Redaktionschef
2009-10-16 07:11
[Audio] Maqs – Mångfald. UTE NU!
Från Whoa-bloggen:
Whoa fortsätter att varva mer kända akter med lite mer okända kort på den svenska hiphopscenen. Den gemensamma faktorn? De gör alla bra och kvalitativ musik och det vore synd om ni som gillar hiphop missar dessa låtar! Denna gång har det därför blivit dags för oss att sätta ljuset på skåningen Max Johnsson aka Maqs, som lämnat smakprov hos oss tidigare i form av veckans mp3 och gruppen SnickSnack, och som nu släpper sin nya fullängdare genom oss. Maqs började med musiken runt 2004 mycket tack vare inspirationskällorna Öris & Ågren och deras projekt Ungdumshälsan. Tillsammans med polaren Ceder bildade han under denna tid gruppen Max & Ceder, som sedan starten hunnit ge ut tre stycken släpp. 2008 hookade han även upp med en annan lokal förmåga, Grizzly, vilket resulterade i gruppen SnickSnack och mixtapet Magnum Opus vol. 1 Mixtape. Dessa jobbar i skrivande stund på uppföljaren Magnum Opus vol. 2, med planerad release någon gång i slutet av året. Redan nu står dock Maqs debutalbum Mångfald här. En skiva som spelats in under ca 1,5 år i Bjärred på hemmaplan, och som – precis som namnet antyder – inte låter som den typiskt traditionella hiphopskivan. Under inspelningsarbetet har istället faktorer som variation, sköna beats och känsla/budskap fått stå före det mer tekniska textförfattandet. Här hittas singlarna Jag e ingen killer och Så fel, så fel, men också tio sprillans nya låtar där ingen egentligen påminner om den andra. FÖR LÅTLISTA OCH NEDLADDNING, GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Inte mycket mer o säga än att det här va riktigt jävla tungt. Jag diggar verkligen, 10 av 10!!
har inte lyssnat än Max, sitter på jobb med en dator från 1963 utan högtalare, men ska bli väldigt kul att höra när jag är hemma ikväll!ekko , hoppas du har rätt!peace max !
Think of a colour you've never seen.
Shuu! Nyss laddat hem det här feta tapet, sitter och pumpar just nu! OMG säger jag bara, helt jävla fantastiskt jävligt underbart tape mannen!! Precis som titeln" mångfald" säger så är det precis vad detta tape hadnlar om. Du blandar allt perfekt, olika instrument,rap,sång, beats och delivery:D Nåt som inte många andra här på whoa gjort! Detta är såå långt ifrån en typisk hiphop skiva, men det är inget negativ nejnej bara positivt! En helt ny genre inom rappen, och det är DU max som skapat den! Du har sjuk underbar röst, liksom både laidback och lite hårdare! Man måste måste älska detta tape!!! Du kan din grej, det kan ingen ta ifrån dig, synd att du släpper gratis, detta är sånt som folk egentligen borde köpa för att få pumpa, visst det är ju hur snällt osm helst att släppa gratis, men pengar betyder en hel del i denan branschen:D Aja älskar detta 9/10 får du, du hade fått tio om jag hade funnit nån lite mer skryt/aggro låt, men man kan inte få allt;) Ser fram emot magnum opus vol 2 oxå:D Kärlek
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Så fel, så fel" är helt jävla sjukt fet. "Allting" och "Musiken" kommer nog också pumpas en del, i övrigt kändes beat- och temavalen rätt ointressanta för mig personligen, men keep doing you, det känns ärligt och äkta vilket gör det bättre än 90% av all svensk hiphop per automatik.
Jag undrar om han själv inser hur fantastiskt bra refrängen i så fel, så fel är, rent tekniskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Låter riktigt nice Max!
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
Riktigt bra faktiskt. Fortsätt spotta.
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap
Fy och fy! Jag står fast vid att detta är en av årets fetaste plattor.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
riktigt fett maaaan du gör din grej....men ett par av beatsen var bull....där e ett par riktiga radiohits....jag e ingen killer,så fel.....men som du redan vet e jag mer för den lite hårdare rappen "lööö gangsta":-) du lägger nästan alltid feta refränger själv....men måste hata lite på reffen på spår 7 till och med guzzen brevid mig hoppa till...sen varför ser de ut som du ska på konfirmation på omslaget???:-) kommer alltid backa upp din musik man de vet du !!!
"Fullt med snitches överallt,alltid lugn i sinnet för jag röker hasch"
mysplatta, lite laidback känsloventilerar låtar, mysigt.. men som någon nämnde ovanför.. någon raw/aggro låt hade satt pricken över iet. men ÖVERTUNG platta på det du gör, den får 8/10 av mig, keep it up Maqs.. Magnum Opus vol.2 kommer döda.
