I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Break-kurs i STHLM (girls only)

Vår Hiphop - Breaking

2007-09-18 16:57

Break-kurs i STHLM (girls only)

Nybörjarkurs i breaking
Måndagar 17.30-19.00, 10 ggr för 600 kr, start 1 okt.
Obs! endast för tjejer.

Plats: Xist, Tomtebogatan 42, T-bana St Eriksplan.
Lärare: Teres Selberg aka Swi Ski, Concrete Kingz.
Anmälan på www.xist.nu (klicka på Aktivitetshuset) alt. ring Maria Backlund på 0706238567.

Välkomna!

2007-09-18 18:03
Varför bara tjejer?
Delam tange barat

2007-09-18 18:25
om man bodde i sthlm så..
"Bring your happy feet!"

2007-09-18 23:17
kanske blir out the topic men fattar inte, folk gnäller på jämstäldighet.. hur fan ska de hända..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-09-20 12:12
äh det är soft :) kanske fler b-girls vågar ta lite plats i framtiden!
ska tipsa bruden om detta..

2007-09-20 21:15

Timon_B P19

Jag skulle gissa på att det handlar om att brudar ska våga breaka mer. Det är inte lätt att vara tjej och breaka alltid, då det nästan alltid bara finns killar att jämföra sig med. Killar har lättare för många grejer, då de har mer muskelmassa redan från början och dessutom bygger lättare muskler än vad tjejer gör. Visst handlar breaking mest om teknik, men en del saker kräver mkt styrka också. Det här är en problematik som jag har stött på hos många tjejer; pressen att inte vara tillräckligt bra, stark osv.

Att snacka om att det är ojämställt att starta upp en kurs som denna är troligen skitsnack. Jag menar, att det ska vara jämställt betyder ju bara att man ska vara lika värda - inte att man faktiskt ska vara lika. Det är en betydlig skillnad där, då tjejer och killar aldrig kommer att vara lika rent fysiskt!

Dock så vet jag ju inte hur de har tänkt när de startade upp tjejkursen. Om de tänk så som jag skrivit ovan eler liknande är det ju bara skitbra :)

Delam tange barat

2007-09-21 14:26
okej, men ja ser mkt potential i många tjejer, tjejer kan bli jävligt gryma på många saker som, hollowbacks, airchairs,flares, headspins.. o dansa är de flesta redan riktigt bra på. Så ja tycker de låter lite konstigt, att du säger att de är svårare, men vad vet ja, föresten ja är ju kille så jag ska nog håll käft istället, PEACE
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-09-21 19:56

Undrar om det finns speciella kurser BARA för killar som vill bli barnmorskor, eller hàrfrissörer, eller vad vet jag...ja...sà att dom ska vàga mera lixom. Du vet....pressen att inte va tillräckligt bra.

Not my intention to show disrespect

PAX

Pippi for President!!!

2007-09-21 21:54
timon skicka videoclip där nån tjej gör flare, bw femenistpower

2007-09-21 23:49
Timon_B P19 Jag utgår från mina egna erfarenheter och talar utifrån den synvinkel jag har på det hela genom vänner/bekanta och genom mig själv som breakande tjej; jag kan knappast tala för alla bgirls. Allt jag säger att det som jag skrev är min uppfattning utav situationen :) I'm not telling you to shut up, det är intressant att se hur olika personer ser på det! Rätt och fel existerar inte i den här frågan, men jag menar att man kan ha lite förståelse för varför de kanske har tagit det här intiativet för just tjejer; se det hela ur olika synvinklar! Sen om man tycker det verkar idiotiskt med ett intiativtagande för tjejer, så förstår jag det mer än väl.

carolincacao X0
 Jag vet vart du försöker komma, men tyvärr tycker jag att det där är lite konstigt tänkande. Rent biologiskt är det ju visat att killar ÄR starkare och det är det jag utgår från. De flesta killar jag känner kan lätt göra en freeze på en arm, medan jag mest känner att min håller på att gå av oavsett vilken form jag har varit i. Därmed så har det inget att göra med att breakingen är mansdominerad, det är ju skitsamma.

Varför skulle killar inte vara lika bra inom vård eller hålla en sax? Jag gillar inte din jämförelse. Som jag svarade ovan, så utgår jag efter mina egna erfarenheter samt mina vänner och bekantas. Sen får du ha vilken åsikt du vill, men kom med bättre argument om du vill övertyga mig om att det är korkat..för det där makes no sense to me anyways..

