I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphops död, eller begynnelsen av framtiden?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2006-12-14 18:07

Svensk Hiphops död, eller begynnelsen av framtiden?

Ser ofta att folk klagar på att andra laddar ner (många glashus som går sönder skulle jag tro) framförallt inom svensk hiphop.

Detta har sedemera lett till ett totalt fördärv för den svenska hiphop-scenen.

Jag läste nyligen en artikel skriven av Dj-Silence här på whoa, och jag vet inget om hans källor, men jag tar han på orden. Han berättade lite kortfattat att Kalle-Kath som släppt en E.P på Redline även har en fullängdare ligande i någon källarlokal någonstans i Stockholm. Sjukligt bull måste jag säga, framförallt eftersom jag personligen tycker Kalle är sjukt tung. I artikeln kunde man läsa att det var med anledning av den dåliga skivförsäljningen som försegicks inom den svenska hiphop genren som gjorde att moderbolaget till Redline inte "vågade" släppa plattan med argumentet att den förmodligen inte skulle sälja. Vilket jag även antar är ett sanningens ord, för så snåla är vi!

Jag har även förstått att det förmodligen är något liknande som ligger bakoms Afasis totalt misserabla historia om parkbänksfilosofi (som aldrig kom ut), och jag vet inte säkert med han drar ju nån line om att...

"..det kunde bli någon singel./ Jaså, och? - Jag kunde inte bry mig mindre! /"

..så jag får automatiskt en känsla av att det har hänt honom mer än en gång.

Det finns säker miljoner exempel på liknande situationer som har uppstått även om jag personligen känner till fler så tycker jag det räcker med dessa två för att statuera ett exempel.

Men detta ligger i forntiden nu. Utvecklingen går snabbare än vad vi själva förstår.

När vi alla en gång började hänga mer på internet var vi alla fascinerande av faktumet att man kunde sprida sin musik via internet och kanske genom det sättet "lyckas". Trots detta har man hela tiden siktat på att få skivkontrakt och kunna leva på sin musik, och än idag går hårt kämpande musiker runt med den drömmen i behåll! Vilket jag absolut tycker är rätt. Problemet är att det är nya tider nu.

Jag vill våga påstå att Svenska rapartister är revolutionärer inom musikindustrin. Man ser allt oftare hur folk släpper sina grejer gratis, antingen som netplays (by the way, checka T-Roc's senaste, määäd shiet), eller som Lazee som kastar ut sin skiva till kidsen. Finns fler exempel på storheter som gör storartade ting! Men med alla nya forum som internet har öppnat så måste man som artist förstå att det inte längre handlar om ett "heltidsjobb". Det handlar om en hobby som man har, och om man ska bli ekonomiskt ersatt för all blod, svett och tårar som man lagt ner under skapandet av sin musik måste man ut och köra live. Man måste hitta andra vägar än skivfösäljning. DEN ÄR DÖD!!

Vi har numera exepelvis: myspace, whoa, frizon m. fl. Alla dessa är extremt bra portalar dels att sprida sin musik, men framförallt att hitta ny.

Som vi alla förmodligen har erfarat så passar detta sättet ofta bra mycket bättre än vad radio skulle göra för att man ska kunna vidarutveckla sin kännedom om hiphop och annan bra musik!

Jag vill påstå att vi i f