I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

dåligt samvete för att ha det bra?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2011-04-14 17:15

dåligt samvete för att ha det bra?

Jag och en lärare satt och pratade om hur det är i andra länder typ afrika indien de fattigare länderna som har det jobbigare och då sa min lärare

- Ibland känns det som att för tillexmpel vi som bor i Sverige, att vi ska ha dåligt samvete för att vi har det bra. Jag menar om vi handlar för mycket då känns det som att i verka fall ska vi ha dåligt samvete för det, för resten av pengarna vi spenderar kan i skicka ner till något land som behöver det. O

m vi kastar mat ska man sitta och tänka på allt folk som inte får någon mat. Jag tycker det är jätte trist och jag är fadder själv och skickar pengar till mitt fadderbarn och jag har stött väldigt mycket.

Men när får man höra att Fan vad skönt att vi har det bra, när får man säga fan vad mätt jag blev eller säga "fan inte palt igen" utan att ha dåligt samvete, ibland känns det som att vi som har det bra ska ha dåligt samvete för att vi inte tillhör det länderna som är sämre. Men betyder det att vi ska sluta att må bra av att vi har det bra?

Jag har tänkt mycket på det där, jag tycker det är bra att det finns arrangemang som stöder det som har det dåligt, men när fick vi stöd för att vi har det bra? Varför är det som att vi jämt ska gå med den där ångesten stackars barnen och krigen i det andra länderna..

När ska vi kunna leva med utan ångest och bara ha det bra och leva där vi är? Jag menar bara för att vi i själva Sverige har det bra, betyder det ju inte att vi alla har det bra.

Många tycker säkert att vi är otacksamma och klagar på alldeles för mycket små saker, men betyder det att vi måste ha dåligt samvete? Det vi klagar på eller tycker är fel är ju det problemen vi har och lever i vårat land, måste det betyda att man är okänslig för att man inte tänker på de som har sämre?

Om vi jämt och ständigt ska tänka på alla som har det sämre, tänka på alla som inte får någon mat alla barn som dör, alla hemlösa barn, när ska vi då kunna se och leva där vi är nu?

Vad tycker ni, har jag fel? Många tycker jag gör offtopic i trådar och konstiga trådar men denna fundering hoppas jag kan hålla stämningen utan att det blir något konstigt av det hela.

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-04-14 19:32
I dagens Sverige får man inte tycka om sig själv, man får inte tycka illa om andra, man får inte må bra över att man har det bra, man får inte sluta tänka på att andra har det sämre och man får inte spendera pengar på sig själv utan att må dåligt.

Kontentan av det hela är att Sverige inte är så jävla bra.

Vi har det jävligt bra på nästan alla vis, och gud nåde den som gnäller.

"How does their suck make my suck suck less?" - Doug Stanhope

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2011-04-14 21:51
I ärlighetens namn så sätter "vi" - människan oss framför alla andra, i alla lägen. Någon blir skjuten på torget, jag var där.. självklart tycker man att det var bättre h*n än en själv.

Tyvärr är det lite som mephisto säger, att i Sverige så får man inte vara glad över att man har det bra (nu menar jag inte H&Ms ägare-bra) utan för att vi lever gott och kan köpa bil, köpa villa och sedan får vi inte klaga på bensinpriserna eller att man fått sparken "för att andra har det sämre".

Själv bryr jag mig inte alls, jag kan tycka det är hemskt att vi från Europa förstörde för i princip hela Afrika under vår imperialism tid under 1800 talet. Men varför ska jag gå runt med tunga axlar för det varje gång jag konsumerar allt möjligt och slänger det i soptunnan efteråt.

Om man jämför min ekonomiska situation med Bill Gates är det för jävla synd om mig också, i övrigt anser jag väl att konsumtionsbehovet vi har idag är skadligt för vår mentala hälsa.. finns mycket som spelar in när det kommer till att man har det "bra ställt"

svår fråga i övrigt, nästan jobbig att svara på då det inte finns något vettigt svar egentligen.

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-04-14 22:04
Vi kan gå förbi alla hemlösa på gatorna, vi kan sitta och kolla snett på alla alkohlister i busskurarna , för i samhället så känns de som de har bilden "dom valde det själv" , Vi ska ha dåligt samvete för ett land som vi aldrig kommer kunna rädda för dom är så enormt mycket, men vi har aldrig dåligt samvete för att nån påtänd uteliggare ligger och fryser en kall vinternatt på stockholms gator, vi skiter i att ge dom pengar, vi ser dom knappt i ögonen för de köper väl ändå något annat än mat för pengarna.

