I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skillnad på attraktion och kärlek?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2012-10-03 08:09

Skillnad på attraktion och kärlek?

Något som jag gått och funderat på nu sista tiden är vad det vi kallar för kärlek egentligen är. Och när jag säger kärlek menar jag alltså nu kärleken mellan man och kvinna (eller mellan man och man/kvinna och kvinna om man nu är lagd åt det hållet).
Alltså inte kärlek till sin familj, till sitt husdjur eller vänner.

HBT människor brukar ju hävda att det inte är könet man blir kär i, utan personligheten.
Men efter att ha studerat attraktion en del och tänkt mkt har jag dragit slutsatsen att det måste vara både och, d.v.s. både könet och personligheten.
Är man hetero, vilket de flesta är, så blir man ju helt enkelt inte kär i någon av det egna könet oavsett hur nära man står varandra eller hur bra man tycker om varandras umgänge.

Sedan kan man ju t.ex. ha en väldigt nära vän som man tycker om utan att vara kär i den, och samtidigt ha en bekant man inte alls känner lika bra, men som man är väldigt kär i (fjärilar-i-magen-kär).

Många verkar göra skillnad på förälskelse, kärlek och attraktion.. men är inte allt detta samma sak egentligen? Bara att det vi kallar kärlek egentligen är en djupare och starkare form av attraktion?

Enligt böcker jag läst (bl.a. boken "The Mating Mind" som jag verkligen kan rekommendera) så återfinns samma typ av parningsmönster i djurvärlden som hos människorna. Hanar har spermier och beter sig som spermier, medan honor beter sig mer som ägg, d.v.s de ena är aktivt sökande och sexuellt uppvaktande medan det andra är mottagande och mera selektivt.

Hos chimpanserna ser man att hannarna med högst social status är de som får para sig mest, och samma mönster återfinns hos människan.
Skillnaden skulle dock vara att människan är mer komplex och har utvecklat mer komplexa sätt att attrahera/attraheras av.
Till exempel kan vi demonstrera vår intelligens, fantasi, kreativitet, sociala förmåga, självförtroende etc. på mer avancerade sätt för att signalera goda gener och därmed skapa attraktion.
Om sedan attraktionen är tillräckligt stark och båda parter är trygga med varandra bör det leda till parning i slutändan.

Detta är ju alltså det Darwinistiska synsättet; att vi är biologiska maskiner som ständigt försöker överleva och reproducera sig och att den starkaste vinner. Frågan man kan ställa sig är dock om vi inte är mer än så, och om riktig äkta kärlek handlar om något ännu djupare och "själsligt/andligt". Själv tvivlar jag på det, iaf. om vi pratar om kärlek mellan könen.

Den "själsliga" kärleken kanske i så fall snarare är just den typ av kärlek man har till sina vänner och familj, eller till sig själv och till livet, eller till "Gud" om man är religiös.
Denna typ av kärlek, livsgläjde och själslig styrka anser jag själv vara det viktigaste i livet, och många söker nog efter denna livsglädje genom att försöka hitta en partner. På så vis tänker man att man kan få bekräftelse och lycka... sedan blir man olycklig när ens partner gör slut. Man tar det personligt och tänker att det är ett bevis på att man inte är värd att bli älskad, när det i själva verket kanske bara handlade om att ens partner inte längre kände sig attraherad...

För är det inte så att livsglädjen och den själsliga styrkan först och främst bör komma inifrån, från meditation, intressen, vänner, familj och alltså inte först och främst från en kärlekspartner? Att hänga upp sin lycka på någon annan är farligt.. Jag talar av egen erfarenhet där också.

Jag vet inte, men en del kanske tror att singel hela livet = olycklig hela livet, eller åtminstone betydligt mindre lycklig än vad man skulle kunna vara. Jag tror det är BS.
För en ironisk sak med attraktion är ju också att den mest attraktiva av alla är den som är minst desperat och mest trygg i sig själv, medan den minst attraktiva är den otrygga och desperata... och det sägs ju att innan man delar sitt liv med någon bör man skaffa ett liv själv och se till att man står stadigt. Och i det läget är ju en kärlekspartner enbart ett plus i tillvaron, alltså inte ett måste.

Nåväl, nu har jag vädrat mina åsikter fritt här... (inga super-bestämda åsikter dock, det är därför tråden startades). Vad tror ni själva?

