I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Artikel om Klotter i Norrköping

Vår Hiphop - Graffiti

   

2007-06-21 16:42

Artikel om Klotter i Norrköping

Mindre klotter - mer graffiti

Norrköping

En gemensam satsning mellan kommunen, Hyresbostäder och polis ska leda till att graffitimålare får fler ställen att måla på och att klottrandet i stan minskar.
- Vi vill fånga upp de som redan målar för att skapa en gemenskap istället för rivalitet mellan olika tags som vill synas, säger Conny Johansson.

Conny Johansson och André Saloranta jobbar som fritidsledare, men är båda gamla graffitimålare som nu anställts i projektet för att få bort klottret och skapa en mötesplats.

Nya former
Tanken är att de unga graffitimålarna ska få upp ögonen för den lagliga graffitin och de ställen där det är lagligt att måla på och att även hitta nya former för att visa sin konst.
Man har en lokal som är så gott som klar och hoppas kunna komma igång så snart som möjligt. Det finns många sommarlovslediga ungdomar som man gärna ser kommer till lokalen istället för att måla eller klottra varsomhelst.
Vad som riktigt ska hända i lokalen är inte bestämt.
- Det handlar om demokrati och att besluten inte ska komma ovanifrån utan det är ungdomarna själva som ska vara med och utforma verksamheten, säger Conny Johansson.

Bekräftelse
Han och André har som sagt själva varit graffitimålare, men nu har de uppnått den aktningsvärda åldern 28 år och för Andrés del har annat fått större betydelse.
- Jag har flickvän och jobbar och det tar mycket av min tid.
För Connys del handlar det mycket om att behovet att bli sedd och bekräftad inte finns på samma sätt.
Och det är lite av det de vill förmedla i sina roller inom graffitiprojektet.
- Förr var det mer spännande var man målade, nu hoppas jag att de som kommer till oss mer ska vara intresserade av vad de målar.