I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag får inte sända i SR eftersom jag varit med i kampanjfilm

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-09-14 17:23

Jag får inte sända i SR eftersom jag varit med i kampanjfilm

Eftersom jag medverkat i kampanjfilmen "Osvenskt" har SR beslutat enligt policy om opartiskhet bl.a att jag inte kan höras i SRs eter tills efter valet (alltså tills måndag).

Skriver här för att meddela att därför kommer en vikarie kommer ersätta mig i "En kärleksattack på svensk hiphop" denna fredag.

Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2010-09-14 17:38
Ja det var väl onödigt att ta politiks ställning!
((MAAD))

2010-09-14 18:01
Fyfan..
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2010-09-14 18:36
Larvigt, som om det skulle påverka henne i ett hiphopprogram?
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
Manager

2010-09-14 18:41
Ändå smart sätt att uppmärksamma filmen.

Jag gillar idén och tanken men personen som klippt filmen borde gå en kurs eller nåt.
Redline!

2010-09-14 20:46
trist att du blir avstängd pga detta

//Yde - tung film
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Poet

2010-09-14 21:15
Fan vad larvigt att stänga av dig Ametist! En sak om du hade sagt "HEY RÖSTA PÅ VÄNSTERPARTIET" men att ni uppmanar folk att inte rösta rasistiskt? Visst är du en offentlig person, men en privat åsikt får du väl ändå ha?
At the gates of Eternity...

2010-09-14 22:18
well, fånigt egentligen, så mycket av en "offentlig" person skulle jag nog inte påstå att du är direkt
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Redaktionen

2010-09-15 09:38
löjligt.. fast tanken kanske är bra i grunden.. nu sprids väl filmen lite bättre iaf.. och det är ju bara en dag(?) du inte får sända..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Manager

2010-09-15 09:39
App: Hon är på radio varje dag , ganska offentlig är hon då.
Redline!

2010-09-15 11:21
Fyfan vad löljigt att stänga av dig pga detta, bra film iallafall
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-09-16 19:17
För jävligt
Producent

2010-09-16 19:32
Fyfan vad löljigt att stänga av dig pga detta, bra film iallafall

det är ju lite som att typ "fan vad löjligt att du fick skäll för du snatta"...
Producent

2010-09-16 19:34
och var glad att du bara blev avstängd tills efter skiten, mikael tornvig vart ju avstängd helt från svt.

2010-09-17 09:04
Jag håller med Konstigt.
Men varför "gråta" ut här?
Du har många lyssnare på "En kärleksattack på svensk hiphop" och lyssnaren kan du lätt påverka eftersom du har gjort din röst hörd via radio.
Ganska logiskt att en avstängning sker efter en sån här sak.

Sen har Sverige en pinsam demokrati där de största partierna smutskastar ett parti för att dom är det enda partiet som vågar gå ut? med att vi har ett STORT problem i Sverige.
Vi behöver fixa problem med asyl och massinvandringen i detta land då vi inte ens tar hand om dem som redan kommit hit.. De är sånt som gör en ledsen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-09-17 17:39

2010-09-17 20:34
Det är inte det minsta konstigt.

Man försvarar public service's existens med att det måste finnas neutrala kanaler, och det går inte ihop med att en programledare gör politisk reklam.
Man kan iofs tycka att det inte är så farligt iom att det är ett hiphopprogram, men då kan man ju lika gärna fråga sig om sådant passar på public service och ska bekostas av skattebetalarna (i princip).
Jag är säker på att Ametist visste vad konsekvenserna kunde bli och kände att hon kunde kosta på sig lite extra ledighet. Ett avsnitts "avstängning" är inte mycket till straff hur som helst.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2010-09-17 22:29
Att diskutera SD känns överflödigt, men anyway. Håller med Cricko om smutskastningen och hatkampanjen som pågått mot SD. Om över 4% av Sveriges röstberättigade vill ha in SD i riksdagen ska de in i riksdagen, simple as that!

Tycker också att de som skall bära den eventuella skulden för att Sverige får major fucking riksdagsknas deluxe på söndag främst är partierna som sopat I&I-frågan under mattan alla dessa år den har varit aktuell. Om man gör det under en så pass lång tid är det för mig ganska uppenbart och inte alls konstigt att ett missnöjesparti får över 4% femtioelva år efter att frågan blev aktuell. De flesta som röstar på SD är nog inte rasister, ultrahöger eller "lurade". Jag tror att det mest är vanligt folk som precis som alla andra röstare vill visa sitt missnöje genom att rösta på ett parti.

Nåja, nu blev det diskussion ändå, men för övrigt:
Bara jag som tycker Afasi ser sjukt sliten ut i denna video?
Producent

2010-09-17 22:47
Vad händer om man röstar blankt? Röstar man fortfarande "emot" SD?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2010-09-17 22:51
Men varför ska hon som privatperson (vilket var fallet i den här videon) inte få ha en åsikt?