2013-10-27 15:06
Kom vi fram till något i den här tråden? vad är egentligen skillnaden mellan attraktion och kärlek? Jag kom nämligen på att man kan känna stark attraktion till någon, men att relationen ändå inte utvecklas och blir till kärlek. Kärlek blir det väl när båda dessutom känner att dom gillar att umgås i varandras sällskap och att man känner en stark omtanke för den personen. Man vill hjälpa den och finnas där för den.

Å andra sidan så kan man ju också känna allt det här, och ändå inte utveckla någon vidare relation på grund av olika omständigheter. Dessutom kan man vända på det och se att det finns massor av människor som ligger och umgås med varandra fastän de egentligen inte tycker att sällskapet är särskilt kul eller givande. Kan det fortfarande vara kärlek?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-10-27 15:25
Så här tänker jag iaf:
Attraktion är den kraft som gör att man får euforiska känslor av någon annans närhet, att man blir sexuellt intresserad av en person etc.
Av vad jag läst så kan jag dra slutsatsen att allting som signalerar goda gener för överlevnad (hög IQ, fantasi, social förmåga etc.) är positivt för attraktion. Även utseendet kan signalera goda gener eller ej.

Kärlek å andra sidan är den goda viljan som finns inom oss alla att göra världen bättre, att hjälpa andra osv. Fast bara för att en person är extremt god av sig så innebär det inte att denna person också är attraktiv.
Dock bör man ju som sagt inte hänga upp sitt liv på hur attraktiv man är i andras ögon, utan snarare på att ha ett schysst liv själv där man mår bra.

2013-10-27 15:38
Hmm... det känns som att vi pratar om olika saker. För att göra mig ännu tydligare. Vad är skillnaden på att vara attraherad av någon och att vara förälskad? Man kan ju vara attraherad av en person, men samtidigt inte vilja bli ihop med den. Jag tror de flesta någon gång varit med om att de ansett att en person varit skitsnygg och känt sig attraherade, men inte alls någon som man skulle vilja bli ihop med.

Eller pratar vi om samma saker?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-10-27 15:44
Vad är skillnaden på att vara attraherad av någon och att vara förälskad?

Det beror på hur man ska definiera ordet förälskad. Antar att det betyder att man både är attraherad och känner en stark gemenskap med en viss person.

Stark gemenskap skapar trygghet och trygghet är en förutsättning för attraktion.
Dock är inte gemenskap/trygghet något som i sig utgör vad attraktion är. Man kan vara väldigt trygg med någon utan att vara attraherad av den d.v.s.

2013-10-27 15:44
Eller när man gått runt och trånat efter någon och då känt sig attraherad, men efter att ha lärt känna personen inte alls känner samma attraktion längre. Man var mer attraherad av bilden man hade i huvudet av hur personen skulle vara.

2013-10-27 15:46
xlnt skrev:
Vad är skillnaden på att vara attraherad av någon och att vara förälskad?

Det beror på hur man ska definiera ordet förälskad. Antar att det betyder att man både är attraherad och känner en stark gemenskap med en viss person.

Stark gemenskap skapar trygghet och trygghet är en förutsättning för attraktion.
Dock är inte gemenskap/trygghet något som i sig utgör vad attraktion är. Man kan vara väldigt trygg med någon utan att vara attraherad av den d.v.s.

Jo men precis. Fast gemenskapen kommer ju av att kärleken är besvarad, och det är den ju alltid inte så den biten kan jag inte riktigt gå med på. Man kan väl fortfarande vara förälskad även fast den andre inte känner samma sak?
Producent

2013-10-27 15:47
Eller när man gått runt och trånat efter någon och då känt sig attraherad, men efter att ha lärt känna personen inte alls känner samma attraktion längre.

Då har personen i fråga säkert gjort något som minskat attraktionen (visat upp mindre bra sidor som sabbat attraktionen).
Producent

2013-10-27 15:48
Fast gemenskapen kommer ju av att kärleken är besvarad

Nej? Den kommer av att man verkar dela samma intressen, ha liknande uppväxt etc. etc.

2013-10-27 15:49
Då har personen i fråga säkert gjort något som minskat attraktionen (visat upp mindre bra sidor som sabbat attraktionen).

