Eckhart Tolle, Mooji, Byron Katie osv...
Jag undrar om det finns någon här från Malmö som lyssnar på dessa Guru's? Saknar någon att kunna prata med om sånt över en fika. Love!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad gör dessa "namn" till gug´s? har ingen aning om vad det är för några men gissar att det handlar om inre frid mm.... är det värt att gräva ner sig i?
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Jag kallar dem gurus! :) ja dom har uppnått inre frid. Jag tycker definitivt det är värt att gräva ner sig i. De kan vara så att du inte förstår Eckhart eller Mooji i början. Börja isåfall med Byron Katies metod ( vilket för övrigt har hjälpt mig med allt från oro till dåligt självförtroende ) De hjälper dig att få lite avstånd till tankar och känslor och då är det lättare att känna budskapet som de andra pratar om. Flum flum :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men lite så är min leksyn också. inre frid = guru;) men det är väl inte så mycket flum alls egentligen? det är väl bara flum för mig som inte förstår än. medans det nog kan vara knivskarpt för en guru...?
Haha va bra! Det är inte heller ett dugg flummigt när man själv ser det klart. Men jag vet att många människor ser det så eftersom dom aldrig ens har tänkt tanken att det kan finnas mer bortom deras lidande. Det är så vanligt att dom tar det som ett normaltillstånd. Du får gärna höra av dig och säga vad du tycker om du börjar lyssna på dem :)
jag måste först ta det stora steget att börja....vilket i sig är något som inte alltid är så lätt för mig... men jag ska dit:) ...kommer med största säkerhet skrika lite med frågor:)
Haha... du kommer börja när tiden är rätt. Om den tiden mot förmodan skulle vara en lång tid så har jag antagligen bytt nicknamn till Sofia Bayo. Så du vet :)
I´ll keep that in mind;)
Har inte läst/lyssnat på någon av ovanstående men utan att vifta bort begreppet "inre frid" så är det något som tar emot när jag hör begreppet komma från (självutnämnda) gurus. Ämnet går väl hand i hand med mindfulness vilket jag också är oerhört tveksam till på ett sätt. Orsaken är förmodligen att jag just nu läser till psykolog och inte riktigt vet vad jag ska tycka om mindfulness som ett begrepp att använda i terapi/behandling (har inte gått så jättelångt än, och är väldigt försiktig med att cementera åsikter än så länge). Kanske är min uppfattning fel, men jag känner att folk som har stora problem med t ex ångest eller depression och söker hjälp i form av mindfulness och/eller inre frid inte tar itu med sina problem. Det blir som en lightversion av terapin de behöver. Förmodligen tar deras lösning i slutändan längre tid, kostar mer pengar och de kommer aldrig till roten av problemet. Där kliver dessa gurus in, till synes utan att bekymmer i världen, och berättar hur man kan tänka bort problem. Till viss del är det väl vad terapi handlar om men det är inte samma sak. Istället blir det nån form av kvasireligiös metod som lätt börjar lukta sekt och lurendrejeri. Kort sagt: jag har väldigt, väldigt svårt att lita på människor som gör det till sin livsstil, sitt yrke, att lära ut metoder om inre frid och/eller mindfulness. Däremot tror jag det mycket väl kan fylla en funktion för människor som vill ha vägledning i livet, eller som vet vad de söker, och som sysslar med det som en naturlig del av livet. Det är inget fel att göra saker eller tänka på ett sätt som får dig att må bra, så att säga. Det kan man göra utan att tjäna pengar på det. Nu vet jag inte om personerna ovan är exakt sådana personer som tjänar pengar på sitt "predikande", och även om de är det så kanske de är väldigt bra ändå. Det är mest själva principen. Det finns så många skojare där ute som bara vill tjäna pengar på människors lidande och misär (ett annat exempel är väl alternativmedicinare som föreslår typ örtbehandling mot cancer, lex Steve Jobs). Eftersom jag ändå är så galet off topic... så finns det nog säkert en plats för den här typen av tänkande inom psykologin. Det är på uppgång sedan 90-talet (tror jag) då en amerikansk psykolog som varit buddhist större delen av sitt liv började fundera på om han inte kunder kombinera yrke med livsstil. Men då tror jag det ligger mer utvärderande och forskning bakom, så man inte köper grisen i säcken.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
