I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-01-21 17:35

Kung av Rap?

Tja jag har länge hört att elvis var kungen av Rock och Bob Marley var kungen av Reggae Men vem är kungen av Rap?

Im like tha Wind!!

2008-01-21 17:49
Går inte att säga att det bara finns en kung i Hip-Hopen, finns flera däremot

Rakim
Big Daddy Kane
Kool G Rap
Melle Mel

Skulle jag nog säga är dom främsta, iaf för mig och säkert många andra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-21 17:58
Follow the leader

2008-01-21 18:06
Det finns ju ingen artist på rapscenen som haft lika stora framgångar som dom du nämnde i rubriken. Än så länge iaf...

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-01-21 18:30
gör ett poll forum så ja slipper dom här skittrådarna.

2008-01-21 18:33
biggie
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-21 18:42
skulle väl säga att 2pac är för hiphopen vad Bob Marley är för reggae och Elvis för rock

2008-01-21 18:48
varför ska det jämt finnas ett par idioter som jämt ska tracka ner på trådskaparen. Vadå skittrådar? folk får skapa trådar om dem vill, och för övrigt så var de inge konstigt me denna tråd.

2008-01-21 18:52
Juste allt jag vile veta är vem ni skulle vilja utnämna till kungen av rap sj så lutar jag mest åt 2pac faktist.
 Im like tha Wind!!

2008-01-21 18:55
eminem
Wiiieee

2008-01-21 19:07

Dr. Dre & Eminem !
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-01-21 19:26
Topdogz eru dum eller blind? Uppmanar WHOA att göra ett pollforum inte trådskaparen. På senare tiden verkar det komma hur mycket som helst av sånna här trådar. Blir knappt diskussion, folk braa namedroppar en artist eller låt, ofta utan motivering.
Dessutom har liknande trådar vart uppe flera gånger.
Redaktionen

2008-01-21 19:50
lite av grejjen med att bli utnämnd till "kung" för nån musikstil är att din musik skall vara nyskapande fast samtidigt tidlös..

visst finns det kandidater tillen kungen av hiphop men jag tycker att det är väldigt svårt att utse någon. grejjen med bob marley och elvis är att de blivit älskade av otroligt många människor och media har myntat uttrycket som sedan har blivit vedertaget. så jag tror att det kommer ta inte bara tid att få en kung av hiphop utan först och främst ett "erkännande". just nu är ju hiphop något som ses som ungdomligt och som "säkert går över" så jag tror helt enkelt vi får vänta lite tills folk förstår vilken musik som är musikens kung.
niggaz want me to rhyme? $3,99!
Konsertbesökare

2008-01-21 21:18
Blir ju mest som någon slags ikon, och det säger ju oftast inte så mycket. Men i det fallet blir det Tupac Shakur.

Man kan dra upp andra som Jay-Z, Biggie, andra äldre som Rakim med flera. Men nah, egentligen känns det inte rättvist att utvisa någon som representativ för en musikstil. Gör så att musik blir likinriktad och så att folk missar sidospår och tror att all musik i samma genre är likadan. Tyvärr, den stora massan är dum.
http://enemtee.tumblr.com - Musik och kultur går hand i hand.

2008-01-21 21:35
Säger du Bob Marley till valfri människa på jorden vet de nästan garanterat vem det är och vilken genre.
Säger du Rakim är det inte många som kommer ha en susning.
Hip hop är för ungt och oaccepterat för att ha en "kung".
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-01-21 21:42

Rakim är ju den självklara kungen av rap. sen så har vi prinsarna: krs-one, kool g rap, big daddu kane och lord finesse

2008-01-21 22:04
NWA är en bra kandidat
Shuu

2008-01-21 22:15
Håller med om rakim för varje krona

2008-01-21 22:23

utan tvekan Biggie

2008-01-21 23:23
Blir ju mest som någon slags ikon, och det säger ju oftast inte så mycket. Men i det fallet blir det Tupac Shakur.

precis min åsikt. har lite svårt för folk som påstår att rakim är en ikon för hiphop som bobban var för reggae...sen om han FÖRTJÄNAR att vara det eller inte är en helt annan fråga.

Säger du Bob Marley till valfri människa på jorden vet de nästan garanterat vem det är och vilken genre.
Säger du Rakim är det inte många som kommer ha en susning.
Hip hop är för ungt och oaccepterat för att ha en "kung".

och där ser jag att någon redan skrivit mer eller mindre det jag ville ha sagt.

