Geffen har tydligen redan dragit in den här versionen. Dels för att den har sålt dåligt(ca 11,000 ex), dels därför att varken Mos eller skivbolaget är nöjda med produkten och därför att "man" (om det är Mos eller skivbolaget kan man fråga sig) vill vänta tills en starkare köpperiod för att ge ut en mer genomarbetad utgåva senare i vår. Skulle vara intressant att höra vad Mos själv har att säga om skivan. Hans tankar bakom den osv. Jag har lyssnat igenom den noga två gånger och vet inte riktigt vad jag tycker. Att det inte låter som på varken BOBS eller TND är ingen överraskning, artister som gör skivor som låter likadant har fastnat och då blir det tråkigt. Dock känns hela produktionen lite halvdann och "billig", lite plastigt. Inte likt Mos alls. Skivan är relativt kort, bara 52 min (BOBS var över 70 min lång), också ovanligt för att vara Mos. Flera låtar är under 3 min och en hel del känns inte riktigt genomarbetat. Bara titeln på albumet känns tråkigt och fantasilöst. Har Mos tappat glöden? Samtidigt känner man glöden på spår som Dollar Day, Murder of A Teenage Life, Fake Bonanza och Crime & Medicine. Men visst känns han lite slö och det känns absolut inte som att han lagt ner lika mycket tid på detta album som hans tidigare. Han lånar fler beats än någonsin tidigare och rappar nästan mindre än på the New Danger. Det saknas en grundtanke/grundidé till albumet. Låtarna är funkar var för sig men som en helhet blir det rörigt, men den uppfattningen kan ju ändras när jag har lyssnat mer på albumet. Mos får uppenbarligen inte ut sin potential. Fel skivbolag? Fel producenter? Fel tidpunkt? Jag hoppas att det är en kombination. Var är hans texter, glöd och vilja från låtar som Mathematics, Mr. Nigga, New World Water, Respiration, Thieves in the Night, Modern Marvel och the Rape Over? Har han tröttnat på att rappa? Var tog 88 Keys vägen som producerade mycket på BOBS? Förhoppningsvis har det att göra med konflikten med Geffen och inte han själv som artist. Jag hoppas att Mos lämnar Geffen och flyttar till något independent skivbolag, jobbar på skivan några månader och släpper en ny version senare i vår Eller att denna skiva förblir exakt vad den är: Avskalad, mörk, dov och svårförstådd som en motreaktion mot dagens hiphop som är kommersialiserad, ytlig och definitivt inte nyskapande. Är han inne på samma spår som Nas? Kanske är det medvetet att skivan är som den är?