Men dom kan vi ju iaf hjälpa någonlunda, vad hände med dom reklamerna?

Känns så trist att om man har det bra då ska man ha dåligt samvete, vad är meningen med att skaffa ett jobb, någonstans att bo, kunna köpa nya kläder om man ändå bara får folk som ger en dåligt samvete.

2011-04-14 22:27
Vi har ju rätt så många lokala verksamheter som ägnar sig åt lokala problem, såsom alkoholister, bostadslösa. För att nämna en här i Umeå så finns ju bakfickan vart före detta samt alkoholister kan gå och käka mat etc, och dom är sponsrade av kommun, som i sin tur då får sitt från staten. Till skillnad då från hjälporganisationer som rädda barnen som är obunden från politiken och därför behöver drivas av empatiska medlemmar :)

Så, det finns hjälp för folk här i Sverige och dem har all möjlighet att fixa till sig OM dem väljer att göra det, tyvärr finns inte den hjälpen (ännu) i l t.ex. Afrika för att Européerna skapade sina kolonier där under 1800talet och tog allt dom kunde, sålde en massa. Missminner jag mig inte så fanns några av dessa kolonier fram till 80 talet, och det är just därför vi kan se en såpass dålig förbindelse och samhällsstruktur i länderna där borta, det enda landet som inte var koloniserat var Liberia (vet inte hur det ser ut där nu.. någon får fylla i)..

MEN, hur som! Poängen är iaf att jag inte känner samma "empati" "sympati" för fattiga i Sverige, som dem i Afrika. Men som sagt, inget utav dessa samhällsproblem tär på mig, och jag går inte med tunga axlar för de!

2011-04-14 22:42
Daniel - true true..

Groupie

2011-04-15 09:27
Det är så jättesynd om dig som måste tänka på det stackars barnen någon gång om dagen... Trösta dig med lite Idol-tv och chips när du lider inferno.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-04-15 11:43
Det värsta hotet mot barnen i tredje världen är vänstern som vill stänga alla västerländska fabriker där.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Groupie

2011-04-15 11:50
bilingual

Vilket skitsnack. Att hjälpa befolkningarna kontrollera sina egna fabriker och näringar är en förutsättning för att förhindra resurs exploatering i det där länderna.

2011-04-15 16:02
Lepra - Du tycker att det var jätte värt va? Det var inte de jag ville få fram.. Det jag ville få fram var att jag tycker det känns som att vi ska ha det dåligt samvete för att vi har det bra.

Så jävla onödigt "Det är så jättesynd om dig som måste tänka på det stackars barnen någon gång om dagen... Trösta dig med lite Idol-tv och chips när du lider inferno."

fick du något vettigt fram av den där kommentaren eller?.
Rappare

2011-04-15 17:15
Vann 10 000 idag, skar mig själv.

2011-04-15 17:50
åh jag ids in nå mer..

2011-04-15 18:36
Det värsta hotet mot barnen i tredje världen är vänstern som vill stänga alla västerländska fabriker där.

och det är dåligt exakt hur?

2011-04-15 19:35
han/hon dryga ju bara, exakt lika mkt som lerpa och limp.

2011-04-17 14:48
Lev på ett sätt som gör att du inte har dåligt samvete över det då.
Om du får dåligt samvete av att veta att dina nike-skor är gjorda av en 15-årig tjej i en sweatshop i Malaysia, köp inga fler nike-skor då. Tänk efter om du verkligen blir lyckligare av att köpa dem.
Man lever bara en gång, att inte njuta av livet borde man ha dåligt samvete över.

2011-04-17 14:51
jajo
Groupie

2011-04-17 15:18
Lepra - Du tycker att det var jätte värt va? Det var inte de jag ville få fram.. Det jag ville få fram var att jag tycker det känns som att vi ska ha det dåligt samvete för att vi har det bra.

Så jävla onödigt "Det är så jättesynd om dig som måste tänka på det stackars barnen någon gång om dagen... Trösta dig med lite Idol-tv och chips när du lider inferno."

fick du något vettigt fram av den där kommentaren eller?.

---

Jag tror du förstod min poäng.

2011-04-18 07:44
Jag har aldrig fattat poängen med att man "inte ska klaga när vi har det såpass bra i det här landet". En anledningarna till att vi har det såpass bra är ju att vi klagat! Hade folk suttit och sagt att de hade det rätt bra som det är så hade vi knappast haft det välstånd vi har idag; det är byggt på att folk INTE var nöjda med vad de hade.

