I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför i helvete kan inte sverige få hit fler rappare?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-04-02 11:21

Varför i helvete kan inte sverige få hit fler rappare?

Är så jävla trött på att det nästan ALDRIG kommer några rappare till Sverige och gör konserter.. Vad är felet? Måste man flytta från Sverige bara för å få gå på konserter som inte är hårdrock/pop!?

:((:(( Vilket land ska man bo i? USA är ju ganska givet men de blir svårt..

Young gunna married to the streets no wedding ring
Producent

2011-04-02 11:22
skojar du eller? det är ju bra rappare i stockholm hela tiden!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-04-02 11:23
Jag menar inte ens EMINEM kommer hit, WTF? Inte för att det är just han jag vill se men han är ju ändå såpass populär så han lär ju dra väldigt många..

Wiz kommer till Way Out West, men resten av artisterna där vet jag inte ens vilka de är, så varför ska jag gå dit för att få se 1 artist.. :s

2011-04-02 11:24
THE_JAKKHAMMER

Okej när det nånsin kommer nån så ska dom till Sthlm, jag bor i GBG.. Kan dom inte komma till båda städerna.

2011-04-02 11:57
Anledningen till att det inte kommer mer artister till GBG ar att intresset ar valdigt litet. Det finns ingen publik. Ta en klubb som scratch till exempel, jag har varit pa en mangd konserter pa pustervik dar internationellt kanda rapartister knappt lyckats fylla halva lokalen.

2011-04-02 12:05
Wu Tang kommer ju till stockholm 4:e juni ;)

2011-04-02 12:16
soundbwoy

Så jävla störande! Men tycker dom kan komma hit ändå, bara för att det inte är 10000 pers så kan man la ställa upp för sina fans å köra!

2011-04-02 12:18
Är det mer konserter i t ex danmark/tyskland?

2011-04-02 12:26
yaboy: Har inte bara med det att göra. Arrangörerna som tar hit dem måste ju också kunna gå plus nånstans. Funkar ju inte om inte folk kommer.

I köpenhamn brukar det va mycket konserter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-02 12:32
Man kanske ska flytta dit då, jäffla Sverige. :P

Men håller ni inte med om att det är väldigt tråkigt?

2011-04-02 12:39
Tycker ändå det kommer spelningar med jämna mellanrum. Hade ändå inte haft råd att gå oftare :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2011-04-02 13:03
För att vi hellre lyssnar på Eric Sade

2011-04-02 13:45
Kan inte alla bara börja lyssna på Hip Hop..

Varför ska ni vara så gay Sverige!
Manager

2011-04-02 14:34
Känns som att det är fel artister man drar hit.

Man drar hit såna som Raekwon osv som visserligen är sjukt feta men som hade sin storhetstid way back.

Majoriteten av personerna som lockas av Raekwon och artister i samma åldersklass är runt 30 bast och har redan sett så jävla många konserter genom åren så dem är mättade och finner inget speciellt intresse att se alla dessa 90's pionjärer och därav alla halvfulla lokaler.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2011-04-02 14:38
Raekwon blev ju gripen i stockholm för narkotikabrott. han vill nog aldrig komma hit igen

http://www.expressen.se/noje/1.2386512/varldsstjarnan-raekwon-i-knarkrazzia-i-stockholm
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Manager

2011-04-02 14:40
Ja, det är en anledning också. Varannan rappare råkar antingen ut för fjantiga säkerhetsvakter eller polisen.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2011-04-02 14:43
Håller med!

Var la nåt med Busta rhymes också för några år sedan också, fan ska polisen komma och förstöra för :S

2011-04-02 16:36
Yaboy: Du kan ju faktist själv arrangera att nån rappare kommer hit! Sök upp rapparens manager, ta kontakt med olika lokaler, sponsorer etc. visst det är lite mer än så, men om du själv tycker fel folk kommer hit, varför inte fixa det själv då? Du kanske till och med hittar en grym lucka i utbudet där du kan tjäna massa pengar!

