I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: Looptroop - Professional Dreamers

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-03-08 20:35

Recension: Looptroop - Professional Dreamers

Från bloggen:

Martin:

Efter besvikelsen Good Things visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av Looptroop Rockers nya, femte album. För även om formen hos den gamla Västeråsgruppen dalat på senare år så har frontmannen Promoe fortsatt att leverera starkt solomaterial, samtidigt som Cosmic återvänt till gruppen och gjort pusslet helt igen. När jag nu lyssnat igenom Professional Dreamers ett par varv är känslorna blandade, och tyvärr övervägande negativa. Do (med Gnucci Banana) har ett driv och en hunger som få akter i Sverige lyckats leverera i år och på This Music Sounds Better At Night samt On Repeat visar Embee åter igen vilken fantastisk producent och beatmakare han är. Det så ofta sköna, vemodiga ljudlandskapet till trots blir det dock alldeles för många sega, trötta partier på plattan och den fantasilösa sången kunde ha skippats på flera spår. I väntan på bättre, mer övertygande material väljer jag istället att återvända till The Struggle Continues. En skiva som till skillnad från denna andas kvalitet från första till sista låt...

Vill du veta vad Martin gav för betyg samt se vad några andra i redaktionen tyckte kolla bloggen!

2011-03-09 00:52
Efter att ha sett dom köra singeln "Proffesional dreamers" (som f.ö var första gången jag hörde den (i brist på intresse då Good Things fick mig att leta musik på annat håll) ) häromdagen i Nyhetsmorgon TV4 av en slump så blev jag inte direkt överraskad. Musiken sitter där, och Cosmic gör pusslet helt och inte speciellt mycket mer än så (som någon sa i recensionen ovan), och det var ungefär så jag kände också. The Struggle Continues och ett par spår ur Fort Europa; den andan saknar jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2011-03-09 08:42
Kan bara hålla med mina kollegor. Dock tycker jag inte Promoe är en dussinrappare utan grymt tajt sådan.

Jag tror som sagt att ett svenskspråkigt album från Looptroop är det som kan lyfta dem ur tristessen.

2011-03-09 10:55
Eh, de får FETA recensioner på albumet på flesta ställen, fact!!

DN, 4 av 5
Gp, 4 av 5
Kristianstadsbladet 5 av 5
Västerbottenskuriren 4 av 5
Gaffa, 5 av 6
Dalarnas Tidningar, 4 av 5
Svd, 4 av 6
Trelleborgsallehanda 5 av 5
Admin

2011-03-09 11:12
cesar: Jag har läst igenom alla 8 recensionerna här: http://kritiker.se/skivor/recension/?skiva=Looptroop_Rockers__-__Professional_Dreamers

Och jag skulle säga att mer eller mindre alla är ute och cyklar stundtals. Jämför man vilket genomslag Looptroop hade runt 2000-talet och hur relevanta de var då är de långt från samma självklara status idag som då. T.ex. Allyawan har sprungit förbi skillsmässigt vilket var uppenbart redan för flera år sen då de samarbetade.

Som Paulina Stolz hävdar att puritaner kommer gilla den här skivan. Det har jag svårt att tro, då jag själv lyssnat på dem sedan 98 och har eller har haft alla deras släpp. Det låter inte heller som om de gått tillbaka till The Struggle Continues vilket har sagts hela tiden. Sedan finns det ju en ryggdunkarskola när det gäller recensenter och Looptroop i det här landet. Den "vita" och kulturmedvetna kulturjournalisten älskar Looptroop.

Sedan förstår jag att du som promotor från Skiva för Bad Taste gärna försvarar Looptroop. Men detta är som sagt bara en mans åsikt.

2011-03-09 11:21
Hey, bara lägger fram fakta att de flesta tycker plattan är grym, hade varit en ruggigt dålig promotor om vi inte lagt fram detta faktum (hear hear all rappers ;-)
Admin

2011-03-09 11:52
cesar: Hehe. Yes! Sedan kanske kraven på Looptroop är lite orimliga också skall nämnas. Man kanske inte kan vänta stordåd varje gång. Men många kommer säkert älska den här skivan och uppenbarligen gör många skribenter i landet det.

Rappare

2011-03-09 15:29
inte hört skivan ännu. Men har Good Things alltså fått dålig kritik? Den skivan var enligt mig fruktansvärt bra.
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2011-03-09 15:31
Cesar: Jag tror att vi på Whoa kanske är lite mer kritiska då de flesta av oss växte upp på Looptroop och därmed har historian i blodet. Så självklart blir det svårare att leva upp till våran standard, det är ju ingen dålig skiva i min mening. Det är bara det att man vill ha något annat från truppen.
Rappare

2011-03-09 15:40
mfs -
Du säger att Allyawan är en bättre rappare än truppen. Ja har inte lyssnat sådär jättemycket på honom och har kanske isf missat de bästa låtarna, för enligt mig är Looptroop väldigt mycket bättre. Så ge mig gärna en titel på en låt där killen kan konkurrera med dem!
Admin

2011-03-09 16:05
Vill man vara lite sån så fick väl Looptroop knappast samma uppmärksamhet och uppskattning på kultur- och nöjessidorna under tiden för Modern Day City Symphony eller The Struggle Continues. Det var någon gång efter eller omkring TSC som en bredare publik (=folk utanför hiphoppen) på allvar började få upp ögonen. Promoes The Long Distant Runner spelade också in (jag minns att jag var lite förvånad över att These Walls Don't Lie spelades så pass mycket på radio), men Goverment Music gjorde inte mycket väsen av sig utanför hiphoppen. Bland hiphoppare var de dock obestridda kungar.