Sen kan man såklart diskutera om vi använder de fantastiska möjligheterna vi har i det här landet på ett vettigt sätt, men jag tycker inte att vi ska skämmas för att vi har den levnadsstandarden vi har. Nej, ut och klaga mer istället! Människor som är nöjda med det de har blir av med det.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-04-18 09:10
UncleSam : Det är ju sant :) Aldrig tänkt på det faktiskt..

2011-04-25 21:40
strunta i allt det där med samvete. Du skapar bara onödigt lidande för dig själv. Hjälp till och gör så gott du kan och orkar, klaga när du känner för att klaga, och lev ett så bra liv som du kan och förtjänar.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-04-26 00:16
DMAt

Att stänga fabriker i tredje världen är dåligt eftersom det gör fattiga länder ännu fattigare. Det säger sig självt.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-04-26 08:28
Va-Ra - Jag har inte så dåligt samvete, jag har varit rätt mycket i fattiga länder, senaste landet var Indien. Efter alla resor jag har gjort och träffat mycket olika människor så har jag lärt mig att vara tacksam för det vi har och jag har sällan dåligt samvete. Det enda jag menade var att det verkar som att vi som bor i ett bra land aldrig kan få vara riktigt nöjd utan att vara egoister.

2011-04-26 08:53
Vi betalar för solen d redan har, och vi ser livet från ett västerlänskt perspektiv på vad som är bra.. typ el och isoleradehus. arbete i 10 timmar och räkningar.... övervakning, säkerhet, inviditet etc.

och när solen inte skiner kan man tänka på dessa saker.

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2011-04-26 09:10
Vadå betalar för solen det redan har?

2011-04-26 09:25
Du skrev juh nyss att du reste till Indien... du betalade väl för din resa. hörtalas om solsemester.

2011-04-26 09:29
jaha dutänkte så..

2011-04-26 09:32
ett litet litet frö

2011-04-26 21:12
Jo men du säger hela tiden vi. Om du inte menar mig ( för jag kan inte känna igen mig i det du säger ) och du inte menar dig, vem är det då som aldrig kan vara nöjd utan att vara egoist? :P
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-04-26 21:31
snackar väl skit då som vanligt..
Groupie

2011-04-27 15:44
Varför ska samvetet vara något negativt? Det är väl bra att människor uppskattar mer vad det har om de känner att de är unnade det. Att människor vill käka chips och dricka framför idol fullständigt utan empati för andra är väl bara ren själviskhet.

2011-04-30 22:33
afrika är inget land
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-03 21:38
Avsaknaden av att göra en snäll gärning är inte att göra en ond gärning.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-05-03 21:45
Åh, jag är inte alls på mode för att formulera mig rätt men vill så hemskt gärna säga vad jag tycker. Jag ger det ett försök!

Vi har våra basala behov som är våra grundläggande behov. Min tanke är då mat, tak, ett par kläder och ett par hela skor, hygienartiklar såsom tandborste och tandkräm, tamponger, schampo och tvål. Kan ha missat något nu, men ni är med på vad jag menar? Våra basala behov är våra absolut grundläggande behov.

Jag känner dock att detta basala behov har rubbats lite. Idag tror vi att vi behöver de senaste skorna, nyaste datorn, fräschaste doften och snyggaste klänningen för att må bra. Vi vill fylla våra liv med nya saker, detta gäller inte bara prylar utan även mat. När det kommer till mat tror jag att det finns en anledning till att det på varje hörn finns en restaurang, vi äter nog ute så otroligt mycket. Den mat vi köper hem tar vi inte heller vara på, utan vi slänger det så fort vi tror att det är dåligt. Alternativet hade ju varit att kanske styra upp en morotssoppa när man ser att morötterna börjar bli dåliga, inte bara slänga. Eller tex riva oststumpen och spara till en gratäng istället för att slänga. Ta vara på alltet, istället för att bara köpa nytt. Bara för att det finns mer i affären betyder det inte att det vi har i kylen är dåligt. Jag tror helt enkelt att det här med att spendera ingår i våra basala behov idag.

Hur hade jag tänkt koppla det här till fattigare länder och dåligt samvete? Jo, genom att handla mindre får vi visserligen mer pengar i fickan som vi kan använda till något bättre. Allt som vi handlar produceras någonstans, ofta i ett fattigare land. Jag menar inte att bojkotta, för det kan ju göra folk arbetslösa osv och den diskussionen ska vi inte gå in på här. Men jag tänker att ju mer vi handlar desto mer press sätter vi på företagen, arbetarna. Dessutom blir vårat ekologiska fotavtryck större ju mer vi spenderar, det hjälper ju varken oss eller dem.

