I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låt oss prata om otrohet och öppna relationer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-05-05 16:32

Låt oss prata om otrohet och öppna relationer

Har funderat på det ett tag nu, sedan jag bland annat såg ett klipp där en kille pratade om relationer som i att man inte äger varandra och att det därför är helt absurt att göra en stor grej av att den andra njuter av sin sexualitet. Flera situationer och personer i mitt liv har helt enkelt fått mig att börja ifrågasätta normen att man ska bli arg och göra slut bara för att någon har varit otrogen.

När jag själv tänker på det så borde det göra mest ont eftersom personen har brutit en överenskommelse som jag haft i relationen, inte det att personen har haft sex eller strulat med någon annan. Det handlar om att personen inte varit helt ärlig. Men då kan jag tänka att det finns rätt många överenskommelser man kan bryta i en relation, men ändå verkar det att vara intim med någon annan vara den värsta formen av överträdelse. För mig handlar det mer om att tillit bygger på att man är ärlig mot varandra, men antagligen så är väl folk rädda för att prata om att de kanske har en böjelse för att ligga med andra, eftersom det skulle kunna innebära att relationen tar slut. Men varför vill man då vara i en relation om ens partner inte önskar den andre total lycka? ( om det nu är att få ligga med andra ). Är det rädslan för att bli ensam som gör att folk inte är helt ärliga?

För att göra det tydligt så är jag lika monogam som Brad Pitt är heterosexuell så jag diskuterar inte det här för att jag vill leva på det sättet, men det skulle vara roligt att ha en diskussion kring det som inte bara innebar att man fördömer handlingen.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-05 21:29
Kärlek är kärlek.. kemi o biologi.. + lite psykologi och sen har vi Reptilhjärnan och alla våra sinnen. Lägg sedan till normer och samhälle, familj och kultur lite religon &verklihetsuuppffaattnniinngg. Så har du svaret.

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2013-05-05 21:39
Jag vill inte ha några svar :P Jag vill höra vad din syn är på otrohet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-05-05 22:04
Är du kär eller bara tillsammans, gift eller vad? otrohet beror juh på situation.

Det spelar ingen roll, det handlar om så mycket mer än om bara det lilla begreppet otrohet. Vem är individen, vart är den lokaliserad.. lite efterforskning tack.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2013-05-05 22:20
Utgå ifrån dig själv helt enkelt. Du är individen och du är lokaliserad där du sitter just nu :) Hur ser du själv på otrohet? Tycker du det är mer okej om man inte är gift? Tycker du att sexuell otrohet är värre än någon annan form av överenskommelse som du gjort med din partner? Var ärlig och inte så politisk korrekt! ;)

2013-05-06 19:38
whoa är officiellt dött.

2013-05-06 20:03
Näää.. Alltså otrohet... Ja.. Man vill ju själv inte att någon ska vara otrogen mot en. Och man vill ju inte vara otrogen heller... Men jag tror det är lätt att vara otrogen när man har någon typ av kommunikationsproblem i förhållandet... Att man söker spänning på annat håll.. Tror det är lätt hänt att själva otroheten går väldigt fort... Att man inte riktigt är närvarande nog att tänka efter vad man gör mot sin partner... Förrän efteråt...

2013-05-06 20:04
Vill ju inte gå in i detta allt för mkt :P känns som man blir dömd som fan om man går in på detta...

2013-05-07 21:46
Otrohet är nog det värsta jag vet. Det är så otroligt respektlöst att bedra någon som man säger sig älska. För det är ganska enkelt egentligen.. OM man inte älskar den man lever med så avslutar man relationen -innan- man inleder en ny. Om man är en person som ser till allas bästa - så väljer man inte den själviska vägen - för en otrohet är ett destruktivt val som kan komma att påverka många människor negativt.

2013-05-07 23:32
berätta allt, krossad_anka.
Poet

2013-05-08 13:27
Definitionen av otrohet är ju väldigt bred, vissa tycker det är otrohet för att man ger sin bästa vän från det motsatta könet (eller samma kön beroende på läggningen såklart) en kram, andra drar gränsen när det börjar bli känslor inblandat men att fysisk kontakt är tillåtet.

