I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Antares Autotune vs. "I am T-Pain" (Appen till iPhone)

Vår Hiphop - Emceeing

   

2011-01-09 00:28

Antares Autotune vs. "I am T-Pain" (Appen till iPhone)

Har en liten fundering. Jag är ingen rappare men jag har en polare som kör lite grann på hobbynivå. Han har aldrig gjort en låt där han använt sig av Autotune eftersom han känner att ingen av de låtar han gjort så har det passat. Men...

...Vi lattjade runt lite med iPhone och appen "I am T-pain" som i mina öron är sjukt mycket bättre Antares AT. På iPhone appen så får man verkligen den där elektroniska robotrösten så att säga och alla toner sitter perfekt. Vi försökte sjunga, prata, nynna osv så bra och så dåligt vi kunde för att höra hur bra den faktiskt fungerar och jag tycker att den är den helt outstanding när det gäller just den effekten.

Gällande Antares AT så försökte vi få till exakt samma sound. Men det verkar stört omöjligt. Vi har kollat på åtskilliga videos på Youtube där man ställer in så att man ska få "The T-Pain effect" och "The Lil Wayne effect" ovs... Och visst får man viss effekt. Men inte alls samma sköna sound som med iPhone appen.

Så hur kommer detta sig? Hur kan en app få sjukt mycket bättre effekt än "the real deal? Kan det bero på okunskap i programmet eller kanske tom en bugg i mjukvaran?

Min polare håller på med en låt där han just vill han samma sköna röst man får med appen men vi har inte lyckats med AT! Vi spelade in hans låt med telefonen och med beatet i bakgrunden och då låter det sjukt bra! Har någon nån teori, fundering eller lösning på detta lilla mysterium?

Jorå satte...