I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2013-06-25 19:50

Boot Camp Clik

Morsning gott folk. Tittade in här idag för första gången på länge i hopp om att jag skulle finna en tråd dedikerad till detta klassiska hiphop-kollektiv, men icke! Naturligtvis, i god medborgaranda, tar jag på mig ansvaret och initiativet till att starta en tråd och diskussion om dessa lirare. Har ganska nyligen upptäckt Boot Camp Clik (är fortfarande nykär i kollektivet) sedan kanske fyra månader tillbaka, då jag först upptäckte Smif-N-Wessun och deras mästerverk "Dah Shinin'" som jag håller som en top tio skiva över dom bästa hiphop-plattorna överhuvudtaget och definitivt en kandidat till en top 20-lista över dom bästa skivorna, oavsett genre eller epok. Har förvisso hört "Enta Da Stage" tidigare, men inte riktigt fastnat. Nu, i och med att jag blev förälskad i "Dah Shinin'" har naturligtvis kärleken för "Enta Da Stage" infunnit sig också.

Hur som helst: jag känner att Da Beatminerz tar vad dom gjorde på "Enta Da Stage" och vidareutvecklade detta till fullo på Smif-N-Wessun's debutskiva. Alltså djupa basgångar och maffiga trummor, men därtill ett tillägg av själfulla pianosamplingar o.s.v. Basgångarna på denna skivan får verkligen ryggraden att gå ur led, så mycket reagerar kroppen på denna musikaliska stimulans. Utöver den makalösa produktionen (tror det är min favoritskiva gällande produktion genom alla tider nu - tidigare har Mobb Deeps klassiska "The Infamous" suttit på den tronen) så har rapparna Tek & Steele ett fantastiskt jävla samspel. Dom kompletterar varandra perfekt, lägger varannan rad på vissa låtar och bara öser. Kanske inte dom mest lyriska & poetiska av rappare, men vem bryr sig när det är en sådan njutning av att bara höra dom rappa över dessa vråltunga beats?

Svårt att nämna enskilda låtar egentligen, hela skivan är för fullproppad med riktiga headnodders, men ett försök: "Wontime", "Wrekonize", "Bucktown", "Stand Strong", "Hellucination", "Let's Get It On" (fan vad Tek & Steele samarbetar mindblowing här) och "P.N.C" (that bassline ain't nådig).

I alla fall, för att skapa lite diskussion:

1. Vad tycker ni om kollektivet samt gruppen Smif-N-Wessun och deras debutalbum?
2. Favoritgrupp och favoritskiva inom kollektivet?
3. Har ni några rekommendationer på liknande skivor som "Dah Shinin'?" Tänker främst produktionsmässigt här.

Kan tilläggas att jag inte hört allt med Boot Camp Clik än. T.ex har jag bara lyssnat igenom "Nocturnal" med Heltah Skeltah cirka två gånger, men har varit för maniskt förälskad i "Dah Shinin'" att jag inte velat hoppa till någon annan skiva utöver den riktigt. Men "Nocturnal" ska jag definitivt lyssna mer ingående på när jag tröttnar på tidigare nämnda skiva. "Da Storm" med O.G.C har jag också hört mycket gott om.

Real heads on the rise, wrekonize!

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-06-25 19:51:12)

(Inlägget ändrat av PaulNewman 2013-06-25 19:52:34)