Min syn på det hela, är ju att det är inte okay, men det är fortfarande sånt som händer när man som krossad_anka skrev inte kommunicerar tillräckligt t.ex.
Så man får ha lite överseende i mitt tycke åt båda håll, båda blir sårade av affärer vid sidan av, det finns ingen vinnare.

Det lättaste är egentligen att bara sätta sig ner och prata igenom problemen som finns med sin partner, och ta saker och ting med en nypa salt, det är aldrig ens fel att två träter som det heter!
Och om det är så att det inte finns någon glöd eller ambition för att fortsätta vara tillsammans så är det bäst att gå skilda vägar.

Dock mina åsikter om kring hur det är och hur man ska gå till väga med det ^^
Sötnosarna Represent!
"Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar"
- Fronda
Producent

2013-05-08 19:44
Har ingen erfarenhet av att varken själv vara otrogen eller att någon varit det mot mig. Men generellt vid otrohet tror jag folk ofta blir ledsna av att någon som står en nära (som är som ens bästa livskamrat) bröt avtalet man hade om att inte ligga/hångla med andra.
Dels tolkar man det som att denna livskamrat inte gick att lita på men också att han/hon tycker om någon annan mer än en själv.
Hade man dock haft ett annat avtal från början (att det är helt ok att ligga med andra) så hade inte ledsamheten varit lika stor. Det är därför ganska viktigt att klargöra avtalet från början.
Sedan beror det ju också på ens egen självbild/styrka, vad personen betyder för en, graden av otrohet (allt från en kyss till en relation vid sidan av) osv. Som jag skrivit tidigare i andra trådar tror jag de som "faller ner i helvetet" gör det p.g.a. inre problem och svagheter som de borde tagit itu med innan de gick in i en relation från första början. Om hela ens livsglädje bygger på att man "har" en annan person så är det som att ha ett plåster på ett sår ist. för vara hel och lycklig som man redan är.

2013-05-08 22:42
Som jag skrivit tidigare i andra trådar tror jag de som "faller ner i helvetet" gör det p.g.a. inre problem och svagheter som de borde tagit itu med innan de gick in i en relation från första början. Om hela ens livsglädje bygger på att man "har" en annan person så är det som att ha ett plåster på ett sår ist. för vara hel och lycklig som man redan är.

Finns det nån som är hel och lycklig som den är hela tiden...? Kanske Dalai Lama. Finns det nån som i all ärlighet bara attraheras sexuellt av en enda person för hela livet? Finns det nån som inte vill ha nån att dela livet med som bryr sig om den?

Finns väl en del som svarar ja på det ena nej på det andra och vice versa men majoriteten kommer antingen ge efter för impulser eller låta sin moral hålla dom tillbaka, vad som är naturligt och vad "äkta" kärlek är kan ni fortsätta debattera, kommer nog ner till behålla kakan eller äta den, vissa lyckas hålla en strikt diet av favoritkakan i rädsla att förlora den hela livet, andra inte... Eller så hittar de en ny favoritkaka.

Har aldrig upplevt behovet att "diagnostisera" otrohet utanför Sverige och dassiga amerikanska talkshows, men vi eju en kulturell koloni till USA så...
Poet

2013-05-08 22:46
Otrohet för mig är det vidrigaste man kan göra mot en människa i ett förhållande, så fort nån annan rör zonerna som enbart jag ska ha access till är människan död i mina ögon.

Om folk vill ha ett öppet förhållande sure, det är upp till var och en men jag vill inte ha det. Jag är en fet unge med min kakbit, fuck dela med sig.

Har dock aldrig varit otrogen eller bedragit nån av mina tidigare damer, så fort jag är i ett förhållande så siktar jag in mig på den personen enbart.