Nånstans här eller kring Fort Europa hade de ändrat sin stil ganska mycket jämfört med de två första plattorna samt Promoes GM. Och det var framför allt här de blev riktigt stora i skribentkretsar (på allvar, samtidigt som intresset falnade något bland hiphoppare). Och med den nya skivan fortsätter Looptroop i ungefär samma spår och då är det självklart att många (pop?-)recensenter fortsätter gilla det. Looptroop har nog blivit lite PK på det sättet...

Sen tror jag att det finns en sån förväntan och sådana krav på Looptroop att de ska göra nåt riktigt bra att man redan på förhand räknar med att sätta högt betyg. För de har nog aldrig gjort något riktigt uselt. Dömda på förhand typ :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2011-03-09 16:10
Eller så här, för att illustrera genom vad SvD skriver:
själv berörs jag främst av de lekfulla produktionerna som varierar i samma takt som känslostormarna och som får mig att sväva bort i min egen drömvärld.

Seriöst, Looptroop och sväva bort i en drömvärld är nog inte vad många av oss som växte upp med gruppen tänker är en gjuten kombination.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-03-09 16:58
Skivan är en grower, det är en sak som säker. Tycker skivan tilltalar mig ljudmässigt och textmässigt mer än Good Things. Kanske beror på Cosmic, har alltid gillat hans halvtaskiga engelska, hehe. Kan inte peka ut någon direkt favorit men Magic tillsammans med Chords har potential att gå varm i min iPhone under våren.
all 'bout the bluntrap
Redaktionen

2011-03-09 17:00
Eh, de får FETA recensioner på albumet på flesta ställen, fact!!

DN, 4 av 5
Gp, 4 av 5
Kristianstadsbladet 5 av 5
Västerbottenskuriren 4 av 5
Gaffa, 5 av 6
Dalarnas Tidningar, 4 av 5
Svd, 4 av 6
Trelleborgsallehanda 5 av 5

Men vilka av de där sidorna/tidningarna är hiphopnischade? :)

Skivsamlare

2011-03-09 18:00
Ett svenskt album i MDCS / GM-stuk hade ju varit helt sjukt!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Admin

2011-03-09 18:04
erupt: Den fick 4 av 5 i senaste Kingsize med.

Friggan: Han lägger första versen där. Förvisso ett tag sedan. http://www.youtube.com/watch?v=c1CMCO9VhHA

Det jag menar är att det finns yngre hungrigare rappare än gamla veteraner. Samma gäller exempelvis Petter & Timbuktu som jag 2011 har grymt svårt för rapmässigt. Och det handlar inte bara om nostalgi.

Men det här är t.ex. fortfarande odödligt: http://www.youtube.com/watch?v=nR5gZpmGpkA

2011-03-09 18:33
mfs du länkade samma låt i båda länkarna!

Skivan är en klar besvikelse, detta är inte truppen jag förälskade mig i.
Finns inget mer att säga, kommer inte ens lyssna klart på den. Blir bara förbannad.

Här är förresten en låt med Allyawan som är rätt clean:
http://www.youtube.com/watch?v=gWGpJJ0N5Tk
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-09 20:02
Fattar inte varför dom har med Lisa Ekdahl när Lotta Engberg fortfarande kickar den
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2011-03-09 22:31
Tycker att det låter jäkligt fett faktiskt. Och artworket är fantastiskt.

2011-03-10 07:38
Ja Artworket är sannerligen något alldeles extra.

2011-03-10 23:21
cesar
Allyawan - Shit Is Everyday
Rappare

2011-03-12 18:40
On repeat är en av de bättre låtarna de någonsin gjort! Har haft reffen på huvudet i 3 dagar nu!

2011-03-12 23:13
Magic med Chords är ju en helt fantastisk låt. Tycker att det är en väldigt skön blandning mellan hårda och lite mer känslosamma texter på detta albumet.

Tycker att det är en väldigt jämn platta med många bra låtar. men de som sticker ut mest är väl:

Magic ft. Chords
Joseph ft lisa Ekdahl
Professional Dreamers
Late Nights Early Mornings
Darkness

2011-03-16 00:58
Tycker det är en fet platta! Det är, enligt mig, helt klart den mest enhetliga och välljudande platta dom släppt hittills. Det är även fett att rappen känns mer jämn tekniskt sätt. Dock är det synd att en anledning till detta verkar vara att Promoes texter känns lite framstressade. Det är inte lika välputsat som det var på t ex The Long Distance Runner, Fort Europa och White Man's Burden.

2011-07-13 22:46
Det fina med resonemanget i recensionerna är att det var precis detsamma när Modern Day City Symphony och The Struggle Continous kom. Båda var ju på tok för trissta, borde varit på svenska och var ju inte alls som looptroop var förr, på den gamla goda tiden. Men nu är de just de skivorna ni sitter och håller som looptroops största skivor?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2011-07-17 13:53