I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Definitioner

Vår Hiphop - Graffiti

2009-12-22 22:23

Definitioner

Jag pluggar Kulturvetarlinjen på SU. Nu skriver jag en uppsats om graffiti... Låter kanske toyigt men jag har kört fast i definitionerna av följande begrepp; Graffiti, Street-art och Klotter.

Var går gränsen mellan dessa? (OBS Jag är inte ute efter att höra "Shiit, vad toyig du är". Det här är svårt faktiskt. =/) Nån som vet nån bra definition i nån bok?

Pz

"Why are you wearing that stupid mansuit???"

2009-12-22 22:25
Graffiti

street art

Klibbor o affischer går som street va?
http://gbggraffpics.blogg.se/

2009-12-22 22:35
Min personliga åsikt är att klotter är sådant oinsatta håller på med. Du vet "Ring det här numret om du vill ha kul!" och sånt. Allmänt toa-kladd alltså.

Street-art finner jag väldigt pretantiöst. Det känns alltid som att "konstnären" vill att det ska vara "något mer" än en schablon, ett klistermärker eller en vattenkanna.

2009-12-23 09:55
många av de stora namn vi sett genom tiderna i sverige har ju enligt egen utsago hållit på med klotter och förstörelse, och valt att kalla det så istället för graffiti.
men likväl kallas dessa för graffitimålare, och oftast stora graffitimålare.

gränsen mellan graffiti och klotter kommer aldrig att bli spikrak, för mig är det samma sak sålänge ändamålet är detsamma, att visa upp sitt namn.
Tu m'emmerdes!

2009-12-23 11:45
För mig är:

StreetArt- schabloner o dylikt, ofta ihopkopplade med något budskap.. Se Banksy

Graffiti - Välgenomarbetad konst som följer vissa riktlinjer "fyllning, lines, highlights osv.." Oftast med sprayburkar. Få upp sin pseudonym. Se Ikaroz

Klotter - Förstörandet mellan de gånger en "graffitimålare" försöker vara seriös. Det roliga i det hela. Sedan finns det "rena" klottrare som bara är ute o härjar och har kul, inte så stor konstnärlig ådra. Oftast.