I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-08 22:51
Doggsonlol

Du bangar alltså en trekant med din respektive och annan kvinna, eller baserar du otrohet helt runt det konventionella säkrandet av att det är dina gener som ska föras vidare?
Poet

2013-05-08 23:00
Jag bangar trekant yes, jag tror på lojalitet.

Om jag har vad jag behöver så vad är anledningen till att vara greedy?
Ett förhållande för mig är ett löfte, under 6 år har jag knappt tittat åt andra kvinnor (notera knappt) och vad än känt för den korta stunden har inte bettyt nånting efter.

Man kan aldrig vara perfekt men att inte respektera sin partner är ett bitch move
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-08 23:08
Menade inte direkt trekanten utan en stilla undran om du är kön-blind i det hela, kyss din tjej på tjej= död för dig?

Inte för att jag bryr mig alla har sina uppfattningar, vissa tycker porrtittande är att vara otrogen, som att "tanke-runken/musklickande" enbart skulle handla om partnern
Poet

2013-05-08 23:17
Tjej på tjej kanske skulle vara okej, men en annan snubbe? Fuck no. Det beror också på situationen., så en kyss/kram sure men kör du in fingret/tungan är reglerna fucked.

Tycker dock inte porrsurfande kan klassas som otrohet, allt porr är nånting som speedar upp processen i ensamma tider. Men även där beror ju det på, kul för en thej att tex vara ihop med en snubbe som kör skn sats över brazzers och sen somnar.

Det är ju knappast ett lätt ämne att diskutera för allt beror ju på situationen, men min första tanke är fuck that
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-08 23:22
Doggsonlol

Precis, att man/du reagerar starkare då en man skulle vara inblandad har ju med det biologiska att göra men även våra normer osv. Om man ska tro Levengod är det som diskuteras här en icke-fråga i deras community
Poet

2013-05-08 23:30
Det handlar väl mest om att om min partner har mig varför behöver hon då en annan som fyller exakt samma position? Att vara med en annan tjej kan ju vara något nytt och exotiskt. Men att låta en annan snubbe köra in den inkräktar ju bara på min plats. Det sista man vill känna i ett förhållande är ju att man bara kan bytas ut, det skadar ju självkänslan mer än nått annat

sorry för retard skrivande android tele + normal stora fingrar = bleh
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-08 23:41
Doggsonlol

Ingen kan aldrig fylla exakt samma position som någon annan, ingen är egentligen heller outbytbar, din rädsla för sexuell otrohet handlar ju till viss del om den insikten och det skulle ju i motsats till vad en del skriver här kunna tolkas som en "osäkerhet". Jonas och Mark kör ju fritt fram och känns inte som dom skiljer sig snart, men som många säger här de är säkert "osäkra" och har nått fel som behöver redas ut.

Se att jag inte diskuterar huruvida det är svinigt med otrohet(läs gå bakom ryggen) för det tycker jag liksom inte behöver skrivas ner eller diskuteras, utan det intressanta är hur vi ser på det och varför. Vågar säga att det är mestadels biologiskt, vi värnar om vår framtid och indirekt våra gener, dvs anledningen till att öppna förhållande aldrig kan bli normen för heterosexuella.
Producent

2013-05-08 23:43
VRGNHNS

Finns det nån som är hel och lycklig som den är hela tiden...? Kanske Dalai Lama.

Allt för få är det. Man bör vara medveten om att lyckan aldrig kommer till en gratis i livet, utan måste fångas av en själv. Har ofta nämnt meditation och yoga som tips på hur man kan bli stabil och stark men hobbys/intressen, familj och vänner är också viktigt såklart.
Är man inte lycklig och hel så är en kärlekspartner inte lösningen på problemet, utan snarare ett plåster som sedan kan förvärra såret när det 'rycks bort'.

Finns det nån som i all ärlighet bara attraheras sexuellt av en enda person för hela livet?

Nej, inte enligt vad jag tror och inte enligt den forskning jag tagit del av heller.

Finns det nån som inte vill ha nån att dela livet med som bryr sig om den?