Ja. Eller så levde personen inte upp till den bilden man hade i huvudet. Det behöver inte vara just dåliga egenskaper. Det kan ju handla om att man inte har samma humor, inte delar samma värderingar, att man inte har nått gemensamt osv.

2013-10-27 15:50
xlnt skrev:
Fast gemenskapen kommer ju av att kärleken är besvarad

Nej? Den kommer av att man verkar dela samma intressen, ha liknande uppväxt etc. etc.

Fast man kan väl inte känna gemenskap med en person som inte är intresserad av att hänga med en? ( jag syftar på obesvarad kärlek här )

2013-10-27 15:53
Så okej. Attraktion är en fysisk dragning, förälskelse är en fysisk dragning OCH en omtanke och att trivas i och må bra av personens sällskap.
Producent

2013-10-27 15:54
Fast man kan väl inte känna gemenskap med en person som inte är intresserad av att hänga med en? ( jag syftar på obesvarad kärlek här )

Klart man kan det?

2013-10-27 15:56
xlnt skrev:

Klart man kan det?

Hur tänker du då? För mig innebär gemenskap att båda personerna trivs i varandras sällskap. Kan man känna gemenskap med någon som inte gillar en?
Producent

2013-10-27 16:00
Hur tänker du då? För mig innebär gemenskap att båda personerna trivs i varandras sällskap. Kan man känna gemenskap med någon som inte gillar en?

För mig innebär gemenskap att man känner att man är lika varandra på olika vis. Men sedan kan det ju hända saker som sabbar vänskapen även om man fortfarande känner gemenskap med personen i fråga.

2013-10-27 16:02
xlnt skrev:

För mig innebär gemenskap att man känner att man är lika varandra på olika vis. Men sedan kan det ju hända saker som sabbar vänskapen även om man fortfarande känner gemenskap med personen i fråga.

All right. Då är jag med!

2013-11-14 06:41
har ni inget bättre för er?

2013-11-28 10:26
Jag kom på en sak till. Jag blev dumpad i fredes och var ganska ledsen för det några dagar. Jag tror inte bara det handlar om att ha bra självförtroende för att kunna hantera ett avslut. För mig så släppte det när jag insåg att jag inte äger snubben, han har aldrig varit min och han har alltid varit fri att gå och komma.

Den största missuppfattningen kring kärlek tror jag är att man får för sig att personen man är ihop med är "min". Som Benjamin Smythes säger "håll alltid den du älskar lite lösare än vad samhället förväntar".

2013-11-28 10:57
i kärlek håller man ingen alls. kommer inte två(eller fler) olika parter naturligt till varandra så är det något annat än kärlek.

att "hålla" någon är, i min mening, att utnyttja någon för sitt ego.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-28 11:52
Det är ju det jag menar. Min poäng med inlägget var att avslutet inte bara blir jobbigt om jag har ett dåligt självfötroende, utan om jag i början har sett personen som min ägodel.

Rent förenklat sett så spelar det ingen roll om jag har en bra självkänsla och min cykel blir stulen, jag kommer ändå bli upprörd eftersom det är det att jag tror att jag äger cykeln som leder till dom upprörda känslorna. Det behöver inte betyda att jag tar hand om cykeln och köper ett lås osv, utan mer att jag inser att saker kommer och går och att ingenting någonsin är "mitt".

2013-11-28 14:23
håll alltid den du älskar lite lösare än vad samhället förväntar

så du direktöversatte från engelska elelr nåt?
skruvade till det för mig. där står det ju att man ska "hålla"...kanske itne hårt men likväl "hålla".
och man ska inte hålla nån om det inte är ett barn eller någon man vill suga ut på <what ever>

-Mark Twain

2013-11-28 14:24
men en cykel går aldrig att jämföra med kött och blod. inte på nåt sätt någonsin...
den har inga egna känslor.

-Mark Twain

2013-11-28 14:29
nu har jag aldrig blivit dumpad men jag tror att det jobbigaste för mig hade varit att en livssituation jag trivdes med avbröts mot min vilja, en person som får mig att må ba försvinner utan att jag kan göra något åt det.

inte för att jag skulle vara vek i mig själv eller uppleva mig ha förlorat en ägodel.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-11-28 16:06
så du direktöversatte från engelska elelr nåt?

Ja haha,,, dålig översättning kanske. Ska se om jag hittar klippet.

men en cykel går aldrig att jämföra med kött och blod. inte på nåt sätt någonsin...
den har inga egna känslor.