Poet

2008-01-22 03:23
För mig är det och kommer alltid vara The Notorious B.I.G

Men let's keep it real... att vara känd inom sina egna kretsar och folk, är inte en större bedrift egentligen. Som Jaquil sa, så handlar det om att vara så pass stor att vara utanför sina egna kretsar.

Du behöver inte vara intresserada av sport för att veta vem Muhammed Ali, Michael Jordan eller Pelé är.

Du behöver inte vara intresserad av film för att veta vem Charlie Chaplin, Al Pacino eller Will Smith är.

Du behöver inte vara intresserad av vetenskap för att veta vem Albert Einstein, Sigmund Freud eller Isaac Newton är.

Och du behöver verkligen inte vara intresserad av hip hop för att veta vem Tupac Shakur eller Eminem är. Två kandidater som förmodligen kan läggas till, om de fortsätter i sin takt (säga vad ni vill) Kanye West och 50 Cent.

Nu vill jag inte ha några idiotiska inlägg på mig, gällandes hur pass dåliga dessa artister är, för det handlar inte om kvalitet.
At the gates of Eternity...

2008-01-22 09:16
att du nämner Will Smith inom film är överdrivet, han är ju ingen legendarisk skådespelare, han var ju rappare från början hehe
Poet

2008-01-22 12:11
Chiver: Wil Smit har lyckats med bedriften att ha stora succér inom musik, film och TV. Många länder i världen (bland annat Sverige) spelar fortfarande re-runs på Fresh Prince. Och tillsammans med Tom Cruise och Tom Hanks, så är dem de enda som medverkat i sju $ 100 miljoner Blockbuster filmer.

För mig var han också en rappare först, så jag upptäckte han som. Men att säga att han inte är en skådis, är lite att ta i.

2008-01-22 14:07

Will smith är lätt en av de största inom film historian! Den som argumenterar mot får bakläxa!

Men hiphopens kung. Fuck Rakim, Krs One och liknande gammla förredettingar som har släppt halvtaskiga skit grejer i flera år! Jay-Z, Eminem eller Tupac.

Producent

2008-01-22 14:28
hm. endå lite intressant diskussion.

jag kan hålla med om att dom här trådarna oftast inte leder till mer än namedrops och massa skitsnack, men detta var endå lite intresssant på något sätt.

Många nämner rappare som Rakim etc, jag har lyssnat på hiphop sen jag var 9 år och jag har faktiskt aldrig hört en Rakim låt (vad jag vet) på hela den tiden. Så i mina ögon är han inte kung :P
sen visst säger det ju inte att jag bara för att jag aldrig hört rakim så betyder det inte att han är bäst eller whoopwhoop..

Sen att hiphop skulle vara en ung genre håller jag inte med om heller.. Hiphop har i dagsläget funnits i mer än 30 år, sen visst så har rock kanske funnits i 50 år men jämför det med trance så är det mycket.. en "kung" skulle lätt kunna bestämmas på 30 år utan problem, när Elvis blev "utnämd" the king of rock så kan inte rocken varit mer än 30-40 år.. säkerligen mindre..

Den enda som jag tycker kommer remotely nära är väl 2pac egentligen. Både han och Biggie har ju legend status men Biggie släppte inte ens i närheten av 2pacs låtkvantitet.

och det känns som att innan man har trillat av pinn finns det ingen kung status att hämta :P Elvis och Bob Marley dog och fick legend/kung status men Jay-Z lever fortfarande.. Hoppas ni förstår mitt resonemang.

jag menar.. Michael Jackson hade säkert fortfarande varit the king of pop om han inte fuckat ur och blivit the king of pedophiles..
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
DJ

2008-01-22 14:42
Rakim eller Lord Finesse är kungen av rap. Tyvärr är det ju så att riktigt bra rappare är en acquired taste som de flesta inte är intresserade av. Därför är inte de bästa rapparna de kändaste rapparna. Om jag ska välja någon superkändis blir det Jay-Z eller Biggie.
Producent

2008-01-22 15:25
det är snarare nog så att de mest komplicerade rapparna har en elitistisk publik.

är framgång att lägga den bästa rappen för en sådan publik eller lyckas lägga en bra rap för den största publiken?
Producent

2008-01-22 15:25
och för the record, kan dre spela in en hel platta med en artist och inte släppa det kan det inte vara det bästa..
DJ

2008-01-22 15:46
Jag pratar inte om "komplicerade" rappare - om det där var riktat mot mig. Jag pratar om rappare som enbart satsar på själva flowet, texterna och deliveryt. MCs för folk som gillar att lyssna på MCs. T.ex. kan man ju hata rap och ändå lyssna på 2Pac, han är ju i princip en sångare till hälften. Men för att verkligen njuta av ex.vis Rakim måste man älska rap. Kalla det elitism om du vill, jag kallar det att gilla hiphop. Har aldrig fattat varför just hiphop av alla genrer alltid måste bjuda in så mkt och få alla att haka på.
Producent

2008-01-22 15:52
är tupac hälften sångere? haha. det var nog det värsta jag har hört faktiskt..
Producent

2008-01-22 15:56
Jag pratar om rappare som enbart satsar på själva flowet, texterna och deliveryt. MCs för folk som gillar att lyssna på MCs.