Menar att det är ju bättre att försöka göra något än att bara klaga på att alla andra gör fel :P
www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine

2011-04-02 16:38
sverige har skitdålig publik, köpenhamn är alltid soft

2011-04-02 17:24
Till norge verkar det komma en del bra.. inget jag tycker är bra dock :p

2011-04-02 23:48
Det är bara game som skiter i hur många som kommer och alltid kör fullt ut. (kanske kan ha uttryckt mig skummt)
Old school Rap
Gangsta Rap
DJ

2011-04-03 00:57
Det är inte lätt att arrangera hiphopkonserter i Stockholm längre. Folk har blivit så fruktansvärt bortskämda med gästlistor.
En annan faktor är lokalfrågan, många ställen tar sjukt höga hyror för att boka in sig vilket gör att man inte kan hålla ett tillräckligt bra pris på biljetterna.
Tro mig, det finns arrangörer i Stockholm som gör allt för att erbjuda hiphopfansen grymma bokningar men när publiken sviker finns blir det svårt.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2011-04-03 03:04
Detta problem existerar inte i Oslo, här kommer det sjukt mkt stora artister hela tiden, :)

Har t.ex. sett DJ Premier, EPMD, Wu-Tang, Nas mfl i loppet av något år eller två här, sen skulle jag se både Mos Def och Common men det blev inte av.
DJ

2011-04-03 09:09
Håller verkligen inte med. Det kommer så många nu att jag måste välja bort flera jag skulle vilja se. Kan inte minnas att det nånsin kommit så mkt bra hiphopartister till Sverige som det gör just nu. Svårt att tro att något annat land som ligger så avlägset till och har så få invånare får så många stora namn som vi får. Jämför med t.ex. Australien. Jag menar jag har sett Lord Finesse 3 eller 4 gånger och han är verkligen inget jättenamn som man kan tänka sig turnerar överallt hela tiden. Eminem kom ju till Cirkus redan -99 eller -00 och den konserten var riktigt grym. Sen vet jag inte om han varit här flera gånger, men jag är ändå helt ointresserad av att se honom igen med tanke på den utveckling hans musik tagit. Men visst, om det är de där jätteartisterna du vill se bör du kanske bo i USA. Vi bor ju trots allt på den kontinent där Jurassic 5 säljer fler skivor än Master P, vilket jag enbart ser som ett plus. Sen kan det väl aldrig bli som New York där du kan knalla ner och välja mellan typ AZ, Smif N Wessun, Black Sheep, Black Moon, Sadat X, Termanology och Biz Markie any given month. Men å andra sidan verkar NY-borna bara bli bortskämda av det utbudet. Många gig med legender är i små lokaler och drar lite folk. Och de som dyker upp står och klagar och gäspar...
DJ

2011-04-03 09:32
Majoriteten av personerna som lockas av Raekwon och artister i samma åldersklass är runt 30 bast

Det är väl lite så att det är där pengarna finns också? Men sen tycker jag vissa artister som varit med lika länge som Raekwon, typ Nas och Jay-Z drog jävligt mkt tonårspublik...samt att de flesta jag känner som gick på Raekwon var det yngre gardet, 27 och neråt typ.

2011-04-03 11:30
soulbro90 P21

Det hade ju vart något faktist, skulle jag vilja göra :)

2011-04-03 11:33
The game har jag mycket respekt för faktist som har kommit hit flera gånger och skiter i hur stor publiken är och bara kör på!

Önskar att fler gjorde så..

Nu kanske jag har höga krav och vill att många Bay Area rappare ska hit som inte är så kända alls i sverige, önskar bara att alla hade samma musiksmak som jag antar jag vill ju gärna se dessa live !

Yukmouth & The Jacka var ju i Sverige förra året har jag för mig, men de gjorde inga spelningar dom var bara här å hängde typ , skit synd hade verkligen velat se dom! Och det känns ju inte som det kommer hända :(

2011-04-03 11:34
Men det låter ju som att man ska bo i Oslo!

2011-04-03 16:15
Ja Oslo är kan man säga lite "känt" för sin konsertscen och hur stark den är just på hiphop.

