I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2012-07-04 10:37

Nytt från NY?

Hej!

Jag håller på att lyssna igenom "vad blir det för rap" podcasts som är lysande för er som inte hör det och fick en lite nytändning för mitt hiphop lyssnande.
Dock så diskuterar de mest ( så långt jag hört typ ep.8 ) mest södern och traprap.

Jag har dock alltid haft en kärlek till NY rappare och det mer klassiska rap soundet.

Är det någon som kan tippsa mig på bra källor för rappare från NY samt även om ni vet några artister som man bör hålla ögonen på?

2012-07-04 11:22
Nu vet jag inte hur nytt du definierar som "nytt", men en NY-rappare jag tycker du bör hålla ögonen på är Action Bronson:

Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
DJ

2012-07-04 11:33
På senare år: Roc Marciano, KA, Action Bronson, Meyhem Lauren, Shaz Illyork, Rasheed Chappell (Jersey visserligen, men kanske close enough?). Bästa nyhetskällan brukade vara unkut.com Han skriver bara om bra musik (ingen dirty south eller sånt), men numera är det rätt sällan han uppdaterar. Jag skulle säga att jag får den mesta infon om ny hiphop från facebook-grupper, forum, twitter o.s.v. numera.

2012-07-04 11:53
Cool! tack detta var ju asfett ju! har alltid haften förkärlek för tjockisar.

Hittade även ett mixtape på spotify
spotify:album:0cIKC3CxRIUIcWVgq2TgGX

Ska lyssnas igen!

2012-07-04 12:12
Shaz illyork var också as thight! Gillar verkligen de där sjukt cleana soundet, tankarna far lite åt beatnuts hållet.

Dock hittade jag inte så mycket på spotify tyvärr.

jag är inte speciellt insatt i twitter osv, kräver inte det att man som surfar runt på artisters sidor och söker info? jag vill som ha den lite serverad ;) man kanske är för bekväm.

Men verkligen supertack gubbar!

Fyll gärna på har MYCKET tid att döda på kontoret under semester tider.
DJ

2012-07-04 13:34
Jag kan inte så mycket om spotify, men alla de här artisterna har många låtar på youtube om du vill lyssna in dig. Bronson, Shaz och Meyhem tillhör alla ett crew som heter Outdoorsmen (affiliated med/delar medlemmar med Lo Lifes och graffiticrewet Smart Crew). Om du gillar dem och köper skivor är det den här du bör skaffa först: http://www.discogs.com/Meyhem-Lauren-Shaz-Illyork-Action-Bronson-Welcome-To-The-Great-Outdoors-EP/release/3031371

Rekommenderar också starkt Roc Marcianos LP Marcberg och KAs LP Grief Pedigree. De borde kanske finnas på spotify? Annars finns varenda låt från dem på youtube.

På twitter väljer du ju själv vem du följer och får updates på allt de skriver i din feed.

2012-07-05 01:42
Cool! tack detta var ju asfett ju! har alltid haften förkärlek för tjockisar.

Så jävla skön touch att han rappar så pass mycket om mat också haha, snubben är livsnjutare. Älskar rappare med riktiga skillz som ändå inte showar off för mycket och bara kör sin grej.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Groupie

2012-07-05 02:10
Fick detta på facebook härom dagen:

"Meyhem Lauren drops Respect The Fly Shit, his much-anticipated mixtape produced by Tommy Mas and Harry Fraud. Made over two days in a hotel room at this year’s SXSW, and featuring the likes of Action Bronson, Smoke DZA, Heems, Roc Marciano and Riff Raff"

Meyhem Lauren - Respect The Fly Shit Mixtape (lagligt)

http://www.sendspace.com/file/ptpb5b

Har inte hunnit lyssnat på den själv än så jag kan inte lämna något utlåtande.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"
Manager

2012-07-05 08:22

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2012-07-05 08:46
Gillade Verkligen den där Joey Bada$$ men gud så osoft artist namn.
DJ

2012-07-05 09:13
Inte tu tal om att Joey Bada$$ har skills, men tycker ni verkligen han har "det traditionella rapsoundet från New York"?

2012-07-05 09:48
Nej det kan jag väll kanske hålla med om, dock var det tok mysigt och videon förde en tillbaka till någon typ tidigt nas platta.

jag gillart :)
DJ

2012-07-05 09:58
Ja, det var absolut inget omdöme om kvaliteten, blev bara lite förvånad att se honom i just den här tråden. It's all good tho.

