I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har det blivit mer socialt accepterat att vara en sellout inom hiphop?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2013-01-05 20:03

Har det blivit mer socialt accepterat att vara en sellout inom hiphop?

Såg precis en gammal intervju med Max Peezay, och jag tycker han känns så ödmjuk och intelligent. Jag är så sjukt glad att hans senaste skiva blivit så hypad. Inte för att jag känner honom, utan för att sådana människor förtjänar all hype dom kan få. Han verkar inte offra sin integritet i sin musik, något som känns vanligt inom hiphopen och pop-musiken idag.

Nu är jag inte särskilt gammal i gamet, men när jag började lyssna på hiphop så handlade det om att vara äkta, keeping it real. Nuförtiden så har det ändrats till att hen har "swag", vilket enbart har att göra med vilken attityd man har. Visst tycker jag det är viktigt med attityd och det har alltid varit en del av rappares image, men nu känns det som att "hålla det äkta" försvinner bort i takt med att det alltmer bara ska handla om att du är tillräckligt häftig framför micken.

Med risk för att låta konspiratorisk, är allt detta en del av att hiphopen blir allt mer och mer kommersialiserad? Hjärntvättar samhället oss så mycket att tro att det bara finns en väg till en framgångsrik rap-karriär, vilket gör att rappare struntar i integriteten, eller dras det mest ointelligenta personer till rap? Eller håller detta på att förändras? Jag hoppas det!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-01-05 20:20
Det är hela världen som gått och blivit dum i huvudet. Alla lider av så dåligt självförtroende att de jagar en materialistisk morot. Det är inte bara hip hop, alla säljer ut sig själva istället för att våga vara originella.

Och swag är sånt jävla äckligt ord...
At the gates of Eternity...
Producent

2013-01-05 21:27
Svar: Ja.
Förut var det knappt ok för en hiphop artist att göra reklam för läsk eller vad som helst, det var viktigare att ha sin trovärdighet än pengar. Finns flera artister som har tackat nej till reklamavtal förut. Nu skulle någon knappt bry sig om en artist gör reklam eller gör en låt med en popartist som de själva inte tycker om.
Sen har ju också skivförsäljningen sjunkit drastiskt och då behöver artisterna få in pengar från andra håll.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-01-06 14:54
bc99 låt oss inte glöma order yolo också

2013-01-06 15:54
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-01-06 16:44
Cribbe

Tack för dina inspirerande ord från den underbart härliga 50 cent som verkligen ÄR hiphop.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-06 16:51
Jag skulle säga ett försiktigt ja, men samtidigt har det väl alltid varit ok att vara en sellout inom hiphop. Genren kommersialiserades långt innan vi började lyssna.

Men lite nyfiken på om SSII kan belysa frågan.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Producent

2013-01-06 19:04
Låt mig säga några saker här:

1. Jag tror tyvärr lite av myten runt hiphop och vad den ska vara eller inte är lite av en efterkonstruktion. Sure, det fanns en klick för 40 år sen som hängde i New York och började toasta, ha block parties och rappa om fest och skoj och visst, några i samtiden plockade upp detta och vävde in det som en subkultur för att undgå kriminalitet och bråk (Africa Bam t.ex.) eller det snackades iaf om det i många sammanhang som en ungdomens kultur för alla etniciteter där man festade istället för att gangbanga. Dock så tror jag att detta är lite överdrivet och fjädern har blivit en höna efter alla dessa år. Ofta är detta påklistrade och aningen krystade epitet. Sanningen är att musiken plockades tidigt upp av stora sällskap och "Rapper's Delight" får sägas vara kronan på denna begynnande kommersialisering. Ett par år senare så var det gott om raplåtar på billboardlistan.

2. Många som varit med länge använder ofta uttryck som "sell out" för att de säkert själva bara är avundsjuka. Finns ingen större skillnad på uppväxten och hur mycket de brinner för musiken mellan t.ex. KRS-One och många andra mer etablerade namn. Just KRS-One har jag lite svårt för när han ska gnälla och klaga HELA TIDEN på allt och alla. Man får se genom fingrarna på många uttalanden och ta dem med en nypa salt.