2011-04-03 16:22
Fast det ser inte ut som det är något stort inbokat rätt runt hörnet så jag drar nog på Yelawolf + Devin The Dude och DJ Qbert, :)

2011-04-03 16:28
Devin The Dude hade vart grymt att se :)
Producent

2011-04-03 16:56
Jag har nästan sett alla mina favorit artister live, en del flera ggr.
De flesta artister som uppträder i Oslo har uppträtt i Stockholm också.
Då har Helsingfors mer exklusiva spelningar, de flyger in artister bara för en helsingfors spelning.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-04-04 11:11
YaBoy P21 Devin the dude var på pustervik för 2 år sedan. Han hade du ju kunnat se.

The game har jag mycket respekt för faktist som har kommit hit flera gånger och skiter i hur stor publiken är och bara kör på!

Hur kan man veta att han gör det?

2011-04-04 13:17
det kommer ju en del men en av anledningarna till att stora artister kanske bangar att komma hit är ju för att grisarna jävlas med de som är här för att statuera exempel. hip-hop hatar polisen och polisen hatar hip-hop så de ser nog gärna att det kommer så lite rappare som möjligt hit och "förpestar ungdomen ännu mer med sina våldsamma och drogfrämjande texter" typ. Busta och Snoop var dom väl på förra året tror jag och nu häromdagen var det Raekwon och hans entourage som dom sökte igenom... inte fan söker dom igenom Rolling Stones killarna när dom är på besök.
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2011-04-04 14:52
rappare jag kan komma på rak arm som spelat i sverige senaste året: Jay-z, brother ali, reks, terminology, slaughterhouse, raekwon, busta ryhmes dj premier, EPMD, mos def, talib kweli.... öhm och det är bara några av dem som jag kan komma på nu på rak arm som är stora... så det finns visst spelningar med bra artister i sverige...
http://www.kalvinhiphop.com
DJ

2011-04-04 17:51
Lägg till Nas, Noreaga, MF DOOM, Lords Of The Underground, Kurtis Blow, The Game, Pete Rock & C.L Smooth.
Inte fy skam direkt.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2011-04-04 20:32
Blaze_We P24

? Han gör ju det! han återkommer ju flera gånger iaf..

2011-04-04 20:33
Många tråkiga rappare tycker jag, vill ha mer från västkusten!

2011-04-04 20:37
Jag vill ju ha hit sånna som:

Yukmouth, The Jacka, C-Bo, E-40, Ya Boy, Dru Down, Black C (RBL Posse), San Quinn, Messy Marv, Turf Talk osv osv..

Kanske är så att Gangsta Rap/West coast inte är så hett i Sverige helt enkelt, och det är det jag stör mig på!

2011-04-04 20:55
Tycker att det har varit många grymma rappare och grupper i Sverige. Men visst, dessa som du efterfrågar kommer nog inte att komma hit och hur ofta turnerar dessa utanför USA överhuvudtaget? Visst en som Eminem lär dyka upp här igen, likaså Jay-Z.

Groupie

2011-04-04 22:18
Väntar bara på att Strange Music ska komma

2011-04-05 11:38
YaBoi: uppskattningsvis skulle det dyka upp typ hundra pers för att se någon av dem du nämnde... på sin höjd. Ser du till att fixa promo, flyters, posters, biljetttryck, lokal+personal och lämpligt gage till artisterna samtidigt som du inte tar ett hutlöst biljettpris för det hela så.... go ahead. Som du själv ser så går inte ekvationen jämnt ut.
No offence men det finns ingen publik eller efterfrågan för din typ av musik. det är därför dem inte kommer hit och gör spelningar. mmmkay?
http://www.kalvinhiphop.com
DJ

2011-04-05 12:11
YaBoi
Ett initiativ du kan ta när finnarna arrangerar feta west coastshower som dem gör ibland är ju att arrangera en kryssning över, boka konferensrum där du visar Colours, Boyz N The Hood och Menace 2 Society på repeat, samtidigt som ni diskuterar gangster rap vs reality rap, vem är bäst, Too Short eller Ant Banks eller helt enkelt om D.O.C ska räknas som en gangsterrapare, sippandes på Lapin Kulta burkar med St Idesstickers på.
Jag skulle lätt köpa en biljett iaf.