I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

att komma över sin rädsla är att möta den..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-01-28 12:27

att komma över sin rädsla är att möta den..

Det här med rädslor bär vi alla, men ibland undrar jag om man kommer nånsin komma över sina fobier? Kan ta mina värsta fobier clowner och jultomten.
Julafton med barn är min värsta julafton för jag vet att jultomten kommer att komma, en släkting säger "jaha kanske ska man gå och köpa tidningen" och jag tänker hela tiden "nej inte nu.." börjar kallsvettas och blir nervös. Sen tar det inte lång tid tills man hör "hoho finns det några snälla barn här?" och jag möter jultomten och innerst inne vet jag vem det är men jultomten är en skräck jag avskyr. Dom ropar upp mitt namn och jag ska se lugn ut när det är barn och hämta min julklapp. Men det går inte, jag går dit säger tack och sedan fort som fan tillbaka till min plats.

Clowner - Idag när jag får ifrån mataffären och ska hem så går jag i min egna lilla värld, och jag gillar att kolla i bilarna för att se vilka som kör, men denna gång kom en oväntad händelse, det sitter en clown i bilen sminkad och redo för jobb. Riktigt äckligt sminkad och jag får panik släpper påsarna, och börjar nästan gråta för det blev så oväntat. Jag hatar clowner och jag förstår inte hur clowner kan vara barnvänligt? dom är läskiga , ser konstiga ut och gör konstiga saker.

Clowner och jultomten är mina värsta. Har även lite svårt för dvärgar, jag känner mig så elak för dvärgar kan inte råför att dom är det, dom är ju schyssta och som vilka människor som helst. Men deras sätt som dom ser ut på, gör mig rädd. Jag är 157 cm lång så om är ju nästan lika långa som jag. Om det är de som gör mig rädd fullvuxna människor är i min längd.

Har även ett minne när jag är i L.A på universal studios i hollywood så har min storebror och pappa tvingat in mig i ett spökhus (jag gillar inte sånt heller) och vi går in ett rum och det kommer 5-6 dvärgar och dansar runt mig och sjunger på ett konstigt språk och utklädd till nå äckliga figurer. Jag började skrika, fick panik och börjde slå mot dom.. Jag är 14 år när detta skedde.

fobier har vi alla, rädslor har vi alla, men kommer man nånsin komma över detta? Har ni några fobier som ni känner att det går nästan inte komma över?

(Inlägget ändrat av LillJ 2013-01-28 12:34:30)

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Manager

2013-01-28 12:36
Jag ogillar höjder. Men jag resonerar att det är en sund rädsla eftersom vi människor inte ska befinna oss i luften ändå, då skulle vi utvecklat vingar.

Testa att sminka dig som en clown. Det kanske är ett bra första steg för att bota fobin :)
Redline!

2013-01-28 12:40
haha jag har många gånger funderat att sminka mig som en zombiee clown på halloween, men det värsta är att skulle jag sminka mig som en clown hade jag nog blivit rädd för mig själv. Få chock varje gång jag går förbi spegeln typ haha.

2013-01-28 12:42
Det här med höjder, tror jag många män bär på. mer än tjejer iaf. För mig är höjder en frihet, höjder påminner mig om hur små vi är på jorden egentligen. Det är bara vackert. Men jag hade nog inte varit lika kaxig om jag ska hoppa ner för stupet.
Manager

2013-01-28 12:54
Det är nog bra att du shockar dig själv innan andra clowner börjar gör det.

Jag har hört att indianer inte lider av höjdrädsla, och att många såna var med och byggde Globen just därför. Jag tror det är lögn, men det vore coolt om det var så.
Redline!

2013-01-28 12:58
haha får testa mig själv, synd bara att jag är allergisk mot ansiktsfärg. Men kanske är värt det..
det lät som en fet lögn, men det var en cool lögn och sånt ska man tro hårt på.
Hangaround

2013-01-28 15:40
vill koppla höjdrädsla till balanssinnet, vet man med sig att man är lite svajjig så nojjar man liksom.

Är skapligt rädd för höjder, möter den genom att ta 15meters hopptornet och få panikattack hela vägen ner hehe..men det är lite för "tryggt" sätt att möta den på, för jag är tusen gånger mer rädd när det bara är mark under, att klättra upp på ett hustak undviker jag helst.

Åka bil är en annan sak som jag inte trivs med, dock gör jag det lika lätt som nån annan, men bara det att veta vilka fuckups det finns därute och att dom också är på vägen, nej, bara en korkad person känner sig trygg på vägen..man sätter sitt liv i händer på vilka som likagärna kan vara de mest talanglösa förarna i landet, man vet ju aldrig vem man möter liksom.

