I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Diskussion] Domare

Vår Hiphop - Breaking

2007-10-21 22:26

[Diskussion] Domare

En fråga som jag vill ha seriösa svar på

1. Vad anser ni att domarna på ett större break jam ska vara 3 st eller 5 st? Varför?

Större menar jag t.ex. SBOTY, SM, eller där vinsten är såpass viktig att det blir en stor/viktig tävling.

2. Om domarna är med i en grupp som deltar i tävlingen är detta okej?

3. Ska arrangörnas grupp ställa upp i tävlingen som arrangeras?

Peace MOORE

OCTAGON CREW- Gothenburg City
Chewiie, Mighty, Anna, Tedskii, King FoOlish, Escobar, moOre

THE 8

"Ja snäll är han" Lil Cesar aka KillaH Kid

2007-10-21 22:53

Jag kan inte svara i punktform tyvärr, då svaren går in i varandra:

Ren logik säger ju att de som är domare eller arrangörer ej bör ha sitt crew deltagandes. Detta pga. den mänskliga faktorn; det är mycket svårare att tänka neutralt om du har någon typ av närmare relation till de deltagande. Jag skulle vilja påstå till och med att detta är omöjligt.

Dock så om vi ser till Sveriges breakingscen och situation idag, så är det svårt att följa detta; det finns inte så många etablerade crew och domare behöver flygas hit.

Personligen tycker jag att man i största möjliga utsträckning skall försöka få någolunda "neutrala" domare till alla större tävlingar. Om detta inte går heltäckande, tycker jag att man kan göra undantagsfall och ta de domare som helt enkelt finns att tillgodose. Dock så skulle jag påstå att det skulle föredras att man då skulle låta medlemmar från olika deltagande crew vara med och dömma.

Angående hur många domare, så tycker jag att fem är vettigare. Det känns som om det skulle kunna bli vettigare domslut om fler får tycka till. Sen så är fem absolut att föredra om det nu skulle bli så att man inte endast skulle kunna tillgodose med tre neutrala domare.

Delam tange barat

2007-10-22 10:09
1. Fem. Visserligen säger ordspråket ju fler kockar desto sämre soppa, men breaking är redan en soppa av hundratals olika moves och fem huvuddelar: Dans, power, footwork,freezes toprock.  så varför inte ha lika många domare som det finns bedömningsaspekter ? domarna får det dessutom enklare för att fokusera på varsin grej så att helheten kan bedömas från ett vidare perspektiv.

2. Det bör finnas en stand-in domare som tar över den platsen i just det battlet där en domares grupp ska battla. Säg t ex att du Moore skall döma ett comp, så blir det Octagon vs några andra.. då tycker jag du ska backa av som domare just i den battlen och låta mig t ex (hehehe ..) hoppa upp som judge.

3. Jag tycker det. Säg att bara Moore fixar jam själv med några som inte är med i octagon.. och t ex Escobar o Ted vill vara med i 2 on 2, varför skulle dom inte få det ? Dom battlar ju under samma regler och bedömning som resten av deltagarna.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-10-22 16:22
breaking är redan en soppa av hundratals olika moves och fem huvuddelar: Dans, power, footwork,freezes toprock. 

fast power, footwork, freezes och toprock är ju själva dansen. .

anyway..

jag tycker det här med domare kan va välidgt viktigt.
ofta så ser man t. ex i internationella battles att om vi säger att en domare är från t. ex france så dömmer han oftast till fördel för det franska crewet. samma sak i usa om nån är från texas och battlar och domaren är från texas så dömmer han till dennes fördel.
låter skumt men det är faktiskt så och det har jag sett många gånger. så en domare ska som sagt inte få dömma om den har nån relation till den som tävlar. så klart är det svårt att just gå efter det jag sa. man kan ju inte hindra en domare från att dömma bara för att ett crew och han kommer från samma land men jag ville bara påpeka att det kan va så ibland faktiskt.

och jag tycker fem domare är bättre än 3 för då känns det som att domslutet blir mer riktigt eftersom det är fler som får va med och tänka till.

och jag tycker inte heller att det borde va nåt fel om en arrangörs crew medlemmar får va med och tävla så länge arrangören inte är domare också. för annars borde det inte påverka på nåt speciellt sätt.. imo
if hiphop is dead call me ghost in the flesh

2007-10-23 21:11
fast power, footwork, freezes och toprock är ju själva dansen. .
App-app-app, not so fast young man :)
Du kan göra power och freezes utan att kunna dansa. Likadant som toprock och footwork kan vara fult och off beat= inte dans.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-10-23 23:22

Chewiie, Mighty, Anna, Tedskii, King FoOlish, Escobar, moOre

Vem e Mighty o Tedski?

peace...

Tävla mot dig själv, o slipp avundsjuka o att bli knäckt...

2007-10-23 23:23
Ursäkta för att jag "tappar tråden" :o) Hehe.. Den kan ha många innebörder.

Tävla mot dig själv, o slipp avundsjuka o att bli knäckt...

2007-10-24 00:40

You will see. hehe peace

"Ja snäll är han" Lil Cesar aka KillaH Kid

2007-10-26 10:55
ILLINI_DUDE P26

hehe true true ! =)
if hiphop is dead call me ghost in the flesh