Sen skrev jag också "väldigt enkelt förklarat" ^^

2013-11-28 16:10

från 3.30

Insåg att jag inte alls översatte det bra haha

2013-11-28 16:11
Misery_chick skrev:
nu har jag aldrig blivit dumpad men jag tror att det jobbigaste för mig hade varit att en livssituation jag trivdes med avbröts mot min vilja, en person som får mig att må ba försvinner utan att jag kan göra något åt det.

inte för att jag skulle vara vek i mig själv eller uppleva mig ha förlorat en ägodel.

Alla ser på det olika och upplever olika saker olika.

2013-11-28 18:28
Alla relationer handlar egentligen om att ha förståelse. I mina ögon är det när man inte längre vill, orkar eller kan förstå något som relationen upphör att existera eftersom kommunikation är så viktigt. Om man inte längre kan förstå sig själv eller sitt eget handlande har man förlorat det viktigaste av allt för att kunna ha fungerande relationer. Man måste hitta tillbaka till sig själv först. Om man inte har gjort det tror jag att det är lätt hänt att man annars, på ett medvetet eller undermedvetet plan, strävar efter att förstå något för att kunna ”hantera” det. Det är egentligen en helt naturlig reaktion i ett sådant läge, men det spelar ingen roll om det är situationen man tänker på då eller om det är människan för det är ändå destruktivt att tänka så. Inom krigskonsten är det ju exakt samma tanke man har om man skall kunna vinna, men när det gäller kärlek blir man istället sin egen största fiende. Ett strategiskt tänkande är bra i många spel, men det är inte särskilt rättvist när det kommer till relationer eftersom man alltid bör tänka på det som att man spelar i samma lag och efter samma spelregler.

En liten musikanalys

Romantiserande (lust)

Äkta kärlek

Idealet (kemi)

Vem vill inte ha en bänk tillsammans med någon? :)

2013-11-28 19:24
La_tina

Jag tycker verkligen om ditt sätt att tänka :)

Jag är helt med på grejen att man måste ha förståelse för varandra. Där börjar jag tänka på grejen som jag tror nämnt någon annanstans, om att man tror att man behöver den andra personen för att känna sig hel. När man tror att hela ens liv hänger på om den andre personen kommer stanna kvar eller inte, så tappar man automatiskt kontakten både med sig själv men även med personen man är i en relation med. Man blir så himla upptagen av att ha personen kvar i sitt liv, att man glömmer bort att försöka förstå vad den andre personen behöver.

För att ta mig själv som exempel. När jag blev dumpad så satt jag bara framför honom och kände mig miserabel för att han höll på att lämna mig. Jag sket totalt i vad det var han sa att han behövde i sitt liv, för jag tänkte bara på att jag ville ha kvar honom i mitt. Jag hade verkligen noll förståelse för honom just då, för jag brydde mig bara om vad jag behövde för att må bra. Det är där jag tror den mesta förståelsen försvinner, när man är mer fokuserad på vad man själv behöver istället för att verkligen lyssna och försöka förstå, även om det handlar om något som man egentligen inte vill höra.

2013-11-28 22:08
Bayo

Vad tråkigt att höra att det blev så mellan er.

Det är en hel vetenskap när två människor möts, men det kan vara svårt att skilja på kärlek och attraktion innan man har hittat en bra balans mellan sina känslor och sitt förnuft.

2013-11-29 12:44
Vill förtydliga att jag inte syftade på er situation, Bayo med det sistnämnda jag skrev. Det var bara en reflektion som jag glömde ta med i mitt första inlägg.

Det behöver inte betyda att jag tar hand om cykeln och köper ett lås osv, utan mer att jag inser att saker kommer och går och att ingenting någonsin är "mitt".

Det finns en känd diktare och filosof som jag tror du skulle tycka om det nedanstående är så som jag ser på kärlek. Jag har alltid varit av åsikten att man måste få känna sig fri i en relation. Jag tror många kväver kärleken av ren rädsla för att vara ensamma.

