I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Paragon – Ni borde älska mig (2004) & Nästan berömd (2006)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Admin

2012-07-02 13:56

[Guldgruvan] Paragon – Ni borde älska mig (2004) & Nästan berömd (2006)

Simon Emanuel eller Paragon som många känner honom från förr har varit en aktiv del av svenska scenen i över 10 år och rappat sedan 90-talet . Vissa kommer kanske ihåg honom redan som medlem i gruppen The Royal Blood. Sedan dess har Simon hunnit släppa hela fyra album och fyra mixtapes där hans kommande släpp blir en EP vid namn Om vi överlever sommaren.

Hur som helst släppte han 2004 och 2006 två stycken mixtapes med gäster som bland andra Fjärde Världen, Organism 12, Ison & Fille, Mackan, Alex, AFC, Petter och Stor. Dessa två släpp kan ni nu ta del av via Whoas Guldgruva.

Trevlig lyssning!

Intervju med Paragon/Simon Emanuel:

Vad är skillnaden på Simon Emanuel idag och den Simon som kickade ut det på Trippel Etts album i början av 2000-talet?

När jag rappade på Trippel Etts album var jag en kaxig tonåring, det är ju den största skillnaden. Jag hade knappt nån studiovana eller någonting där,. Jag hade redan skrivit texter ett tag men hade inte spelat in så mycket, och det hörs. Idag är jag tio år äldre och har levt ett helt liv sen de dagarna.

För ett tag sedan släppte du din skiva Sånger från andra våningen. Vad kan du berätta om den?

Det tog mig drygt två år att färdigställa det albumet. SFAV är en ganska mörk platta, både musikaliskt och textmässigt. Rent soundmässigt så skiljer den sig nog från mina tidigare verk. Jag har ett annat tänk med musiken nu också, förut var det mer standard rap a la 16 bar-8 refräng. Nu vågar jag låta det musikaliska ta mer plats, fast missförstå mig rätt, texterna är fortfarande väldigt mycket i centrum och är i min mening bättre än någonsin. Skivan är ganska befriad från det folk kallar “skrytrap”, det var ett medvetet val, jag tog bort låtar in i sista sekund. Plattan är lite utav en käftsmäll till varenda person som hävdat att Simon eller “Paragon” handlar om skryt och skor. Folk som har hållit koll på mig vet att jag alltid har slängt in personliga grejer på plattorna men i det här fallet är det verkligen i förgrunden. Det personliga.

Vilket släpp skulle du helst se hos Guldgruvan och varför?

Jag skulle vilja se att ni langade upp LEGAVs gamla EP 4 spår på 4 år. Den är lite utav en under radarn-klassiker här i Stockholm och är asfet. Bra glidarmusik för sommarsäsongen.


Ladda ner mixtapen och läs texten i sitt rätta format här: http://blog.whoa.nu/2012/07/01/guldgruvan-paragon-ni-borde-alska-mig-2004-nastan-beromd-2006

(Inlägget ändrat av mfs 2012-07-02 13:56:42)