften (vilket man verkligen inte borde) så väger det mindre när flugan flyger.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-01-18 15:57
hmmm... det var kryptiskt . men du menar att planet väger mindre när flugan flyger och mer när den sätter sig ner på sätet.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
Poet

2011-01-18 21:30
Om man inte bortser från dragningskraften (vilket man verkligen inte borde) så väger det mindre när flugan flyger.
At the gates of Eternity...

2011-01-18 23:36
Har för mig dom testade det där i Mythbusters fast med fåglar, men kommer inte ihåg resultatet, men sök på tuben..
"Visst är det vackert.."
Groupie

2011-01-19 17:09
Utan gravitation är det svårt att tala i termer om vikt öht. Men som redan sagts i tråden så kommer inte flygplanets vikt att ökas förrän flugan sätter sig någonstans. flygplan+fluga = X
Flygplan+flygande fluga = flygplan
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-01-19 22:16
tänk dig att du har två magneter och så vänder du dem så att du har dem plus mot plus så att dem stöter ifrån varandra.

balansera nu magneterna ovanför varandra på en våg. kommer den undre magneten då väga mer om man skulle vända den övre magneten + mot - ?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Groupie

2011-01-20 15:34
Vikt har väl inget med magnetism att göra.

2011-01-20 16:41
planet väger lika mycket trots att flugan landat. detta för att planet är förslutet så att massan (och även luften + flugan) inuti planet är konstant.

frågan finns redan besvarad på en del forum om man pallar googla.

//Yde - det va det
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Groupie

2011-01-20 22:47
Ja, om det är en sluten enhet så är luften och innehållet inräknat oavsett, men nu drar du in faktorer som inte nämndes i utgångsfrågeställningen..

fast de är väl rätt uppenbart att de borde tagits med nu när jag tänker på det..

2011-01-21 16:23
Man måste utgå från att det är förslutet plan när man väger det annars skulle väl vindar och sådant göra vägningen ganska så störig?

Så jag är på Bjäärs teori om att det inte spelar roll ifall flugan flyger eller landat... tror jag hahaha
 http://www.myspace.com/murderdem