I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ge bort er själva i present, ett upprop

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2004-12-21 13:20

Ge bort er själva i present, ett upprop

Ämnet är ju uppe på tapeten med jämna mellanrum, men jag känner att det borde diskuteras igen. Snälla försök hålla diskussionen på en bra nivå.

Min teori är som följer:

Sedan internet kom har svenska hiphopakter pga lathet och kanske framförallt brist på pengar valt bort andra marknadsföringsformer. Jämför med Hardcorescenen 94-96 så gjordes demos på löpande band och såldes för allt mellan 5 och 20 kr. Idag går många band från mp3or i pojkrummet direkt till pressade cds för uppåt hundringen.

Varför är det dåligt då? Det är väl grymt med fler släpp i svensk hiphop? Ja absolut. Problemet är att artisterna får väldigt svårt att överblicka sin "fanbase". Ska man översätta 3000 nedladdningar i 1000 eller 200 sålda ex av sin skiva? Bortfallet för nedladdningar är givetvis också ett problem, även om det är ett 10-tal här på whoa som är jätteduktiga och köper allt de "supportar" så kan vi nog alla vara överens om att dc++ och kazaa stryper den kvalitativa undergroundscenen i samma utsträckning som storbolagen.

Vadå "kvalitativ" undergroundscen? Jo såhär är det, att när jag lyssnar igenom audioforumet här, och till och med en del pressade släpp (ingen nämnd ingen glömd) så är det inte bara så att rimmen hade kunnat gå en vända till i korrekturen, utan själva ljudet är tunt och skevt på gränsen till olyssningsbart. En del uppskattar säkert punkigheten i det, men samtidigt förvisar dåligt ljud svensk hiphop bort från allt vad radio och klubbar heter. Det i kombination med att man inte kan ta mer än 2-3000 för ett gig som rappare gör att man kommer få stanna kvar i pojkrummet med sitt sunkiga ljud tills man bestämmer sig för att bli vuxen eller nåt. Ser ni spiralen?

Jag skulle vilja uppmana alla verksamma rappare som känner att de är redo att möta allmänheten till följande:

Bränn 100 st CDs
Lägg 8-10 låtar på varje (behöver inte vara samma följd, inte ens samma låtar.)
Slå in dem i vitt papper eller tidningspapper, inget omslag alls.
Dela ut dem i din hemstad till människor du aldrig har pratat med.
Skriv ut en kontaktadress om du vill, men det är absolut inte nödvändigt.
På pappret skriver ni "En sprillans ny present från: bandnamn"

Ni som inte känner att ni är redo att göra ovanstående, snälla vänta lite med att posta era låtar här eller på något annat internetforum. Kan man inte se sin publik i ögonen ska man nog repa lite till. Ni som är med har förhoppningsvis bidragit till att i alla fall 500 glada själar får uppleva svensk hiphop, o det har inte kostat nån av oss mer än nån hundring var. Låter det bra?

Q.I./Offbeat Collective

Offbeat Collective - din present 2005.