Det tror jag de flesta vill, men det är skillnad på att vilja ha något och att inte kunna vara utan det. En kärlekspartner bör ses som ett plus i tillvaron men inget måste.
Poet

2013-05-08 23:45
Kan inte mot argumentera det där för du dödade precis tråden med ditt sista stycke :) Well played
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-08 23:52
xlnt P30

Tolkade "falla ner i helvetet" som att vara otrogen, my bad.

2013-05-08 23:56
Jag tycker fö det är MYCKET värre att utnyttja, misshandla och våldta sin partner än att vara otrogen... "svinigaste man kan göra"... Känn doften av mellanmjölk

2013-05-09 09:32
Känn doften av mellanmjölk

fan va gangsta det här lät i sammanhanget :)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-05-09 13:30
Jag utgår dock från personliga grejer, så min tanke är ju mer "fungerande förhållanden" Man våldtar väl för fan inte sin partner?
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Producent

2013-05-09 13:44
Ja men det är väl där olika förhållanden kan skilja sig bland annat. En del tycker det är självklart att man inte är otrogen och en del tycker det är självklart att man inte våldtar sin partner, en del tycker inget av det medan andra tycker både och.

I övrigt tycker jag att det var intressant det SofiaBayo och xlnt skrev. Det handlar inte bara om att någon har stoppat en kuk i fel hål, utan om att man har brutit ett avtal. Det hemska är inte att någon har knullat av sig med någon annan de blev tänd på, utan att den har gjort det bakom ryggen när partnern vet att det är något som värderas högt och som den inte vill att hen ska göra.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-05-10 10:13
Oj. Den här tråden kom verkligen igång till slut :)

Intressanta diskussioner!

Krossad Anka och La Tina

Vad är det då som är värst för er. Själva grejen att någon haft sex med någon annan eller själva grejen att personen gått bakom ryggen på er?

VRGNHNS

Jag tror faktiskt inte alla människor håller tillbaka av moralen. Personligen så tycker jag hela flört-grejen är skitjobbig, jag är alldeles för bekväm av mig och tycker det är skönt när den biten är över. Sen söker jag väldigt sällan bekräftelse av män när jag är ute även när jag är singel. Jag tycker den sortens uppmärksamhet är jobbig. Jag söker bekräftelse på andra sätt än att ragga. För min del så tror jag otrohet och behovet av att flörta handlar om just det att man vill ha bekräftelse och uppmärksamhet. Många människor lägger hela den bördan på sin partner istället för att portionera ut det genom att spendera tid med sina vänner och familj och lära sig bekräfta sig själv.

Doggsonlol

Så för dig är det värsta med otrohet själva grejen att din tjej har upplevt njutning med någon annan än dig?

Dopeness P32

I övrigt tycker jag att det var intressant det SofiaBayo och xlnt skrev. Det handlar inte bara om att någon har stoppat en kuk i fel hål, utan om att man har brutit ett avtal. Det hemska är inte att någon har knullat av sig med någon annan de blev tänd på, utan att den har gjort det bakom ryggen när partnern vet att det är något som värderas högt och som den inte vill att hen ska göra.

Exakt. Jag ser det ungefär så här. Vi säger att jag och min partner älskar att äta glass ihop och någonstans så finns det ett löfte mellan oss att vi bara ska äta glass tillsammans med varandra. Men en dag så äter min partner en glass tillsammans med en annan person utan att fråga mig först. Då handlar ju själva otroheten om att hen har brutit de här löftet och inte det att hen har upplevt njutning med någon annan än mig väl?
Producent

2013-05-10 11:08
^Precis. Då handlar inte otrohet om handlingen om det är kramar, pussar eller sex utan att man är med någon annan bakom ryggen.
Jag såg just en dokumentär på kunskapskanalen och där kom de fram till att vi människor är monogama p.g.a/tack vare ett virus som människokroppen har fått i sig för länge sedan.
Om jag förstod det rätt så fungerar det ungefär så här att en individ utsöndrar lukt som drar till sig det motsatta könet och sedan efter att de har älskat med varandra så sammankopplar individen lukten, den sköna känslan med personen och vill träffa den personen igen, oftare och längre.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-05-10 11:38
Coolt! Var kan man se den här dokumentären? Frågan är då varför människor ändå ligger med andra bakom ryggen på varandra. Är det bekräftelsebehovet?
Producent

2013-05-10 11:53
^Jag tror att det beror på att alla inte kan fånga upp de lukter som den andra individen utsöndrar.

