Få starkare vilja?
Hej, jag undrar om det finns något sätt att få bättre vilja? Jag vet inte om det är ren lathet eller rutin. Men jag vill börja träna, för att bli frisk och hälsosam. Men problemet är att dessa rutiner och viljan bara håller i max en månad innan man hamnar på ruta ett igen. Varför är det så? Hur förstärker man den? Hur håller man i samma nivå och rutin konstant? Jag vet att man måste komma in i rutinen. Men hur fastnar man i rutinen? Måste man tvinga sig till den? Jag är väldigt kluven och osäker i den här frågan. Så jag skulle uppskatta tips av egna erfarenheter eller av någon som läst psykologi eller liknande. Tack så länge
Visualisering, mål och planering. Alltså, först måste du skaffa dig förebilder för visualisering. Skaffa lite bilder på människor som du anser vara friska och hälsosamma eller andra bilder som får dig att tänka i de banorna. Gör ett collage och sätt upp på en vägg du tittar på ofta, eller kanske som bakgrund på datorn. Eller både och. Vilket fall, tanken är att utsätta dig själv för de här bilderna och på så sätt hålla ditt fokus på att vara frisk och hälsosam. Ta gärna någon minut då och då och fantisera hur det känns att vara frisk och hälsosam. Hur ser du ut då? Hur känns din kropp? Har du hårda muskler etc. Ju mer du visualiserar och fantiserar, ju mer motivation att faktiskt bli så får du. Samtidigt som du gör det här måste du ha en planering med delmål och slutmål. Ett tränings- och matschema. Kanske även en matplanerare. Vår kropp mår bra av fasta rutiner med mat och sömn så det är vettigt att äta runt samma tider varje dag och dessutom sova runt samma tider. Det finns tusentals olika varianter på nätet och jag är definitivt ingen expert på det området så det är bäst att kolla runt och hitta en som passar en själv, eller hitta en som kommer nära och modifiera schemat efter ditt egna liv. Men för att sporra dig så måste du ha delmål och kanske även en belöning när du uppnår delmålet. Om du styrketränar kanske du sätter som mål att bänkpressa x antal kilo efter x antal veckor. Utmana gärna dig själv men var realistisk. Om du varje dag tittar på dina bilder och kommer in i tänket där du fantiserar om var du vill vara och visualiserar hur det känns att vara frisk och hälsosam samt utmanar dig själv med delmål samtidigt som du strävar efter dina slutmål med hjälp av den planering du har satt upp så blir det svårt att bara skita i. Att hitta en likasinnad polare är en jättebra sak också.
Redline!
Mat och träningsschema har jag redan men funkar inge vidare. Men det där med visualiseringen kanske kan fungera. Har du själv prövat detta?
edgeman: Jag har experimenterat en del med det och det fungerar. Man håller sig på banan. Jag har tänkt köra ett extremt experiment nu till höst med bland annat den här....metoden....inbakat. Men hela grejen är rätt beprövad sedan innan och många menar på att det fungerar. Jag minns en polares överviktiga morsa som satte upp bilder på smala kvinnor över hela kylskåpet, hon blev smal. Kanske inte det bästa exemplet i världen men jag har gått kurser i sånt här (då tyckte jag det var otroligt tramsigt) så det är inget nytt direkt. Men många svär vid det. Ju mer man fantiserar (alltså man ska försöka känna lukter och smaker och hela köret när man fantiserar om vart man vill vara om säg....ett år, hur allting är) ju mer kommer man vilja sträva efter det. Jag tror man lurar hjärnan lite att man verkligen vill ha det man fantiserar så starkt om, att det i sig skapar motivation och vilja. Elitidrottare visualiserar alltid innan ett lopp. Ja, babbel.
Redline!
Okej, tack för tipset. Jag ska köra stenhårt på det här! :)
Om du lyckas hålla i lite längre än en månad kommer du bli beroende av träningen! Så kämpa på bara, träningsångesten släpper snart ska du se.
