I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Allmänna funderingar(molnskalle)

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2013-08-21 15:47

Allmänna funderingar(molnskalle)

Hej!

Tänkte ventilera lite tankar med er, se hur ni resonerar kring dessa saker samt förhoppningsvis få lite svar. Kanske inte bästa stället, men jag söker mig sällan till liknande utrymmen för att diskutera dessa saker så varför inte pröva här.

Vi kan väl börja med internet, min första poäng handlar om hur det "sociala spelet" på internet påverkar människan och vad det kommer ha för effekter på oss långsiktigt? Rent socialt och hur vi tar oss an varandra samt uppgifter.

Det är en så pass okontrollerbar kraft för många människor, jag ser det alldeles för mycket och i vitt spridda kretsar. Det jag använder internet till är en informationskälla/musikinskaffande, nästan uteslutande, jag tycker att detta är det bästa användningsalternativet för denna väldiga källa av möjligheter(min högst personliga åsikt dock)
Jag har tidigare varit aktiv med sociala interaktioner i samband med spel som involverar samarbete med andra människor på nätet. Detta är det jag grundar mitt perspektiv på, nu när jag i efterhand har valt att avstå från dom flesta typer av interaktioner på internet.
Folk söker jobb, kärlek, ansöker om det ena och det andra. Listan fortsätter.
Folk i allmänhet bygger upp sin existens över det dom skapar på internet istället för att koncentrera på det som är viktigt, utveckla dig själv och ta hand om nära och kära.

Internet är smidigt, du kan samla mycket på internet, internet är människans största chans till överlevnad då det betyder att folk över hela världen kan dela information och tankar med varandra. Detta är en väldigt positiv sak.
Detta kan vi inte ta bort, det hade varit förödande, men har människan makten att filtrera det man använder internet till?
Har man verkligen reflekterat över dom negativa aspekterna med att merparten av våra liv samlas på en plattform? Att mer och mer av kontakten med det verkliga framstår som onödigt närapå? Att fler och fler möjligheter samlas på denna plattform och alternativen för dom sällan återfinns i det "verkliga livet"?


Fick höra av en kompis att det tydligen finns ett fenomen nu på Facebook som heter: Wamming eller vad fan han sa, det går ut på att folk över hela världen ska lägga upp ett klipp på 6-12 sekunder(ett galet klipp), detta sprids sedan vidare via likes från världen över och du skapar dig popularitet och blir känd för 6 sekunder beroende på hur pass galet klippet är, förmodar jag.
Förstår inte folk galenskapen i detta beteende? Vad är det som driver människor till denna otroliga LÄNGTAN efter att bli SEDD? Koncentrationsspannet på människor minskar, ytliga begär blir mer och mer åtråvärda.

Går lite off-topic men jag vill försöka förklara mina motiv till varför jag tycker att det inte är bra att hänga upp för mycket av sin tillvaro i chattforum på internet.
Hela mentaliteten hos människor förändras över internet verkar det som i många fall. Exakt hur har jag inte reflekterat över, eller varför.

I en tid som denna då världen är upp och ner tror jag det är bra att minska på alla dessa interaktioner över internet så pass mycket som man kan. Sysselsätt dig i det verkliga livet med saker som får dig att växa som person och underlättar dina medmänniskors levande.

Jag har haft en bild i mitt huvud under merparten av mina äldre tonårsår samt nu i vuxen ålder. Den återkommer då och då och påminner mig. Det är en läskig bild.
Den bilden jag pratar om härstammar från en film, kommer inte ihåg vad den heter men den utspelar sig i USA längre fram i tiden, låt oss säga 2100-talet bara för sakens skull.
Människor sitter och suger i sig onyttig mat, feta, hemma sittandes i soffor skrattandes åt prutthumor.

Jag tänker använda den bilden som en länk till det jag vill komma fram till:
Sociala meder, minskad koncentrationsförmånga, strävan efter att bli sedd, oförmågan att ta hand om sin hälsa, oförmågan/oviljan att tänka i större tankar än dom intryck som du blir pumpad med dagligen, ytliga begär, vikten av framgång. Intolerans gentemot avvikande beteende.
Har folk fått för sig att vi inte förtjänar bättre?
Är anledningen till ignoransen depression? En känsla av att saker ej går att förändra?
Att man är för liten?

Jag tror starkt på att människan är skapad av kärlek, jag tror starkt på att det finns ett energisamband mellan allt levande på denna planet i koppling till själva planeten.
Merparten av idealen i västvärlden verkar gå ut på att förinta dessa väldigt betydande saker för vår arts överlevnad samt våran planets överlevnad, vad gör människor?
Vi skapar otroligt mycket mekanismer för att underlätta våran vardag, ta exempel: wifi, läsplattor, android mobiler, you name it vi försöker underlätta vardagen i alla olika aspekter. Många av dessa mekanismer, låt oss ta telefoner som ett exempel. Denna mekanism, eller snarare signalerna som måste skapas för möjligheten att använda produkten, skadar den naturliga balansen i vårat ekosystem och planetens välbefinnande. Djurarter avtar, okända sjukdomar skapas. För vilken nytta? För bekvämlighetens skull?
Samtidigt skadar vi det som skapat oss? Vi tänjer på gränserna så långt som det går, vi föredrar bekvämlighet före säkerhet och långsiktighet? Hur är detta möjligt? Vart började världen ta en sådan här utveckling? Är människan av natur skapad att inte kunna motstå detta? Eller är det bara en följd av att människan successivt tappat intresse för de saker som för mig verkar viktigt?
Jag har under lång tid legat i dvala, det måste jag medge. Varför har jag legat i dvala dock? Vem har försatt mig i dvala?
Är människan för blind i dagens samhälle för att inse vissa saker angående vår överlevnad som för länge sedan är oreparerbart? Eller är det någon som gör oss blinda för verkligheten? Detta är det som jag kämpar mest med, om det nu är så att det är menat att vi ska blunda för detta faktum, varför? Dom som vill få oss att blunda måste ju inse att det inte är en bra lösning för dom i slutändan också om du nu inte har någon escapeplan till mars eller nå skit....

Det kan vara så att jag missat något och att min världsbild inte är korrekt, vilket är helt okej. Livet är en lektion, vi lär oss dagligen, alla är olika, ingen vet allt, ingen är perfekt, men sålänge vi jobbar på att förskaffa information och sträva efter att bli bättre i alla avseenden tycker jag att man är på rätt väg.

Life's a gift, don't abuse it.

PS. Tror ni att en revolution i Sverige skulle vara möjligt? Om tex någon hade sprängt en byggnad av betydelse i samband med "förortsbränderna" tror ni folk hade reagerat på riktigt och situationen kunnat eskalera betydligt längre än vad den gjorde nu?

Helt osammanhängande med ovanstående diskussionsämnen men tänkte medans jag ändå håller på.

Lev väl,

Frid

(Inlägget ändrat av Dammigvinyl 2013-08-21 15:49:08)