I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-03-30 03:15

nybörjaren

Yo.
Well jag är ganska ny här, har suttit här säker 1h o scrollat i forumen om filmer etc gällande graffiti :) målar ju själv - endast på papper - "för mig själv".

vet ingenting om communityn o sånt gojs o brukar vandra omkring i götet en hel del o se på "rullerier" o vad allt som det heter, men nu till frågan:

finns det ingen sida/blabla för nybörjare att komma igång, veta lite om "hooden" lr vad som sägs, veta vilka "gäng" som är "respekterade" och gör "snyggast"/"våghalsigaste " sakerna?
hur en standard-skiss byggs upp, defeult-sakerna. jag gör ju mitt egna race (hitils).

u know what i get? sry om inte tråden passar in här, men någonstans må man ju börja, o hoppas ni e snälla (:

cheers o sleep tight / diji

2006-03-30 04:02
... hrrrm, som du ser är nog inte whoa.nu sidan för dig.

Ingen här på whoa förutom någon enstaka som kommer va snäll nog o hjälpa till.
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2006-03-30 07:27
Här har du en crewlista över Sveriges graffiticrew:
Capitalsthlm-Crewlista

Sen kan du ju kolla in: CapitalSthlm för att se bilder.
Varför är alla på Whoa så oseriösa?

2006-03-30 07:46
hur en skiss bygghopp skulle jag också behöva veta :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-30 08:00
gå ut i friska luften och prata med en riktig människa istället för att sitta framför datorn
ÄBOD

2006-03-30 08:02
bara rita så kommer det :)
allt tar sin lilla tid
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2006-03-30 08:31
HAHAHAA svartepetter du är rolig du :D!
Sövermanland

2006-03-30 09:00
Glid runt i din ort o kolla spana på målningar, om du ser nått sm är snyggs, så gå hem o försök göra nått liknande, Om du bara håller på med det och har intresse för det, så kommer du att lära dig mer och mer med åren... precis som med allt annat :)
Hasch och Kokain - Bajensvin!

2006-03-30 09:00
köp boken "graffiti" av p.o sännås. det är grymm.! peace

2006-03-30 09:14
sitta och skissa skissa skissa varje dag ... Om du vill lära dig såklart.. så lär du dig .. typ köp 500 papper från nån affär typ rusta eller ÖB borde väl ha nåt billigt.. sen sitter du med en blyerts och skissar tills du känner att de räcker..
Sen kan du köpa mer .. Och hur byggs en skiss upp ? .. de får du lära dig själv.. de kommer av sig själv..

men de är bara gå in på capitalsthlm.com som nån nämde där uppe.. Och titta lite på andras målningar.. sen bajtar du lite diskret..

Good luck MTF ;D
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2006-03-30 11:10
sitt inte vid datorn och lite bilder och försök förstå vem som är vem. gå ut, ta spårvagnen till valfri ändstation, vandra omkring, gå innåt stan. hitta bra spots, hitta målningar, titta på de, vem? hur? när? gjorde målningarna. lär dig av din egna nyfikenhet. läs tags på väggarna. snart kommer du at göra det av dig själv, utan att tänka på det. kommer att bli som att hålla utkik för bilskyltar då man kör bil. lycka till och gör inget dumt.

2006-03-30 12:41
Som jag hade anat - att folk inte alltid är snälla.
Nej jag kör inte wutang :/
Nej jag är inte 14, o nej - jag är ingen "åh va snyggt lär mig oxå pls pls pls"-dude.
klassar mig som att målat sedan 98 "by myself" - fast det gör inge - ingen som bryr sig? ;P

tack till alla "vänligt sinnat" folk iallfall :)
ville mest bara "komma in" i.... vad det nu kallas
nyfiken och känner ingen annan än migsjälv som "målar"

men aja! meep

2006-03-30 12:54
Mitt enda tips är att du ska försöka själv. Det kanske tar nån månad extra men du kommer ha fan så mycket roligare på vägen och resultatet kommer bli bra mycket bättre än det som återfinns i whoas skiss-sessions.