Läser just nu Richard Wiseman's mycket intressanta bok 59 seconds. Det är en sorts "självhjälpsbok", men till skillnad från övriga titlar i genren är detta en sorts kompilering av vetenskapligt underbygga och handfasta råd för hur man kan lyckas med det man föresätter sig. Detta i en genre som i allmänhet mest består av system som någon har fantiserat ihop utifrån vad de tycker verkar rimligt.
Enligt den bästa tillgängliga forskningen idag är visualisering av mål inte alls något man bör ägna sig åt. Nu talar vi inte om anekdoter om enskilda individer som lyckas genom sådan visualisering, sådana finns säkerligen. Generellt är det dock inte så man lyckas.
Här finns en blogg som delvis tar upp det som finns att läsa i boken:
59 seconds blog Detta inlägg gäller nyårslöften, men det bör gå att applicera hyfsat väl på träning. Enligt Wiseman finns det en typ av visualisering som faktiskt hjälper, nämligen att visualisera vägen dit.
Bortsett från visualisering av mål, ger forskningen stöd till det mesta som Dr.Octagon tar upp.
Boken är förövrigt väldigt läsvärd.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
I know the feeling! Det första du behöver göra är att hitta en träningsform som du tycker är rolig. Det ska aldrig kännas som att du måste tvinga dig själv att göra något, utan det ska kännas roligt och peppande att gå till träningen. Det andra är att man inte ska börja för hårt. Om du är helt otränad börja med att träna 1-2 gånger i veckan och gör det i ett halvår och öka på. Spring inte på rullbandet i en timme eller ta de tyngsta vikterna eller hårdaste passet det första du gör. Det är dömt att leda till att du inte känner för att gå och träna. Gå hellre hem lite mindre svettig i början så att du bara precis känner att du varit duktig eftersom du varit och gymmat ( tro mig, bara själva duktighetskänslan ger dig en kick ) sedan kan du öka på efterhand som du börjar tycka det känns roligt. Det sista du ska tänka på är att redan bestämma dig från början att misslyckande är okej. Bli inte arg på dig själv de gånger du inte varit och gymmat utan tänk istället att du förtjänade att bara ta det lungt. Jag har iallafall märkt på mig själv att de gånger jag har lagt av med träningen har oftast varit då jag hoppat över träningen nån gång, fått skuldkänslor eftersom jag gjorde det vilket bara leder till ännu mer ångest över träningen vilket gör att man bara skippar allt. Men sen upptäckte jag att om jag redan från början bestämmer att jag får lov att misslyckas, och till och med uppmuntra det de gånger de händer, så har jag alltid fortsatt med samma pass veckan efter även om det gick en vecka utan träning. Det handlar ju i grund och botten om att vara snäll mot sin kropp, och ju snällare du är mot den ( även i hur du tänker om dig själv ) desto mer kommer den vilja sammarbeta och desto mer kommer du märka att du är på väg till gymmet utan att behöva tänka eller tvinga dig dit. Den vill typ dit av sig själv :) låter flummigt jag vet, men så har det blivit för mig!
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
Bli inte arg på dig själv de gånger du inte varit och gymmat utan tänk istället att du förtjänade att bara ta det lung Det där är nog olika från person till person, själv så funkar det för mig om jag blir lite arg på mig själv för att jag missat att träna, för då ger jag mig fan på att jag ska träna dubbelt så hårt nästa dag, dom gånger jag ibland inte har tränat är för att jag slutat så sent på jobbet och varit trött, då kan jag bli lite irriterad på det och det ger mig mer motivation :)
Young gunna married to the streets no wedding ring
Bra tips från Dr.Octagon förövrigt!