3. Och det leder oss till 50 Cent. Jag är ett fan, eller var mer förr, av 50 Cent. Gillade hans debutskiva som aldrig släpptes, starkt. Med tanke på Fiddys bakgrund så tycker jag det är orättvist att påstå att 50 Cent inte är hiphop. Han är nog mer hiphop än många andra. Andra rappare som kom från samma bakgrund och hade samma relation till hiphop var t.ex. Tupac, Biggie, Big Pun och Jay Z. Medan elitisterna ska hylla vissa så ska de håna andra? Om man nu ska hårddra det vid att den som är mest REAL är den som varit mest intresserad, inblandad och talande för hiphopkulturen på en bredare basis, ja då faller de flesta rappare bort och det gäller oavsett tidsepok (Old School, New School, Golden Era etc).

Då bör man snarare lyssna på Mos Def, Beatnuts och Talib Kweli t.ex. och helt strunta i rappare som gör musik som säljer och bara slappar i något mansion.

Jag tror man gör sig själv en tjänst om man bara försöker slappna av lite och sluta överanalysera allt. Bra musik är bra musik. Vissa rappare kommer från ghettot och vill bara bli rika. Andra ger och tar från kulturen (som i sig självt är så bred, odefinierbar och föränderlig) för att de brinner för den. Vissa har mer cred i vissa kretsar. Några sysslar med olika element och drar på jams, andra vill bara rappa och skiter i resten. Det ryms allt möjligt inom "hiphopen" och är inte det skönt ändå? :)

//Paz

2013-01-06 19:49
Machete

Jag förstår din poäng, men jag håller inte med. På samma sätt som att jag hellre stoppar i mig mat som jag vet är bra för min kropp och som gynnar planeten och människorna på den, på samma sätt lyssnar jag hellre på musik med artister som gör musik från hjärtat och inte för att skivbolag har hjärntvättad dem fulla med ideer om hur det bör låta för att det ska spelas på radio. Jag köper inte kravmärkt och propsar för det för att jag är avundsjuk på folk som tjänar pengar på att slakta kor som står instängda som sillar, fullproppade med skit. Jag köper och propsar det för att jag vill se en bättre värld.
Producent

2013-01-06 19:56
Ja, nej, man får ju lyssna på det man har lust att lyssna på självklart.

Vill man ha mer etnocentrisk musik så finns det att tillgå. Vill man ha något annat så finns det också.

Själv så lyssnar jag på det mesta egentligen.

På klubben kanske jag vill höra en maffig Pitbull-dänga, i bilen kanske jag vill ha något mer eftertänksamt och kör på Immortal Technique.

Hemma framför datorn kanske lite The Roots eller Talib Kweli.

Med polarna en dag på stranden, kanske Jay Z.

Jag lyssnar inte med samma öron oavsett, beror lite på omständigheterna och omgivningen. Är väl inte så värst mycket av den kommersiella musiken som jag direkt "ogillar" kanske. Det samma gäller filmer, är sällan jag ser en "dålig" film.

Men vad jag helst lyssnar på är ju ofta klassikerna, typ Illmatic, Mecca And The Soul Brother, Only Built For Cuban Linx osv.

2013-01-06 20:30
Sen är det klart. Man blir inte en sellout bara för att man tjänar pengar på sin kreativitet. Att vara en sellout handlar om att man offrar sin integritet och sina värderingar för pengar. Själen finns inte med längre. Bara egot.

Oprah är ett bra exempel på en person som tjänar sjukt mycket pengar, men som har kvar sin integritet. Hon verkar alltid stå för det hon tror på och använder sitt kändiskap för att göra gott i världen.
Producent

2013-01-06 20:38
Ja fast majoriteten av alla ghettorappare som växt upp med våld, droger och trasiga familjer är nog mest glada för att de har kommit dit de har kommit. Dessutom så är branschen väldigt styrd också av bakmän, precis som i filmindustrin med producenterna. Om du inte heter Eminem eller Steven Spielberg då såklart, då kan du nog göra vad du vill, :)

