Hur mycket säljer svensk hiphop?
Okej, den här frågan har säkert varit uppe, men iallafall. Hur många skivor har svenska hiphopartister sålt de senaste åren? Jag hörde att AP:s senaste album sålde ca 3000 ex till exempel, det låter rätt lite.
Stolt medlem i SVETTETS FANCLUB.
Det är väl skrämmande lite har jag hört. Hörde att Ison&Filles nya album bara sålt runt 1000 kopior... fast de låter lite osanolikt.
stamina det var inte illa faktiskt, jag har den tror jag måste vara mer alltså, även fast jag tror att det är för lite kan dock inte säga att jag stödjer svensk hiphop med pengar, tyvärr
Éxitus
Innan typ millenieskiftet, då alla började bränna skivor så sålde iaf någon av petters skivor guld Petter om jag inte minns fel. Men hur många sålda motsvarar guld? Idag säljer nog Latin Kings hyfsat eftersom dogge har blivit rikskändis, Omerta har ju varit med på topp10-listan över bäst säjande hiphopalbum länge verkar det som.
30.000 e guld i sverige om jag inte missminner mig, såg det på aftonbladet.se nånstans!
Simma Lungt Peace /Tony
petters och latin kings senaste har sålt runt 20 000 var. ison å fille o världish har väl kanske sålt 1 500 - 2 000 var. buccs ep har sålt bra, för han har bett alla som kommit in på recordnet att köpa den, och den kostar 20 kronor... guldplattan sänktes från 40 000 till 30 000 i början av 2002.
Ken säljer runt 3000 ex. per skiva. Säger han själv i alla fall..
smo
ja försöker köpa så många svenska plattor som ekonomin tillåter. Beställde nyss Timbuktu & Damn - Live på cdon.se. Men jag ska inte ljuga, ja tankar en del också. Har en grej jag kör på, laddar ja hem en platta s´å måste jag gilla minst en tredjedel av spåren annars köper ja inte skivan. Singlar köper ja dock aldrig.
http://www.JunkyardRec.com
http://junkyardrec.blogspot.com
[email protected]
svensk hiphop säljer dåligt för att den är dålig och att hiphop lyssnaren i sverige är en snål bredbandsunge som tankar musiken istället för o köper... det som behövs är med spelningar tror jag... skivförsäljningen är på väg bort... så mer spelningar och merchandise...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
FraGGit P16 man fan köp den svenska hiphopen i stället och ladda ner den amerikanska.. själv har jag bara 7 st köpta amerikanska album..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
sveningmar Sant, det är ju viktigt att handla "lokala" produkter i första hand ;)
"buccs ep har sålt bra, för han har bett alla som kommit in på recordnet att köpa den" årets sanning!" A men då har han ju bevisligen lyckats, folk köper ju skivan, va klagar ni på. Man måste ju promota o va pushig annars kommer man ingen vart...
Scandalouz, Grizzly Boyz R.I.P Hawk
Å då har ändå Ison & fille snurrat ganska bra på Z-tv. Andra: Snooks första press var väl på 1500 ex, gick rätt fort, men frågan är om dem ens nått 2000 ex nu? Rerealeasen tog ju sån jääkla tid att Snook han bli pass´´e. Enligt gamla Whoa-rykten sålde Chords - The garden... ca: 1500 ex. Hur mkt pengar ger det? Antar att det kan variera lite, men ungefär? Alltså, vad tjänar skivbutikerna, skivbolagen & artisterna per sålt ex?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
köp mitt mixtape då!
http://www.allyawan.com http://greenstreetwan.blogspot.com
Bucc P25 sant talat.. kommer ihåg hur det var förr när petter släppte - mitt sjätte sinne och bananrepubliken.. ken släppte vägen tilbaka blues och ayo släppte skivor.. jävlar va de låtarna gick på radio videor på ztv och feta konserter.. vi måste ta det tilbaka dit..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
bucc talar dä truuff!
HL.
vad är det för fel med att sälja det billigt och promota det på gatan/i sin egen affär??? det är så dom flesta i us gör med sina mixtapes, säljer dom billigt för o få en buzz.....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bra talat av Bucc. Själv har jag aldrig köpt mer sv. hip-hop än nu och den har aldrig varit bättre (ska coppa RMH vol. 2 imorgon - gör det ni också!). Cami, RMH, Rico Won, Embee, Ison & Fille, Bucc, Organism 12, Obnoxiouz, Akem, Close Creative Comrads, Gubb, Fjärde Världen, Sounds Of Sweden, Astma Presents, DJ Taro, El Sheriffo, Paragon, Radio 127... (väntar fortfarande på min beställda Glaciuz-skiva dock :-/ ...) ja shit vad skivor man köpte förra året och de har aldrig låtit bättre. sjukt att I&F sålt i knappt 1000 ex...det är en ruskigt bra skiva. nästan lika sjukt att svenska hip-hop:are orkar fortsätta se sin musik laddas ner. visst marknaden är liten, men inte så liten som 1000 pers... :P "Solidaritet, like whoa..." borde gälla fler än tsunamins offer - nämligen dem som ger er något att prata om.
"stora artister i USA nu för tiden är inget man vill prodda direkt" <--- generisk 16-åring i producentforumet låter oss ta del av hans tankar
Aneksaphtesia: Holler inte med dig. Om folk redan diggar musiken, varför kan man inte do bidra och sponsra artisten. Inget i livet är gratis har jag alltid lärt mig, och ju fler personer som "vägrar" köpa svenska artisters skivor desto mindre kommer det att finnas tills det till slut utrotas. Om man inte har nogot att sträva efter varför ska man ens göra nott överhuvudtaget. Kärlek till musiken? I början kanske, men alla har drömmar och kanske kunna livnära sig po musiken utan att behöva turnera oret runt. Pertsonligen tycker jag att det är bättre att köpa en skiva fron en mindre känd artist än en som är världskänd, eftersom att de redan känner oändligt mycket pengar som det är. Och att det ligger i tvs och radios händer är väl inte heller riktigt sant. De spelar väl sont som skivbolagen promotar och pushar po hela tiden. En stor del av de artister som syns po dumburken är hordlanserade av sina respektive skivbolag, etc. Eller Är jag helt ute och cyklar? Om man vill att skivpriserna ska go ner so moste man köpa "billiga" skivor, som Buccs t.ex. so de kanske kan konkurrera ut "mainstreamskivorna". Do kanske billiga skivor ses som ett vinnande koncept, och det man kan tjäna pengar po kommer dom garanterat satsa po. Kanske
///
var inte klar men... skulle bara säga: Kanske Är lite drömmande nu men. Aja...Support independent Hip Hop.(Fan vad klyschig jag är)
///
| ------------------- | /\ | så mycket ungefär
Hur tänker du nu?
jag blev missförstådd jag har inget som helst problem med att folk som bucc pushar sej själva, jag tycker att det är ett skitbra sätt att sprida sitt namn och sin musik. men man kan inte nämna cdr som kostar 20 spänn i samma andetag som man pratar om ett album på 169 spänn. man inte kan jämföra en singel med ett album. sen vill jag säga som jag sagt förr: en rappare utan listplacering eller airplay = en rappare utan spelningar.
Dem som säljer mest e ju timbuktu, TLK, fattaru, looptroop kan jag tänka mig.. men ja läste i kingsize att fattarus platta "fatta eld" sålde i 28000 ex!! :S
Nakna träd kastar fåglar åt helvete
oj! glömde petter
Nakna träd kastar fåglar åt helvete