Designutbildningar?
Hej har hållit på med graffiti ett antal år har på senare år blivit mer och mer intresserad av att måla andra saker än bokstäver mm är så att jag känner att jag skulle vilja jobba med något design/ måla mässigt vet inte exakt vad dock. skulle vilja göra ex logotypes, layout designa tryck överlag. Har inte gått bil och form elerl något såndant å undrar nu ifall någon äldre måalre här kan tipsa om vad det finsn för kurser, skolor, utbildnngar som inriktar sig åt detta hållet???
(-Okej jag står för eventuela stav fel i inlägget-) }-----------------Respect-----------------{
göteborg har väl en designskola? Kolla på google? Eniro?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
respect: Om du fortfarande går i skola fråga då din syo. Om inte gå till närmsta infotek så hjälper dom dig med vad det finns för olika utbildningar i Sverige med den inriktningen
röv är gott
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
hehe ja eller googla
röv är gott
HDK?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag trodde också jag ville jobba som grafisk formgivare, tills jag pluggade massa sånt och insåg att jag är mer konstnär än slav:) Pallar helt enkelt inte sitta och pressa fram sånt där med tighta deadlines, även om det är kul emellanåt.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
haha plugga å jobba med design efter endast en graff-karriär, detta bådar inte gott xD
"I like rhymes that be quick as we be takin' the bars, but I hate everybody that don't like electric guitars!"
darkstep varför inte?
eyegasm jobbar med det på en reklambyrå och det är som du säger: svårt att pressa fram någonting inför en deadline men det är samtidigt bland det roligaste jag gjort.
Passion found
bra fråga, jag har också funderat ut saken, när ändå går design på gymnasiet
JUST DET!
P-TS Jag sökte mig vidare till såna utbildningar efter att ha gått konstskola, men kom på att det inte var min grej alls. Det är kul att pyssla med, men inte på tid åt en uppdragsgivare med smak som baken. Däremot är det ju ändå kul att plugga såna grejer eftersom det mest är på lek när man pluggar, även om man ibland gör skarpa projekt genom skolan.
vant du bra nog?
hej. två st tack!!
jag ska söka vidare till hyperisland som eyegasm gick på. det verkar vara en schyst skola. www.hyperisland.se
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
HBFJ_MOTARD Jag gillar att jobba fritt och ta den tid jag behöver. Om jag på tid tvingas pressa fram något som någon annan tycker är snyggt men som jag tycker ser kefft ut känner jag mig bara kvävd, det är inget som lockar mig liksom. Lite som att gå från fri konstnär till karikatyrtecknare på Ramblas i Barcelona:) De tjänar feta pengar men har inte speciellt roligt.
eyegasm Men mycket handlar ändå om att jag och Copyn sitter ner och så brainstormar vi fram en idé som vi både känner oss nöjda med. Sen är det upp till mig att förverkliga den i bild och form och då handlar det inte om att "skita ur sig någonting" utan bara hitta en lösning som fungerar. Att jobba mot en deadline är å andra sidan väldigt individuellt men klarar man inte det så är det bara att söka sig till något annat. Tex. leva på bidrag och måla tavlor.
Passion found
P-TS Ja det ultimata scneriot är ju när det går till så, men det är inte alla byråer som jobbar så och det är inte alltid det finns tid/budget till det heller:) Själva tankeprocessen är nästan roligast tycker jag. Brainstorma, stöta och blöta.
Jag läser på en designskola på universitetsnivå just nu, det bästa du kan göra är att gå (om det nnu är grafisk design du är inriktad på, men givetvis samma sak om du vill syssla med ex industridesign), att söka en förutbildning, både på grund av att se om detta är något du skulle kunna tänka dig att göra på heltid, finns folkhögskolor lite överallt, ex: karlskoga, hällefors , östra greve utanför lund som har ganska bra rykte, men finns ju säkert 10 stycken skolor i stockholm kan jag tänka mig. En anledning till att du går en förutbildning, är att du får ofta handledning under arbetsprovstiderna, utan förutbildning är det inte spec. stor chans att du kommer in på universitet eller högskola.