Här kan du se rullen

http://www.svtplay.se/video/59486/virusjagarna?tab=clips&sida=1

2013-05-10 12:52
Fånga upp lukter? Hur menar du?

Tack! Ska kolla in den i helgen.
Producent

2013-05-10 13:06
Ja, som jag skrev tidigare så utsöndrar man lukter som någon annan ska fånga upp och som ska leda till älskog och kärlek. Men jag antar att vissa inte fångar upp det

2013-05-10 13:41
Om jag förstod det rätt så fungerar det ungefär så här att en individ utsöndrar lukt som drar till sig det motsatta könet

menar du feromoner?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent

2013-05-10 13:51
Förmodligen

2013-05-11 01:15
Bayo

Jag tycker att det är en svår fråga eftersom det inte är lätt att gradera en sådan sak. Men eftersom jag anser att lojalitet och ärlighet är bland det viktigaste som finns i alla relationer, så är nog sveket i sig det som skulle göra mest ont.

2013-05-11 10:09
Dopeness P32

Du menar alltså att människor som är otrogna antingen har sniffat på sin partner för lite, eller kanske till och med valt en partner som den inte klickat med luktmässigt och därför söker sig till andra?

La_Latina

Exakt. Så hade jag också resonerat. Men finns det olika grader av svek då?
Producent

2013-05-11 11:01
SofiaBayo Egentligen menar jag ingenting eftersom jag bara hade sett filmen och sen inte funderat så mycket. Den lilla funderingen jag gjorde var mer åt att kan ett virus ha påverkat oss så?
Men jag vet sedan tidigare att anledningen till att människor luktar är för att motverka incest.
Men rent spontant så kanske det är som du skriver, att man har nosat för lite eller hittat fel lukt/person. Men det borde ju vara mer än lukt som bestämmer vilken partner vi människor hamnar med..

2013-05-11 13:30
Jag funderar på de där. De personer jag varit kär i har jag alltid älskat att lukta på. En kille jag träffade för några år sedan kunde jag lukta på det första jag gjorde när jag vaknade på morgonen, typ istället för att pussa på honom haha... frågan är då om man blir kär i människan eftersom lukten tilltalar en, eller om lukten tilltalar en eftersom man är kär i människan? Om svaret skulle vara det förstnämnda så måste det ju innebära att yttre preferenser som tex social status, arbete och utseende egentligen inte spelar någon roll eftersom det ändå är lukten som är avgörande i slutändan, vilket jag faktiskt håller med om någonstans.
Producent

2013-05-11 13:42
Jag har funderat på att vi människor använder nuförtiden parfymer och deodoranter med parfym, tvål med parfym, schampo med parfym, balsam med parfym o.s.v. Så vi luktar inte som oss själva längre.
Om vi gillar hur någon luktar så gillar vi ju ofta hur den parfymen luktar på den personen?
Men samtidigt kanske man kan gilla den personen för att den har så pass bra omdöme och smak att välja en parfym som passar hen så bra?
Därför har jag alltid tyckt att det är svårt att köpa parfym i present, jag vet inte vad som passar till den personen och hur personen vill lukta.

2013-05-11 13:56
Jo. Vi är rätt dåliga på att ta hand om våra kroppar, fyller dem med kött, alkohol, koffein, nikotin och droger, vilket också påverkar vad vi avdunstar för lukt vilket gör att vi måste dölja lukten med en massa parfymer.