Jag citerar dig: "Not my intention to show disrespect"

Delam tange barat

2007-09-22 11:31
Man blir som man blir bemött, man gör som man lärt, de är ens uppväxt o vilken skillnad föräldrarna gör på sina barn kille/tjej, som när tjejen trillar ska man gå fram o dutta me henne o fråga hur d gick o sånt, men när killen ramlar, så typ säger man ba "res dig o gå.." klart män blir starkare i majoritet när de blir bemötta redan som små att va starka o tåliga..

finns inget som ska vara mansdominerat elr ens könsdominerat, kön ska inte spela större roll än va färg helr ska göra. alla ska ha samma respekt..

och loler de finns flera bgirls från korea/japan som sätter power bättre än nån bboy från swe ens gör..sök själv.

Jag citerar, citatet som är citerat.
"Jag citerar dig: "Not my intention to show disrespect""

2007-09-22 11:39

Timon_B P19 Starkare menar jag rent fysiskt och inget annat. Det är det enda jag har menat, så förstår inte varför du drar upp en massa annat? Jag skiter fullständigt i att det är fler killar som breakar, som jag skrev till carolincacao; det är totalt orelevant enligt mig.

Delam tange barat

2007-09-22 11:51
haha.. RACHEL, ja menade rent fysiskt finns de många tjejer som klarar allt.. börjar man tidigt har d inte med styrkan att göra längre, elr tränar man riktigt hårt på just sånt med styrka så klarar man det, vilket kön d än har.

och majoritet i break skiter ja också i de är orelevant.. för dags läget börjar de komma måånga tjejer.. det är intiativ och att våga köra, visa, stå upp för sig själv för vad man är o ska klara..

Not my intention to show disrespect

2007-09-23 02:59
Rachel: har inte sagt att det är korkat, vill inte övertyga dej om det heller. Ok, killar är fysiskt starkare, MEN tjejer är fysiskt vigare. Spelar roll. Som du själv skriver, man kan se det frán olika synvinklar....Citerar dig igen; tjejer och killar kommer aldrig att vara lika rent fysiskt, sá varför jämföra sej med killar pá fysiskt plan?? Varför inte bara vara personer istället för killar och tjejer....
Props till initiativtagande tjejer; lycka till och hoppas att ni pá kursen upptäcker hur mycket man kan göra inom break som inte nödvändigtvis kräver fysisk styrka.

PAX
Pippi for President!!!

2007-09-23 16:40
wörd timon
all my love goes to the art... bgirl alice

2007-09-25 21:57

Intressant diskussion.
Vill bara förklara utgångsläget lite.

Xist, som kontaktat mig för att jag ska hålla denna kurs i breaking för tjejer, är en del av kvinnoforum. De finansierar bla en skola, stöd för unga föräldrar och ett "Aktivitetshus" där de har kvällskurser i dans, DJing, animation mm.

Självklart är vi alla personer och inte antingen tjejer eller killar.
Men man måste samtidigt inse att HipHop-kulturen är grymt mansdominerad, vilket gör att man som tjej lätt sticker ut, utan att man alltid vill det. (Även om jag personligen oftast ser det positivt!)
Ibland kan det iaf vara skönt att träna utan att känna att man har allas ögon på sig. Speciellt som nybörjare.
Men detta handlar inte alls om att vi tjejer är fysiskt svagare. Tvärtom. Allt är möjligt!

Vi ses,
Teres Swi SKI, Concrete Kingz & Queenz

2007-09-25 23:03
ok sant, men "Men detta handlar inte alls om att vi tjejer är fysiskt svagare. Tvärtom. Allt är möjligt!" Exakt
PEz

2007-09-26 20:40
Men detta handlar inte alls om att vi tjejer är fysiskt svagare. Tvärtom. Allt är möjligt!

That's it!! Lycka till
Pippi for President!!!

2007-09-27 22:24
det är att sticka ut som man måste lära sig hantera. som tjej. alltid, vart som helst, när somhelst.

//just wanna be a part of it; peace bgirl alice
all my love goes to the art... bgirl alice

2007-09-28 10:24
alla killar hatar b-girls här verkar det som :P

2007-09-28 11:56
Meh. synd att man inte bor i stockholm :<
This is horrible, and yet, strangely erotic

2007-09-28 18:33
Asså va e det här, det är la skit bra att det fixar kurser för bara tjejer,big up. För det andra handlar det om att anpassa dansen efter sina egna förmågor. Därför passa denna dans de flesta

hoj

2007-09-28 18:36

Behövs lite fler råa B-girls!