I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Definitioner

Vår Hiphop - Graffiti

2009-12-22 22:23

Definitioner

Jag pluggar Kulturvetarlinjen på SU. Nu skriver jag en uppsats om graffiti... Låter kanske toyigt men jag har kört fast i definitionerna av följande begrepp; Graffiti, Street-art och Klotter.

Var går gränsen mellan dessa? (OBS Jag är inte ute efter att höra "Shiit, vad toyig du är". Det här är svårt faktiskt. =/) Nån som vet nån bra definition i nån bok?

Pz

"Why are you wearing that stupid mansuit???"

2009-12-22 22:25
Graffiti

street art

Klibbor o affischer går som street va?
http://gbggraffpics.blogg.se/

2009-12-22 22:35
Min personliga åsikt är att klotter är sådant oinsatta håller på med. Du vet "Ring det här numret om du vill ha kul!" och sånt. Allmänt toa-kladd alltså.

Street-art finner jag väldigt pretantiöst. Det känns alltid som att "konstnären" vill att det ska vara "något mer" än en schablon, ett klistermärker eller en vattenkanna.

2009-12-23 09:55
många av de stora namn vi sett genom tiderna i sverige har ju enligt egen utsago hållit på med klotter och förstörelse, och valt att kalla det så istället för graffiti.
men likväl kallas dessa för graffitimålare, och oftast stora graffitimålare.

gränsen mellan graffiti och klotter kommer aldrig att bli spikrak, för mig är det samma sak sålänge ändamålet är detsamma, att visa upp sitt namn.
Tu m'emmerdes!

2009-12-23 11:45
För mig är:

StreetArt- schabloner o dylikt, ofta ihopkopplade med något budskap.. Se Banksy

Graffiti - Välgenomarbetad konst som följer vissa riktlinjer "fyllning, lines, highlights osv.." Oftast med sprayburkar. Få upp sin pseudonym. Se Ikaroz

Klotter - Förstörandet mellan de gånger en "graffitimålare" försöker vara seriös. Det roliga i det hela. Sedan finns det "rena" klottrare som bara är ute o härjar och har kul, inte så stor konstnärlig ådra. Oftast.

10-4

2009-12-27 19:37
Det är svårt det där. I min uppsats ska definitionerna uppfylla visa kriterier. Tex ska den inte vara för snäv, för vid, övertalande, cirkulär mm.

Problemet är ju ofta att definitionen blir för vid eller snäv. Tex så kan man ju inte säga att alla klistermärken i det offentliga rummet är Street-art. Eller!? Och man kan väl knappast säga att en piece inte är graffiti om den föreställer ett annat ord än konstnärens pseudonym eller crewnamn!?

För övrigt känns det som att street-art är en del av graffiti-kulturen. eller har jag fel i det? Dvs att graffiti innefattar såväl tags, throw-ups och pieces som street-artaffischer, schabloner och klistermärken.

Det är ju jävligt intressant det här att höra era tankar om det... men nån som vet någon bra definition från nån bok eller dylikt!?

croZ-vad menade du med "se ikaroz"?

PZ

2009-12-28 12:18
Menade att du kunde söka på bilder på hans "konstverk" . Hans genomarbetade grejer är för mig bra graffiti

2009-12-28 15:19
Croz - ja, helt okej! vissa riktigt snygga...

fick ett par mail... vad tror ni om det här?

att street-art riktar sig mot folket som publik medan målad graffiti vänder sig mer till andra utövare/konsumenter av graffiti...

Jag har insett att jag nog får nöja mig med en definition med 'undantag' eftersom det ju finns tex politisk målad graffiti och samtidigt också stickers med enbart tags.

2009-12-29 00:17
varför skulle street art rikta sig mer mot folket som publik än graffiti? både graffiti och street art målas ju nästan uteslutet där alla kan se det oavsett vem du är. tror det är snarare så att folket har lättare att förstå street art än graffiti och klotter.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2009-12-29 02:54
En graffiti målning kan ju vara rent klotter om den e riktigt keff, allting beror ju på. Det finns ju inga direkta gränser mellan graff och klotter. dock så är min definition av streetart oftast saker som piffar upp mer än dde förstör, exempelvis charakters..
”Att klottra olagligt är egoistiskt - man förstör egendom och det kostar skattebetalarna pengar."
Det säger graffitimålaren Karl Valve.

2010-01-04 11:37
artcrime - i boken "street art" av Lewisohn (s. 15) beskrivs skillnaderna mellan street-art och graffiti på detta sätt. Jag tycker det ligger nåt i det... men självklart hör det ihop med att folket, som du säger, har lättare att förstå street-art än graffiti.

en mycket intressant bok för övrigt. rekommenderas!

2010-01-04 12:57

Graffiti ser jag som en "bra målning", där det ligger tanke och tid bakom det hela.

Street-art - Stenciler, wetpaste, stickers osv osv..

Klotter - När någon unge får tag på en gammal claes ohlssons burk och skriver kuk eller fitta på allmän egendom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-04 13:14
himclown - absolut. men i så fall skulle ju typ politiska eller kommersiella klistermärken och affischer mm falla under den definitionen... så det blir ju fel. eller!?

2010-01-06 12:13
Graffiti ser folk som klotter men det är det inte.
Klotter är kanske massa fula tags som sitter på en vägg medans graffiti och street art är någon färgglad målning. Street art kan också vara när någon sätter upp 3D bilder på papper eller när folk syr runt om en lykstollpe.

2010-01-06 15:22
En modern definition på Graffiti är vad jag vill ha också.
Det är riktigt klurigt att försöka sätta ihop ord och förklara själv, prova så får du se.

Graffiti
- Spraymålad text, illustration eller figur.

Nä, det funkar inte, isåfall skulle en tag vara graffiti och det vill vi absolut inte, media älskar att säga "graffiti" när klottrare skriver kuk på ett plank.

Graffiti
- Spraymålad text, illustration eller figur som är med komplex än bara kaligrafi
och ofta innehåller bokstäver och många färger.

Nja, då får vi dras med Streetartfolket som gör mer traditionella illustrationer så som Banksy. Det kanske är fint och många uppskattar det, men det är inte graffiti i mina ögon.
Sen måste man ju på något sätt vara överens om en definition och eftersom konst alltid är subjektivt kan det bli knepigt.

Om du skissar upp en snygg piece på papper med fältpennor, är det inte graffiti då?

Svårt, svårt.

Vidare,
Skulle man kunna ta bort element för att bättre definiera Graffiti?

Stickersart - Budskap i form av text och illustration på klistermärken.
OK, graffiti har i allafall ingenting med klistermärken att göra så det kan vi dra bort.

Jarnart - Graffiti har inget med tyger och textil att göra, ta bort.

Street-art - Det är likt i mycket med graffiti men i street-art använder man sig av många olika medel. T ex affischer, rollfärg och olika installationer.
Det är inte heller graffiti.

Summering:

Graffiti - Alltid spraymålad text och illustration, oftast och direkt applicerad på tåg och vägg. Vanligen illustrerade bokstäver som formar ord.

Jo, det blev lite krystat och du kan säkert hitta många fel och förbättringar men det var ett första försök iallafall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.