evolution För det första så är inte detta mindfulness, så du vet. Nej. Det går inte hand i hand. Har man inte förstått grund-budskapet i det dom lär ut ( och jag måste säga det så, men jag menar inte att vara en översittare ) så är det väldigt normalt att man är skeptisk till detta. Jag förstår att du särskilt är det om du utbildar dig till psykolog eftersom mycket strider emot det som psykologin lär ut. En av de stora skillnaderna mellan vanlig psykologi och denna formen av andlighet är att dessa gurus menar att allt man behöver finns inom en och att alla människor du möter är en reflektion av det du ser i dig själv. När du tex träffar någon och blir förälskad så menar dom att det inte din partner som gör dig lycklig och hel, du har bara blivit medveten om kärleken och hel-heten som du har i dig själv. Den stora friheten med det här är att man besparar sig en hel del lidande eftersom man för det första inte belastar någon annan för att vara orsaken till ens olycka ifall förhållandet börjar knaka eller tar slut. För det andra så tar man helt ansvar för sig själv och sina känslor, ingen annan står till svars för vad man själv känner, vilket oxå gör att man aldrig någonsin kan göra sig själv till ett offer. En annan stor skillnad är att man inte analyserar sina problem, som man ofta gör i vanlig terapi. Inom denna andligheten så lär man sig istället att avidentifiera sig från sina tankar. Detta betyder inte att man ska bli en morot, utan man lär sig att se sina tankar som en observerare, utan att döma dem. Syftet med detta är att man slutar tro på och mata alla tankar som flyter igenom huvudet. Detta gör man på olika sätt. Har vi tex tanken "ingen bryr sig om mig" så hade mooji frågat: vem är detta "jag" som ingen bryr sig om? Kan du hitta detta "jaget"? "peka på var det är någonstans" Grundprincipen är att man ska få en glimt av det som observerar tankarna. "The space between the thoughts" Byron Katie hade däremot frågat: kan du verkligen veta att det är sant att ingen bryr sig om dig? Sen hade man ifrågasatt tanken tills man inser att den inte stämmer. Man tvingar däremot inte på något, utan man ifrågasätter tills insikten kommer av sig självt. Båda dessa är väldigt olika men det är samma syfte: att se tanken utifrån och att inse att du inte är tanken. Nu kom det en liten förklaring och jag hade kunnat skriva mycket mer, men du får gärna fråga om det är något du undrar över. Jag svarar gärna!
Åh dessa människor! Har inte hört mycket av Eckhart Tolle men läser just nu en bok av Byron Katie och är ganska förälskad i Mooji sen länge då även min mamma följt honom ett tag. Har bland annat "hängt" två veckor med Mooji i hans camp på monte Sahaja i Portugal, helt underbart! Så sköna är dem. :) Eckhart Tolle verkar som en riktig mysgubbe! Blir helt varm och mysig bara av att se honom, får kika mer på vad han har att säga. Glöms alltid bort i Moojis allomfattande spinnande ramsor. Evolution Lustigt att du säger att det skulle KOSTA mer att ta hjälp av dessa typer än att gå via terapi då min gissning är att det är *hjärnsläpp* the other way around. Fullkomligt gratis att lyssna på Mooji om man inte vill se det live och även Eckhart Tolle och Byron har videos på youtube. Såatte.. Om man nu inte vill köpa böckerna dem skrivit (vilket dock rekommenderas) för en hundringish st så är pengalädret lika tråkigt packat som vanligt. Vad kostar en timme hos en bra psykolog? :)
Utan snus i sju dagar försmäktar vi på denna ö! - Pippi
Nu vet jag inte om personerna ovan är exakt sådana personer som tjänar pengar på sitt "predikande", och även om de är det så kanske de är väldigt bra ändå. Ursäktar, där var jag för snabb. Carry on. :)
Har bland annat "hängt" två veckor med Mooji i hans camp på monte Sahaja i Portugal, helt underbart! Där blev jag avis :P
Eckhart Tolle verkar som en riktig mysgubbe! haha... ja han är en liten flummig utomjording som sprider kärlek :)
Haha, ja bara att vara i närheten av Mooji är sån lycka. :) Han ska snart hålla i en silent retreat om den inte redan har varit i Portugal. Tror att det är gratis men öppet för donation, helt värt! Jag såg nyligen en intervju med Cesar Millan "Dog Whisperer" av Eckhart Tolle som var så himla fin! Hundguru möter Människoguru, helt klart sevärt även om man inte är ett fan av hundar. Bara att se dem två tillsammans är en mysoverload. Ska nog sätta mig idag och fördjupa mig i gubben (no pun intended) verkar så bra. :)
jag ska till portugal snart!! när ska Mooji dit och var?
han pratar inte om samma sak som mooji och eckhart :)
aja...nu måste jag ju kika lite på dina små livsenergier:)
haha do it :)
Frihet är frånvaro av åtaganden. Är det inte så de säger?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
nej :O var har du fått det ifrån?
En missuppfattning sorry
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
aha :(