I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En ljusstrimma av vår bortglömda historia som människor. (Video)

Övrigt - Vardagsfilosofi

2012-08-09 02:23

En ljusstrimma av vår bortglömda historia som människor. (Video)

Reflektera och ge era egna åsikter!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-09 13:00
jag tänkte på en sak. ormen,eller giftormen. över hela planeten verkar det som att den var hyllad som en gud.
men den världen verkar ha blivit utplånad av klimat typ...iaf, hur är irrelevent.

i vår tid är det verkligen tvärtom. "ormar" symboliserar lögnare och liknande.

den gamla världen värdesatte naturen högst.
den nya värdesätter egot.

det var mest dit mina tankar gick och jag blev, trots en rätt underbar liten video, rätt ledsen.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-08-10 04:21
Man kan också reflektera över det religösa/andliga perspektivet över vad ormen symboliserar (och har symboliserat) och hela biten om hur ockulta mycket av dessa urgamla civilisationer var - med blodsoffer till gudarna och hur de dyrkade "falska idoler" (kungar, kejsare osv osv) och applicera det på vårt samhälle idag med falska idoler som kändisar och liknande (Likt Snookie ur Jersey Shore, och ett perfekt exempel på vad dem/vilka/vad vill att din dotter ska efterlikna). Och även de ockulta saker världens ledare sysslar med idag likt Bohemian Grove möten, som hålls i tusenåriga gamla skogar där dom dyrkar en gigantisk sten uggla som stått där i flera hundra år och bränner en "offer gåva" vad dom bränner kan vi diskutera i evigheter, men faktum är att dom gör det och därmed tror på vad dom gör. Och med tanken av vad vi gör med planeten/djuren/människorna idag i bakhuvudet och hur spiralen bara går neråt, så känns det som att vi är påväg att göra samma misstag igen, och starta om hela maskineriet igen.

För att hålla det kort utan att spåra ur för mycket då det är svårt att förklara kan jag förkorta det med att min syn på det hela är att historien bara upprepar sig om och om igen, och nu är vi på vidden där allt spårar ur igen. Och vad vi ska lära oss är att inte göra fel igen (som mänsklig ras) eftersom alla dessa civilisationer faktiskt har utplånat sig själva eller inte så har dom ju försvunnit utan spår, förutom de gigantiska strukturer de lämnat efter sig, som är byggda på sådant sätt och med sådant material att det är det enda som klarar tidens prov i längden. Skulle vi alla försvinna idag, skulle det inte ta många år (ur ett jordiskt perspektiv och inte som människa) innan alla våra skyskrapor och alla spår av oss kommer förfalla, rosta sönder och vittra bort totalt.

Men jag är ändå hoppfull och ser tiden vi har att möta nu som tiden då vi kanske gör rätt och förbättrar allting, men då krävs enorm händelse som kan kasta omkull och ändra skugg-maktskiftet totalt och hur resurserna fördelas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-10 10:06
...skulle vilja ha den längre versionen :P

Jag skulle vilja hoppas att "vi" den här gången gör "rätt". Eller hur man nu ska säga...

Men jag har svårt att tro det. Vi ha låst planeten i ett järngrepp och den slår tillbaka. Vi kommer inte ha en chans. igen.

Något som jag också ser som väldigt intressant är att människor i antiken och tiden där omkring verkar ha haft en väldigt stor rörlighet. Och det utan bensin...

Det verkar på så många sätt som att civilisationerna har haft kontakt med varandra, utbytt idéer och kunskaper.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-09-14 19:09
Känns tröttsamt.
Efter att ha kollat på x antal avsnitt av programmet ancient aliens på discoverychannel så känner man ingen mönstren.

Det är alltid civilisationer som befinner sig långt ifrån tittaren
Både geografiskt och tidsmässigt.
För att säkerställa att tittaren har föga kunskap om dessa.

Sedan kliver experterna in för att upplysa tittarna om hur det är.
De hävdar att gängse historieuppfattning är fel med de vet "sanningen" såklart.
På så vis kan tittaren efter att ha sett det hela känna sig utvald och smart.
Rena religiösa kult grejen det här med konspirationsteorier etc hit och dit.

Det är lätt att manipulera och vrida hur man vill via via tv/film mediet.
Så youtube klipp skall man förhålla sig extremt kritisk till.