En sak om hon hade sagt på arbetstid att inte göra så. Hur är det tjänstefel när hon inte var i tjänst?

2010-09-17 23:42
CrickoTheOne - Den enda som gråter i tråden är du. Och du gråter p.g.a. en lögn du gått på.
För 30-40 år sen var det finländarna som var "problemet" och som "slogs med kniv och förstörde för svenskarna", sen blev det grekerna och nu är det utomnordiska invandrare generellt (med undantag för västeuropa och nordamerika förstås). Stanna upp och tänk till lite. Lär av historien och var inte så lättlurad.

ROBZEBOB - Så 4% skulle rösta på ett parti som de vet ljuger och sprider hat bara för att de är missnöjda? Känns som att majoriteten består av lurade och / eller främlingsfientliga är ett rimligare antagande.

BC99 - Hon får ha en privat åsikt som privatperson. Problem kan dock uppstå när hon gör sin privata åsikt offentlig. Den privata åsikten får ju då draghjälp av hennes offentliga person.
Kul är att Radio / TV-lagen säger att de måste ta avstånd från rasism, sexism o.dyl. - något som tydligen går stick i stäv med SR & SVT:s interna regler.

Dock: bra gjort av Ametist, Micke och de övriga i videon. Att stå upp mot någonting även om det kan kosta en är det på tok för få som vågar.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-09-18 01:40
Tycker synd om Sverige om SD kommer in i riksdagen.. Tragiskt är ordet. Stör mig som fan på alla jävla idioter som inte fattar vad SD är och står för. Det verkar som de hittat SD i någon artikel för ett halvår sen medan jag minns en tid när de gick i bombarjacka och heilade. Kanske deras sympatisörer mest är små skitungar utan kännedom om historien, vad vet jag..

Och JA, det är skillnad på många andra partier i Europa och SD. Dansk Folkeparti, Fremskrittspartiet mfl är skitpartier med delar av deras politik som främlingsfientlig agenda medan SD startade som ett rent nazistparti. Att de har "städat" lite och putsat upp inför valen spelar ingen roll när de så fort de får chansen dricker öl och snackar om "negrer som våldtar, bögar som knullar barn och hur muslimer är lägre stående varelser". Det har hörts och fångats gång på gång på gång men folk verkar bara blunda.
Groupie

2010-09-18 03:40
Det är väl korrekt att SVT, SR o.s.v. tydligt markerar sin opartiskhet (som kanske kan diskuteras) men principiellt tycker jag det är rätt.

Godnatt nu!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Poet

2010-09-18 09:45
Mabande: Det är just den biten som stör mig också. En sak om hon hade sagt att man ska rösta på ett visst parti. Men nu säger hon till folk att ta avstånd från ett rasistiskt parti. Och precis som du nämner, så ska radio/tv-folk ta avstånd från rasism bland annat.

Då kan man tolka det som om att SVT inte tycker att SD är rasistiska?
Groupie

2010-09-18 21:15
Dopeness: Blankröster hamnar i en egen kategori, "ogiltiga röster: blankröster", så man räknar antalet blankröster men de påverkar inte valresultatet.

2010-09-18 21:29
BC99 - Nja, det är nog mer så att man som SR / SVT-anställd inte får hissa / sänka specifika partier, d.v.s. oavsett hur rasistiskt sd är får man inte yttra sig mot dem, utan bara mot rasism generellt.

- Micke Tornving uppmanade folk till att inte rösta för ett parti och det tycker jag är skillnad. Man kan ifrågasätta ett partis argument men inte bestämma att folk inte ska rösta på ett visst parti - det är inte vår uppgift, säger Eva Landahl.
svt.se

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-09-19 13:10
Jag tycker det var bra gjort av dig Ametist!
Nästa år hoppas jag att det kommer en liknande om Moderaterna.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2010-09-19 14:35
Nästa år hoppas jag att det kommer en liknande om Moderaterna.

Herre gud
Redaktionen

2010-09-19 15:45
killen P23
det påverkar väl så att SD får mindre procent av rösterna? Och förhoppningsvis inte når över gränsen..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2010-09-19 16:00
som radiopratare/tv-profil måste man vara opartisk.. det är bara så det är... SD förtjänar allt motstånd de kan få dock
http://www.myspace.com/akinonline

2010-09-19 23:50
Du är bäst Ametist!
Producent

2010-09-20 00:13
och snygg!!!! heheh
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
Poet

2010-09-20 09:32
Och modig. Jag tvivlar på att Ametist och Micke (bland annat) inte skulle veta att de skulle få konsekvenser av att vara med i den här kampanjfilmen. Och ändå gjorde de det.

Modigt!