“Let there be spaces in your togetherness, and let the winds of the heavens dance between you. Love one another but make not a bond of love: Let it rather be a moving sea between the shores of your souls. Fill each other's cup but drink not from one cup. Give one another of your bread but eat not from the same loaf. Sing and dance together and be joyous, but let each one of you be alone, Even as the strings of a lute are alone though they quiver with the same music. Give your hearts, but not into each other's keeping. For only the hand of Life can contain your hearts. And stand together, yet not too near together: For the pillars of the temple stand apart, And the oak tree and the cypress grow not in each other's shadow.”

ur "The prophet" av Khalil Jibran

2013-11-29 13:23
Jag förstod att du inte syftade på min situation :)

Blev jätterörd av dikten La_tina. Jag tror jag har hört den förut, men man borde nästan ha den uppsatt på sin vägg för att påminna sig själv.

Sen tror jag det är viktigt att komma ihåg att man aldrig är ett offer i en relation. Om jag känner mig kvävd så är det för att jag går med på att göra saker jag inte vill, eftersom jag inbillar mig själv att jag behöver göra som den personen säger för att få kärlek, eftersom jag egentligen inte tycker om mig själv och behöver andras bekräftelse för att må bra. Att känna sig fri i en relation innebär då först och främst att man kan sätta gränser för sig själv, inte att man väntar på att den andra personen alltid ska reagera som man önskar så fort man säger ifrån. Sanningen är den att jag aldrig kan kontrollera den andra personens reaktion, jag kan bara lära mig att säga ja eller nej på ett kärleksfullt sätt.

Inte för att jag riktigt är där än, men jag jobbar på det. Däremot så är jag nuförtiden tydlig i mina relationer med att dom alltid kan säga nej till mig, men att dom inte ska förvänta sig att jag kommer reagera som dom önskar sig direkt. Jag behöver gå och sura och bearbeta det några timmar, sen släpper jag det :P

2013-11-29 13:48
Sen kan ju såklart ett nej ibland leda till att man lämnar relationen, och det är jättetråkigt. Å andra sidan så uppskattar jag personer som säger sin sanning utan att vara rädda för att bli lämnade, det gör det enklare för mig att avgöra om det är en person jag vill fortsätta umgås med eller inte. Jag behöver inte tolka personen ( för man märker ju oftast om dom gör saker genuint eller för att dom måste ) Jag tror alla människor har preferenser för hur dom vill bli behandlade och bemötta.

2013-11-29 14:06
Well, jag gillar inte att vara otydlig så jag är gärna övertydlig om jag skrivit ett svar till någon som utelämnat sig själv lite. :)

Den är fin och det finns många sådana dikter med det budskapet. Man kan ju välja ut sin favorit och rama in. En av mina är i alla fall John Donnes "The good-morrow". Det finns mycket där ute som inte är lika sliskigt som Backstreet boys poesi. :P

Ah, man har tagit ett stort steg när man har blivit medveten om saker som man kan förbättra hos sig själv. Det är viktigt att inte lägga sådana saker på sin partner eller andra i sin omgivning. Jag har allt för ofta fått vara den förstående i mina relationer och då tappar man väldigt ofta bort sig själv och kan då stundtals bli oförstående mot andra. Det är inte hälsosamt att bli satt i en position att konstant "bära" någon annan genom livet med ord eller handling för det resulterar ofta i ett martyrskap. Vad det än gäller så måste man försöka finna en balans mellan de två.

2013-11-29 15:53
Well, jag gillar inte att vara otydlig så jag är gärna övertydlig om jag skrivit ett svar till någon som utelämnat sig själv lite. :)

:)

Det är inte hälsosamt att bli satt i en position att konstant "bära" någon annan genom livet med ord eller handling för det resulterar ofta i ett martyrskap.

Precis vad jag menar. Ungefär "jag har varit så himla tillmötesgående mot dig så nu ska du offra dig för mig". Då leder man in sig själv i en stor fälla. Det ultimata är ( även om det är svårt ) om båda direkt är tydliga med att man tar ansvar för sig själva och ber om vad man behöver istället för att gå omvägar och göra saker som man inte vill för att kunna använda det mot personen när man själv behöver något. Det kallas ju väldigt fint för manipulation.

2013-11-29 16:39
Precis vad jag menar. Ungefär "jag har varit så himla tillmötesgående mot dig så nu ska du offra dig för mig". Då leder man in sig själv i en stor fälla. Det ultimata är ( även om det är svårt ) om båda direkt är tydliga med att man tar ansvar för sig själva och ber om vad man behöver istället för att gå omvägar och göra saker som man inte vill för att kunna använda det mot personen när man själv behöver något. Det kallas ju väldigt fint för manipulation.

