I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] DJ Akilles - Everyday Soundtrack (2004)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2012-06-17 15:07

[Guldgruvan] DJ Akilles - Everyday Soundtrack (2004)



Från Whoa-bloggen:

År 2004 släppte en ung Viktor Backemar sitt mixtape Everyday Soundtrack som en del av sitt projektarbete på gymnasiet. Redan 2002 hade Viktor släppt ett mixtape på klassiskt kasettband vid namn Första gången. Men det var kanske först vid detta andra släpp som Akilles fick ett större genomslag i undergroundkretsar runt om i Sverige.

Mixtapet bjuder på gäster som Organism 12, Sam-E, Form One, T.R., Paragon, Henry Bowers och Afasi. Det var kanske också detta mixtape som var starten på det fruktsamma samarbetet med Professor P som än så länge lett till ett av 2012 år bästa hiphop-släpp, en vinyl-EP och flertalet mixtapes.

Trevlig lyssning!


Låtlista:
01. Intro
02. Paragon – Vad fan händer? (prod. Astma)
03. Sam-E & K-real (2Extreme) – Breathe In (Fiskayet Remix)
04. Bobby Sandz – Upptowns Finest
05. Glappkäft – Ensamma människor (Remix) (prod. Kryptonite)
06. Beväpnad Tjockis – Shu bruschan (prod. Emjay)
07. Freestyle (Arsonists) – See No, Hear No (prod. DJ Friction)
08. TR & Scissors – L.U.N.D.
09. Spakur – Finns inte (prod. Kryptonite)
10. Glaciuz, Jay Json & Flame – Hit Ya (prod. Charlie)
11. Professor P – Sunshine (prod. Filthy)
12. Allied Forces (AFC) – The Hardcore (prod. Sekken Thautz)
13. Rico Wondahman – My Game (prod. Mi Casa)
14. Optimus Prime – Anger Managment (prod. Earmax)
15. Tinitus & Ted med Fotios K – Lever för dagen (prod. Fotios K)
16. Form One – Freestyle
17. Henry Bowers (Kung Henry) – Fear Of A Wack Planet
18. Afasi – Ensam i Frihet (prod. Filthy)
19. Sub Fu Dogg – Recognize (prod. Sentence)
20. Headtag – Car To Oslo (prod. DJ Loeb)
21. Bucc – Me, Myself and I (prod. Rez)
22. Organism 12 & TR – Kan få ditt (prod. VVT)
23. Soul Supreme – Happy End, Right? (prod. Soul Supreme)

Här följer en kortare intervju med DJ Akilles:

Everyday Soundtrack släpptes för åtta år sedan. Vad minns du av den tiden och vad känner du när du lyssnar på de tonerna idag? Det var dessutom en del av ett projektarbete i 3an på gymnasiet. Fick du ett bra omdöme?
- Japp, det var mitt projektarbete i 3an! Jag tror att jag fick VG. Minns att jag de inte riktigt köpte min idé om att bara göra ett mixtape så jag var tvungen att skriva någon värdelös analys om hur priset skulle påverka min försäljning. Haha! I övrigt så var det en ganska bra tid rent musikaliskt. Uppsala hade verkligen kommit upp sig som hiphopstad – vi hade haft många bra jams, det fanns många rappare och producenter, och Filthy (som jag gick i samma klass med) hade blivit signad på BMG tillsammans med Afasi. Ganska kreativ och inspirerande miljö. För min egen del hade jag hade spelat mycket skivor, turnérat lite, och fått mitt första residency på nattklubb. Så det började verkligen hända grejer för mig runt den tiden.

Vad är den största skillnaden med ditt musikskapande då och idag skulle du säga?
- Det allra största skillnaden är Professor P. 2004 (när Everyday Soundtrack släpptes) hade vi precis börjat hänga men det var året efter (2005) som han flyttade till Uppsala och vi började jobba ihop på allvar. Då var jag fristående DJ och producent som jobbade med massa olika människor, men idag fokuserar jag nästan all min tid till vår duo. Vilket är skitnice! Det är så jag vill ha det! I övrigt kan jag ju lätt säga att jag har blivit bättre på allt som har med mitt musikskapande att göra sedan dess; DJ:ande, scratching, produktionsmässigt, live, allt runt om kring och så vidare.

Vilken musik skulle du vilja se i Guldgruvans arkiv?
- Ni la ju upp två släpp med K-Real ganska nyligen, men ni missade hans bästa släpp, Skool Of Thought! I övrigt saknar jag de mixtapes som släpptes på kassett runt år 2000 som var så jävla bra! Typ DJ Kojak – A Kojak Moment, Seven Deadly Samurajs of Stocktown Part 2, Taro – Höjer nivån vol 2.

GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR FÖR ATT LADDA HEM "DJ AKILLES - EVERYDAY SOUNDTRACK

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!