No offense, men det är tur att internet blev stort i Sverige först i mitten av 90-talet. Annars hade begreppet "newschool" varit en utopi.
Undra om det är fler kulturyttringar som tagit skada av modern teknologi.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it
I don't buy cheeba, I grow it
www.eyegasm.se

2006-03-30 15:09
MiSSanna F25:det finns inga.
Vila i frid Daniel ! 091030

2006-03-30 15:11
I den här scenen tycker jag det är bättre att vara ovetande en att veta för mycket. Så fort nåt kommer fram så cirkulerar det, lite roligare när man har koll på sina egna hak, delar med sig med andra osv! Ta saken i egna händer och lär dig av dina misstag om du lyssnar på en sak så finns det inte så mycket stora misstag som kan uppstå:

Respektera andra, sålänge dem respekterar dig!

P.S! Prata ALDRIG med snuten.
snutpsykar stylee

2006-03-30 16:06
Shit, folk var ovanligt snälla mot honom i denna tråden. Trevligt.
Mind Your Head...

2006-03-30 16:13
Köp overground
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-30 18:09
www.mrwiggleshiphop.net
skön sida med lite "kurser" i hur man gör 3d bokstäver och hur man skuggar osv, lite penntekniker och vilka skisspennor man kan använda.

2006-03-30 18:22
har du intresse kommer det automatiskt me tiden

2006-03-30 20:07
bläddra i lite olika tidningar, läs artiklar, hitta ngn graffkompis.
det som jag ser som "starten" på min "graffitikarriär"(ha, ha, ha.) är då jag satt och ritade av Lois characters på www.zewall.com. Man måste börja ngnstans.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2006-03-30 21:10
sök på graffiti på google så kommer det upp massa coola sajjter med coolt klotter du kan spana o rita av!!!! as coolt!!! jag kan inte skissa så jag snor allt från alla som är bäst. gör så du också det är coolt!!

2006-04-02 20:50
börja med att rita av annat... mycket annat så att du får in olika stilar och kan många olika bokstäver... sen kan du börja blanda kantiga och runda bokstäver tillsammans men ändå så att dom passar och sen är det bara att köra på... skissa och träna på fame och lagligt innan du går ut och förstör ditt rykte...

pejz

2006-04-02 21:17
Kan tänka mig att F-UPS, IGS och KC är ganka heta i din hood om du nu bor omkring gbg centrum :) hoppas du inte bor på någon bondgård ngnstans för då vet jag inte... Goodluck mate :)
HydrantGame

2006-04-02 21:18
man bygger ju upp olika antar jag...men jag själv börjar med bokstäverna , sen skugga , outlines , flares o highlights och avslutar me nån soft bakgrund och eventuellt en character.....men du gör ju som du vill o de e olika för olika stilar osv....egentligen är det lite dumt att ens försöka förklara...lixom undrar vad du skulle få för svar om du fråga picasso hur hans tavlor byggdes upp...det finns i hjärnan , du lär dig me tiden....bästa rådet ja kan ge e de som alla andra här ger...att kolla på andra o ta efter litegrann , och med tiden blanda med din egen stil...peace
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....

2006-04-02 21:22
såg att någon föreslagit mr wiggles hiphop... det är en grym sida... dom har graffitialfabet och hela skiten...

keep it real

2006-04-02 22:57
-civilgraffare- P4

well jag bor inte själv i gbg men brukar vara där mycket. f-ups ser jag överallt jo :P och "kl 10:00" på tågvägen (kan vara österut också några mil). det är dem jag lägger mest märke till - och skurk

---

tack för alla snällisar, kan lägga upp nån fulbild om ni vill se "verk" :)

2006-04-02 23:48
håll dig till whoa det är här skiten är

Lyricist

2006-04-03 09:00

2006-04-03 11:02

2006-04-03 11:50
testing

aja tråden behöver inte leva längre :)

2006-04-04 15:50
ääh sluta casualsthlm
man hör ju bara på ditt namn att du inte vet något om gbg... jag är där varje sommar och ser dom hela tiden iaf.. men men du verkar veta bättre stockholmarn
HydrantGame