Jag äger möbler som jag fått av kompisar, jag har jättemycket kläder men det mesta är köpt på second hand + jag använder fortfarande kläder som jag fick för 10 år sedan eller mer. Jag sparar alla grönsaksstumpar i frysen och bygger på så sätt egen buljong, märker jag att min tomatkross börjar bli gammal förvarar jag den i frysen... Ja, frysen är min bästa vän. Min svaga sida är att jag älskar take away, men jag ta tillbaka en gammal vana och ta med mat hemifrån. Förut tog jag alltid med mig en egen matlåda när jag skulle ut på stan, bara att käka den någonstans. Jag försöker helt enkelt att ta så liten plats som möjligt, för jag vet att om jag tar större plats är det förmodligen människor i fattigare länder som får ta smällen.

Så det kanske är ett dåligt samvete som styr, eller så är det pure sympati för mina medmänniskor. Jag blir trött på samhället som försöker få oss att vilja ha så himla mycket när man egentligen klarar sig på ingenting alls. Prylar är bara ett sätt att fylla ett tomrum, jag valde att fylla tomrummet med solidaritet och kärlek istället. Jag förstår inte varför jag ska äga 50 par skor när folk på andra sidan jorden knappt får någon mat i sig. Det minsta jag kan göra är att leva smart, använda så lite som möjligt. Skänka prylar, ge pengar, åka och hälsa på, leva med... ja, det är sånt som kommer bli ett resultat av mitt sätt att leva.

Öh, fick jag fram något nu?!

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-05-03 22:16
Jag förstår inte varför jag ska äga 50 par skor när folk på andra sidan jorden knappt får någon mat i sig.

Varför skulle du inte äga 50 par skor när folk på andra sidan jorden knappt får någon mat i sig?

Alla är vi olika och definierar livskvalitet olika, och om man inte vill ha 50 par skor är det väl ingen konst alls att avstå från dom.

Att kalla det att "leva smart" är bara malplacerad självglorifiering.

Det är ju dock whatever, man sköter sig själv och lever så som man själv finner tillfredställande.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-05-03 22:34

Jag menar inte "leva smart" som någon slags självglorifiering. Leva smart för mig är att använda så lite av jordens resurser som möjligt, bara för att jag lever i ett konsumtionssamhälle betyder det inte att jag måste konsumera ihjäl mig. Jag må vara naiv när jag tror att det på något sätt ska hjälpa mer utsatta länder... Men vi har väl alla något som får oss att fortsätta? Leva enkelt kanske passar bättre än leva smart.

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Redaktionen

2011-05-10 11:43
själv tycker jag att det har blivit så att vi har accepterat deras situation som något som alltid kommer vara så.

"vadå, vi har ju faktiskt musikhjälpen" fungerar inte. vi låter fortfarande människorna som styr världen (världens företag) göra det på ett sådant sätt att människor trycks ned och utan att dom bidrar till en rättvisare värld. bara för att dom lyckats sätta sig i ett sådant läge att dom kan göra det.

ett halvdant exempel är chokladdistributionen i världen. enligt en artikel jag läst (orkar inte leta fram den nu, den var på någon spansk nyhetssida för skolor) så står det att ca. 3-4 företag står för all chokladförsäljning i världen. en dunderstor marknad som jämfördes med bensin (ett annat spel som vi inte ska gå in på).

jag orkar inte knyta ihop för er hur detta påverkar olika länder men summan utav deras spel är ingenting som någon kakaoberikad lokalbefolkning någonsin fått ta del av i större utsträckning, något som säkert inte ens förvånar dig.

men ändå sitter vi och tvår oss från deras existens, dom fattiga barnen som svälter (på TV), när det är storföretagen som både har möjlighet att ändra på situationen OCH det är dom som sätter folket i den positionen. det företagen och deras maktmissbruk som vi borde två oss ifrån, inte deras offer.
namaste
Redaktionen

2011-05-15 13:48
vad tyst det blev.
namaste
Groupie

2011-05-15 17:31
Eftersom företag och i synnerhet multinationella företag med mer eller mindre monopolliknande tillvägagångssätt inte går att lita på vad gäller humanitär och hjälpande affärsverksamhet så krävs det att staten går in och stiftar lagar som tvingar de att rätta sig i ledet om de vill fortsätta sin verksamhet. Ett företag med gott uppsåt kommer inte protestera mot det här, men de som luktar fisk kommer sätta sig på tvären och då kommer de utkristalliseras och staten och folket kan ställa högre krav mot de.