Elitistiskt?
Poet

2008-01-22 16:13
"...det är snarare nog så att de mest komplicerade rapparna har en elitistisk publik.

är framgång att lägga den bästa rappen för en sådan publik eller lyckas lägga en bra rap för den största publiken"

Ett av de bättre sakerna jag läst på länge i det här forumet! Jag menar, att du kan rocka din egen publik, grattis. Men när du kan få folk som inte ens gillar den genre av musik som du sysslar med, ändå att vissla/nynna till dina låtar, then you're big!

Och sådär på rak arm så kan nog the Averege Joe lätt kunna dra refrängen till Hypnotize, California Love, Hard Knocked Life och In Da Club. Medan de flesta hip hopare inte ens kan dra en enda rad ur "Paid in Full". All love and respect to Rakim, men kung... nej.
Poet

2008-01-22 16:13

Average*

DJ

2008-01-22 16:58
Change: Jaså? Du tolkade det nog för bokstavligt. Om du tänker efter lite förstår du nog hur jag menar. Han hade ett ganska sing-songy flow, särskilt mot slutet av sin karriär.

BC99: "Men när du kan få folk som inte ens gillar den genre av musik som du sysslar med, ändå att vissla/nynna till dina låtar, then you're big!" Det är precis den här attityden jag tycker är så sorglig. Tänk om John Coltrane hade bestämt sig för att "jag gör skitgrym jazz, men nu är det dags att få en publik bland folk som inte ens gillar jazz!".

Jag säger inte att det inte finns vissa genreöverskridande artister som lyckas göra bra, värdefull musik. Men det här att det är ett självändamål att göra hiphop för folk som inte gillar hiphop känns bara som en total nedvärdering av den ena genren. Man köper konceptet om att hiphop inte riktigt är musik utan nåt som hela tiden måste ändras och spridas.

2008-01-22 17:05
2pac eller Jay-Z. dom e dom basta som har blivit så stora. Biggie dog for tidigt. 2pac oxå, men han blev en sån stor ikon att de inte riktigt går o neka. hans material pluggas på varldens basta skolor. han har ett eget museum, folk OVERALLT vet vem han ar.

Jay-Z e nog den mest framgångsrika rapparen. han ligger ju like med Elvis Presley i hur många skivor som debuterat #1!! sen att han har hållt sej relevant i så många år (inte som tex rakim o krs one som inte langre e relevanta...oj va whoa kommer bli arga på det), gjort så otroligt mycket for att hip hop skulle synas utanfor hiphop kretsar... etc etc
www.myspace.com/youngivy<br>
tro mej, jag är skitduktig på att rappa
Producent

2008-01-22 17:19
asså, det handlar inte om att "göra musik för en annan publik" artister kommer alltid göra musik som dom själva tycker är soft..

Det handlar om att publiken tar emot den musiken som artisten gör..

jag tycker inte 2pac har ett speciellt singy flow och om någon satsade på texter, delivery och flow så var det väl endå 2pac.

nu kanske jag framstår som värsta 2pac fanet och det är jag verkligen inte.. lyssnade typ bara på biggie under en lång period och har smålyssnat lite på 2pac det senaste året bara.. men jag tycker endå inte att bara för att han är supposedly bäst inom rap gör honom till den största inom genren.

dessutom har hiphop precis nått upp till en peak den aldrig har varit på förut så det kommer nog ta en stund innan det verkligen visar sig vem "kungen" är..

att bob marley är kung reggae är väl kanske enbart för att han är en artist som alla  som gillar reggae kan lyssna på, men alla kanske inte pallar att lyssna på sizzla eller capleton..

gällande elvis så tycker jag inte han är the king of rock.. det finns mycket bättre rock akter än han rakt av..

gällande hiphopgrejen så är ju faktiskt hiphop så mycket mer spridd och bygger nästan helt på konkurrens över vem som är bäst ständigt så det kommer bli svårt att avgöra..

men jag står fast vid att den som har mest legendstatus still är 2pac.

