Om döden
Jag har under hela min uppväxt haft en ordentlig dödsskräck, och resonerade mycket kring döden från barnsben upp till sena tonår. I mina sena tonår filosoferade jag dock lite mer rationellt kring ämnet, och enligt förnuftet finns det ju faktiskt ingenting att vara rädd för, speciellt inte gällande att upphöra existera, vilket var det som skrämde mig mest. Men dödsskräcken fanns kvar trots att jag rationellt kunde avspisa den. Väldigt nyligen så insåg jag faktiskt på riktigt att det inte finns något att vara rädd för. Jag kunde svälja mina egna rationella argument om att även om det visar sig att vi faktiskt upphör existera så kommer det inte att röra oss själva i ryggen när vi väl är döda. Då kom jag till en ny insikt och rädsla, som egentligen är helt motsatt till rädslan över att försvinna. Nämligen; kommer jag bli tvungen att leva för alltid? Tänk om jag inte kommer ur det här förbannade livet? Tänk om det bara fortsätter och fortsätter. Tänk om man faktiskt fortsätter existera efter döden, fast på ett annat sätt än ens nuvarande existens. Detta kan ju faktiskt sluta i katastrof. Jag kan inte längre relatera till att folk vill leva för alltid. Jag mår dåligt över tanken då det faktiskt innebär att man blir tvungen att alltid leva. I det universumet man hamnar i efter döden kommer det garanterat finnas begränsat med upplevelser, om du befinner dig där för alltid så kommer du hinna göra allt... Oändligt många gånger. Det kommer bli så olidligt tråkigt efter ett tag. Jag vet egentligen inte vad jag hoppas på efter dödens inträdande, men istället för rädsla inför det känner jag en slags spänning och nyfikenhet. Hoppas bara det inte är oändligt. Glömde bort lite av poängen med inlägget, minns att det var något mer jag ville ha sagt. För övrigt märkte jag att det snarare blev ett blogginlägg en en trådstart, men skitsamma. Någon som har något att tillägga? :D
Har du sett filmen "The man from earth"? För övrigt så tror inte jag att tid fungerar på samma sätt i ett eventuellt liv efter det här och begrepp som tråkigt lär inte existera.
Redline!
Nej, behandlar den det här ämnet? Är den värd att kolla in?
För övrigt så tror inte jag att tid fungerar på samma sätt i ett eventuellt liv efter det här och begrepp som tråkigt lär inte existera. Allting är egentligen möjligt, och ovissheten är å ena sidan fruktansvärt spännande (jag ser verkligen fram emot själva inträdandet i döden), och å andra sidan skrämmande eftersom min existens skulle kunna få ett obehagligt fortskridande.
Det handlar om en snubbe som levt i 14.000 år. Kom att tänka på den när du skrev "kommer jag bli tvungen att leva för alltid? Tänk om jag inte kommer ur det här förbannade livet? Tänk om det bara fortsätter och fortsätter. " Men ja, det är inte helt relevant till ämnet eftersom han faktiskt lever under hela den tiden. Men det är en rätt cool film som snuddar vid ämnet.
Redline!
Det låter spännande. Nu när jag tänker efter så tror jag att min polare har snackat om den, han sa att den var skitdålig :D Men skitsamma, åter till ämnet. Någon?
Scrotum Tycker att du som Octagon säger skall se The man from earth, den är filosofisk och behandlar existentiella frågor..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hela filmen är för övrigt en dialog
http://www.myspace.com/murderdem
Du kommer ändå inte få veta det här förrän du dör, vilket du kommer göra förr eller senare. Till dess är det bättre att fokusera din energi på frågor du har en faktisk chans att hitta svar på.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
Att upphöra att existera är något av det obehagligaste jag kan tänka mig, eftersom det är något jag inte kan relatera till. Jag förstår inte hur det kan kännas, vilket medför en hel del obehag.
