I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[REQ] Min bror vill lyssna på hiphop!

Utländsk Hiphop - Allmänt

Rappare

2012-02-15 19:20

[REQ] Min bror vill lyssna på hiphop!

Hallå. Jag har en bror som är en bit över 30 och han frågade mig här om dagen om jag kunde rekommendera "nybörjar hiphop" (hans uttryck, inte mitt :D). Jag listade några artister såsom Wu-Tang, Jay-z äldre verk, Roffe Ruff, MBMA, Organismen, MF DOOM, Mos Def, Talib Kweli och liknande artister.

Hur som helst. Han hade satt sig ner och lyssnat 36 Chambers av klanen men det passade honom inte riktigt, han uttryckte sig så här: "Mm... Lyssnat på wu tang en del. Asså... Jag är för gammal medelsvensson för att lyssna på en hög svordomar på engelska. Det känns som något jag borde lyssnat på när jag var typ 18.
Musiken är dock jäkligt skön. "

Kan ju iofs hålla med honom lite, men jag behöver er hjälp av vad ni kanske skulle rekommendera som en introduktion till hiphopen, jag kanske gav han ett dåligt exempel som en förstagångslyssnare.

Ös på med tips, gärna hela skivor än enstaka låtar. Står still i huvudet på mig :)

Fridens.

Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2012-02-15 21:55
Nybörjar hiphop vare.. haha vad kan det vara då. Prova Evidence - Cats & Dogs kanske? Eller Common - Like Water for Chocolate. Eller något album från Eminem kanske skulle passa..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-15 22:46
tycker du ska skicka över lite mer vuxen hiphop till honom skit i nybörjar musik vad det nu innebär. men tänkte exakt samma med
Eller Common - Like Water for Chocolate

2012-02-15 22:46
skicka över lite fugees - the score

Rappare

2012-02-15 23:03
Tack för svaren :) Har ni fler rekommendationer så är det bara skriva här eller PM:a :)
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Poet

2012-02-16 01:08
Tänkte säga Biggie, men det kanske är grovt för brorsan din?
At the gates of Eternity...

2012-02-16 06:42
Frågan är vad han menar med nybörjar, om man skulle gå ordagrant på det så skulle det bli kriss kross / ice ice baby :p
Bra texter dock.

Producent

2012-02-16 08:03
Ge han Nas "God's Son" & Nas "Street's Disciple" med lite The Roots "Do You Want More" "Illadelph Halflife", "Things Fall Apart" & "Pheronology", varvat med Cormega's "Born And Raised" och efter det Jay-Z's "Blueprint" 1+Blueprint 3. Lycka till!
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-02-16 10:03
Fashawn - Boy meets world
Blu & exile - below the heavens

båda proddade av exile vars nisch är choppade soul samples och båda plattorna har mogna teman, något jag varmt rekommenderar även för inbitna lyssnare.

https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950
DJ

2012-02-16 11:31
Om han är i min ålder och dessutom ogillar svordomar (är han religiös eller nåt?) skulle jag rekommendera att börja med lite äldre hiphop i stället för att hoppa rakt in i 1993. Gå till 80-talet. Pröva Heavy Ds första LP, Stetsasonics två första album, första Jungle Brothers och De La Soul, första Run-D.M.C. Pröva även riktig old school. Nu är jag snart 34 men spelar man old school ute (alltså typ 79-82) brukar man kunna få folk som är minst 15 år äldre än så att dansa också. Samma sak med electro och tidig new school från typ 82-87. Svårt att säga album där, då det är en helt 12"-baserad era. Men satsa på några samlingsalbum med old school/bränn ett par egna kanske?