Okej, men det var inte så jag menade. :)

Alla situationer ser olika ut och en som är förstående i en relation kan även "offra" något utan att förvänta sig att få exakt den behandlingen tillbaka. För det kallas inte ett uppoffrande om man gör något för egen vinning, då är det som du själv säger ren manipulation. Om man gör något för att sedan använda det som en ursäkt är det inte att vara tillmötesgående utan man har istället handlat väldigt själviskt.

2013-11-29 17:09
Aha. Då kanske vi har olika syn på vad det betyder att offra sig? För mig handlar en uppoffring om att göra något man egentligen inte vill. När man gör något för någon annan för att man verkligen vill det så är man enligt mig bara kärleksfull, men du verkar tycka att man kan offra sig utan att göra det för att få något tillbaka? Rätta mig om jag har fel, jag försöker förstå.

2013-11-29 23:41
Okej, jag kan använda mig av ett exempel som jag använde mig av när jag var yngre. Om du exempelvis är skådespelerska och står i kön till i en audition och en tjej kommer fram till dig och frågar om det är rätt kö till provspelningen vad svarar du då? Problemet här är att du verkligen vill ha rollen. Men tjejen är snyggare än dig och eftersom du har sett henne i en produktion tidigare vet du även att hon är mycket bättre än dig. Allt detta gör dig övertygad om att hon kommer få rollen som ni båda vill ha. Säger du ja eller sänder du iväg henne åt fel håll? Det man svarar här ger en fingervisning om vad man har för attityd mot människor, som man inte kommer få något tillbaka av utan istället -kanske- kommer att förlora något till.

Men det är kanske lättare att likna det vid om man är någon som skulle ge sin plats till en person på bussen när ingen annan gör det och då trots att man kanske själv har ont i fötterna vid tillfället (om man tror att personen behöver den mer är man villig att offra bekvämligheten).

Ord och handling i sig är inte lika betydelsefulla som tanken bakom dem för det är varför man gör och säger saker som är av vikt. :)

2013-11-30 10:19
Jag förstår dig. Men det handlar egentligen bara om vilka ordval vi använder nu, vi pratar egentligen om samma saker :)

2013-11-30 12:58
Nu är jag seriöst monogam och föredrar att leva med en person i taget, men jag får otroligt mycket ut av många artiklar och tankar på denna sidan och tänker väldigt mycket i dom termerna. Tänkte kolla med dig La_tina om du kanske också får ut nått av den?

http://andie.se/

Särskilt denna artikeln...

http://www.andie.se/index.php?p=30&more=1&c=1&tb=1&pb=1#more30

och denna artikeln tycker jag är väldigt bra

http://www.andie.se/index.php?title=varfor_du_ska_sluta_med_sms&more=1&c=1&tb=1&pb=1

2013-11-30 19:12
När man gör något för någon annan för att man verkligen vill det så är man enligt mig bara kärleksfull, men du verkar tycka att man kan offra sig utan att göra det för att få något tillbaka?

Nej, jag tycker inte vi pratar om samma sak för det du benämner som en kärleksfull handling i det citerade stycket är inte det jag pratar om. För en uppoffring kan, i mina ögon, vara kärleksfull men den behöver inte vara det och kan som jag tidigare nämnde resultera i ett martyrskap.

Om man exempelvis svarar ja på mitt förstnämnda exempel så behöver det inte alltid vara en uppoffring man har gjort. Man kan vara väluppfostrad och känna att det är det rätta att göra eller så är man bara en ärlig person av naturen and so on. Om man skall generalisera så skulle jag vilja säga att det finns tusen motiv bakom tusen människors handlingar eftersom alla inte tänker på samma vis.

Men nu tycker jag att vi är way off topic. :)

2013-11-30 19:42
Alright. Då är det väl uppoffring och en kärleksfull handling då :P Kollade du in länkarna?