YaBoy P22 Jo fast nu utgår vi ju ifrån en person som redan vet med sig att han hoppar av lätt. Eftersom jag själv varit sån så vet jag att det bara gör saken värre när man piskar sig själv bara för att man misslyckas. Det kanske är lättare när motivationen och glädjen för att träna redan finns där, men fram tills dess har jag märkt att det går lättare om man är snäll mot sig själv i början ;)
Fast många tror att dom behöver bli strängare mot sig själv, så som du säger, att man ska pusha sig själv, tvinga sig själv. Fast varför ska man hålla på och plågas när det faktiskt finns andra sätt att hålla motivationen uppe som till och med är hälsosammare och mildare för ens psyke? De dagar som man faktiskt är svintrött är det ju till och med bättre och hälsosammare att gå hem och sova. Vila och sömn är lika viktigt för hälsan som motion är.
TS Du kan skippa ALLT som sägs förutom en enda liten sak. GÖR DET. Det finns ingen hemlighet eller nåt annat bakom det. Bara gör det. Efter att du gjort det, gör det till en vana. Varsågod där har du ditt recept till framgång.
http://www.myspace.com/murderdem
Va-Ra F26 BAra det att jag också har vart sådann, att ge upp lätt.. Det funkar för mig iaf
Va-Ra beskriver den mjuka stilen, YaBoy den hårda. Yin och yang :) edgeman: Försök hitta en polare som vill träna också, det kan hjälpa att peppa och motivera varandra. Även utmana varandra om ni båda är tävlingsinriktade. Hensko: Tack för tips. För övrigt håller jag med Va-Ra om att hitta rätt träningsform. Dessutom tror jag det är bra att börja kolla efter nya träningsformer så fort man tröttnar på den gamla (vilket händer 9/10 ggr....en siffra jag precis hittade på) och inte bli ledsen över att man ger upp med det man gör. Så länge man tränar så är det bra och vet man att man lätt tröttnar på saker kan det vara värt att planera in för det.
Redline!
yin and yang, that's tha thang! haha Man kanske ska vara envis med sig själv ibland och snäll mot sig själv ibland? Då blir de nog en bra kombination!
Vad jag märkt när det kommer till träning så är det viktigaste hur man tränar, spelar ingen roll om du är hängiven att gå ned 20 kilo om det känns som världens undergång varje gång du går till gymmet/springer/boxas etc. Gäller att hitta något som gör så man vill fortsätta och fokusera mindre på målet, och ha roligt. Alltid funkat för mig.. under 1½-2 år gymmade jag och tyckte det var hur kul som helst. Visst hade jag en bild i huvudet på ungefär hur jag ville se ut, men jag hade aldrig nått dit om jag inte tyckte det var roligt. Hade en kompis som jag gymmade med och vi triggade varandra, hjälpte radikalt. När jag sedan tog en paus under 6 månader och började känna "fan, kanske skulle börja igen" så hade jag inte alls lika roligt på gymmet, kändes mer som att jag strävade efter ett mål snarare än att målet var en bonus. Min poäng är hur som; försök hitta något som är roligt så blir det mycket enklare. Testa på en massa olika saker.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Det som funkat för mig är att sluta tänka så mycket på VAD jag vill uppnå med min träning och tänka mer på VARFÖR jag vill uppnå det. Att fokusera på målet är en återvändsgränd. Ex: "Gå ner tio kilo och bli mer vältränad!" Okej det är målet med träningen, sen då? Hur kommer det påverka ditt liv? Vad kommer du kunna göra som du inte gör nu? Vad kommer du kunna göra annorlunda? Vad är fördelen med att gå ner tio kilo och bli mer vältränad? Oroar du dig över din hälsa? Är du missnöjd med ditt utseende? Vill du har mer energi att kunna ägna dig åt andra hobbies? Vill du scora en massa fitnessbrudar? Att ha klart för dig varför du tränar gör det inte automatiskt lättare att ta sig till gymmet regelbundet, men det gör det mycket lättare att hålla fokus i de perioder när det känns segt(och alla träningsformer känns sega ibland, tro inget annat). Fastna inte i "träna för att träna" träsket; träna för att uppnå något du verkligen vill ha. Det gör det dessutom mycket lättare att hitta rätt träningsform, eftersom du kan anpassa träningen till slutresultatet du vill uppnå.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Håller med UncleSam!
Tony Robbins har sjukt mycket filosofi & tekniker angående självutveckling.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.