Låtar som:
Afrika Bambaataa & Cosmic Force: Zulu Nation Throwdown
Lady B: To The Beat Y'all
Furious Five: The Message, Superrappin' 1 & 2
West Street Mob: Breakdancin - Electric Boogie
Sequence: Funk You Up
Whodini: Magic's Wand, Five Minutes Of Funk, Friends
Crash Crew: Breakin' Bells (Take Me To The Mardi Gras)
Treacherous Three: Feel The Heartbeat
Afrika Bambaata & Soulsonic Force: Planet Rock, Lookin' For The Perfect Beat
Roxanne Shanté: Roxanne's Revenge
Newcleus: Jam On It
Man Parrish: Boogie Down Bronx
Dimples D: Sucker DJ's
Kurtis Blow: The Breaks, 8 Million Stories, If I Ruled The World
Fat Boys: Stick 'Em

o.s.v. o.s.v. Det här är musik som många 35+ kan digga även om de är såna som tycker Wu-Tang och liknande låter som ostrukturerat stök.
Rappare

2012-02-16 12:59
Han är långt ifrån religiös hahahahahaha :)
Tack för alla förslagen.
Soul_Survivor_II P33 han är lite äldre än dig :)

DJ

2012-02-16 14:02
Enkelt
Ge honom Pete Rock & C.L Smooth - Mecca & The Soul Brother samt The Main Ingredient
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2012-02-16 14:03
sincedayone: Hehe, OK, bara undrade varför han var så emot svordomar, menmen... :)

OK, så han bör vara mellan 35-40 nånstans, då säger jag fortf: testa 80-talsrappen, kan funka!

2012-02-16 14:41
Tech N9ne, Afasi & Filthy, Saigon, Zacke, haha jag har ingen aning....
Producent

2012-02-17 20:09
Det mesta med The Roots. Det mesta med Mos Def(Ecstatic) och Talib Kweli, även som Blackstar. Pharoahe Monch "Desire" och "W.A.R". Blackalicious?
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2012-02-17 20:29
Ge han inte jävla piss som MBMA! Då förstår jag varför han inte gillar hiphop..

Jag skulle ha langat han:

Biggie - Ready to Die
Fugees - The score
2pac - The 7 Day Theory

Gillar han inte dessa är det bara att lägga ner..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2012-02-17 20:48
Common - Resurrection
Binary Star - Master Of The Universe/Waterworld
Zion I - Mind Over Matter

Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns

2012-02-18 08:04
Gangstarr - Moment of Truth

2012-02-18 11:26
Brotha Lynch Hung!! ;-)

Skulle också säga Gangstarr & Rakim, jag lyssnar mest på sånt din bror inte verkar gilla.

Cormega svär heller inte så mycket och har grymma och vettiga texter, han senaste "Born and Raised" är väl mest "vuxen".

2012-02-18 16:49
Atmosphere - Seven's Travels
A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Brother Ali - Shadows On The Sun
Common - Like Water For Chocolate
Cormega - The True Meaning
De La Soul - 3 Feet High And Rising
Guru - Jazzmatazz Vol. 1
OutKast - ATLiens
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Producent

2012-02-18 22:09
Talib Kweli "Quality" varvat med Pharoahe Monch's "Desire".
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2012-02-20 10:52
Börja inte med Moment Of Truth om du ska tipsa honom om Gang Starr! Börja med Gang Starr när de var på topp, Step In The Arena.

2012-03-16 17:37
Mindspace - Life is foul
Atmosphere - Yesterday
Atmosphere - Sunshine
Intuition - Dear john
Intuition - All i got
Genelec - Thunderbox
Memphis reigns - Taming the beast
Pete rock - Step up
The ninjas - när du gått
Akrobatik - Convo
Akbar - Mothership
Collective efforts - Let it alone
Laster - Misery
Kutfather - Hard Core
Skywordz - Immaculate
TOPR - Soulcancer
The casual brothers - People
Typical Cats - Cliche
Windchill - Pay Homage
Wise Eyez - Deadly but calm

och kanske..
Öris och organismen - Hur många
Trasig lampa

2012-07-17 21:58
Börja inte med Moment Of Truth om du ska tipsa honom om Gang Starr! Börja med Gang Starr när de var på topp, Step In The Arena.

MoT är ju Gang Starrs absolut bästa skiva, och det med råge. Så välpolerad, så snygg...

DJ

2012-07-18 13:07
PaulNewman skrev:

MoT är ju Gang Starrs absolut bästa skiva, och det med råge. Så välpolerad, så snygg...

Inte ens top 3 Gang Starr-album för mig. "Alltför välpolerad och snygg" lyder min huvudsakliga motivering :) Gillar Gang Starr bäst råa.
Producent

2012-07-18 15:48
Tipsa brorsan om Nas nya album "Life Is Good"