2013-01-07 02:43
Ja det har det. Artister numera (spec de som släpper väldigt mycket musik idag) gör låtar med helt fel artister. Collaborations mellan artister som inte passar ihop är vanligt idag. Massa "real street niggas" som Gucci Mane, Ludacris etc gör musik med fake clowner som Rick Ross och Nicki Minaj. Alla i industrin horar runt. För några år sedan tyckte folk T-Pain horade runt när han gjorde många låtar med andra artister från alla möjliga håll. Detta var egentligen inget fel av honom imo, han gjorde sin del bra och det passade till både East coast Hip Hop och sydstads/Trap music osv. Nu gör 50 cent en låt med Young Jeezy och Snoop Dogg. Alltså på samma låt, blanda Trap music och snoop dogg passar aldrig. Det förstör "realness" av genrerna! Det är ingen bra mix. Funkar inte. Dialekterna passar inte. Både "intellegent musik" och "ointellegent musik" behövs a la Trap music. Bara dem görs på rätt sätt så skadar det inte musiken. "Too keep it Trill" har alltid varit viktigt. Inte bara musik utan i livet. Många gör det. Men många gör det inte. Det största problemet är att de som är Trill och de som är Fake(Drake, Rick Ross, Nicki Minaj, 50 Cent) stöttar varandra, gör musk med varandra. HELA TIDEN! "Real recognize real" är ingen sanning i dagens Hip Hop. Isf hade nt Nas gjort låt med Nicki Minaj OCH Rick Ross. Detta är 2010-talets problem.

Ordet "Swag" har inget med keeping it real att göra. Många har Swag vissa har inte. point blank period. Jag lyssnar gärna på "Trap music"Swag music" men jag avskyr när 50 cent ska börja använda ordet när han nt bör göra det. Han har tom låttitlar med det ordet. Ordet ska bara användas av rätt artister och rätt musik.

Hip Hop blir inte mer "kommersiealiserad". Kommersiell Hip Hop har alltid funnits...och mycket av den bästa musiken genom tiderna är komersiell. Bra musik är helt enkelt bra musik. Problemet är igen att fel artister gör låtar med fel artister. Man blandar dagens komersiella musik (Trap music/Southern) med 90-talets kommersiella music (Nas). Thats not real it blows! Sen när är en Young Jeezy låt bra med en Nas vers? Nas leave Trap music alone we know u dont even like the South! Ett annat problem med Hip Hop är R&B delen. R&B delarna av Hip Hop musiken (R&B Collabos/R&B hooks) R&B artister som är "In the game" idag är skräp! Chris Brown, Sean Garrett, Drake. Extremt dåliga, dåliga röster...inte gjorda för musik whatsoever. Hip Hop legender och nya upcomings gör musik med dessa dåliga R&B artister. R&B musiken lider extremt idag. Men trots detta skall Hip Hoo artister ha dessa traditionella "R&B collabos". Var längesen jag hörde en bra For the ladies Hip Hop/R&B collabo.
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2013-01-07 09:29
Det beror ju lite på vad man menar med sell out.
Artister har ju alltid gjort reklam för saker tex.
Finns ju en skiva med reklamlåtar för St Ides öl där hur många stora artister är med som helst.
Snoop Dogg har gjort musik med allt och alla länge nu.

Så att göra reklam grejer/spela in med "fel" artister är ju inget nytt.

Det har ju även funnits stora artister som varit skivbolagsprodukter tidigare. Vanilla Ice & Mc Hammer tex. Men här tror jag att det ändrats. Tror det är mer accepterat nu att göra musik för pengarnas skull än för att man älskar musiken nu än förut.
Det ser man på att det görs så mycket musik om hur mycket pengar man har. Och yta/image känns som det blivit viktigare nu än förr.

Men antagligen så är drt bara så att alla alltid kommer tycka artister var mer real förr. Om 10 år kanske kidsen kommer säga att Souldja Boy var sjukt mycket mer real/äkta än de artister som är stora då.

2013-01-07 12:38
Det finns väl inget oäkta med Soulja Boy egentligen, han är selfmade, producerar sina egna låtar, släppte sina första grejer själv independent. Och är väl "true" till sin musikaliska vision, vad man nu må tycka om den. Men att han dyker upp som exempel känns inte så förvånande ändå; jag tror många har en tendens att blanda ihop begreppet "sell out" med "kommersiellt gångbar", och när musiken förändras i riktningar som man inte uppskattar, och som dessutom blir populära så drar man gärna till med "sell out". Vilket jag tycker borde sparas till de artister som sviker sin konstnärliga integritet, om det nu är nån som har kvar en sådan nuförtiden.

2013-01-07 12:43
I övrigt tyckte jag quiksilvers inlägg var mycket roligt.

2013-01-07 14:29
Dundermannen.

Jag borde be dig läsa allt jag skriver innan jag postar det.
Du har helt rätt angående Souljah Boy och hur Sell Out borde användas.

Så jag exemplifierar väll min poäng i förra inlägget bäst själv. Man skriker sell out bara för det är en riktning innom musiken man kanske inte själv gillar och som är kommersiellt gångbar.

