Sånt där med lycka e ju bara skiiiit :<
Va-Ra:
Det beror väl på vilken psykologi du pratar om, psykologi bygger även på att finna inre tillfredställelse med sig själv som inte bygger på yttre omständigheter. Självförtroende får man av att känna sig bra på något, självkänsla har man när man vet att man duger oavsett vad man gör eller har. Kan ta Vrooms motivationsteori som exempel på vad jag menar.
M=A*B*C
M = Motivationens styrka
A = Sannolikheten att klara uppgiften
B = Sannolikheten att vi då får belöningen
C = I vilken utsträckning vi vill ha belöningen
Det som måste vara uppfyllt för en bra arbetsmotivation är sannolikheten att vi vet vad vi skall göra och att vi får belöningen om vi gör det. Att det ligger en lagom hög ribba. Annars kan det kännas meningslöst att försöka hoppa.
Herzbergers teori: För att "ge järnet" räcker ej materiell belöning. Uppgiften måste kännas meningsfull och att vi känner delaktighet...
Om vi känner både meningsfullhet och delaktighet på vårt jobb och vet vad vi skall göra, att det ligger en lagom hög ribba och att vi vet att vi får en belöning för jobbet så känner vi sannolikt en god självkänsla, ett bra självförtroende och en inre tillfredställelse som i sitt led resulterar med att vi känner lycka. (Obs: Belöning kan även vara uppmuntran, bekräftelse m.m. behöver alltså ej handla om pengar. Men tog det som exempel då pengar är det som behövs i fall man vill "unna sig något fint" eller "unna sig en upplevelse" som belöning t.ex.)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om vi känner både meningsfullhet och delaktighet på vårt jobb och vet vad vi skall göra, att det ligger en lagom hög ribba och att vi vet att vi får en belöning för jobbet så känner vi sannolikt en god självkänsla, ett bra självförtroende och en inre tillfredställelse som i sitt led resulterar med att vi känner lycka. Skilj på självförtroende och självkänsla. Självkänsla innebär att känna att man duger och är bra oavsett hur det går på ditt arbete och hur dina yttre omständigheter ser ut. Helt enkelt att inte vara beroende av att något går bra, och att känna självvärde oavsett om får bekräftelse eller belöningar av någon annan. Allt du nämnt ovan kan bara placeras in i kategorin självförtroende. Som jag även skrivit så är att vara beroende av yttre framgångar och bekräftelse ett väldigt ostabilt sätt att se på lycka. Ibland lyckas man och får en massa bekräftelse och ibland inte. Har du redan en inre trygghet så spelar det ingen roll om de går åt ena eller andra hållet, du mår bra i dig själv oavsett.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
Att dansa
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
Definitionen av lycka och kärlek stavas Brasiliansk Jiu Jitsu. På riktigt.
Riktig lycka ... hmm att vara omedveten om att man är olycklig :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
SexySoul F25 haha thats deep ;)
Jag är lycklig så länge jag lever varje dag fullt ut, med pengar, utan pengar, med kärlek, utan kärlek osv det spelar ingen roll. Lyckan handlar om mig och kärlken är något som bygger på den lyckan ännu mer. Thats it.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
det som gör mig lycklig är frihet,musik,kärlek och att mina nära och kära mår bra :)
Nu jävlar kommer jag låta gay o bli mobbad över det jättelänge! Ligga i soffan/nånting bekvämt med sin älskling i famnen o titta film, there you go!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Att älska och vara älskad. Det är det enda som egentligen betyder något för mig.
lycka för mig.. jag tänker på det ofta och är tacksam för mycket i mitt liv lycka för mig är att jag lever och mår bra
mitt liv just nu, rakt av.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Nu låter jag nog fucked up men om ingenting gör mig lycklig? Jag kan känna vissa stunder att nu är det bra, nu har jag det trevligt. Men inte lycka.
http://www.myspace.com/murderdem
NateW Mitt tips till dig att njuta av småsakerna i vardagen. Dvs kaffe, morgonciggen, den nya feta låten, whoa:s politikforum osv. osv.
komiskt nog upplevde jag mitt lyckligaste ögonblick i livet hittills i helgen. inget annat kan jämföras. annars njuter jag av jävligt mycket olika saker! det är viktigt att man gör det tycker jag.
Jaojao Det gör jag, men jag känner inte mycket. Jag njuter av smaker och sånt, stunder också. Men jag känner inte. Det är lite mitt problem haha.
http://www.myspace.com/murderdem
ja va fan, det var första gången jag kände att detta är lycka definierat. man kanske är lycklig för det mesta, bara att man inte kan sätta ord på känslan.
Okej, blackzombie, jag vet att du dying for att vi ska fråga varför du var så himla lycklig. Så jag gör det; varför?
haha! nej, det spelar ingen roll vad det var. men tråden handlar ju om vad som gjorde en lycklig och det förändrade fan min definition av lycka, även om jag rätt ofta är genuint lycklig för jag njuter av livet hela tiden.
Lycka för mig är att vara nöjd med sin tillvaro och känna att ens liv är meningsfullt.
Alltså, för att finna lycka, som en del av livet, krävs det att man är i centrum för den viktigaste sociala funktionen som finns; kommunikation. Det finns mycket man kan göra, bygga och genomföra, men om man verkligen tänker efter så är majoriteten av allt man gör i livet en variant av kommunikation i hopp om att man hittar likasinnade, alternativt öppnar sinnet för oliksinnade att förstå ens situation. Vad den generella människan kan göra rent fysiskt är begränsat till ens omgivning, och saknar man förmågan att förmedla ens upplevelse av livet och världen kommer man med all säkerhet bli eller vara olycklig. Jag är fast övertygad om att goda sociala kontakter som underbygger ens eget självförtroende är den mest rena och sanna lyckan man kan få, oavsett om denna är för sofistikerade projekt eller enkel uppfattning av sunt leverne.
Strävan efter att känna sig som människa. Är övertygad om att Jag kommer glädjegallopera när jag väl känner så.
mok vurban
När folk runtomkring mig gör bra saker för varandra. Det är fint det.
Graffare
2011-12-01 01:30
Djb: word på bjj, o lägger till thaiboxning och framgångar inom det. Annars var det nån vis snubbe som kläckte ur sig ett citat: "Happiness is that state of consciousness which proceeds from the achievement of one's values" ser inget som talar emot det.
En dag utan bekymmer, att känna att allt är ordnat och alla måsten är gjorda. Det får gärna vara under en ljummen sommarkväll med bästa polarna, helst ute på en brygga vid havet med kalla bärs och en gitarr. Ha!
- men nog om dig nu.