Think of a colour you've never seen.
asfett!! ärligt, laidback och mycket man kan relatera till i texterna. Kan inte annat än hålla med om mångfald i musiken. favoriterna: Så fel, så fel ( relaterar som fan. fetaste låtan på skivan, no doubt) Jag e ingen killer Mångfald Drogen Kommer lyssna på detta mycket! Keep it up!
Äntligen är släppet här ! Lätt en av dom fetaste plattor som har släppts inom svensk hiphop! Detta kommer jag pumpa väldigt länge , ditt sätt att skriva är något jag diggar som fan med ! Bara kör på mannen hade fett / Bjööörn
fan vilken bra födelsedag detta är :) kul o se att så många gillar skivan! tackar och bugar!
Checka in min blogg på min myspace sida! www.myspace.com/maqsmusic
Producent
2009-10-16 17:35
Grattis man! ;) Skivan är fet. Du vet mer i detalj vad jag tycker Maqs! Ladda ner och sprid gott folk!
jävligt dålig feedback tycker jag - ska skriva en sån fanrecension. laterz!
jag är ingen killer nääaaj näaaaj ;D
Mollgan, Middlesex. "Jag är hög och het så kalla mig ers höghet" www.middlesex.nu
lite dållit med kommentarer tycker jag. uppish!
Whoa punkt nu! VAD HÄNDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! UPPPPPP Du vet att jag gillar det mesta på denna dude.. Därär väl nån enstaka beatval jag inte gillar men har alltid älskat ditt sätt att skriva och dina udda jävla topics du kastar upp! Spår 7 har ett jävla mysigt beat måste jag säga (A) annars är det väl så fel, så fel, jag är ingen killer, och ett par stycken andra som jag inte kommer ihåg namnen på! FORTSÄTT!!!!
Oufff va grymt, sov inte på detta whoa, sjukt jävla fett! Så fel, så fel gillade jag mest!
Jag blev positivt överraskad. Bra skit. Men som påriktigt säger, varför ser det ut som att du ska på konfirmation på omslaget? :D
Redline!
fett att ni gillar det =) ang. omslaget, ville ha ett klassisk stilrent omslag helt enkelt, detta va det bästa jag kunde får fram med egna skills och min ekonomi, så klaga inte eller hooka mig ett fett omslag gratis till nästagång haha ;)
Riktigt fett! Det känns jävligt ärligt. favoriter hittills är nog "Så fel,så fel" "tiden i plugget" och självklart "jag e ingen killer", men alla låtar håller klass.
Inspiration ;)?
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.
Tja tja Max ( Maqs ) diggar ditt album till 100% men den som jag diggar mest, är "Drogen" Har lagt upp Ditt album på min blogg "
Länk till http://www.Jgnews.blogg.se " Bara gå in och kolla om du har lust :)
Jag kommenterar.
Björn hahahah, hur visste du!? fan nu har du bustat mig! hahaha
jävligt bra texter, relativt sköna beats, synd bara med skånskan eller vad det är..
aight, tack!
Riktigt fet platta! Big up!
http://www.myspace.com/porrstudion http://www.myspace.com/mrdekoy http://www.youtube.com/porrstudion
tack brysh fan vad fattigt med respons! kom igen whoa
Maqs duvet att jag är avundsjuk på ditt sätt att skriva... jag baitar och baitar hela tiden allt vad jag kan men det blir aldrig riktigt så bra! Tungt!!! STAY UP
don have it all upstairs but who the fuck cares 4-20 24-7 TRAINSPOTTERS.SE / RANDOMBASTARDS.COM
Tack hannes! fett o höra att du gillar =) vi får recca nån dag!
Tar ett år för mig att få ner skiten.. men ska lyssna så fort jag får ner det och lite tid över.. jag förväntar mig och tror att alla låtar håller samma klass som "Så fel, så fel" och "Jag är ingen killer". Du är tung Max!