Men som du säger sell out är mer att svika sina egna ideal för pengarnas skull.

2013-01-07 16:39
Men som du säger sell out är mer att svika sina egna ideal för pengarnas skull.

Bah! Det var det jag själv skrev lite högre upp. Räknas det bara när det kommer från en man eller? :P

Jag ser inget problem med att hiphop är kommersialiserad. Problemet, som skrivet, är när artister offrar sin integritet för pengar.

2013-01-07 18:18
SofiaBayo:

Ja bara när män säger saker så lyssnar jag.
Ber om ursäkt att jag inte gav dig credd för samma uttalande

2013-01-07 19:42
Jag ser inget problem med att hiphop är kommersialiserad. Problemet, som skrivet, är när artister offrar sin integritet för pengar.

hur vet man vilka som gör det då iom Dundermannens infallsvinkel. jag bryr mig inte så mkt om vem som gör vad. man väljer att lyssna på det man gillar. svårt att döma ngn som är i en position att tjäna pengar för sig själv och sin familj i stället för att värna om sin musikaliska integritet.

Poet

2013-01-08 00:24
Vill du bli något inom "hip hop" idag så gäller det att slicka röv på David Guetta.
At the gates of Eternity...

2013-01-08 03:33
Dundermannen:

TRU! Soulja Boy Tell Em var egentligen nt fake på något sätt! Han började göra Trap music/Snap music. Han hade en dans till Crank That (som påminde lite om Yung Jocs) men det var inget fel med det. Han e från Bankhead, ATL där enkla nya danser inte är något nytt. Han kmr från "the geographical foundation" för sin typ av musik som gjorde honom känd...Atlanta. Han hade features på sitt första album med endast sitt crew. Producerade sj sin musik (vad folk än tycker om kvaliten på den) Han använda sin riktiga sydstats dialekt och slang (vad folk än tycker om denna dialekt). Han gjorde en collabo med Chris Brown o Sean Kingston. Men annars var det bara Trap music artister han gjorde låtar med (Gucci Mane, Yo Gotti, Shawty Lo) så han var "äkta" till sin egen musik. Men nu blandar han sin Trap music med dessa outsiders som 50 Cent Wiz Khalifa etc vilket dödar hans eget sound. Detta dödar Trap music. Bandwagon riders som ska hoppa på Souljas dick bara för att hans typ av musik blev mainstream.

Det ända Soulja sagt som var fake var att Gucci Mane är hans mentor....detta är nt sant! Gucci Mane skulle aldrig vara någons mentor.
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
Producent

2013-01-08 15:16
Jag kommer att tänka på Jay-Z när jag läser den här tråden. Jay-Z är oberoende och han har även sagt att han har varit äkta hela sitt liv.
Men jag tror att det var Questlove som sa att även om Jay-Z nu har råd att göra vilken musik han vill så har han för mycket stolthet. Om hans album inte hamnar på top 5 på billboardlistan så kommer andra att se det som ett misslyckande, hur bra hans skiva än må vara. Jay-Z är kanske mer affärsman än konstnär.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-01-08 15:22
^^det är ett väldigt bra exempel. precis som du skriver har han om ngn råd, cred osv att göra vilken musik han vill. det Questlove säger stämmer säkert till viss del, rap har ju alltid haft ett tävlingsmotiv som ter sig på olika sätt beroende på sammanhang. försäljningssiffror spelar säkert en jättestor roll - vilket jag har repsekt för. men det som jag velat ha från jigga och andra artister är parallella albumsläpp. ett kommersiellt album som släpps på storbolaget och sen ett mer streetaktigt album, som riktar sig till till de mer "insnöade" fansen, men där artistens kreativitet kan flöde fritt. ett exempel på artist som jag tycker kört delvis enligt den devisen är ju jadakiss.

Producent

2013-01-09 00:03
Därför lyssnar man på Action Bronson, Termanology och de andra där som bubblar under ytan, :)

2013-01-09 19:10
Immortal Technique är väl ett bra exempel på en artist som inte horar ut sig?
Aldrig en LP, som Asta Kask sa.

"Burn it of the fucking internet and bump it outside"

Är inte denna video något som fler borde ta till sig?
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.

2013-01-09 22:22
^îmmortal är förmodligen så extrem som man kan bli...men jag tycker det kan vara lika fjantigt att vara så anti som han och hans likar är som de övriga sell outsen vi har diskuterat i tråden. men hans musik uppskattar jag, i alla fall de två första plattorna.