2012-07-05 17:39
Kände bara att jag behövde slänga in den här videon med Roc Marciano som osar NYC. Kombinationen av låten och videon är ett mästerverk (även om innehållet är snott från filmen King Of New York).

DJ

2012-07-05 17:53
Den där sjuan med Marciano och Telemachus hade jag som väckningssignal på mobilen i typ ett halvår. Perfekt låt att vakna till och INTE bli på dåligt humör (jag har grymt dåligt morgonhumör annars). Även min fru brukade vakna till och digga lite och säga "Ja! Gamen!". Håller med om att den känns jävligt NY, trots att det är en brittisk producent och inte han själv som proddat den.

(Det är alltså en gam på omslaget till singeln se nedan)

Manager

2012-07-05 20:09
soul_survivor_II : jag missade "new york soundet" i första inlägget. Trodde bara han letade allmänt nytt från New York.
Isåfall passar väl kanske inte flatbush zombies med i guess. har svårt för att kategorisera saker
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
DJ

2012-07-06 10:03
Yun-DI: Aha, men han gillade ju så det var ju bra att du la den ändå!

2012-07-08 21:13
Roc Marciano no doubt! denna collab är också fet

och självklart favorit albanen Bronson
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2012-07-08 21:20
Om man får nämna 80-talsrappare vill jag också länka en från den! Fick för mig att det skulle vara "nyare" MCs, men det var kanske bara nåt jag inbillade mig :)

Skivsamlare

2012-07-10 11:57
The Doppelgangaz kanske kan vara något?

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Skivsamlare

2012-07-10 18:06
En ny track med!

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2012-07-12 21:03
Telemachus låten var fet , håller med om att videon var schysst.
Gillade även beatsen till The Doppel Gangaz! Gissar att det finns en hel del nya producenter man ska hålla koll på nu förtiden också , om ni kommer på någon bra får ni gärna name droppa det i tråden.
DJ

2012-07-13 11:01
Kan namedroppa några producenter jag gillar just nu. Alla är inte nya och de flesta är inte från New York, men de gör hiphop enligt konstens alla regler enligt min ödmjuka åsikt:

Först och främst: Roc Marciano och KA. Redan nämnda som MCs men man får inte glömma att de själva proddat hela Marcberg respektive Grief Pedigree. För mig är beatsen faktiskt mer än 50% av argumentet till varför jag älskar de albumen. Detta är New York-katter dessutom. Marcy är ju från LI och KA från Brownsville. Vissa menar att de är "trapped in the 90s" men jag tycker en del av beatsen faktiskt är rätt unika och speciella.

Sen har vi de som är lite "flummigare" men fortfarande jävligt real. Då tänker jag på Damu The Fudgemunk, Kev Brown, Oddisee o.s.v. Alla de tre tycker jag visserligen är lite ojämna, men när de är bra - då är de JÄVLIGT bra.

Sen får man inte glömma den gamle producenträven K-Def. Han var ju stor redan på 90-talet, men har fått något av en andra vår på sistone! Checka hans instrumentala LP/kassett från ifjol. Hittar tyvärr ingen av mina tre favoriter från den på youtube, men den här är inte fy skam heller:

2012-07-13 15:23
jag tror hip hopen är död vart tod gansta rapen vägen gillade skapt meyhem lauren och shaz illa york men men hip hop är inte som förr

2012-07-14 17:20
Hiphopen-är-död-diskussionen är död. Man får vara tacksam att det fortfarande görs bra hip hop. Actually thinking about it... görs det faktiskt mer bra hip hop än någonsin, det gäller bara att sålla bort skiten från the shit!

Hip hop är inte som förr, precis som med allt annat, men all den gamla hiphopen finns ju kvar att lyssna på PLUS en massa ny fet musik som ploppar upp överallt så snabbt att man aldrig kommer få slut på bra grejer att lyssna på. Feel me?
DJ

2012-07-14 17:39
Om hiphopen är död har den väl varit död sen 96-97 nån gång eller när det var som de riktigt stora pengarna började rulla och man började höra mer dålig än bra hiphop. Men det är ju bara att lyssna på det som är bra och ignorera de andra 95%. Har det funkat i femton år kan man väl köra vidare på det in i graven liksom?