Det ser jag som en sund rädsla, som dock måste kontrolleras så man inte begränsar sig onödigt mycket, lite samma som att vara rädd för sjön t.ex.

Rädsla för specifika karaktärer, föremål osv ser jag som mental ohälsa, jag menar, det är inte höjden man är rädd för, det är tanken på att smacka i backen och dö som är skrämmande, konsekvensen av att falla.

Om man tar clowner som exempel enligt samma resonemang, där klättra var handlingen och falla konsekvensen, så är clownens handling skämt och konsekvensen bör således vara skratt, om han inte är keff, då kan man bua.
Rädsla är helt obefogad.

2013-01-28 16:41
jag har också svårt för clowner, för mig tror jag obehaget ligger i att de är så falska, de ler och skrattar men de är inte glada. creeps me out.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent

2013-01-28 16:55
Det där med att indianer inte skulle vara rädda för höjder det trodde jag också på, men det är tydligen en myt.
När det börjades bygga skyskrapor i USA så var flera av dem från urbefolkningen, i flera stammar så är det i kulturen att du inte får visa rädsla och då också för höjder. Så de flesta av dem var dödsrädda men de visade inte det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Redaktionen

2013-01-28 17:14
Åka bil är en annan sak som jag inte trivs med, dock gör jag det lika lätt som nån annan, men bara det att veta vilka fuckups det finns därute och att dom också är på vägen, nej, bara en korkad person känner sig trygg på vägen..man sätter sitt liv i händer på vilka som likagärna kan vara de mest talanglösa förarna i landet, man vet ju aldrig vem man möter liksom.

+1

jag blev nästan lite glad när jag märkte att jag är rädd för spindlar.. o bara spindlar också.. kackerlackor har jag bott, brottats och bekämpat krig med liksom, och det var inga problem.

..jag är inte rädd rädd, utan känner mer ett ruskigt obehag ända in i märgen.
det är så satans skönt att trotsa det. även om jag inte skulle gulla med nån äcklig jävel med massa ben fyfan

namaste
Redaktionen

2013-01-28 17:17
FÅGLAR!! också.

fåglar är bland det mest äckliga som finns.
namaste

2013-01-28 17:28
åka bil har jag också problem med, och jag har inte ens körkort.
tror att jag ska dö i ett brinnande inferno av blod och vrakdelar vid varje omkörning, speciellt om det är en tradare vi kör om, det känns som om de VILL att man ska dö när man är på väg förbi dem.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-01-28 22:03
jag tror definitivt man kan överkomma rädslor. Särskilt dom som är orealistiska. Jag läste i någon artikel att de enda rädslor som vi föds med är rädsla för höjder och rädsla för höga ljud. Allt annat är inlärt.

Personligen så tror jag inte riktigt på att man ska tvinga sig in i situationer som gör en liv-rädd eller försöka tänka rationellt och realistiskt, men det kanske är olika för folk. Vad som fungerat på mig är att jag tillåter mig att fullt ut känna rädslan i kroppen. Det räcker ju att man tänker på det man är rädd för, för att det ska skapa känslan. Mitt problem är att jag har varit rädd för att vara rädd, antagligen eftersom man blir uppfostrad mer ord som "va inte rädd" eller "de där kommer inte hända" när man egentligen behövt få känslorna bekräftade för att dom ska kunna släppa. När man får höra att man inte borde vara rädd, när man faktiskt är det, så stressar man kroppen ännu mer.

Det bästa är om någon icke-dömande finns med en och är totalt närvarande när man välkomnar rädslan i kroppen. För mig så har jag överkommit en hel del saker med hjälp det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-28 22:09
FÅGLAR det håller jag med om! alltså jag har aldrig varit rädd för fåglar förut.. men alltså fåglarna i Mo I Rana är pain in the ass dom har noll koll på vad dom gör, fiskmåsarna är presiedenter på sommarna. Dom attackerar en, och jag har blivit fruktansvärt rädd för duvor.. jag kan inte gå igenom en flock duvor som jag kunde förut. Här har duvorna noll koll, dom typ flyger in i en, sen så hatar jag att gå under fåglar för jag är rädd att dom ska bajsa på en.

2013-01-28 22:42
Juste

Saker jag är rädd för: att flyga, döden, spindlar

Saker jag har varit rädd för: åka hiss, åka bil, vara ute på allmänna platser
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2013-01-28 22:45
ah, är uppväxt nära vatten och här är fiskmåsarna totalt jävla hänsynslösa på sommaren..

I've seen some shit man... and some stuff!
namaste