Gillar SKÅNE grejer..Detta inget undantag, känns ärligt som så många andra sagt! Känns lite som att du är en svenne rappare som vågar vara svenne rappare istället för å låtsas va nått annat! Gillar folk som e sig själva! Anledningen till att folk sover på det är för att du inte har ett så kännt namn ännu... Tummen upp från mig iallafall!
frajadagirl tackar frida! kul att du ville vara med på en låt :)Mantish haha ja, ingen bränner sig så lätt som mig på sommaren, så svenne är jag nog fanimej haha :D kul att du gilla iaf :)
mer
kom igen whoa
Jag var först lite skeptisk då jag inte hört en endaste låt innan men lyssnar gärna på nya mindre etablerade artister för o se vad som kokar i den svenska rapgrytan under alla rotation A artister. Måste säga att jag blev extremt positivt överraskad. Detta är ett album där VARJE låt får stanna kvar i min ipod! Märk väl att den endast har 8gig :P Gillade många låtar, Romanen är nog den jag diggar mest nu. I övrigt är du jävligt grym på både rap och sång, en ovanlig o nice kombo. Textmässigt är du också jälvigt skicklig o även poetiskt, du är jävligt all around. Lite av den svenska rappens Super Mario ;) Detta är en platta som hade kunnat säljas förutsatt att den marknadsförts på rätt vis. Den är så jävla bra att jag hade payat fullpris för den. Har för övrigt en polare från Bjärred o bodde själv i Flädie en kort sväng när jag pluggade i Lund så jag gilllar din dialekt fett faktiskt =) Vore väldigt roligt om du gör ett album där man får se mer av din syn på omvälrden, det var väl det ända jag saknade, å andra sidan hade det inte varit logiskt att ha såna låtar på ett album med så mycket introspektion. Nä jag ger dig fan 9+/10 Du är lätt en av dom rappare i Sverige jag gärna skulle göra en låt ihop med! Keep it uo! //MSE
Främja fantasin
Kan säga nu att jag lyssnat ständigt på skivan sen jag ladda ner den! Gillar; Allting, Jag e ingen killer, Musiken, Tiden i plugget, Så fel så fel och Drogen.. Gillar dem andra med men dessa är klockrena! Tiden i plugget bjuder på en sån jävla skön känsla, berättandet och ärligheten gör den så verklig, on the run marker i min helly hansen väst! Var stolt Saaaarvi
http://www.myspace.com/porrstudion http://www.myspace.com/mrdekoy http://www.youtube.com/porrstudion
bra grejer mannen fortsätt med din grej, så fel va riktigt fet lite timbaktu känsla på den! big upp !!
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
Tack så mycket boys. överfett att ni gillar. de fysiska upplagorna kommer snart. så om ni vill ha en skiva eller vet någon som vill, skicka ett pm till mig här på whoa så löser vi det. /max
fet rap... men inte min stil av rap jag lyssnar på, men kul du får bra respons
~ Digital Dirt Ent. ~ www.twitter.com/digitaldirtent
Se till att sprida detta via munord, iltelegram, röksignaler, telepati o alla andra allehanda kommunikationsmedel! Jag skojar inte Max, detta ÄR stort och du kan lätt slå bara du sprider detta. Jag skriver detta ifrån taket i mitt hus, anledningen är att jag gick upp i taket då jag insåg att du typ inte finns representerad på youtube! Don't make me köpa a sista minute biljett ner to the skånelandet för att correcta dig! =P Seriöst, langa upp det på youtube, spamma forum, bomba radiosationer o lokalpress med dina mixtapes, sprid det till studenterna i Lund osv, finns hur mycket som helst du kan göra. Fakk, jag promotar dig ju för fullt här uppe i Östergötland =) Jag känner dig ju inte personligen men tror att du säljer dig lite kort. Den enda som jag sett få så här bra respons här på whoa, alla hatares moderskepp är typ Stor när han släppte Nya skolans ledare. Kämpa på o fortsätt sprida din skiva, den är tööööng!
Främja fantasin
tack för the love anyways vigge! och till kiwano! fett att du gillar skivan! =) verkligen kul. anledningen till att den inte ligger på youtube än är att whoa har exklusiva rättigheter i 2 veckor, sen är det fritt fram för mig att sprida. Jag håller på med the promoshit nu, det kommer klistermärken, fysiska ex. kommer upp på spotify, itunes o massa andra sidor. plus att som du själv sa.. annan kommunikation.. jungel telegrafen hehe.. skitfett att du diggar iaf! och är sjukt tacksam att du promotar mig även över skåneland! :)
Aha det är så landet ligger, då är jag med på noterna. Ska bli intressant o se hur resultatet blir av att lägga upp det på spotify o itunes sen! Hehe no probs, det är så här jag tycker att svensk hip hop ska låta =)
Främja fantasin
push it to the limit!
jobba!!!
Alltså mannen.. det här är en sjukt bra skiva. tack för örongodis.. det bästa jag lyssnat på .. på ja väldigt länge.. fantastiskt.. ta d isiii... päz
Ålltzen, Växjö, Bremen.
Krama ur det sista!