2008-01-22 17:29

fett svårt att säga... många e bra på olika sätt.... sen kan man ju gå försäljningsmässigt också för den delen... men som vissa nämnt så e dom bästa inte suitable för den stora mainstream publiken... and for the record så e det fan inte tupac som vissa älskar att nämna, han får dock fett med cred för sin produktiva sida och ingen kan ju förneka att han va duktig men många flowar snyggare samt skriver fyndigare med flerstaviga rim och metaforer vilket e fett viktigt... anser jag (för att kunna kronas som no1) 
hursomhelst nominerar jag ingen, haha...

Producent

2008-01-22 17:34
ok, återigen.. jag är inte det ultimata 2pac fanet även om jag får det att se ut så, men 2pac är väl endå en av de bättre på att skriva metaforer, stories, multies och ha en flytande flow rakt igenom en låt.
Poet

2008-01-22 17:39
Soul: Jag förstår inte varför du anser att en artist skulle bli sämre bara för han/hon väljer att börja göra lite mer lättsmält musik som den stora massan i sin tur kanske börjar tycka om? Det i sin tur brukar ju oftast leda till att de flesta går och upptäcker artistens tidigare verk.

Sen har du alltid ditt vanliga bekymmer att du inte kan separera kvantitet från kvalitet. I det här fallet handlar det inte om vem som är "bäst". Vi vet alla att det oftast inte är den bästa som blir utnämnd till kung av sitt "rike".

2008-01-22 20:00
2pac är väl endå en av de bättre på att skriva metaforer, stories, multies och ha en flytande flow rakt igenom en låt.

nja, inte med tanke på hur många sjukt bra mc's det finns... expand your horizon säger jag bara isf... jag lyssna själv på tupac på 90 talet (har även alla gamla plattor i mitt cd ställ) så jag anser att jag har ganska bra koll på hans matrial. men men... som sagt... det e MIN åsikt

2008-01-22 20:01
oops... haha, men han tillhör ju klart de bättre iaf.

2008-01-22 20:11
Eazy-E

(Duckar för spottloskorna)
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-01-22 20:17
pimpslap

you should haha

2008-01-22 20:31
King of Rock - Elvis Presley
King of Reggae - Bob Marley
King of Pop - Michael Jackson
King of Opera - Luciano Pavarotti

Är väl bara de som är rätt självskrivna i dagsläget eller de benämns iaf med de epiteten eller liknande.

Hiphop är för brett och jämnt för att hitta en enstaka person som står ut extraordinärt men Tupac, Jay-Z mfl ligger väl bra till iaf.

2008-01-22 20:39
Fast jag skulle nog hellre ha The Beatles före MJ men det är ju en grupp och ingen person iofs..

2008-01-22 20:43
Lilleman

Producent

2008-01-22 22:14
expand my horizon.. lol!

du får det att låta som att jag inte lyssnar på något annat än 2pac.. det är snarare tvärtom.. jag har hört väldigt lite 2pac, men det jag har hört har varit riktigt bra och då har jag endå lyssnat på hiphop i 14 år.. så min horizon är tillräckligt bred..

men. 2pac har fortfarande störst legendstatus inom hiphopen vilket gör honom något remotely närmst en "kung av hiphop" enligt mig..

2008-01-22 22:20
men. 2pac har fortfarande störst legendstatus inom hiphopen vilket gör honom något remotely närmst en "kung av hiphop" enligt mig..

aa det e väl sant iofs...

2008-01-22 22:24
Hur sömig är Rakim? När kommer han med nått nytt? Hade han dött efter follow the leader hade han nog haft mer credd idag... Äger "the master" den kan man dra på om man har svårt att somna...

Men den som blir mest ihågkommen igenkänd eju Tupac... Men sen kanske Wutan som grupp... Ingen som nämnt dom???

2008-01-22 22:26
"They way y'all all follow Jigga Hov's a livin legend and I'll tell you why Everybody wanna be Hov and Hov's still alive."

2008-01-23 07:49

men 2pac är väl endå en av de bättre på att skriva metaforer, stories, multies och ha en flytande flow rakt igenom en låt.

hahaha nej det var han verkligen inte. Tupac var en duktig rappare som framför allt levde på själen han la ner i sin musik. men han var aldrig någonsin en av de mest tekniskt skickliga rapparna. På den punkten finns de rappare som är ljusår före honom

Om jag har fattat det rätt så handlar tråden nu om vilken rappare som är den kändaste? I så fall kan ju 50 cent vara det. Pinsamt nog. Men jag står fast vid att Rakim är den rättmätige konungen