Jag tror personligen inte det är parfymen som är avgörande, utan lukten bakom parfymen. Parfymer kan lukta olika beroende på vem som bär den, eftersom det blandas samman med ens naturliga lukt.

På tal om lukt så kom jag att tänka på en undersökning som jag läste om för några månader sedan. Den handlade om vilka gemensamma nämnare par som levt ihop i över 25 år hade. Resultatet var att ju mer man kramades och tog i varandra desto större chans att förhållandet höll länge. Kan det vara sammankopplat till att man då också luktar mer på sin partner?

2013-05-11 20:48
Bayo

Ja, det finns det ju absolut. Alla situationer ser olika ut. Men om man exempelvis är gifta och har barn anser jag att sveket alltid är större. Jag anser att ett giftermål är ett löfte om evig trohet. Förstår dock att många kan tycka att sådant inte skall spela någon roll och att det bara är "a piece of paper" men jag värderar ett äktenskap högre än så. Är lite traditionell av mig. Och har man barn ihop så kommer alla känslor man bär inom sig kunna förstärkas av att man faktiskt alltid kommer ha ett band till varandra. Så ja, det är väl i mina ögon det absolut värsta.
Moderator

2013-05-12 15:36
Jag tror att ni lägger lite för stor vikt vid det här med dofter. Såvitt jag vet är man ännu inte säker på i hur stor utsträckning feromoner påverkar attraktion men ni verkar tolka det som att det är hela förklaringen, vilket det allra högst troligtvis inte är.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent

2013-05-12 17:13
Har läst någonstans att när man älskar någons doft så är det ett tecken på att man då passar ihop. Klart det kan påverka så man blir mer attraherad av att någon doftar härligt men det är knappast den enda faktorn för vad som triggar attraktion, det säger ju sig självt.

2013-05-23 08:48
SofiaBayo: Det värsta med allt är att när ens partner är otrogen är att ett förtroende sviks. Något som även kan påverka framtida relationer.. Att man inte vågar lita på sina närmsta.. Samt den där känslan av att "inte duga". Att man inte var tillräckligt bra/spännande för partnern. När jag varit med om att killar varit otrogna mot mig så har jag ofta tagit det som ett personligt misslyckande.

Tror mkt ligger i dessa ord... :p

2013-05-23 10:20
Ankan

Detta kommer antagligen vara en aning provocerande, men jag har börjat ifrågasätta om det är en inlärd reaktion. "Så här ska man reagera om någon är otrogen". Jag kommer ihåg att min första pojkvän tex alltid var ute och festade på helgerna och jag följde aldrig med honom, för jag var totalt ointresserad av det. Men folk frågade mig hela tiden "hur kan du låta honom gå ut och festa, är du inte orolig för att han ska vara otrogen"? Eller "du borde bli arg för att han gör så". Jag hade inte ens tänkt den tanken då, varför skulle jag vara orolig eller arg? Varför måste han ha min tillåtelse att gå ut och ha roligt? Det var inte förrän då jag fick dom tankarna.

2013-05-23 10:49
"ut och festa" och att verkligen vara otrogen är väl inte direkt samma sak?

jag hade däremot inte diggat att min partner inte ville hänga med mig någon helg. då hade relationen lika gärna fått dö ut...

-Mark Twain

2013-05-23 11:17
Blweria

Nu syftade mer på att jag tror att "du borde bli arg och ledsen för det här-någonting" är inlärt, med tanke på att jag inte hade dom reaktionerna förrän någon sa till mig att jag borde ha det.

2013-05-23 11:19
men det förstår jag men det är ändå inte samma sak.
att inte följa med ut är ett aktivt val.
men att bli bortvald bakom ryggen är inte ett aktivt val av den bortvalda.

-Mark Twain

2013-05-23 11:30
Absolut. Blir man verkligen bortvald bara för att någon ligger med någon annan då? Om jag sover över hos en tjejkompis och vi ligger och håller om varandra hela natten, så är det okej, men om jag gör samma sak med en kille som jag träffade på krogen så är min partner helt plötsligt bortvald.