Jag känner verkligen igen mig i dina tankar, och jag håller själv på med en metod som har för avsikt att finna sanningen om vem vi verkligen är, och där pratar man om just det som du nämner. Alla känslor har polaliteter. Det vill säga, har du en rädsla för att dö, så har du även en rädsla för att leva för evigt. Intressant att du skriver det :) För övrigt så såg jag man from earth för några dagar sen. Jag tyckte den sög rätt hårt, men det är nog mest eftersom jag har läst så mycket esoteriska texter om både jesus och Buddah och hade killen i filmen verkligen "träffat" dem o haft Buddah som mästare (vill inte avslöja för mycket) så hade han betett sig helt annorlunda än vad han gjorde. Jag satt mest och störde mig på hela filmen.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
NateW Hur menar du då? Det är inga actionscener, nej? Men det finns handling, alla filmer har dialoger, ya know..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har alltid tänkt att jag kommer bli huggen och dö i en ambulans :) den ångesten är nog rätt stor
Va-Ra - Det känns som att du missar poängen med hela filmen, när du säger dig kunna veta hur en person som levde för 2500 år sedan fungerade, nämligen hur lätt historebeskrivningen kan förvrängas.
Du kommer ändå inte få veta det här förrän du dör, vilket du kommer göra förr eller senare. Till dess är det bättre att fokusera din energi på frågor du har en faktisk chans att hitta svar på. Sånt här filosoferar jag över på grund av att jag tycker det är intressant och får någon slags njutning utav det, detta trots att jag är fullt medveten om att man verkligen bara kan gissa. Jag bryr mig helt klart även om frågor som är lite mer jordnära, men anledningen till trådstarten var att jag ville hitta lite nya infallsvinklar och åsikter om ämnet.
Det hade helt klart varit intressant att se hur andra användare ser på döden, så droppa ett inlägg om ni känner för't.
I slutändan handlar det om oändligheten. Antingen oändlig vila, oändlig reinkarnation eller oändlig förvaring i något slags "dödsrike". Att oändligheten i sig är så pass ickeintuitiv lär, i kombination med vår medfödda överlevnadsdrift, vara anledningen till att de här tankarna är så skrämmande. Personligen har jag dock skaffat någon slags immunitet till att beröras, förmodligen för att jag tänkte mycket på det som barn (och eventuellt i kombination med några få experiment med hallucinogener). Men jag kommer fortfarande ihåg den ångesten jag kände när det verkligen slog mig.
Latina Ja alla filmer har dialoger herregud men hela den här filmen är en dialog, EN dialog, en diskussion. Sa jag nåt om att den inte har handling eller?
rytger P23 Jo, fast om jag ska kunna ta till mig en sån film så behöver de som skrivit manuset vara lite mer insatta i vad upplysning är och innebär, jag får uppfattningen att manusförfattaren inte ens har öppnat en bok som behandlat ämnet även om böcker egentligen inte kan beskriva vad det är. Därför tappar filmen trovärdighet för mig. Det är som att jämföra med att någon som verkligen är insatt i dinosarier skulle titta på en film som handlade om dinosariernas uppkomst men upptäcka att manus-författaren inte verkar påläst. Är man insatt i något så stör man sig helt enkelt på sånt.
NateW Hela filmen är för övrigt en dialog Jag tyckte att det lät så negativt och med tanke på vad jag har sett dig skriva förut... my bad. Sorry
Va-Ra Well, vad menar du med påläst? Tror du på allt du läser? Jag tar allt som står i historieböcker, medicintidskrifter, vetenskapsartiklar, med en nypa salt. Det kan lika gärna vara en modifierad sanning, det vet man inte, dock skall/kan man ta till sig det man läser - det är ju i många fall sanningen just nu - tills nya rön påvisas. När Jurassic Park kom hade odjuren ett visst utseende som forskarna gissat sig fram till. Sedan sju år tillbaka (kanske mer) har forskarna fått "bevis" på att de i själva verket kanske hade en fjäderdräkt. Vi vet ingenting.
Sicket intryck man lämnat här då :P
Va-Ra Filmen ska nog inte vara en slags faktafilm utan mer en intressant annan syn på saker. Antar jag?
"The man from earth"? Det är en awsome film! Kommer ihåg när den var ny och det kändes som om det bara var jag som kände till den, en av mina favoriter :)
Lite OT.. men jag återkommer med lite "OnT" senare.. kanske :o
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
NateW Ja, du verkar trött på livet (för att hålla sig ontopic) :P
För när man blir trött på livet:
Well, vad menar du med påläst? Tror du på allt du läser? fast det är inte det som är min poäng :P poängen är att vem som helst som är insatt i vilket ämne som helst skulle störa sig på en film om det var tydligt att de i filmen bara hittar på en massa saker för att storyn ska bli bra. Eller så stör sig inte, jag vet inte, jag störde mig iallafall!