begränsa dig inte allt för mycket från början, gå istället en designutbildning med fri inrikting, då får man ju prova sig fram, till vad som är ens grej.det är ju väldigt presigefyllt att gått på ex hdk, konstfack eller umeå, men finns säkert ett par skolor till ex. växjö, malmö som är minst lika bra, i arbetslivet efterfrågas ju efter vad du gjort, din portfolio inte vilken skola du gått på....
jaja här är kanske något att gå på, lite läsning om inte annat=)
xyz: hur tycker du det är? är det något som du vill arbeta med resten av livet? jag sommarjobbade som grafiker åt örebro komun, det var väll lite drygt men jag fick fria händer så det var dock lite roligare när man inte hade någon som hade förutbestämt något. Men visst det var ju inte det kreativaste man gjort men deadlinen klarade jag och alla vart nöjda. för mig känns det lite som om man borde gå en konstutbildning innan man söker sig in på grafisk formgivning även om det är det roligaste jag vet.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
Eyegasm
nej, det är sant! haha vi sitter ofta på diverse alkoholserverande ställen och brainstormar. Det slutar kanske inte alltid i idéer som verkar lika bra när alkoholen gått ur kroppen men det är kul och ibland kläcker vi ruggigt bra idéer med alkohol i kroppen.
Passion found
beckmans, forsbergs, berghs och konstfack är väl de främsta i sthlm. konstfack och beckmans är väl lite mera åt det konstnärliga hållet, medan berghs och forsbergs åt det praktiska? äsch har ingen aning, men kolla upp dom! går själv på beckmans, hur kul som helst!
musica: vad kostar det att gå där? studentboende? hur ser möjligheterna ut? arbetsprover eller betyg vad går dem efter? hur är stämningen?
musica
Beckmans och Forsberghs är ju väldigt grafiska i sig och lämpar sig kanske inte så bra om du har tankar / intresse för att jobba inom kommunikation eller marknadsföring.
Berghs är ju en kommunikationsskola och även den grafisk designlinjen är väldigt kommunikationsinriktad.
De som inte har studerat utomlands på min reklambyrå har gått Berghs och dom är nöjda.
Passion found
..........och på en reklambyrå använder man Mac och då är lyx som feta bokstäver och mellanrum någonting som inte existerar.
Passion found
P-TS En fylla kan vara bra som sista utväg i en brainstormingprocess. Så gick det tex till när Dallas STHLM kom på idén till Expedition Robinson vinjetten. Dagen innan deadline hade de fortfarande inte kläckt nån idé så de åke ut i en båt och söp till.
grafisk medieproduktion eller förpackninmgsdesign på brobygrafiska i sunne är bra utbildningar. Själv går jag den sistnämda och sitter just nu som orginalare/ad-ass, på en reklambyrå.
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
meskker Jag var och kollade in lokalerna i Sunne för ett par veckor sen (lillsyrran pluggar foto där). Verkligen schysst måste jag säga, fina lokaler och bra utrustning, inklusive värsta tryckeriet:)
erorone P19 har redan nämnt den i gbg (hdk ), sedan finns det väl beäckmans i sthlm, det är väl de två främsta.erorone P19 har du sökt hdk eller nått liknande?
eyegasm::ja det är riktigt bra utrustning, det kan man inte klaga på..tryckpressen är ganska sliten, har hängt med ett par år men att skolan har en press är ballt. Vem är din syster? nån man kanske vet vem det är
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
eyegasm
Vi hade en väldigt trevlig middag/utgång med jobbet för ett par veckor sen. Det förekom ingen brainstorming men vi pratade en hel del om företaget. Men dom bra idéerna hade jag och chefen glömt bort dagen efter så det var bara och lyssna på vad dom andra sa och försöka damma av fylleminnet.
Passion found
meskker Skickar privatmess om det.
P-TS Det är ju bra att föra anteckningar en sån gång. Nåväl, back to topic:)
haha sant....... back to topic :)
Passion found
eyegasm aa förstår precis vad du menar. ingen massproduktion.. usch
hej. två st tack!!