2013-12-01 18:31
Jag gillar inte sådana artiklar just för att jag tycker att känslor är så personliga. Men alla kan behöva ställa frågor ibland, som man kanske har glömt eller redan vet svaret på, så på det viset fyller det en funktion. Mycket för att vi människor ibland behöver påminnas eller vill att någon annan skall bekräfta det vi redan vet svaret på. Jag ser terapi som en mer seriös form av bok- och frågespaltsläsande, då frågespalter/artiklar/böcker är för mig lite som att fråga och ta råd av en självutnämnd läkare på gatan och hoppas på det bästa. För det största problemet med dessa spalter och liknande är att det inte finns någon uppföljning samt fysisk kontakt mellan den som läser och den som skrivit det så det är omöjligt att se effekten av rådet.

Om du låter tio vänner lyssna på ovanstående låt och sedan berätta vad de kände eller upplevde så kommer du troligen få höra tio olika berättelser. Alla behöver lyssna på sig själva ibland för att kunna nå sina känslor på djupet. Ord kan förvirra (exempelvis läsa någon annans råd) medan musik frigör känslor och texten kan ibland sätta ord på känslor och tankar som man inte var medveten om att man bar på. Musik är, i mina ögon, den bästa terapin om man redan har verktygen (även om musiken kan fungera som en instruktionsbok till ditt inre, så kan man inte bygga något utan några hjälpmedel).

För att återknyta till trådens ämne så undrar många människor vad räven säger och det är följande: ”One sees clearly only with the heart. Anything essential is invisible to the eye”.

2013-12-01 19:56
Absolut, man tolkar alltid saker från sitt eget perspektiv och ingen tolkar saker likadant. Jag gillar bara dessa artiklar eftersom de handlar mycket om att ta ansvar för sina egna känslor och inte göra sin partner till ett objekt för att hela tiden få sina behov tillfredställda. Så som du säger, en bekräftelse på tankar som jag redan haft. Därför är det också otroligt viktigt att hela tiden kommunicera med varandra och prata kring hur man tolkar saker och inte utgå ifrån att den andre bara ska förstå och tolka det precis som man själv gör ( vilket artikeln också tar upp ).

Sen kan råd vara bra och dåliga beroende på hur öppen man är tror jag. Personligen så tycker jag om råd som innebär och leder till att jag känner mig mer kärleksfull och förstående mot en person. När någon säger till mig att tex en person är en idiot och att jag borde behandla dem illa så känns det inte bra i kroppen, jag skadar mest mig själv genom att lyssna på sådana råd, men när någon hjälper mig att förstå och se att beteende kanske kommer från rädsla eller osäkerhet så blir jag mjukare och jag mår bättre. Jag har helt enkelt lärt mig att vara selektiv med vad jag lyssnar på och tar in.

Om musik fungerar för dig så är det asbra. Jag tror alla har sina vägar för att må bättre. För mig så fungerar det bäst när jag undersöker mina tankar.

2013-12-02 21:01
För mig så fungerar det bäst när jag undersöker mina tankar.

Det är alltid viktigt att undersöka sina tankar och enligt mig är musik ett sätt att göra det på. Jag tror alla mår bra av musik och då spelar det ingen roll om det är att skapa eller lyssna på det.

Jag har inte skrivit utifrån ett personligt perspektiv i den här tråden utan jag har bara försökt beskriva hur jag tänker. Man hinner möta många människor under en livstid, så man kommer att uppleva många känslor och situationer, och med det kommer erfarenhet även om det inte alla gånger är självupplevda saker. Jag har vänner som varit självutnämnda psykologer åt någon och de har många gånger sagt mycket kloka saker. Sedan har jag själv varit i den positionen och vet att man tar på sig ett väldigt stort ansvar. Jag kanske lät onödigt hård, men för mig är grundproblemet att det är väldigt svårt att ge råd till någon man ej känner. Jag tycker att det känns lite oansvarigt att ge råd om seriösa saker till någon som man ej har fysisk kontakt med och kan läsa av. Även om det inte var jätteseriösa råd den här kvinnan gav så reagerar jag alltid negativt på artiklar med rubriker som ”Varför ska du sluta med SMS”. Men vi är i alla fall överens om att kommunikation är en viktig ingrediens i alla relationer. :)

2013-12-02 21:17
Ja. Allt som egentligen hjälper en att sätta ord på och komma i kontakt med sina känslor är bra, oavsett om det är musik eller något annat.

Det är en man, inte en kvinna :) Synd att du tar det som råd, jag ser det inte alls så. För mig är det mer att försöka se på relationer ur en annan synvinkel än vad dagens samhälle erbjuder.