Det är väl klart att jag inte tror på allt jag läser, hade jag gjort det så hade de räckt att jag läst en bok och trott på allt i den och inte läst nått mer (vilket för övrigt många religiösa gör med sina skrifter) vilket fallet med mig inte är!
nateW Ja d har du rätt i :D
Va-Ra Att jag gjorde den reflektionen var eftersom du säger att du störde dig på en filosofisk film pga allt du har läst. Om man är öppen för nya idéer, nya tankar och inte är fast i de teorier som etsat sig fast i ens hjärna - skulle man ta till sig filmen på ett annat sätt. För det är som sagt bara en film. Men min poäng var bara att vi inte vet något. Allt vi kan veta är att vi inte vet allt.
Latina Nu är du bara taskig! Att vara bitter och trött på livet är två olika saker!
La tina Orkar inte förklara, för det går inte att förklara. Men nej det har inte med filosofi att göra och nej du missförstår mig, jag pratar om nått som intellekt och tankar inte kan greppa... så jag släpper den här diskussionen nu :P
Inte alls min mening att verka översittare föresten... jag utgår bara ifrån min egen upplevelse, och min upplevelse och känsla av vad jesus och buddah var, som dessutom stämt in på många spirituella ledares läror, stämmer helt enkelt inte överens med vad den här filmen försökte förmedla. De behöver inte betyda att min upplevelse är mer rätt än andras upplevelse.
fast nu kom jag på att de ja skrev i senaste inlägget oxå kan missuppfattas haha... som sagt det går inte att förklara :P men alltså jag förstår varför många gillar den, för den ger nya vinklar på vad livet och religioner är och det är bra att ha flera vinklar :D
Va-Ra:
Jag tyckte den sög rätt hårt, men det är nog mest eftersom jag har läst så mycket esoteriska texter om både jesus och Buddah och hade killen i filmen verkligen "träffat" dem o haft Buddah som mästare (vill inte avslöja för mycket) så hade han betett sig helt annorlunda än vad han gjorde. Jag satt mest och störde mig på hela filmen. Spoiler Förstår du att snubben i filmen är Jesus? För övrigt så har jag läst på en smula om religion så du får gärna referera till de esoteriska texterna du tar upp som du använder som grund för att bli sur på filmen.
Redline!
jag pratar om nått som intellekt och tankar inte kan greppa Ja, om varken tankar eller intellekt kan greppa det du talar om kan du då förstå vad det är du egentligen talar om -
egentligen. Det är lite det som är filosofi - att twista in sig i tankar som inte alltid går att förklara - att linda in, det vi sägs veta, i ett frågetecken. Sådana saker kan vara svåra att förklara. Men som sagt, har man en tanke man ej kan förklara så brukar jag se denna tanke som en ej färdigställd sådan.
Inte alls min mening att verka översittare föresten... jag utgår bara ifrån min egen upplevelse, och min upplevelse och känsla av vad jesus och buddah var, som dessutom stämt in på många spirituella ledares läror, stämmer helt enkelt inte överens med vad den här filmen försökte förmedla. De behöver inte betyda att min upplevelse är mer rätt än andras upplevelse. Du beter dig inte och framstår inte som en översittare. Jag lovar dig. Och jag förstår vad du menar. Min tro strider mot budskapet som denna film förmedlar. Dock vet jag med säkerhet att man inte kan veta, därför förstörde det inte min filmupplevelse.
kommer jag bli tvungen att leva för alltid? Tänk om jag inte kommer ur det här förbannade livet? Tänk om det bara fortsätter och fortsätter. Tänk om man faktiskt fortsätter existera efter döden, fast på ett annat sätt än ens nuvarande existens. Detta kan ju faktiskt sluta i katastrof. just så jag brukade tänka hur länge som helst för ett par år sen. men jag hoppas bara att man återföds som en ny människa eller något så att man glömmer bort alla såna tankar